Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
frsa0500

Köpa båt utomlands

Rekommendera Poster

Har själv inte en större segelbåt men har för mig att det i vissa länder krävs att man har en försäkring. Antar att det är lite samma som Trafikförsäkringen i Sverige, att medtrafikanterna ska vara skyddade, som krävs som lägst. Dessutom kan det ju i vissa länder bli väldigt dyrt med skadeståndsprocesser så att genast ta en försäkring bör vara givet enligt mitt sätt att se det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att förlora en betald båt på 1-2 miljoner är en sak.

Orsakar du skador på annans egendom eller miljöskador kan det kosta mer än vad din båt kostade.

 

Dessutom bör du känna till lite om båtjuridik, blir din båt skadad av annan båt där det ses som olycka får du ta smällen att reparera din båt.

Kan du bevisa att båten som skadat din båt har tex slarvat med underhåll är den båten betalningsskyldig.

För några år sedan fick en ångbåt problem i Smögen (tror jag det var), inget slarv i underhåll/hantering av ångbåten som då inte behövde täcka andras skador.

Det förekommer att marinor kräver uppvisande av försäkringsbrev vid segling utomlands.

 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, skippeer said:

Dessutom bör du känna till lite om båtjuridik, blir din båt skadad av annan båt där det ses som olycka får du ta smällen att reparera din båt. ...

Försäkringsbolagen vill gärna ha våra pengar, men samtidigt slingra sig ur när något väl händer.  😏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Terri:

Försäkringsbolagen vill gärna ha våra pengar, men samtidigt slingra sig ur när något väl händer.  😏

Ja, men då tycker jag du ska strunta i försäkringen! 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, Terri said:

Bör man omedelbart skaffa en båtförsäkring i samband med båtköpet? Har alla ni med större segelbåt även båtförsäkring?

Om din båt sjunker och den inte är försäkrad, så dit for de pengarna :(

Om din båt börjar brinna vid bryggan och tänder på andras båtar, så i värsta fall kan det vara du som betalar för den midsommar brasan. Fast det är naturligtvis hemskt osannolikt att det händer.

Det är onödiga stressmoment som jag inte vill ha, så jag tog en båtförsäkring före båten levererades.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, ChristerN said:

Ja, men då tycker jag du ska strunta i försäkringen! 🤔

Tvärtom, nu har jag lärt mig att jag måste ha en båtförsäkring.

 

Men båten skall vara mitt hem, så jag tycker det borde räckt med en hemförsäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Terri said:

Men båten skall vara mitt hem, så jag tycker det borde räckt med en hemförsäkring.

Men min hemförsäkring täcker nog inte om mitt hem kör på ett annat hem :)

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 hours ago, Grumpy said:

Men min hemförsäkring täcker nog inte om mitt hem kör på ett annat hem :)

Men om det glider i leran, ut för en sluttning, och på ett annat hus.

 

Det är skillnad på båtliv och båtliv. Jag vill bara långt bort från vattenskotrarna och de andra fartdårarna och den stora massan som trängs i hamnarna. Det är inte det livet som lockar mig till båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Oavsett vad du använder båten till, så är det en båtförsäkring som krävs. En hemförsäkring täcker i stort sett inget båtrelaterat utöver väldigt små båtar som enkla roddbåtar och liknande. Ibland inte ens det. Och det är inte säkert att det finns en ansvarsdel där då.

En båtförsäkring är ett billigt skydd mot livslång bankrutt om nåt skulle hända.

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, Terri said:

Men om det glider i leran, ut för en sluttning, och på ett annat hus.

Det hade jag inte tänkt på. Måste börja förtöja mitt hem bättre  :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt hur jag skall bäst närma mig utländska båtmäklare när jag är intresserad av en båt. Jag tycker inte riktigt jag fått någon respons. Hur bär jag mig åt för att bli tagen på allvar och för att ta och behålla första plats i kön på en båt, så ingen annan slinker före mig? Är det t.ex. nödvändigt att lägga ett preliminärt bud på distans omedelbart, för att säkra båten? Bör man genast lägga upp det maximala budet man kan tänka sig att betala (med reservation för att båten inte har dolda fel)? Eller kan man börja med att gå ut lite mer försiktigt, och säga att man eventuellt är beredd att bjuda högre om andra lägger bud? Brukar det vara regelmässig budgivning på större segelbåtar i prisklassen 600.000 - 1000.000 kr, eller fungerar det mer tvärt så att säljaren plötsligt bara säljer båten när nöjd med ett erbjudande, att man kringgås om man inte redan från början laggt ett djärvt bud? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det dumt att lägga bud på samma nivå som annonserat pris på den Europeiska båtmarknaden (YachtWorld)? Är det gängse norm att man prutar 20%?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan en båt vara ägar-registrerad i ett icke-EU land, och samtidigt vara registrerad under ett EU lands flagg? Jag tänker på en båt till försäljning i Slovenien (EU) under slovensk flagg, men VAT är ej betald. Hur hänger det ihop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har på riktigt ingen aning, men skulle en möjlighet kunna vara att det är ett charterbolag som äger båten och enligt Slovensk lag skulle de inte behöva betala moms för båtar som de hyr ut?

