Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
WhitePearl

Fairline 40

Rekommendera Poster

Har tänkt köpa Fairline Targa 40. Nån som har positiv/negativ feedback? Motoralternativ D6, ska man ha 310, 350 eller 370hk? Är det stor skillnad på bränsleförbrukningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tänkt köpa Fairline Targa 40. Nån som har positiv/negativ feedback? Motoralternativ D6, ska man ha 310, 350 eller 370hk? Är det stor skillnad på bränsleförbrukningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en sådan, en 2004, är jättenöjd med den, en väldigt vacker båt som går bra i vattnet och jollegaraget som är guld.

Motormässigt har jag kad300 på 350 timmar som fungerar utmärkt, går lätt upp i plan osv, snittar på 3,2liter distansen blandad körning. Marchar 25 knop 3000 varv. Svaga punkten är dpg dreven som är något klen för motorerna så noga med oljebyten varje år så brukar det fungera bra.

 

Klart den går ytterligare bättre med d6or, bättre vrid och starkare dph drev. Finns 310 och 350 hk i originalutförande och med dubbla d6 350 blir det ca 400 kg tyngre i häcken men den går som ett skott, 30 knop på 2800 varv normalt.

 

Med d6or blir det ett par 100 000 dyrare en kad300.

 

Det ända negativa i mitt tycke är väl klassikern med allt kapell så min nästa blir en med targatak/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Tycker också att det är en av dom finare båtarna. Har tittat på båtar både med och utan elverk. Har du elverk? Om du har, använder du det ofta och är det något du rekommenderar? Tittade senast på en utan elverk och det går på ca 100' att sätta in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ej elverk tyvärr. Det skulle jag vilja ha, har dock skaplig batteribank men somsagt alltid bra att ha.

 

Annars så kolla utrustningslistan för de är ganska tom på utrustning orginal, köper du en svensk så har ägarna plockat in det mästa på vägen, plockar du en från Europa, osv så brukar de normalt ej ha toatank , värmare och ankarspel i aktern bl.a.. Som man vill ha här i sverige

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror mycket om du kör mycket naturhamn eller gästhamn med el, kör själv mycket gästhamnar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var bra information, har lagt märke till att det aldrig är ankarspel bak men har inte tänkt på toatank mm. Elverk är nog ett måste för oss. Tyvärr finns det inte så många 40'or i Sverige så man måste ju kolla utomlands.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig hört tidigare att DP-G dreven är marginella för att klara KAD300? Att man ska kolla och ev byta olja varje år gäller de flesta drdv, men just att de inte är tillräckliga var nytt för mig. Får jag fråga var/hur du hört det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

White pearl , har du varit och tittat själv på några objekt så här långt och hur gick det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja har kollat på en 04 med Dp 310/hk.och en 05 Dp/350 båda med ca 350tim. Och har nu några på gång söderut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte du din utomlands lr i Sverige? Om utomlands, gjorde du affären själv lr med hjälp av någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min stod i Malmö och haft en svensk ägare men köpte den av Princess i Köpenhamn som fått den i inbyte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekomendation kan ju vara att titta på D6 350/370 dessa motorer har både kompressor och turbo. 
310 har bara turbo - blir en tunnare motor på många sätt. 

 

För små motorer kommer att göra upplevelsen riktigt tunn och trist. 

 

Förbrukningsmässigt så bör ju 350/370 dra mindre eftersom planingstiden blir kortare. Den bör ligga strax under 3 med D6/350.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar så mycket för det tänket Rikard.

Har du själv båt och vad för motor i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte ner mig år, kör en Fjord 1200 med två 42or i. Går billigt runt 2,3 i snitt har jag för mig. 

Allt är hälften mot den förra båten så allt känns billigt.. :) 

 

Mina spekulationer ovan är baserat på en kamrat som kör en Botnia Targa 37, han hade 2 x KAD300 och körde på drygt 3L/nm, bytte till D6/350 och fick ner förbrukningen och upp marschfarten, men framförallt så känns båten mycket rappare upp ur vattnet. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...