Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Heureka

Mast

Rekommendera Poster

är det någon som har erfarenhet av Burelöw segel & mast i Kristinehamn,

lämnade min mast för 3 år sedan till Stefan Burelöw för rep. och nya vant,

har ännu inte fått tillbaka den, bara undanflykter,svarar inte på telefon

bara SMS,  över väger nu anmälan för bedrägeri , firman heter även

Skarven mast. 

heureka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger de statusen på masten är?

Att den legat orörd i tre år, eller vad? Väntar på delar?

 

Kan du inte hämta masten och fixa den på annat håll eller själv..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, enklast är väl att hämta masten och betala för det som ev. är åtgärdat.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger de statusen på masten är?

Att den legat orörd i tre år, eller vad? Väntar på delar?

 

Kan du inte hämta masten och fixa den på annat håll eller själv..?

Hämta masten?? går inte stefan visar sig inte, svarar inte på telefon,jag har varit i Kristinehamn

men blev utskälld av frun som inte tyckte jag skulle ringa på hennes dörr, saken är den att 

företagets adress är samma Poppelstigen 1,  får bara undanflykter, senast var att masten

skulle levereras 10/12-2015, samma dag får jag ett SMS att det saknades några poppnitar

som skulle komma med posten nästa dag?? har tidigare fått besked att allt är klart

endast några fall skulle dras i, har räknat till senaste tidens sms, 34 st. men bara undanflykter,

har alla mail och SMS utskrivna och, när jag frågar på obs. SMS, ringa är ingen idé, 

om popnitarna har kommit får jag inget svar, så vad gör jag? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... vad man INTE gör är att skriva så här på ett forum. Dvs, hänga ut personer med adresser osv.

 

Vad man gör om man anser att man blivit utsatt för bedrägeri, att man inte får hämta sin mast osv är att man gör en polisanmälan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med om att det kan vara besvärligt att någon blir "uthängd" men bara om det visar sig att den uthängde är "oskyldig". Annars tycker jag det skulle behöva "hängas ut" betydligt mer så att allmänheten skulle bli varnade för skrupelfria dj...... typer.

Värsta exemplet är väl typ pedofiler och andra som skadar människor för livet. Grannskapet borde bli informerat, varnat, helst med namn, adress och bild när en "sån" flyttar in i grannskapet. Vem mår bättre av att veta, när ett barn blivit utsatt, att förövaren faktiskt sonat sitt straff, en månad på "hotell", från förra övergreppet???

Tycker det känns bra att var jag inte ska lämna mast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, klart att man kan hänga ut t ex hantverkare som inte funkar - men då skall det går rätt till. Se t ex Svarta Listan från ARN, inte av en enskild missnöjd kund på ett båtforum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om hantverkaren haft masten i tre år kan man väl anta att han har köpt den och således skicka en faktura på den? Sedan går man via kronofogden och kräver kostnaden den vägen om inget händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Du ska gå den officiella juridiska vägen med anmälan osv., vilket jag definitivt anser att Du ska göra, behöver Du till att börja med kunna uppvisa ett inlämningskvitto. Annars kan en normalt påläst skojare påstå att Du aldrig lämnat in någon mast till honom. Om Du har ett sådant är det bara att snarast kontakta polisen och starta processen. Om situationen är som Du säger finns det ingen som helst anledning att lägga fingrarna emellan. Men låt rättsinstanserna sköta ärendet så att det går minst fel.

 

Om Du tänker sköta åtgärderna själv ska Du ha i åtanke att det kan gå riktigt illa för Dig om Du har en förslagen motpart. Då är det helt plötsligt Du som är villebrådet. Inte kul! Och sådana skojare finns det allt för många av, tyvärr!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi beställde ny mast till denna säsongen av samma leverantör. Inte heller vi fick någon mast och var på vippen att hamn i tinget. Nu har vi lagt beställning hos annan leverantör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Her inte hängt ut enskild person, det är företaget att det har samma namn är

en annan sak,  jag har fotobevis och vittnen när masten hämtades, offert

på arbetet, delfaktura som är betald i rätt tid, mail och sms  där företaget

lovar leverans, senast  skulle den komma 28/11-2015 underskrivet med 

namnteckning och allt, c:a 34 sms efter det med olika förklaringar bl.a.

saknas det popnit som skulle komma med posten dan därpå, när jag

frågar om nitarna har kommit får  jag inget svar, ? en riktig soppa

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan pm:a mig om du vill höra hur vi fick tillbaka vår mast han hade hos sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre år utan mast borde rimligen innebära tre år utan segling. :blink:

Låter som att du råkat ut för en näringsidkare på obestånd.

Ekonomiskt eller bara psykiskt.

Känner en kille som tidigare arbetade (mycket) som egen

företagare och som helt enkelt inte orkade med ansträngningen

det medförde. Han kunde gömma sig när det kom kunder, även

för sådana som var där för att betala.

 

Visst kan man känna för en person som vandrat in i en vägg,

men jag skulle nog sätta en tidsfrist på en vecka eller två.

Funkar inte det så kan nog en anmälan skynda på det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Men vänta här nu ...hallååååå...

 

Hur kunde du för det första vara utan mast så länge? Seglar du inte? Jag skulle ha gått i tid för nästkommande sommar efter jag lämnat in masten.

 

Men okej, vi är kanske olika. Men ta hem masten på någe vis men se  tlil så det inte blir egenmäktigt förfarande. Svenska lagar i vissa avseenden skyddar brotslingen mer än den som drabbas.