När de säljs inom EU måste sedan momsen betalas.

Kommer ihåg att Malta fifflade med momsen på leasing båtar, men EU tyckte inte om det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Grumpy said:

Har på riktigt ingen aning, men skulle en möjlighet kunna vara att det är ett charterbolag som äger båten och enligt Slovensk lag skulle de inte behöva betala moms för båtar som de hyr ut?

När de säljs inom EU måste sedan momsen betalas.

...

Aha, ... Men nej, båten är privatägd. Åtminstone annonseras den så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sålde en båt till Tyskland för några år sedan, de prutar som oss. Så förhandla så gott det går.

Men på båtar efter 2000 cirka så måste du få med kvitto på att momsen är betald i EU land , annars blir det besvärligt.Vi slet länge för att få fram de uppgifterna på vår förra båt vid försäljningen.

sen är det bra att ansöka om ett owners certificat . Även då behövs lite bevis på ägande rätten, via kvitton o kontrakt osv

 

Men de flest mäklare vet reglerna, om det står att vart ej är betald , så är båten inte momsad . Lättast att välja en annan då 

 

mvh Johan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-01 vid 19:39 skrev Terri:

Jag förstår inte riktigt hur jag skall bäst närma mig utländska båtmäklare när jag är intresserad av en båt. Jag tycker inte riktigt jag fått någon respons. Hur bär jag mig åt för att bli tagen på allvar och för att ta och behålla första plats i kön på en båt, så ingen annan slinker före mig? Är det t.ex. nödvändigt att lägga ett preliminärt bud på distans omedelbart, för att säkra båten? Bör man genast lägga upp det maximala budet man kan tänka sig att betala (med reservation för att båten inte har dolda fel)? Eller kan man börja med att gå ut lite mer försiktigt, och säga att man eventuellt är beredd att bjuda högre om andra lägger bud? Brukar det vara regelmässig budgivning på större segelbåtar i prisklassen 600.000 - 1000.000 kr, eller fungerar det mer tvärt så att säljaren plötsligt bara säljer båten när nöjd med ett erbjudande, att man kringgås om man inte redan från början laggt ett djärvt bud? 

 

 

 

Båtmarknaden i Medelhavet är till skillnaden från Sverige stark och priserna hålls uppe samt dåligt utbud

De flesta mäklare säljer hellre lokalt än export då det innebär extra jobb och pappersarbete samt ev en affär som tar längre tid

För att bli tagen på allvar så är mitt tips att ringa istället för att mejla

Prut 20% i Medelhavet har jag svårt att se idag men allt beror givetvis på begärt pris

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/17/2022 at 6:17 PM, Comfort4 said:

... sen är det bra att ansöka om ett owners certificat . Även då behövs lite bevis på ägande rätten, via kvitton o kontrakt osv ...

Jag fick det här meddelandet från Sjöfartsregistret:

 

"... Om du vill registrera din segelbåt är avgiften för registrering 10 500 SEK. Årligen tillkommer en registerhållningsavgift som f.n. är 600 SEK.
Avgift för att utfärda ett nationalitetsbevis är 3 000 SEK och avgift för att utfärda ett certificate of registration 1 500 SEK. ..."

 

Om jag förstått rätt, är detta tre olika dokument:

 

1. Registering i Sverige [frivilligt för fritidsbåt under 15m] (För att få detta, krävs båtbevis eller annan teknisk utredning från tillverkaren om båtens skrov och styrförmåga samt största längd och bredd.)

2. Nationalitetsbevis (Bra vid segling utomlands. För att få detta, krävs fångeshandling, tex. köpebrev, i orginal.)

3. Certificate of registration (Bra vid segling utomlands. För att få detta, krävs fångeshandling, tex. köpebrev, i orginal.)

 

Jag förmodar att "owners certificate" är detsamma som "certificate of registration".

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Terri:

Jag fick det här meddelandet från Sjöfartsregistret:

 

"... Om du vill registrera din segelbåt är avgiften för registrering 10 500 SEK. Årligen tillkommer en registerhållningsavgift som f.n. är 600 SEK.
Avgift för att utfärda ett nationalitetsbevis är 3 000 SEK och avgift för att utfärda ett certificate of registration 1 500 SEK. ..."

