Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tomasd007

AQAD41 Smutsigt luftfiler snabbt

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Har en AQAD41  som i flera år fungerat bra.

Förra säsongen hade jag problem med att turbon inte ville kicka igång och svartrök som följd.

Läste lite på detta forum och andra och förmodade att problemet var luftfiltret eller att turbon gett upp.

 

Luftfiltret hade bytts i samband med sjösättning på våren och hade inte mer än 30 timmar.

Detta var helt svart och det byttes såklart.

Turbon kollades och denna snurrade runt utan problem.

Problemet med turbon var löst och allt var frid o fröjd i ett par dagar innan samma problem dök upp igen.

Filtret helt svart återigen, byttes igen och hade en vän med mig som satt i tittade i motorrummet medans vi tog en lång provtur för att eventuellt kunna se några läckor.

Ingenting vad vi kunde se.

 

Min tanke var att eftersom det direkt blev kolsvart att ngt avgas relaterat läcker i motorrummet men kan inte se någonting.

 

Någon som har tips erfarenheter om detta, vet inte vart jag ska börja titta.

 

Tacksam för input

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vevhusventilationen har ett filter, som när det blir tillräckligt förorenat släpper igenom oljedimma, som hamnar i luftfiltret. Eventuellt har du dessutom "dålig tätning" i cylinderloppen så att avgaser läcker ner i vevhuset och förvärrar saken. dvs ger större flöden genom vevhusventilationen. Har samma motor som du och känner delvis igen problemet. Har hittills kunna lösa det genom att bytta/rengöra  vevhusvent. filter ganska ofta.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte luftintagen i aktern av båten?

För svaret kan vara så enkelt som att den drar in avgaserna den vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vevhusventilationen har ett filter, som när det blir tillräckligt förorenat släpper igenom oljedimma, som hamnar i luftfiltret. Eventuellt har du dessutom "dålig tätning" i cylinderloppen så att avgaser läcker ner i vevhuset och förvärrar saken. dvs ger större flöden genom vevhusventilationen. Har samma motor som du och känner delvis igen problemet. Har hittills kunna lösa det genom att bytta/rengöra  vevhusvent. filter ganska ofta.

Mvh/Sea Maniac

Vevhusfiltret byttes i samband med vårrustningen , men det var även det ganska smutsigt när jag sist kollade då jag fick ta bort det för att byta luftfiltret...

Tack för input..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-59353-0-56633200-1449494485_thumb.jpg

Jag tröttnade på att köpa volvo pentas dyra luftfilter som jag fick byta minst en gång per år och åkte till biltema och köpte två för 99 kr st. och har inte bytt på 4 år.

Filtren kostar 119 kr idag och har art:32322

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte luftintagen i aktern av båten?

För svaret kan vara så enkelt som att den drar in avgaserna den vägen.

 hej, nej dem sitter på sidan av båten med luftkanaler ner.

Har  bara ett utblås på akterspegeln.

Båten och motor har fungerar perfekt fram tills förra sommaren när detta problem dök upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifIMG_20130622_123902.jpg

Jag tröttnade på att köpa volvo pentas dyra luftfilter som jag fick byta minst en gång per år och åkte till biltema och köpte två för 99 kr st. och har inte bytt på 4 år.

Filtren kostar 119 kr idag och har art:32322

tack för input, helst av allt vill jag använda orginal delar..

Och lösa problemet med snabbt nersmutsat filter.

 

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att din turbo är på väg att ge sig. 

Jag hade det problemet på min ena motor (iofs en KAD42) men ändå.

Det ena luftfiltret blev svart snabbt, lossa anslutningarna på din turbo och känn på turbinen, det skall vara ett mycket litet spel och små avstånd mellan turbinhus och turbinblad om allt är ok, annars är det dags för byte. 

 

Kan det vara så att båten känts lite tröttare än vanligt upp i plan och att farten inte riktigt är densamma? 

 

Ett annat alternativ kan ju vara om du kör mycket på låg fart, det kan få filtret att sota igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade exakt samma bekymmer på båda min 41or. Det var ett avgas läckage i flänsen

mellan turbon och avgasknät. Kan vara mkt svårt att se, mina läckage var i underkant och

man kunde endast skönja lite sot precis intill klämman. Plocka bort knät och inspektera,

du ser på anläggningsytan om det smitit ut avgaser. En 41a suger enorma mängder luft

och ett avgasläckage syns sällan någon annan stans än just på luftfiltret där partiklarna sugs in.

Som bonus när du tar bort knät får du koll på hur statusen är där sjövattnet blandar sig

med avgaserna + ovankant på bockhornet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2015-12-07 vid 14:30 skrev Jokern:

post-59353-0-56633200-1449494485_thumb.jpg

Jag tröttnade på att köpa volvo pentas dyra luftfilter som jag fick byta minst en gång per år och åkte till biltema och köpte två för 99 kr st. och har inte bytt på 4 år.

Filtren kostar 119 kr idag och har art:32322

 

 

Kan inte låta bli att reagera på detta, samma resonemang som att anoder som inte förbrukas är av bättre kvalisort.

Om ett filter inte blir skitigt beror det inte på att det är bra utan på att det är dåligt (iaf om det sitter i samma miljö där ett annat filter snabbt blev det).

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2015-12-07 vid 18:05 skrev tomasd007:

tack för input, helst av allt vill jag använda orginal delar..

Och lösa problemet med snabbt nersmutsat filter.

 

/Thomas

Hejsan, 

 

Har själv införskaffat mig en Flipper 760, AQAD41 med samma problem. Hur löste du problemet? :) 

 

Jag funderar på att införskaffa kitet som nämns ovan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett K&N filter på min 41B. Sätter igen under en säsong men jag drar ett motocross filterskin över. Detta tas hem och tvättas och om-oljas under säsong om så behövs.

Även K&N filtret tvättas/oljas in inför varje säsong.

99697aa3120eefdcdfba7ece60accce47d8b82ef_800x800.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut på luftfiltersidan.

Håller på att utöka tilluften till motorrummet, enligt Björlanda Varvets Volvo Penta representant så är den undermålig på min båt .

20210410_160027.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...