Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Pentax

Ventiljustering

Rekommendera Poster

Jag måste fråga,

 

Om man inte vet i vilket läge på maskinen ska vara vid ventiljustering, eller hur man hittar, ska man försöka sig på att justera ventiler då?

 

 

Kalle 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, man lär sig så småningom och nånstans måste man börja. Fast ställer man frågan här i stället för att förstå hur det fungerar så blir jag lite orolig

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart man ska prova, lite beroende av motor kan jag tycka. Att mina grabbar har fått testa och prova på gamla enstånkor i garaget är ju inte samma som att ge sig på en Ferrari. Alla är barn i början. Jag tycker det är viktigt att vi som kanske skruvat mycket försöker att vara hjälpsamma och ödmjuka. Är det du Pentax som inte vågar testa eller varför undrar du?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag kan och vågar, men jag blir orolig, liksom andra när frågan ställs.

Och frågeställaren ofta blir ivrigt påhejad av andra.

 

Ska man försöka då verkligen?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värld är det lika viktigt att det blir lika bra på en encylindrig maskin som på en ferrari.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, inte för mig. En gammal enstånka från 70-talet som inte måste fungera så är det skit samma. Handlar det om säkerhet och ska användas så håller jag med dig. Provar man inte så lär man sig aldrig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har väl hänt att man har misslyckats så att det varit billigare att lämna bort skruvandet, men nästa gång har det gått bättre, man lär sig hela tiden. Min far som i mitt tycke hade extrema krav på professionalism i sånt han gav sig på, blundade med både ögon och öron när han såg mina försök och blev lika förvånad varje gång han såg att jag fick ihop det. Typiskt för honom var den gången han köpte en billig hylsnyckelsats och konstaterade att stålet inte levde upp till den klassning som utlovats på etiketten. Han skrev till tillverkaren i Japan och förklarade vad som var fel, fick en ursäkt och kompensation. Så det var inte alltid en enkel miljö att växa upp i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så svårt. Bort med ventilkåporna och vrid runt motorn, så ser du att ventilerna för en enskild cylinder är stängda ganska länge när du vrider runt motorn. Du kommer snabbt underfund med när du kan kolla spelet.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalle: 

Din fråga är såklart direkt adresserad till mig och min tidigare fråga. Jag känner mig därför nödgad att svara och kommentera. Allt annat vore konstigt. 
Därtill känns ditt inlägg lite 'spela Allan', alltså bror duktig. Jag ser det på andra trådar du blandar dig i.

 

Jag har skruvat mer motorer än dom flesta och har haft hem nuvarande objekt i garaget för många år sedan. Nu är det dax igen. 
Tidigare renoveringar har innefattat byte av samtliga slitdelar (utom främre och bakre ramlager) så jag kan nog mina saker - tro mig (men jag är ju självklart inte lika duktig som du...)

Därtill befinner jag mig i Kanada nu och ska ställa ventilerna så fort jag kommer hem igen. Frågan är mer satt i ett sammanhang att bespara mig tid när jag kommer hem. Mer frågor av skiftande natur kommer antagligen att komma från mig under vintern. 

Förstår den irriterar dig, du som både kan och vet allt här i världen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Botved, 
Dina trådar och inlägg är trevliga och nyttig läsning för alla och envar. 
Ser fram emot mycket mek-utbyte under kommande vinter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det gör vi...
Kommer ställa ventilerna med kall motor vid lunchtid imorgon - antagligen full av jetlag, men det går säkert bra, nu när jag fått så goda råd av alla (nästan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer gå kanonbra. Markeringen kommer du hitta utan problem. Jag hör av mig när jag har lite koll på vad som saknas så hör jag av mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalle: 

Din fråga är såklart direkt adresserad till mig och min tidigare fråga. Jag känner mig därför nödgad att svara och kommentera. Allt annat vore konstigt. 

Därtill känns ditt inlägg lite 'spela Allan', alltså bror duktig. Jag ser det på andra trådar du blandar dig i.

 

Jag har skruvat mer motorer än dom flesta och har haft hem nuvarande objekt i garaget för många år sedan. Nu är det dax igen. 

Tidigare renoveringar har innefattat byte av samtliga slitdelar (utom främre och bakre ramlager) så jag kan nog mina saker - tro mig (men jag är ju självklart inte lika duktig som du...)

Därtill befinner jag mig i Kanada nu och ska ställa ventilerna så fort jag kommer hem igen. Frågan är mer satt i ett sammanhang att bespara mig tid när jag kommer hem. Mer frågor av skiftande natur kommer antagligen att komma från mig under vintern. 

Förstår den irriterar dig, du som både kan och vet allt här i världen...

OK är det den allmänna uppfattningen, så lägger jag ner min gratiskonsultation här.

 

 

 

Kalle :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack

 

Det där var inte hyggligt mattiboy.

 

Pentax/Kalle bidrar med så mycket kunskap här så om han skulle sluta med sina gratiskonsultationer så vore det illa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl jttebra om vi alla kan hjälpa till inom områden där vi har kunskap annars vore väl forum ganska onödiga? Jag tar normalt betalt för min kunskap inom det område som är mitt yrke men det hindrar inte att jag gärna skriver på forum ändå. Om det är gratis konsultation eller bara tips i all välmening vet jag inte. Jag har fått intrycket att du Pentax är kunnig men jag TROR vi alla ibland behöver fundera över hur vi uttrycker oss. Nog skriver vi väl här för att vi tycker det är skoj att hjälpa varandra? Det gör i alla fall jag, när jag själv inte ropar på hjälp förståss för då hoppas jag på hjälp av er som finns här och kan saker där min kunskap brister. Båtar och sjöliv är skitskoj tycker jag och ett forum kring det gör ju att vi kan tänka båt även på vintern. Ha en trevlig helg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

tack

 

Det där var inte hyggligt mattiboy.