 

Om jag förstått rätt, är detta tre olika dokument:

 

1. Registering i Sverige [frivilligt för fritidsbåt under 15m] (För att få detta, krävs båtbevis eller annan teknisk utredning från tillverkaren om båtens skrov och styrförmåga samt största längd och bredd.)

2. Nationalitetsbevis (Bra vid segling utomlands. För att få detta, krävs fångeshandling, tex. köpebrev, i orginal.)

3. Certificate of registration (Bra vid segling utomlands. För att få detta, krävs fångeshandling, tex. köpebrev, i orginal.)

 

Jag förmodar att "owners certificate" är detsamma som "certificate of registration".

Ja skulle tro det, men du kan få detta via kryssarklubben med 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 hours ago, Terri said:

Jag fick det här meddelandet från Sjöfartsregistret:

"... Om du vill registrera din segelbåt är avgiften för registrering 10 500 SEK.

Det här är ju helt sinnessjuka summor! I Finland kostar det 300SEK att registrera båten och gissar att det är samma i de flesta andra EU länder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har erfarenhet av Bach Yachting i Croatia?

 

Är det vanligt att segelbåtar säljs till överpris i Kroatien/Slovenien, annonserade som privatägda fast de i själva verket varit charterbåtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför köper du inte bara en båt här hemma, så du slipper oroa dig så mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, sajjen said:

Varför köper du inte bara en båt här hemma, så du slipper oroa dig så mycket?

Ja, det lutar nog åt det. Det är tillräckligt svårt ändå. Får nog ha tålamod tills något passande dyker upp. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-20 vid 11:36 skrev Grumpy:

Det här är ju helt sinnessjuka summor! I Finland kostar det 300SEK att registrera båten och gissar att det är samma i de flesta andra EU länder?

Har Finland krav på registrering, så att det kanske driver ner priset eftersom det berör väldigt många båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, raol said:

Har Finland krav på registrering, så att det kanske driver ner priset eftersom det berör väldigt många båtar?

Jo, alla båtar större än 5,5m eller motor större än 15 KW måste nuförtiden registreras. Troligtvis har sjöfartsverket prissatt det för stora skepp, var priset inte spelar så stor roll, men för en vanlig fritidsbåt är det ju helt orimligt. 

Förra sommaren stals en båt i Sverige och höll på att seglas till Ryssland, och det var bara tur att den upptäcktes just före Ryska gränsen. Med ett registernummer skulle den ha stoppats långt tidigare. Hört rykten om andra dylika fall som lyckats ta sig till Ryssland. 

Skulle inte vara överraskad om det i framtiden blir en EU lag att båtar som rör sig inom EU måste vara registrerade någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-20 vid 11:36 skrev Grumpy:

Det här är ju helt sinnessjuka summor! I Finland kostar det 300SEK att registrera båten och gissar att det är samma i de flesta andra EU länder?

Sjöfartsverket har en verksamhetsform som är mycket ovanlig numera; det är ett statligt affärsverk. Innan omstruktureringarna kom igång ordentligt på 1990-talet fanns det ett antal sådana, t.ex. Statens järnvägar, Televerket, Postverket och Vattenfall (förlåt, Statens vattenfallsverk), men numera är det bara Sjöfartsverket, Luftfartsverket och Svenska kraftnät kvar. Affärsverk betyder att verksamheten är ett slags mellanting mellan statligt ägt bolag och förvaltningsmyndighet - verket har förvaltningsuppdrag som en myndighet, men bedriver verksamheten affärsmässigt som ett företag. Staten går in och stöttar om det är nödvändigt, men i uppdraget ingår ett ekonomiskt mål på full kostnadstäckning. I Sjöfartsverkets fall kommer finansieringen huvudsakligen från avgifter på handelssjöfarten.

 

Kostnaderna för registrering osv är ju mycket pengar för en fritidsbåtsägare, men i mitt tycke ser det ut att vara mer eller mindre självkostnadspris för verket. Ett enkelt certifikat kan vara kanske en halvtimme eller en timmes jobb för en handläggare (varav det mesta troligen är ren formalia), och att då fakturera 1500 kr är fullt marknadsmässigt för vilket tjänsteföretag som helst. För 300 kronor får man i princip finansiering för en automatisk process som stoppar in uppgifterna i en databas utan att någon anställd ens behöver titta på dem. Här kan man ju sedan också hamna i en diskussion om skatter vs avgifter men det passar nog bäst i en annan tråd eller på ett annat forum.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...