Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
cannon

Extra "strumpa" dyneema?

Rekommendera Poster

Jag har en 8 mm dyneema-lina (FSE Robline av någon modell, kanske från Hjertmans?) som jag funderar på att använda istället för det uslitna storfallet.

Fråga 1: De flesta rekommenderar 10 mm lina för min typ av båt (Vagabond 31, storsegel på ca 25m2). Kan verkligen en 8 mm vara för vek, de tål ju ändå oerhört mycket?

 

Fråga 2: Jag är dock lite orolig att de nya avlastarna inte greppar linan ordentligt (Spinlock XAS 6-12 mm). Finns det någon extra "strumpa" att trä över linan just vid avlastaren, för att få bättre grepp?

 

Känns bara lite onödigt att köpa nytt fall när jag har ett, men kanske måste bita i det sura....

Redigerad av cannon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 8 mm dyneema-lina (FSE Robline av någon modell, kanske från Hjertmans?) som jag funderar på att använda istället för det uslitna storfallet.

Fråga 1: De flesta rekommenderar 10 mm lina för min typ av båt (Vagabond 31, storsegel på ca 25m2). Kan verkligen en 8 mm vara för vek, de tål ju ändå oerhört mycket?

 

Fråga 2: Jag är dock lite orolig att de nya avlastarna inte greppar linan ordentligt (Spinlock XAS 6-12 mm). Finns det någon extra "strumpa" att trä över linan just vid avlastaren, för att få bättre grepp?

 

Känns bara lite onödigt att köpa nytt fall när jag har ett, men kanske måste bita i det sura....

 

8 mm dyneema räcker utan problem till din båt. Enda fördelen med 10 mm är att den känns skönare i handen men 8 mm är billigare och går smidigare i trissorna i masten. Om du vill bredda så tar du höljet till en annan 10 mm tamp, nysta upp en bit i vardera ände, trä på och sy in de uppnystade trådarna i 8 mm tampen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...