Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
CaptainKongo

NASA BM-1 inkoppling

Rekommendera Poster

Tittade en gång till på din inkoppling, och du bör även sätta dom vita+svarta ledarna direkt på shunten och inte på batteriet. Om du ansluter BM-1 på batteriet som det ser ut i din figur, så riskerar du att shunten mäter lite fel och tror att mer ström dras än vad som är fallet. BM-1 mäter ju spänningsfallet över just shunten för att räkna ut strömmen, och om du har mätpunkten längre bort vid batteriet så mäter den spänningsfallet både i shunten och i alla ledare fram till punkten där du satte mätkabeln. Vid små strömmar blir nog felet försumbart, men ju klenare kablar du har och ju större ström du drar, desto större blir felet.

 

Dessutom ska du dra två (!) sladdar fram till shunten, inte koppla samman dom innan och bara dra fram en gemensam, se inringad text från manualen. Men det kanske du inte gjort? Skälet är i princip samma som ovan, den ena ledaren används för att ge instrumentet själv ström, och den andra (antagligen vita) till att mäta spänningen vid shunten. Kopplar man samman dom någon annanstans, så mäter den även spänningsfallet i sin egen strömkabel fram till ihopkopplingspunkten och det riskerar att påverka precisionen negativt.

 

post-92644-0-47276600-1449857763_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BM-1 mäter endast spänningen på startbatteriet och för det behövs inte shunten. ​Shunten har en förutbestämd exakt egenskap som när när ström går genom denna kan Bm-1 mäta skillnader över shunten. Sätter man inte kablarna på shunten så blir värdet fel för du ändrar egenskapen. Det sitter separata anslutningsskruvar på shunten för dessa kablar. Kretsens minuspoler sätter man på en plint på denna.

EDIT för att förtydliga:

Alla dina förbrukares minussida först till ena sidan på shunten. På samma plats kopplas den gula kabeln. Här ska även minuspol för startbatteriet sitta.

På andra sidan shunten går minuspolen till förbrukningsbatterierna. Här ansluts även den vita och svarta kabeln.

Den röda kabeln kopplas direkt in på förbrukningsbatteriernas plussida med egen säkring.

Nu kan Bm-1 mäta din laddning/urladdning i fritidsbanken.

Sen kan du förlänga den orange tåten med en tunn kabel och ansluta den till startbatteriets positiva pol. Den mäter då spänningen men du får inte samma avancerade mätning som du har på förbrukningsbanken.

Min koppling i min båt:

post-104460-0-20271600-1426354644_thumb.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BM-1 mäter endast spänningen på startbatteriet och för det behövs inte shunten. ​Shunten har en förutbestämd exakt egenskap som när när ström går genom denna kan Bm-1 mäta skillnader över shunten. Sätter man inte kablarna på shunten så blir värdet fel för du ändrar egenskapen. Det sitter separata anslutningsskruvar på shunten för dessa kablar. Kretsens minuspoler sätter man på en plint på denna.

 

EDIT för att förtydliga:

 

Alla dina förbrukares minussida först till ena sidan på shunten. På samma plats kopplas den gula kabeln. Här ska även minuspol för startbatteriet sitta.

 

På andra sidan shunten går minuspolen till förbrukningsbatterierna. Här ansluts även den vita och svarta kabeln.

 

Den röda kabeln kopplas direkt in på förbrukningsbatteriernas plussida med egen säkring.

 

Nu kan Bm-1 mäta din laddning/urladdning i fritidsbanken.

 

Sen kan du förlänga den orange tåten med en tunn kabel och ansluta den till startbatteriets positiva pol. Den mäter då spänningen men du får inte samma avancerade mätning som du har på förbrukningsbanken.

 

Min koppling i min båt:

post-104460-0-20271600-1426354644_thumb.

 

Nu har ju jag inte en shunt utan en shunt-kabel ifrån Skyllermarks. Enligt deras instruktionsbok skall den kopplas in enligt följande:

 

post-90200-0-77473700-1450182732_thumb.png

 

post-90200-0-69115300-1450182601_thumb.png

 

Men det är alltså helt fel??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom den instruktionen med instrumentet?

