Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
firefish

Rostfria eller aluminiumpropellrar, Penta 290 (DP-E)?

Rekommendera Poster

Propellrar har ju diskuterats i ett ändlöst antal trådar men tyvärr hittar jag inga bra svar.

 

Jag har för tillfället A6-propellrar på båten. Då jag inte får ut maxvarv med nuvarande setup bör jag gå ned i storlek till A5 eller kanske till och med A4.

 

Men jag har också en del kavitationsproblem och trots att propparna bara gått runt 50 timmar är de redan tydligt ärrade. Nu har jag inte erfarenhet nog att bedöma graden av slitage men att de slitits är tydligt.

 

Jag funderar alltså på att satsa på nya proppar, och kanske då rostfria. Men då Penta uppdaterat sitt propellersortiment är det svårt att veta vad jag ska välja. De gamla A och B av alu har ersatts av J och de rostfria C har jag inte hittat några tydliga direktiv på vilka C-proppar som skulle motsvara mina A.

 

Fråga 1:

I generella duoprop-termer, om man skulle byta från en given storlek i alu till motsvara storlek i rostfritt, vad kan man förvänta sig för påverkan på maxvarv (ja, även fart och holeshot är ju av intresse)?

 

Fråga 2:

Vilken rostfri propuppsättning skulle du rekommendera mig om jag för tillfället har A6 och står och väger mellan A5 eller A4 som den rätta storleken om jag skulle fortsätta med A-proppar?

 

Bakgrund: Jag får ut cirka 3600 varv på max idag vilket är 300 varv under max på 3900 varv (AD41P). Spridarna var inlämnade på service förra sommaren och hela bränslesystemet gicks igenom, varvet ansåg också att turbon laddade som den skulle (även om jag tycker att laddet kommer ganska sent) så jag tror att motorn går som den ska men att det kan finnas lite att hämta med rengöring av aftercooler med mera. Då båten kommer att användas en hel del för bogsering antar jag att det är bättre med aningen för små propellrar snarare än aningen för stora (om man måste välja antingen det ena eller andra).

 

Synpunkter på ovanstående tas gärna emot. Dels allmänt om rostfritt och duoprop men i synnerhet om du kör/kört Penta DP och bytt mellan alu och rostfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ingen har rört pumpen tidigare, så skulle jag börja med att ställa upp den 1/2 varv.

 

Vad är det för båt som motorn sitter i?

 

En prata med ett företag som t ex Propellertrim, när du köper proppar av dem så kan du testa dig fram till rätt stigning. En gissning är att du ska ha C5.

Om du satsar på deras nya serie J, så stämmer det inte som Volvo säger att har du A6 idag så ska det vara J6. Själv åkte jag A7 tidigare och idag J9 för att få samma fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är en 8-meters aluminiumbåt, typ Broson 800 (samma skrov). 

 

Hittade Pentas gamla propellerguide (bifogasPropellrar.pdf), enligt den ska jag till och med ha C4.

 

Jag har faktiskt talat med Propellertrim men fick det underliga svaret att det inte fanns rostfria proppar till 280/290. Antar i efterhand att de menade i deras sortiment men svaret fick mig att dra öronen åt mig en aning.

 

Pumpen kan jag tänka mig är orörd. Varför bör jag ställa på den 1/2 varv och hur vet jag vad som lagom om jag skulle ge mig på den? Båten körs för övrigt på märkt olja om det skulle vara någon skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte samma energiinnehåll i dagens diesel, som när den motorn kom till världen.

 

Frågade du verkligen efter rostfria till VP 290 DP drev?

 

De har dessa proppar och tipset är att köpa av dem, då kan du nämligen testa fram vilken stigning som du ska ha.

 

Vad har du för utväxling på drevet, det står instansat bakom anoden som sitter innanför propellrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, jag frågade om rostfria till 290 och han sade att det inte fanns. Kanske en prao-elev?

