Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
schackmatt

Spårsändare, GPS-tracker, gps-larm och allt vad det heter

Rekommendera Poster

Har blivit med ny (segel)båt och kommer installera någon form av spårsändare i båten, det både känns bättre och man får dessutom rabatt på försäkringspremien hos dom flesta bolag.

 

Frågan är nu, vilka spårsändare/larm finns det och hur bra fungerar dom?

 

I första hand är jag ute efter en spårsändare med geolarm (geotracking) men funderar på en nivåvakt för vatten i kölfickan kan vara ett bra komplement.

 

När jag googlar runt lite så finns det en uppsjö av av trackers, många bygger på att man ska teckna abonnemang med kostnader från några hundralappar till flera tusen kronor per år, detta är för mig ointressant då positionen kan skickas direkt via ett kontantkort till en telefon så abonnemanget ser jag inget mervärde med.

 

Några larm som jag hittat som ej kräver abonnemang:

 

Redknows Minifinder

Satspot+

Siren Pixie

Blue Peter Octopus

 

Någon som har några erfarenheter av dessa larm? skulle gärna vilja ha ett larm som aktivt och skickar status via sms i valbara intervaller.

 

Då jag i dagsläget saknar solceller är också strömförbrukning och liknande viktigt.

 

Stort tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett larm från Redknows och är nöjd med det.

Mitt har larm för geofence och vibration. Skickar ofta sms till larmet för att tex se att laddaren sitter i och att det inte är strömavbrott eller för att se om solpanelerna laddar, vilket man ser via spänningen som kommer som svar.

Har satt ett Telia kontant-kort i det då Telia har bättre täckning i min hemmahamn.

Hade den inne till Redknows efter några falsklarm och fick en modernare och effektivare gps-antenn installerad utan kostnad. Dock tror jag man för alla larm får räkna med en viss frekvens av falsklarm då de ofta monteras dolt.

 

Vad gäller strömförbrukning så vet jag faktiskt inte vad det drar men det är försumbart då jag har stor batteribank.

Finns visst fler modeller som man kan koppla olika sensorer till men det var inte intressant i mitt fall så dem vet jag inte mycket om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GeoSafe tillsammans med ett Telenors kontant M2M abonnemang är ett kostnadseffektivt val.

Tracker 995 kr på Hjertmans http://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/batlarm/geosafe-gpslarm

Abonnemang från M2M Butiken http://www.m2mbutiken.se/telenor-1/telenor-m2m-kontantkort.html

Redigerad av Diesel_Pelle
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack båda för era svar, Geosafe verkar helt ok men försäkringsbolaget hade ej godkänt den modellen av någon anledning så jag tror det får bli Redknows som verkar vanligt förekommande

 

Tack igen för era svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka bolag ger rabatt om man har spårsändare i en segelbåt?

Segelbåtar är ju inte ens fastlåsta i bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huruvida en segelbåt är fastlåst eller ej, beror väll närmast på om det finns ett lås och att den som sist gick därifrån låste fast det !?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig sett någon segelbåt som varit fastlåst.

Har du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom flesta försäkringsbolag lämnar galet lite rabatt på gps och larm lösningar så av den anledningen finns det i mina ögin ingen anledning att lägga ut pengar på tracker.

Om man däremot har en båt som man inte vill ska försvinna om den stjäls så kan man ju köpa en. 

Hade försäkringsbolaget velat hitta alla stulna båtar hade dom premierat gps och larm otroligt mycket högre än vad dom gör.

Det kan ju vara så att tjuvar i regel förstör så mycket att det blir för dyrt för bolagen att laga alla småskador som åsamkas att det blir billigare att lösa in och ersätta med en likvärdig eller tom något bättre båt än att laga allt fullt ut. 

Däremot finns det ju andra anledningar till larm med uppringning, som att man kan få larm vid låg batterinivå, länspumpar osv - där finns det mycket vettiga funktioner.

 

Gällande lås så låste jag fast min rib på badbryggan på förra båten. Att låsa fast en semesterbåt i bryggan känns löjligt - som att låsa fast bilen i en lyktstolpe.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med redknows larm i min båt och det är helt klart lönsamt att sätta in

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...