 

Ja, jag tycker att schemat med separat startbatteri är fel eftersom all ström kommer gå genom shunten oavsett om den går till start- eller förbrukningsbank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shunkabel eller shunt spelar ingen roll. De gör samma sak, eller har ett förutbestämt motstånd som BM-1 är kalibrerad för. :)

Shuntkabeln har samma egenskaper som shunten och du ansluter kablaget från bm-1 vid varje ände på den. Du ser hur du även har en liten stump som sticker ut i ändan som du kan ansluta mätkablarna från BM-1 till :)

 

Ja, jag skulle säga att du inte sak koppla startbatteriets minus VIA shunten. Då kommer ju BM-1 mäta den strömmen vid motorstart i sin kalkyl av förbrukningsbatteriernas kapacitet/förbrukning och det vill du ju inte. 

Bm-1 mäter ju händelsen över en bit av minussidans ledare. Därför vill du att alla förbrukares minussida ska gå genom denna kabel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska väl tilläggas att det är lite lustigt att de ritat udda i det där schemat, men tittar du på Tomas99´s bild som också är från tillverkaren så ser du en annan koppling. Din shuntkabel är detsamma som shunten i den bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shunkabel eller shunt spelar ingen roll. De gör samma sak, eller har ett förutbestämt motstånd som BM-1 är kalibrerad för. :)

 

Shuntkabeln har samma egenskaper som shunten och du ansluter kablaget från bm-1 vid varje ände på den. Du ser hur du även har en liten stump som sticker ut i ändan som du kan ansluta mätkablarna från BM-1 till :)

 

Ja, jag skulle säga att du inte sak koppla startbatteriets minus VIA shunten. Då kommer ju BM-1 mäta den strömmen vid motorstart i sin kalkyl av förbrukningsbatteriernas kapacitet/förbrukning och det vill du ju inte. 

 

Bm-1 mäter ju händelsen över en bit av minussidans ledare. Därför vill du att alla förbrukares minussida ska gå genom denna kabel. 

 

Jepp jag har anslutit mätkablarna från instrumentet i shuntkabeln enligt instruktionen, det var min bild som var lite otydlig.

 

Ser schemat nedan rätt ut enligt din mening?

 

post-90200-0-37358100-1450699621_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser ju bara ut!
Enda jag kan komma på är att lite beroende på vilken typ av skiljerelä du har så kan det vara så att varken solpanel eller landströmsladdaren kommer att ladda startbatteriet? Ingen stor grej, det brukar vara så att den motorgång man har återladdar startbatteriet med råge.

 

( jag själv har inget relä, främst beroende på att det kan vara svårt att se om det går sönder? Samt att jag tycker det är smart att ha möjlighet att starta motorn med den stora förbrukarbanken? Så själv har jag bara satt manuella brytare som styr laddningen från solpanel och landströmsladdare )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser ju bara ut!

Enda jag kan komma på är att lite beroende på vilken typ av skiljerelä du har så kan det vara så att varken solpanel eller landströmsladdaren kommer att ladda startbatteriet? Ingen stor grej, det brukar vara så att den motorgång man har återladdar startbatteriet med råge.

 

( jag själv har inget relä, främst beroende på att det kan vara svårt att se om det går sönder? Samt att jag tycker det är smart att ha möjlighet att starta motorn med den stora förbrukarbanken? Så själv har jag bara satt manuella brytare som styr laddningen från solpanel och landströmsladdare )

 

Nej jag vet, det är "by design". Funderade på att sätta en brytare där jag kan switcha mellan start och förbrukarkretsen för startmotorn men det blev inte så den här gången.

 

På vintern kopplar jag förbi relät med en starkabel så att solpanelen laddar även startbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Shunkabel eller shunt spelar ingen roll. De gör samma sak, eller har ett förutbestämt motstånd som BM-1 är kalibrerad för. :)

 

Shuntkabeln har samma egenskaper som shunten och du ansluter kablaget från bm-1 vid varje ände på den. Du ser hur du även har en liten stump som sticker ut i ändan som du kan ansluta mätkablarna från BM-1 till :)

 

Ja, jag skulle säga att du inte sak koppla startbatteriets minus VIA shunten. Då kommer ju BM-1 mäta den strömmen vid motorstart i sin kalkyl av förbrukningsbatteriernas kapacitet/förbrukning och det vill du ju inte. 