 

Jag har 1,95 i utväxling. Nu toppar båten 27 knop, enligt Penta så ska ju C4 vara rekommenderat mellan 26 och 30 knop så även om jag skulle tjäna några knop på att justera upp bränslet så är jag ju fortfarande inom spannet. Med tanke på att jag bogserar en hel del vill jag ju inte ha för stora proppar.

 

Stämmer det att C4 egentligen inte motsvarar A4 utan mer A5? Enligt Penta-tabellen ligger C4 mitt emellan A4 och A5.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske bara förvirrar men jag har kört med 3 bladiga B7'or (ca 40 knop, 4400 rpm, 1.95:1) och bytt till C6 som gav ngn knop till men sänkte varvtalet. Tror att jag bör ha C5'or istället! Även om stigningen på propparna skullevara lika mellan alu och Rf så flexar Rf mindre och har dessutom betydligt större proparea (spec jmf med 3 bladiga B proppar) så är svårt att säga vilken rf som motsvara A5 men mkt troligt att det är 1 steg ned som du är inne på.

En trevlig sak med mina Rf är att de ganska små vibrationer som fanns innan försvann, verkar vara ännu bättre balanserade och kanske mindre skillnader på formen mellan proppellerbladen. En annan var att bränsleförbrukning sjönk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra. Om du kör 40 med dina C6 och de kanske är en aning stora så lär ju C4 passa mig bra om man tar hänsyn till att dina proppar snurrar lite fortare än mina (3900 vs 4400 varv).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag beställt en uppsättning Solas C4.

Jag beslöt mig för att ge Propellertrim en chans till och ringde dem igen. De var dock inte speciellt intresserade av att prata med mig angående för- respektive nackdelar med Solas vs Penta men hade iaf ett set begagnade Penta på hyllan att sälja till mig.

Ringde då Propellerteknik som var betydligt mycket mer på hugget, frågade intresserat om min båt och vad jag har för problem och önskemål. Enligt dem (Tom) är Pentas design mycket äldre, Solas kom förra året, och skillnaden mellan dem är att Solas är ger bättre holeshot och marschfart men Penta går snabbare (det handlar dock mer om nyanser som jag förstod det). Tom sade också att han efter att ha mätt över 100 Solas-proppar inte hittat en enda som inte var perfekt balanserad till skillnad får Penta som inte håller lika hög nivå. Vi får se hur det blir i verkligheten, det blev hur som helst Propellerteknik som fick nöjet att leverera dem åt mig.

Drygt 1600 spänn dyrare blev det att handla i Sverige jämfört med eBay. Det får det dock vara värt om man kan gynna en svensk aktör samtidigt som man åtnjuter en bytesgaranti om propparna skulle visa sig vara fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man vara snäll mot drevet så är det aluminium som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man vara snäll mot drevet så är det aluminium som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man vara snäll mot plånboken är det alu som gäller.

 

Men ska man vara snäll mot sig själv och båten så er det stål som gäller. Om inte man bara har et flytande ställe att dricka kaffe.... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat fram och tillbaka på stål vs alu men har kommit fram till att stål är bättre för mig då det ger bättre grepp och fler gångtimmar per investerad krona –särskilt då jag har kavitationsfrätningar på mina nuvarande efter max 50 timmar.

 

På vilket sätt skulle alu vara skonsammare för drevet? Tänker du på vikten eller på att de viker sig lättare vid grundkänning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det stål som gäller om man ska vara snäll mot båten?

Därför att om man har en båt som går bra i sjöen, med bättre trim, bättre marsjhastighet, bättre ekonomi, så blir det en bättre båt. Det är vel bra för båten att den får leva ut sin potential?

 

-tänker jag :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat fram och tillbaka på stål vs alu men har kommit fram till att stål är bättre för mig då det ger bättre grepp och fler gångtimmar per investerad krona –särskilt då jag har kavitationsfrätningar på mina nuvarande efter max 50 timmar.

