Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
frsa0500

Köpa båt utomlands

Rekommendera Poster

Jag står i begrepp att köpa en båt i Medelhavet och mina funderingar är hur man lägger upp skälva båtaffären.

 

En del frågor har jag klart för mig så som momsen, CE-märkningen, olika dokument och hemtransport m.m.

 

Men var ligger en gängse prutmån på (känd båt, normalt skick och genomsnittlig utrustningsnivå) om är 36-38 fot för ca: 50000 euro som ligger vid spanska ostkusten mellan Barcelona och Malaga?

 

Hur kan man resonera utifrån frågeställningen och dessa exempel på båtar:?

 

http://se.topboats.com/barcos-ocasion/dehler-36-cws-0223172117

 

http://se.topboats.com/barcos-ocasion/beneteau-oceanis-350

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag står i begrepp att köpa en båt i Medelhavet och mina funderingar är hur man lägger upp skälva båtaffären.

 

En del frågor har jag klart för mig så som momsen, CE-märkningen, olika dokument och hemtransport m.m.

 

Men var ligger en gängse prutmån på (känd båt, normalt skick och genomsnittlig utrustningsnivå) om är 36-38 fot för ca: 50000 euro som ligger vid spanska ostkusten mellan Barcelona och Malaga?

 

Hur kan man resonera utifrån frågeställningen och dessa exempel på båtar:?

 

http://se.topboats.com/barcos-ocasion/dehler-36-cws-0223172117

 

http://se.topboats.com/barcos-ocasion/beneteau-oceanis-350

 

Det första du måste fråga dig är om du har kunskap att värdera båtens skick. Om ja, så är det inga som helst problem att handla från utlandet. För begagnade båtar (tillräckligt gammal) är momsen ingen fråga. Du betalar helt enkelt priset ni kommer överens om. Se till att du inte får betala massa växlingskostnader hos banken. Idag kostar det otroligt lite att växla valuta, men det är vanligt att banker fortfarande försöker tjäna pengar på valutaväxling. Betala max en tusenlapp i valutaväxlingsavgift (med avseende på officiell växelkurs, "spotmarknadspris"). 

 

Beträffande hemtransport så är det roligast att segla hem båten, men lastbil fungerar det också. Om båten är högre än 4 meter på trailern, eller om den är för bred, kan det bli mycket dyrt med lastbilstransport. 

 

Självfallet skall båten vara CE-märkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du betalar spotpris plus 1000 kronor så vill jag veta var man gör det. Det är en riktigt låg kostnad.

 

Sitter själv med Bloombergterminal på dagarna och har tämligen bra koll på spotpris. Har inte hittat ngt sätt som privatperson att växla till den nivån i a f, i storleksprdningen 50000 euro. Kanske det dubbla i kostnad kan vara rock bottom i form av en spread på 3-4 bpt.

Eller så är definitionen av spotpris ngt annat.

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en sökfunktion... Sök tex på "kontraktsupplägg" eller " besiktning utomlands"

 

För jag tror att en besiktning lönar sig, dels får du koll och dels brukar det finnas brister som leder till en nedsättning av pris?

 

Moms har du koll på, det är bra. Kravet är ju att moms ska vara betald?

Sedan är en båt utomlands ofta registrerad men avregistrering gör oftast mäklaren (även säljaren är angelägen ) och bara om båten är över 12 ggr 4 meter finns krav på att du ska registrera om båten i Sverige.

 

Jag fick inte länkarna att fungera men vill bara påpeka att normalskick i Spanien är ett sämre skick än vad vi har i Sverige ( eller danmark, Tyskland, Holland eller Belgien ) på grund av att solen lyser starkare, det kan blåsa in sand över marinorna plus att riggen kanske aldrig varit nere? Och värmen. Lycka till.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du betalar spotpris plus 1000 kronor så vill jag veta var man gör det. Det är en riktigt låg kostnad.

 

Sitter själv med Bloombergterminal på dagarna och har tämligen bra koll på spotpris. Har inte hittat ngt sätt som privatperson att växla till den nivån i a f, i storleksprdningen 50000 euro. Kanske det dubbla i kostnad kan vara rock bottom i form av en spread på 3-4 bpt.

Eller så är definitionen av spotpris ngt annat.

 

Om man köper något för € 50 000 på sitt betalkort och har t.ex. ICA Mastercard eller Coop Med Mera Mer, kommer man lägre än 1000 kr i växlingsavgift. Det är nämligen så att det är Mastercard som växlar pengarna och de växlar garanterat mer pengar än vad du gör (eller din arbetsgivare). Om banken inte går med på en rimlig växlingsavgift, kan man alltid hota med att man köper båten på sitt ICA-kort. 