 

Bm-1 mäter ju händelsen över en bit av minussidans ledare. Därför vill du att alla förbrukares minussida ska gå genom denna kabel. 

 

Jepp jag har anslutit mätkablarna från instrumentet i shuntkabeln enligt instruktionen, det var min bild som var lite otydlig.

 

Ser schemat nedan rätt ut enligt din mening?

 

attachicon.gifElschema2.png

 

 

Din BM-1 kommer fungera iaf! Ser inte vart den vita går men den ska går till samma som svarta iaf!

 

I övrigt är det ju hur man vill ha det. Jag "fuska" och skaffade en d250S+smartpass för dyra pengar. Då kopplas både förbrukare, startbatterisidan, solceller, generatorer etc. till dessa så sköter den laddning även till startbatteriet och ersätter regulatorn etc. :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bryter ni strömmen till BM-1 med huvudströmbrytare eller får den ligga och mäta konstant?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den ligger och mäter konstant. Den drar ytterst lite. Dessutom, om strömmen bryts, måste den "läras om" hela tiden innan den visar rätt.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bryter ni strömmen till BM-1 med huvudströmbrytare eller får den ligga och mäta konstant?

Den ligger på hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Jag härmas med min lilla fula Kina-mätare. 

 

Kommer sluta med en BM-1 säkert, den verkar kompetent och bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt nöjd med min, jag satte in en sådan, lilla modellen, i förra båten, och i den nya båten satt det redan en likadan. Jag hade en Battman innan, när den lade av köpte jag BM-1 istället, då den var billigare och mer logisk i sin presentation med stapeldiagram etc. Fantastiskt lättinstllerad är den också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, nu blir jag fundersam.

 

Jag har också kopplat in en NASA BM2 nyligen, och jag har också dragit en kabel mellan startbatteriets minus och shunten, helt enligt medföljande instruktion.

 

Det är samma instruktion som finns i översta inlägget på denna sida. Det är NASAs egen manual, där ser ni att det går en grov, streckad (streckad = ej medföljande i paketet) kabel från startbatteriet till shunten. Precis samma har ju Skyllermarks gjort i sin instruktion.

 

Jag förstår era synpunkter, det känns konstigt att all laddström ska gå via shunten, men kan verkligen båda instruktionerna visa fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag inser nu att jag nog har tänkt fel.

 

Så här har jag kopplat (ursäkta röran, jag ritade upp det som det sitter i båten),

fast jag har också dragit en kabel mellan startbatt minus och shunten, som inte finns med i schemat/bilden.

Den kabeln bör jag kunna ta bort bara, eller hur?

 

En annan fråga.

Jag har startkablar med mig ifall det skulle behövas någon gång. Är det bara att koppla ihop plus på förbrukarna och startbatteriet så kopplas bankarna ihop? Ingen risk att man skadar skiljerelät eller så?

 

 

post-105710-0-14609300-1467414742_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Principen är den att allting på minussidan skall gå genom mätshunten, alla förbrukare, landströmsladdare, solcellsregulator, rubbet. Ingenting mer än då anslutningen till shunten skall kopplas till batteriets minuspol.

 

Sedan finns det tre undantag, förbrukarbatteriets minuspol är ju gemensam med startbatteriets minuspol, och dit ansluter man motorns minus som inkluderar startmotorn. Även bogpropeller och ankarspel som drar mer ström än var shunten och instrumentet klarar av ansluts direkt hit.

 

Och det är ju egentligen bara förbrukarbatteriet/-banken som är intressant att mäta med denna typ av instrument (tycker jag).

 

Ok, jag läser ditt schema, litet ovanligt... ja det var lättare att förstå Stor-Londons linjekarta med alla busslinjer, f.d  trådbusslinjer, f.d spårvägslinjer, tunnelbanelinjer och lokaltågslinjer inritade samtidigt...😀

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2016-07-02 vid 01:13 skrev cainer:

Men jag inser nu att jag nog har tänkt fel.