 

Kan inte låta bli att berätta en sann händelse för att belysa. Vi har en vägförening här. I en kurva ligger ett hus med hög häck som skymmer sikten. Vägföreningen samt vägverkets inspektör har besiktigat å ålagt ägaren att klippa ner vissa delar. När det inte skedde efter antal påstötningar så gick en beslutsam man å klippte ned den delen av häcken själv. Det blev åtal å böter. Egenmäktigt förfarande. Så du kan inte bara gå å hämta din mast! Kolla upp hur du skall göra så inte du åker dit istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kronofogden har rätt att hämta grejor mm med lagen på sin sida. De hanterar inte bara indrivning av skulder.

 

https://www.kronofogden.se/Forelaggandeomhandrackning.html

 

De tar betalt för att starta ett ärende. I vissa fall per år så vänta till efter årsskiftet med anmälan (det är lite otydligt om det är kalenderår eller kalendariskt år). Men du kan redan nu kontakta dem och fråga om hur du ska gå tillväga. Du verkar ju ha rätt bra dokumentation av ärendet så det skulle förvåna om de inte beslutar till din fördel. Om motparten inte följer deras utslag så åker de dit och hämtar masten åt dig (eller kanske följer med dig så att du kan hämta den). Var noga med att precisera vad du lämnat in så att alla delar kommer med tillbaka. Jag tror att "bortslarvade delar" kan bli ett ersättningmål i nästa steg men de bästa svaren får du när du kontaktar dem (Kronofogden).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vänta här nu ...hallååååå...

 

Hur kunde du för det första vara utan mast så länge? Seglar du inte? Jag skulle ha gått i tid för nästkommande sommar efter jag lämnat in masten.

 

Men okej, vi är kanske olika. Men ta hem masten på någe vis men se  tlil så det inte blir egenmäktigt förfarande. Svenska lagar i vissa avseenden skyddar brotslingen mer än den som drabbas.

 

Kan inte låta bli att berätta en sann händelse för att belysa. Vi har en vägförening här. I en kurva ligger ett hus med hög häck som skymmer sikten. Vägföreningen samt vägverkets inspektör har besiktigat å ålagt ägaren att klippa ner vissa delar. När det inte skedde efter antal påstötningar så gick en beslutsam man å klippte ned den delen av häcken själv. Det blev åtal å böter. Egenmäktigt förfarande. Så du kan inte bara gå å hämta din mast! Kolla upp hur du skall göra så inte du åker dit istället.

 

Så kan det vara! Lika är det för kommunen när det står skrotbilar/annat bråte på allmän mark. Det är inte bara att ta bort, först måste det luskas fram en ägare så långt det går. Finns denne måste man ansökan om handräckning hos kronofogdemyndigheten. Likväl om det inte finns en ägare är det lite hittegodsförfarande som krävs innan det kan tas bort. 

 

Det är inte bara så bara :P

 

I det här fallet behövs bevis på att masten är inlämnad dit. Sen kan man med stöd av det begära handräckning hos kronofogden för att få tillbaka den. Kanske får du då tillbaka den. Då är det upp till han att bevisa att den är utlämnad.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

bakgrunden  är denna, båten en IW40 1977, var i Grekland,  har seglat där till och från i 

16år,  den var upptagen på land  när det kom en storm och välte båten + 40 andra  båtar,

"dominoeffekten", delvis på grund av att greker är lika duktiga på att stötta båtar som att

klara ekonomin.

Eftersom försäkringsbolagets villkor är sådant att dom ersätter transport fullt ut,

men mastbrott med  åldersavdrag, så tog jag hem båten istället på lastbil efter att 

undersökt möjligheten att reparera masten i Kristinehamn, båten fick även skador 

och var sliten som jag hållit på att renovera samt renovera hus, därför har det tagit tid,

har hela tiden fått besked att  snart är masten klar? men att det hänt olika saker,ramlat ner

för stegen m.m. det går att hitta på många ursäkter, min förhoppning efter att undersökt är inte

stor men kommer att driva detta fullt ut. fortsättning följer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Va...har du ramlat ner från stegen när du reparerade din båt? Oj....din  stackare. Hoppas du inte fick men av det  å är återställd. Då förstår jag vafför det har tatt tre år.

Jag har visserligen själv inte haft egna båten i sjön på flera år men det har berott på roligare saker, transportseglat andras båtar, i Sverige  å till Sverige från utlandet.

Hoppas du får ordning på det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va...har du ramlat ner från stegen när du reparerade din båt? Oj....din  stackare. Hoppas du inte fick men av det  å är återställd. 

 

Tänk så olika uppflyttningar man kan få när man läser en text.

 

Jag fick för mig att det var riggaren/matrparatören som ramlat ner från en stege och därför inte fått klar masten!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Va...har du ramlat ner från stegen när du reparerade din båt? Oj....din  stackare. Hoppas du inte fick men av det  å är återställd. 

 

Tänk så olika uppflyttningar man kan få när man läser en text.

 

Jag fick för mig att det var riggaren/matrparatören som ramlat ner från en stege och därför inte fått klar masten!?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel av mig, det var mastreparatören som påstod att han ramlade ner från stege, därför

var det ingen leverans den gången, sen hände det andra saker för honom, mycket

stressigt m.m. vad skall man tro!, Botved,vill gärna höra hur du fick tillbaka din mast

hur får jag kontakt med dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan pm:a mig om du vill höra hur vi fick tillbaka vår mast han hade hos sig.

Hej, vill gärna höra hur du bar dig åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått ditt pm. Svar kommer måste bara få alkt rätt, det är en lång och tråkig historia. Vi kan även byta tel nr om du vill, men det gör vi i så fall via pm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hoppas...läste jag sååå fel. Nåväl, tur att du är okej då Heureka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...