 

Här ser du vilka kurser som privatpersoner får: https://www.mastercard.com/global/currencyconversion/

 

Observera att storbankerna hårdnackat har valutakurspåslag på sina betal/kreditkort, varför det inte är förmånligt att växla pengar med deras kort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för nya uppslag så som vexelkurs... men min fråga var "Men var ligger en gängse prutmån på" Ni som har varit i kontakt med mäklare och genomfört en afär. Hur mycket har ni prutat då? Och om man tar medelhavet som köpplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna med ca 30-40% i Sverige .Jag sålde min båt till holand fick 30%mer en om jag har fått den i Svege

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seriösa båtfirmor/mäklare brukar hantera köp med "escrow accounts", alltså konton med kundmedel som är separerade från mäklarföretagets medel och då blir det ju banköverföring som gäller. Man sätter in handpenning på escrow account och slutbetalning. När ägarbytet sker förs pengarna över till säljaren och båten till köparen.

 

Kan du inte hämta båten direkt när du betalt ska du absolut kräva att affären går genom ett escrow account. Sen är det ju upp till och var och en hur försiktig man vill vara...Betalar du och hämtar på stubben är det ju inget problem, men får du vänta några veckor skulle jag vara väldigt försiktig.

 

Jag köpte min båt via DeValk i Holland och de säljer normalt mycket större båtar än den jag köpte och då är det kanske vanligare med "escrow accounts".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en kompis som köpte en båt i Frankrike. Han är van förhandlare och bytte bort att fixa en grej som kom upp i besiktningen ( förutom nedsättning av pris beroende på övriga punkter ) genom att förhandla sig till att säljaren fick bestämma en fast kurs… Det innebar alltså att de var överens om summan som skulle betalas, därefter var de överens om vilken summa det var i SEK. Av det skälet fick han inte några kostnader… sa kompis till mig. Men han är duktig marknadsförare också...

 

I varje fall tyckte jag det var ett sätt att komma exakt överens oberoende av växlingskurs?

 

Sedan flög han ner efter betalningen var gjord och inspekterade att alla tillbehör fortfarande fanns i båten, enligt en lista i kontraktet varefter han godkände leveransen och mäklaren betalade säljaren. Detta krävde några vändor mellan mäklaren och säljaren ( som han aldrig träffade ) och jag gissar nog att enbart de större mäklarna har tid för sådant här finlir…  men vad vet jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Öppnar denna tråd från 2015 då jag har en liknande situation, fast jag tittar på en båt som ligger i Italien.

 

Skippeer skrev följande ons 5/6/2022 at 9:11 AM i tråden Europas kanaler:

 

Quote

Att köpa båt i medelhavet kan verka lockande men det år viktigt att inse riskerna och väga dessa mot fördelarna som kan vara ett lågt synligt pris.

 

Juridiken kan skilja en del mot en affär i Sverige, språket och praxis (tex är båten belånad/skuldsatt).

EU VAT status behöver vara klart.

Skicket på båten är förstås A och O.

Transport på lastbil kan ligga på 70-100 ksek från italien, många SXK medelhavsseglare transporterar på lastbil från Adriatiska havet.

 

Ha gott om tid är nog en bra tillgång för att få nya positiva upplevelser.

 

(Köpte själv en 20 år gammal besiktigad segelbåt i Sverige med en del oväntade överraskningar så tid och reservkapital är aldrig fel.)

 

Det här med momsen (som frsa0500 nämner i första inlägget) och EU VAT, är det alltså importskatten? Men den kostnaden tillkommer väl bara om båten är registrerad utanför EU?

 

När det står i mäklar-annonsen efter priset, "skatt ej betald", betyder det att båtskatten för det året ej är betald, och att jag vid sidan av köpet, skall betala in skatten till staten i det land där båten är registrerad? I Sverige har vi inte båtskatt, men jag förmodar de har det i andra Europeiska länder.

 

För övrigt, om båten är skuldsatt (vilket inte framgår i annonsen), så måste väl det helt och hållet vara den tidigare ägarens angelägenhet. Inget som jag kan dras in i, och ansvara för, efter ett köp?

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fritidsbåtar under 15 m behöver ju inte registreras i Sverige. Men vid ägarbyte, bör man ändå se till att få dokument på att man står som ägare? Eller är det samma sak som registrering? Det kanske är riskabelt att inte registrera en dyr båt? Vad är fördelar, och nackdelar?

 

Det var en australiensisk köpare som köpte en båt under 15 m i Kroatien, men han fick inte lämna Kroatien med båten förräns den blivit avregistrerad i Kroatien och fått Australiensisk registrering. 

