Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
CaptainKongo

Reflexklistermärken på masten

Rekommendera Poster

Vet någon var man kan få tag på stora reflexklistermärken som kan fästas på masten?

 

Har sett några andra segelbåtar som har det, dvs gul-orange i storleken ca 60 x 30 cm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Min son har som hobby en stor maskin hemma och tillverkar allt möjligt i alla modeller och alla storlekar i själv häftande plast och reflekterande plastmaterial.

Det är bara att kontakta honom och meddela vad du vill precis. En webbsida har han inte.

Jag vill inte göra reklam till honom eftersom det är bara hobbyverksamhet.

 

André

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill du ha reflexer på masten, bara nyfiken och vetgirig.

 

En tanke som slår mig är om det är förenligt med de internationella sjövägsreglerna.

Reflexer och reflekterande material brukar ju vad jag kan minnas bara sitta på sjömärken och fiskeredskap.

Någon som vet vad reglerna säger om reflexer på fartyg?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha det så att jag skal synas bättre, t,ex, vid en nödsituation.

 

Också lättare att hitta båten i naturhamnar i mörker :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SOLAS-certifierade reflexer är det du letar efter.

 

http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/ScotchliteNA/Scotchlite/Products/~/3150A-SOLAS-Grade-Pressure-Sensitive-Adhesive-Film?N=4621+3293827308&rt=rud

 

Köpte själv för några år sedan. Kommer inte ihåg var. Kan ha varit härifrån:

http://www.kajaksaker.se/varumarken/3m-1/reflextejp-solas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beställde i december detta mastreflex kit via Båtaccenten, men de var tyvärr slutsålda och de kommer inte få in flera fick jag reda på igår.

 

Systemtext, Båtaccentens leverantör, har slutat att tillverka mastreflexkitet. Kostnaden för detta kit var ca 650:-

 

Istället beställde jag 2 stycken gula 3M reflex ark och 1m vitt 3M SOLAS reflextejp från www.kajaksaker.se. Dvs de ingående komponenterna i mastreflexkitet (förutom plastskrapa och rengöringsservetter, som jag har själv hemma.) Priset inkl frakt blev 223:-

 

Så om någonannan är intresserad av mastreflexkit, så kan man fortfarande få ihop ett :)

 

Produkter:

 

http://www.kajaksaker.se/varumarken/3m-1/reflexark

 

http://www.kajaksaker.se/varumarken/3m-1/reflextejp-solas

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att Göteborgs Spårvägar köper in hela rullar med sådan tape, tillverkade av 3M.

Dessa anbringas i aktern på spårvagnar och på spårvagnars och bussars backspeglar, efter det att man haft påkörningsolyckor och knockat intet ont anande väntande högväxta passagerare på hållplatserna.

 

3M alltså.

Färgen heter på tyska "Tageslichtfarbe" om jag nu stavade rätt, och om nu det underlättar.

"Varselfärg" är ett vanligt svenskt namn.

Det händer att utryckningsfordon och servicebilar klistras med sådant material från 3M så det borde gå att köpa i metervara nånstans.

På yrkesfartyg ser man ju ofta en rand på styrhyttens överkant, men gissningsvis är denna målad med speciell färg (och speciell grundfärg).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vill dela med mig om hur man inte skall montera mastreflex.

 

Jag var trött och stressad och ensam med förberedelser inför påmastning, 3 fel av 3 möjliga.

 

Reflexmaterialet nyper direkt och det påminner om klistermärkena på registreringsskyltarna som togs bort för några år sedan. Försöker du ta loss för att fästa om bryts de i delar.

Försök inte att klippa med sax, följ rådet tidigare i den här tråden och använd brytbladskniv mot en skärbräda, en plankbit var inte bra.

 

På 17 meters avstånd syns det inte att det blev lite luftbubblor och att jag klistrade lite fel.

 

Igår när jag hissades upp i masten för att fixa till checkstag (dynema) som fastnat på fel sida om radomen slog det mig att på en äldre genomgående mast som vår finns det hål efter beslag som flyttats (idag sidomonterad radom, i original rakt förut) och då skulle man kunna rengöra med isopropylalkohol och sätta SOLAS smala vita reflexer över hål på framsidan.

(Varje minskning av vatten inne i masten är välkommet.)

 

Personligen vill jag inte riskera mörkerseende med reflexer på bom eller på mast synligt från sittbrunnen.

 

Ficklampljus reflekteras helt fantastiskt nu på masttoppen (2 orange ark för ett varv runt masten och 2 rader med vit Solas reflexband).

 

Ett tips är att inte förvara inköpt Solas reflex tight ihoprullad för då skrynklas skyddspapper och reflexbandet (har legat kanske 2 år hemma i garaget).

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...