 

Så här har jag kopplat (ursäkta röran, jag ritade upp det som det sitter i båten),

fast jag har också dragit en kabel mellan startbatt minus och shunten, som inte finns med i schemat/bilden.

Den kabeln bör jag kunna ta bort bara, eller hur?

 

En annan fråga.

Jag har startkablar med mig ifall det skulle behövas någon gång. Är det bara att koppla ihop plus på förbrukarna och startbatteriet så kopplas bankarna ihop? Ingen risk att man skadar skiljerelät eller så?

 

 

post-105710-0-14609300-1467414742_thumb.jpg

Fråga 1: Ja

Fråga 2: Ja

Fråga 3: Nej


Du har i ditt schema en plusplint och en minusplint i startkretsen som jag tycker inte behövs.

Sen skulle jag ha lite fler säkringar och inte ha någon mellan skiljerelä och batteri, men det är ju jag det. Är säkringen av bra kvalitet så gör den ingen skada. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 10 år sen gjorde jag det enkelt för mig. 

Följde helt enkelt bifogad monteringsanvisning till BM-1, med medföljande 100 A schunt. 

 

Shunten kopplades in i serie mellan

förbrukningsbatteriets gemensamma minuspol och den punkt där dessa är förbundna förbundna med start batteriets minuspol. 

D v s i mitt fall motorgods. 

 

Svårare var det inte och allt har fungerat enligt specen sen dess. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad är "S"? 

Volt meter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Hybro:

Och vad är "S"? 

Volt meter? 

Solpanel..?

Och ”G” är generator..?

(gissar bara nu...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra kvalificerad gissning! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev Hybro:

Bra kvalificerad gissning! 

Såg nu att det också finns något som heter "Solcell" så nu är jag inte riktigt lika säker längre...

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Hybro:

Och vad är "S"? 

Volt meter? 

Gammal tråd som George lyfte upp, hoppas att det blev kopplat under dessa 4 år som gått....😀

Startmotor gissar jag på är S.

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja där ser man...

Men det kom upp en röd markering under "kyrkklockan" att någon gillade mitt 4 år gamla inlägg, så jag tänkte väl att trådskaparen kanske aktiverat tråden igen. Men tyckte samtidigt att det var litet konstigt då vi alldeles nyligen diskuterat samma sak i en högst snarlik tråd.

 

Men jag har sparat en del linjekartor för lokaltrafik från en del större städer och metropoler, dom är inte så lätta att förstå sig på som Skyllermarks kopplingsschema.

 

mapa-metro-lisboa.jpg.thumb.png.c74d1cfb0549f1402b4007796320ab2b.png

 

Hit gick utflykten senast. Färjelinjer saknas i detta kopplingsschema.

Backigt värre och snäva kurvradier, uppförsbacke och tvär kurva samtidigt, trångt mellan husen, smalspår naturligtvis. Men det dom har det har dom ju i …...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Går också i tankarna om att installera in en BM-1 i båten och min fråga gäller just startbatteriet. Jag bifogar en bild tagen på min batteribank där ni ser att start och förbrukarbank är sammankopplade. 

I min båt är både start- och förbrukarbanken kopplade till huvudströmbrytare samt skiljerelä installerat. 

 

  1. Ska kopplingen förbli sådan och shunten placerad på utgående kabel från förbrukarbanken? 
  2. Det som i dagsläget är inkopplat direkt på förbrukarbanken - är wallasvärmaren, ska den förbli där eller gå via shunt?

 

 

image003.png

Redigerad av Swadop
Numrering av frågor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Swadop:

Hej!

 

Går också i tankarna om att installera in en BM-1 i båten och min fråga gäller just startbatteriet. Jag bifogar en bild tagen på min batteribank där ni ser att start och förbrukarbank är sammankopplade. 

I min båt är både start- och förbrukarbanken kopplade till huvudströmbrytare samt skiljerelä installerat. 

 

  1. Ska kopplingen förbli sådan och shunten placerad på utgående kabel från förbrukarbanken? 
  2. Det som i dagsläget är inkopplat direkt på förbrukarbanken - är wallasvärmaren, ska den förbli där eller gå via shunt?

 

 

image003.png

Det ser ut som om dina batterier är ihopkopplade på minussidan, vilket är helt rätt.