 

Byråkrati, lagar och paragrafer, och annat abstrakt, är inte min starka sida. Att köpa båt utomlands blir nog väldigt rörigt för mig.  Så himla mycket procedurer att hålla reda på och vara på sin vakt inför. Man får hoppas att mäklaren är engagerad och ärlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Sverige behöver inte segelbåt som är 15 m, eller under, registreras. Men måste båten ändå vara registrerad för att man skall kunna segla utomlands från land till land? Eller ägarbevis allt man behöver visa upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När en båt har genomgått besiktning och därefter fått "two accepted offers" i väntan på att vissa fel på båten först skall åtgärdas av säljaren, betyder detta att båten är bortlovad till ett visst pris till första budgivaren, och som han skulle backa ur så står den andre på tur? Och i såna fall går det inte att som tredje person komma in bjuda över dessa två? För då kan säljaren bli stämd av de första två budgivarna? Är det så det fungerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Quote

I tråden Europas kanaler,  5/6/2022 at 9:11 AM, Skippeer said:

 

Ha gott om tid är nog en bra tillgång för att få nya positiva upplevelser.

 

För att lära sig saker. Lång erfarenhet är nog av stort värde för att överhuvudtaget lyckas med en båt-affär. Men när det väl gäller, och en attraktiv båt dyker upp, då gäller det verkligen att ha koll på läget, och vara MYCKET SNABB!  Och agera på rätt sätt. Annars går båten till någon annan rakt framför näsan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

EU VAT kan naiv båtköpare åka på att betala vid köp från tex charterföretag eftersom företag inte betalar in moms.

Svensk moms är 25%, en del tar leverans av ny båt till Malta pga låg VAT, okänt om det upplägget håller.

Om man som båtköpare inte vet skillnad på VAT och tullavgifter ser jag risker för stora oplanerade utgifter tex köp av charterbåt för 1,5 MSEK och så visar det sig efteråt att EU VAT ej är betald….kan bli 25% till ovanpå.

Även betald EU VAT status kan förloras om affären görs upp i tex Turkiet som ej är med i EU.

 

Tipset är att ta hjälp för en lyckad affär.

 

Hellre en missad båtaffär än en snabb avslutad affär med en massa ”dolda fel” som kan kosta pengar och energi.

 

Så tänker jag men jag är en försiktig general 😉

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om VAT. Jag handlar ganska ofta saker på Ebay från Storbritannien. Ebay lägger alltid på en moms för varor till EU (Sverige), som de kallar VAT. Men varje gång lägger svenska tullen ändå på importmoms på varorna, och hävdar att varorna inte har ett giltligt VAT-nummer. Det slutar varje gång med att jag tvingas visa upp kvitto från svenska tullen till Ebay för att få mina (VAT) pengar tillbaka. Det var likadant för några år sedan då jag ofta handlade från Ebay USA. Jag betalade importavgifter i förskott, som aldrig kom svenska tullen till handa. Jag kan inte se det på annat sätt än att det är ett medvetet systematiskt bedrägeri, där de lurar kunderna. Endast de som har orken att ta sig in i och igenom Ebays snåriga kundservice, kan få pengarna tillbaka.

 

Vad det gäller båtköp, så fick jag besked från svenska tullen igår, att om en båt säljs i ett EU-land och annonseras med "skatt ej betald", så är den förmodligen registrerad utanför EU. Man kan då välja att antingen betala momsen (25%) i det land där man köper båten, eller betala den vid importen till Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 minutes ago, Terri said:

... Man kan då välja att antingen betala momsen (25%) i det land där man köper båten, eller betala den vid importen till Sverige.

Fast jag vet inte om EU-momsen eventuellt skiljer sig i olika i EU-länder, kanske lägre än 25% i Italien? I så fall betalar man ju den helst där istället för i Sverige.

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/28/2022 at 1:58 PM, skippeer said:

...

Svensk moms är 25%, en del tar leverans av ny båt till Malta pga låg VAT, okänt om det upplägget håller.

Om man som båtköpare inte vet skillnad på VAT och tullavgifter ser jag risker för stora oplanerade utgifter tex köp av charterbåt för 1,5 MSEK och så visar det sig efteråt att EU VAT ej är betald….kan bli 25% till ovanpå.

 

VAT och importmoms (tullavgift) är samma sak, enligt Tullverket.

 

Sverige har bland den högsta importmomsen i EU, se länk: Skattesatser i EU. Andra länder har något lägre procentsats. Om man betalar momsen i ett annat land så behöver man inte betala mellanskillnad när man tar in båten i Sverige.

 

Fast jag vet inte om jag skulle våga betala momsen i ett annat land, med risken att inte få med sig giltliga dokument som godkänns av Svenska Tullverket. Med tanke på mina dåliga erfarenheter från Ebays VAT-avgifter. Det finns mycket korrumption i finanssystemet, särskilt internationellt. I Sverige betalar vi visserligen hög skatt, men här finns också en noggrannt ordnad byråkrati, och när man väl har betalat något då är det det som gäller utan tvivel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Terri:

VAT och importmoms (tullavgift) är samma sak, enligt Tullverket.