 

På vilket sätt skulle alu vara skonsammare för drevet? Tänker du på vikten eller på att de viker sig lättare vid grundkänning?

Det är framförallt vikten som gör att drevet far illa, varje gång du lägger i växeln så är det en betydligt större massa som konan och vinkelväxeln skall få att börja rotera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya superfina Solas C4 har anlänt. Blir otroligt sugen att montera dem genast och sticka ut och testa men tyvärr ligger båten på land till efter nyår.

Kan tyvärr inte posta några bilder, fel dator, men följ länken om ni vill. http://wallnermarin.se/index.php/logg/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en original odkruvad 41:så rekommenderar jag varmt att uppgradera turbon och ställa upp pumpen lite.

Det ger mycket bättre respons ökat vrid lite mer effekt mjukare och kallare gång i maskin.

Jag kunde öka från marschfart på 21 knop till 28 knop med samma varvtal (naturligtvis med en storlek större stigning på propellern) och minskad förbrukning med otroliga 20%. Dessutom hade jag inte längre problem att få upp båten i planing med mycket folk i båten.

 

Det glädjer mig att du kör färgat för den är bättre för motorn och har 12-15% mer effekt och där med 7-10% lägre förbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta har hänt.

 

Motorn är injusterad och ger nu de 200 hästar som den ska från fabrik.

 

Jag har testat Solas rostfria C5 och C6 (ej att förväxla med Pentas med samma namn) och de är för små. Penta A6 är för små och likaså B6. A7 är de som hittills går bäst, marshar 26-27 knop och toppar 32. Motsvarande för A6 är 24,5/29 och för B6 25/30.

 

Nu funderar jag på att testa Pentas rostfria (som är förvillande lika B-serien). Frågan är då om man ska köra på C6 eller rentav C7?

 

Idag körde jag med sju passagerare olus mig (det är max) samt lite last, nästan full tank och ytterligare 60 liter i dunk. Den varvade ur med B6 och klev lätt upp i planing, alltså är de för små. Är det någon som vet hur Penta C6 är jämfört med Penta B6?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår fullt att vissa väljer RF. Det ger bättre bett, mindre slip, bättre toppfart och också bättre bränsleekonomi än en likvärdig Alu-propp. 

 

Men....

 

Jag själv skulle aldrig i världen använda RF p g a att en grundkänning kan göra att du står på verkstad när du vill vara i sjön med båten. Alu gör att du kanske får byta propp och kan sen köra vidare.

 

RF är stumt och ger därför de fördelar som står på rad ett ovan. En alu-propp ser ut som en jävla vägkon i en slow motion kamera och är helt enkelt inte en lika effektiv propeller som en RF-propp. RF-kan däremot p g a att det är så stumt ganska lätt orsaka krökt axel eller trasigt drev vid grundkänning medans det med alu är mer ovanligt med sådana skador.

 

 

Har man gjort utvärderingen att man vill ta denna risk och värderar de fördelar som en RF propp kan ge före dess nackdelar. Ja då ska man gå på RF. Jag som fiskar mycket på grunt vatten hör dock inte dit. Jag har optimerat båten med Alu för att kunna vara i sjön så mycket som möjligt.

 

Sen... RF ger inte så mycket som man tror om man inte kommer upp i ett par hundra hästar... Det har ju du iofs vad jag kan ur tråden.

 

Peo

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För att dra min synpunkt till stacken så är jag fullständigt överens med pos42. Själv skulle jag inte riskera följdskador på drevet som kan bli med rf. proppar vid en grundstötning. Det är inte frågan om man kör på en undervattenssten, utan när. Jag har t.ex. gjort det :( , dock inte värre än att det gick att reparera men kanske sparat invärtes skador på drevet. Rf. propellrar är styva och aluproppar är mjuka. Dock är jag ödmjuk inför dom som väljer rf. proppar. :)

 

/Moltas.

Redigerad av moltas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...