Du ska sätta shunten på utgående minus-kabel, den mot förbrukarna, ja.

Men, varför köpa en Nasa BM1 när du för några hundralappar till kan få en Victron 712 med både display och Bluetooth-koppling och som dessutom inte då och då visar att du har mer än 100% i batteribanken? Dvs en lösning som är bra mycket smartare och som dessutom du kan ladda ner uppdateringar på via appen? För mig känns det som en ”no-brainer”…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan skrev Swadop:

Hej!

 

Går också i tankarna om att installera in en BM-1 i båten och min fråga gäller just startbatteriet. Jag bifogar en bild tagen på min batteribank där ni ser att start och förbrukarbank är sammankopplade. 

I min båt är både start- och förbrukarbanken kopplade till huvudströmbrytare samt skiljerelä installerat. 

 

  1. Ska kopplingen förbli sådan och shunten placerad på utgående kabel från förbrukarbanken? 
  2. Det som i dagsläget är inkopplat direkt på förbrukarbanken - är wallasvärmaren, ska den förbli där eller gå via shunt?

 

 

 

shunt.jpg.784b233146c4ca27c64f84a9c5e33198.jpg

Jag slängde snabbt ihop en enkel skiss om hur det bör se ut.

Det två översta rektanglarna skall motsvara förbrukarbatterierna, den nedersta startbatteriet.

Picasso hade inte ritat bättre...

 

Jag ritade bara ut minussidan, och jag ritade inte in de klena kablarna mellan shunten och instrumentet.

 

Jag ser ju inte på bilden vart de svarta kablarna tar vägen så jag gissade litet. Shunten skall ju bara känna av strömmen som passerar in eller ut ur förbrukarbanken, för det är väl bara den du skall mäta?

Möjligen får du tillverka några nya minuskablar, och/eller sätta upp en enkel kopplingsplint för dessa tjocka kablar.

50 minuter sedan skrev ChristerN:

Det ser ut som om dina batterier är ihopkopplade på minussidan, vilket är helt rätt.

Du ska sätta shunten på utgående minus-kabel, den mot förbrukarna, ja.

Men, varför köpa en Nasa BM1 när du för några hundralappar till kan få en Victron 712 med både display och Bluetooth-koppling och som dessutom inte då och då visar att du har mer än 100% i batteribanken? Dvs en lösning som är bra mycket smartare och som dessutom du kan ladda ner uppdateringar på via appen? För mig känns det som en ”no-brainer”…

Victron i all ära, säkerligen ett väldigt bra och högkvalitativt hjälpmedel, det är i princip samma inkoppling mellan batterier-shunt och instrumentet.

Jag köpte en Victron i somras då min BM-1 gick sönder, men har idag köpt en ny Nasa BM-1, eftersom jag inte tyckte att Victronen var så överskådligt som Nasa BM-1 är. Möjligen om man väljer en Victron med blåtand och har en app i telefonen kanske överskådligheten blir bättre? jag vet inte eftersom jag aldrig sett den appen.

 

Men jag har tröttnat på olika grejer man skall styra via appar, ett hemmalarm, ett båtlarm, en grej för att styra inomhusklimatet på jobbet, och en för att öppna garageportar, ständiga problem, både jobbtelefonen och min privata telefon tycks glömma bort att dom är parade med olika appar. Och det är nog inga problem med apparna och de tillkopplade grejerna, det är i själva telefonerna det är strul, kan ju förvisso bero på användaren, men när inte ens de unga IT-supportrarna kan lösa problemen mer än för några dagar, en vecka,  tvivlar jag. Då går det snabbare att knappa in koden på en panel eller vrida på en termostat.

 

Men jag kanske är Världens näst främsta bakåtsträvare?

Den främsta är:

Kapten Stofil, Dåligt är det nya bra!

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men jag kanske är Världens näst främsta bakåtsträvare?

Den främsta är:

Kapten Stofil, Dåligt är det nya bra!

 

Ja eller som Sven Yrvind (och säkert någon annan med) sa när man bad honom kommentera dagens fritidsbåtsliv: "Ja, jag kan väl inte säga att allt var bättre förr va, men det är ju sämre nu"

eller något i den stilen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...