VAT är engelsk förkortning för det vi kallar moms. Men tull är nåt helt annat än moms!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För att slippa missförstånd på muntlig info kan det vara bra att läsa skriftlig info tex

https://www.tullverket.se/privat/paresan/handlaiettannatland/kopaellersaljabatoversverigesgrans.4.7df61c5915510cfe9e71078c.html?mtm_campaign=Google Ads&mtm_kwd=Kopa-eller-salja-bat

 

Vill man segla utomlands kan myndigheter begära bevis på att EU VAT är betald oavsett vad man själv tycker är rimligt.

Vi blev utfrågade av NL tullen förra året i en sluss på väg in i IJselmeer.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 hour ago, raol said:

VAT är engelsk förkortning för det vi kallar moms. Men tull är nåt helt annat än moms!

 

Tullen tar ut vissa mindre avgifter ovanpå momsen, för hanteringen, men det är samtidigt Tullen som sköter indrivningen av momsen. Eller i allafall deltar i processen, ... de håller kvar varan tills momsen är betald. Sammantaget kanske man kan kalla moms + tullavgift för importavgifter.

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
‎2022‎-‎05‎-‎07 vid 11:44 skrev Terri:

För övrigt, om båten är skuldsatt (vilket inte framgår i annonsen), så måste väl det helt och hållet vara den tidigare ägarens angelägenhet. Inget som jag kan dras in i, och ansvara för, efter ett köp?

Redigerad 7 Maj av Terri

Är lånet  taget med båten som säkerhet så blir du inblandad.

Redigerad av Jorgen01
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
34 minutes ago, Terri said:

Tullen tar ut vissa mindre avgifter ovanpå momsen, ...

För att vara petnoga, Tullens egna avgifter inkluderas även vid beräkningen av den totala momsen. Vilket den egentligen INTE borde göra, eftersom det är en avgift som betalas inom Sverige. Men strunt samma, det rör sig om småsummor.

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Terri:

För att vara petnoga, Tullens egna avgifter inkluderas även vid beräkningen av den totala momsen. Vilket den egentligen INTE borde göra, eftersom det är en avgift som betalas inom Sverige. Men strunt samma, det rör sig om småsummor.

Tullen ska ses som en ökning av varans originalvärde, eftersom tull har ett protektionistiskt syfte. Därför utgår moms på varans värde inkl tull. Hanteringsavgifter hos Tullverket och eventuella andra myndigheter, däremot, ligger utanför.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Är lånet  taget med båten som säkerhet så blir du inblandad.

Precis som Jorgen01 säger så blir du inblandad om båten är belånad. 
Om båten är belånad så är långivaren också i praktiken en delägare av båten. Så köpet måste involvera långivaren på ett eller annat sätt, t.ex. att du övertar lånet från säljaren (om det är möjligt som utlänning i annat land) eller att lånet löses in i samband med affären. I annat fall kommer långivaren att inkassera båten och du blir av med båten du betalat......står kvar utan pengar och utan båt :(

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, Boanjohan said:

Precis som Jorgen01 säger så blir du inblandad om båten är belånad. 
Om båten är belånad så är långivaren också i praktiken en delägare av båten. Så köpet måste involvera långivaren på ett eller annat sätt, t.ex. att du övertar lånet från säljaren (om det är möjligt som utlänning i annat land) eller att lånet löses in i samband med affären. I annat fall kommer långivaren att inkassera båten och du blir av med båten du betalat......står kvar utan pengar och utan båt :(

Men om man köper båten genom en etablerad mäklare kan detta knappast ske utan att man först blivit förvarnad om det. Nån måtta får det väl ändå va på elände och dolda överaskningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart finns det väl etablerade seriösa mäklare som man kan köpa via och som har koll på allt detta och hjälper dig. Dock skulle jag gissa att prislappen då blir snäppet högre......men tryggare. Kan dock inget om detta då jag aldrig köpt båt utomlands.

 

Lite som att köpa bil, går du till en märkeshandlare och köper en begagnad bil då är du trygg i själva affären går rätt till och inga dolda eller oväntade avgifter, men betalar lite högre pris än om du gått till en "småhandlare" som kallar alla för kompis och kan allt, gör allt och har fantastiskt låga priser som dessutom går att pruta på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har återigen fått bekräftat att man måste vara blixtsnabb vid båtköp, och veta exakt vad man gör. Det måste gå undan. Annars blir det inget alls.  

 

Hur fungerar det egentligen? Är det inte som vid fastighetsköp, där två eller fler spekulanter bjuder mot varandra, tills alla utom en ger upp? Utan när en båtsäljare hör ett erbjudande de accepterar, då är båten alltså vigd åt den personen, och det går inte att komma in med fler bud? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör man omedelbart skaffa en båtförsäkring i samband med båtköpet? Har alla ni med större segelbåt även båtförsäkring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...