 

Pentax/Kalle bidrar med så mycket kunskap här så om han skulle sluta med sina gratiskonsultationer så vore det illa.

 

 

Uppskattat? Inte med den sarkastiska inställningen och oftast negativ i antydningar. 

Isåfall betackar jag sådan 'hjälp' och inväntar trevliga, uppmuntrande och hjälpsamma råd, tips och funderingar. Att starta en tråd som gör sig rolig på en annan tråd är helt under pari, eller??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte Pentax fråga är helt obefogad sett i det stora och inte bara den specifika tråden. Det har under åren ställts så många frågor av rudimentär art att man ibland funderar på om det är ett troll i farten. Det finns så mycket information att hitta på nätet först innan man ställer frågor här för det är ju bra om frågeställaren har några basala kunskaper. Kommer t.ex. en fråga "Jag ska dra om elen i min båt. Kan jag använda ringledningstråd till startmotorn? Jag har aldrig gjort något eljobb tidigare men vill lära mig. Är det svårt?" I ett sådant fall är jag mycket tveksam till om man ska ge något annat råd än "låt bli". Naturligtvis måste man börja ett lärande någonstans men jag tycker inte att ett diskussionsforum är den rätta platsen, men man lär sig mycket här när man har ett litet hum om vad som avhandlas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tycker inte det är fel att ställa frågan om ringledningstråd till startmotorn, bättre att ha vett att fråga i stället för att bara koppla. Svaret kan ju vara en länk till någon upplysande sajt.

Jag har funderat ofta över hur folk löser enkla tekniska båtproblem, om man t.ex. behöver ställa ventiler och inte vet hur man ska göra, vad gör man? Ringer till någon verkstad som skickar ut en gubbe med häftigt timpris, traktamente och milkostnad? Hur farao har folk råd med båt?

Sedan tycker jag nog att den här tråden börjar urarta till en tävling om vem som med ett modeuttryck blivit mest "kränkt"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att en del tror att det alltid går alldeles fatalt åt helvete om man gör minsta felnär man reparerar grejerna. Min första ventiljustering resulterade i en motor som lät som en illa dirigerad småskoleorkester bestående endast av trianglar och kastajetter. Jag hade helt enkelt inte koll på vilken cylinder som var vilken i folkvagnsbubblans motor.

I det läget ringde jag min motorguru som pedagogiskt förklarade det hela för mig. Efter andra försöket lät motorn så bra som en luftkyld VW-motor kan låta. Inga bestående men, inget totalhaveri, bara en fungerande motor. Man skall faktikst klåpa till det helt astronomiskt för att feljusterade ventiler skall åstadkomma skada på motorn. Vid första start när något är fel låter motorn så illa att även den västa klåparen förstår att nu blev det sämre, inte bättre.

 

Mattiboy gjorde ju helt rätt som frågade råd innan han började, då minskar sannolikheten att han måste börja om från början.

 

De som ändå mäktar irritera mig är de som får något fel på sina grejer och börjar ställa frågor på lämpligt forum utan att ens ha öppnat motorkåpan för att titta efter om man kanske kunde se något helt uppenbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att en del tror att det alltid går alldeles fatalt åt helvete om man gör minsta felnär man reparerar grejerna. Min första ventiljustering resulterade i en motor som lät som en illa dirigerad småskoleorkester bestående endast av trianglar och kastajetter. Jag hade helt enkelt inte koll på vilken cylinder som var vilken i folkvagnsbubblans motor.

I det läget ringde jag min motorguru som pedagogiskt förklarade det hela för mig. Efter andra försöket lät motorn så bra som en luftkyld VW-motor kan låta. Inga bestående men, inget totalhaveri, bara en fungerande motor. Man skall faktikst klåpa till det helt astronomiskt för att feljusterade ventiler skall åstadkomma skada på motorn. Vid första start när något är fel låter motorn så illa att även den västa klåparen förstår att nu blev det sämre, inte bättre.

 

Mattiboy gjorde ju helt rätt som frågade råd innan han började, då minskar sannolikheten att han måste börja om från början.

 

De som ändå mäktar irritera mig är de som får något fel på sina grejer och börjar ställa frågor på lämpligt forum utan att ens ha öppnat motorkåpan för att titta efter om man kanske kunde se något helt uppenbart.

Det kan vara en bra förstafråga. Var öppnar jag motorkåpan? Sen är det bara att skruva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men mattiboy citerade ju bara en rad i verkstadshandboken. När jag rev min ena ysb och läste i samma verkstadshandbok så tog det ett tag innan jag förstog var markeringen fans. Att jag har ställt åtskilliga ventiler och renoverat motorer hjälpte inte just då. Lite klantigt även av mig i så fall, men det bjuder jag på. Tur jag inte han fråga här för då hade jag nog fått höra att jag borde låta bli, detta trots ganska ok kunskaper i ämnet. Mina söner som tillhör generationen som lever i telefonen och på nätet väljer ibland att kasta ut frågor i stället för att fråga mig, hoppas dom slipper få nyfikenheten förstörd av folk som ska dumförklara dom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Min första ventiljustering resulterade i en motor som lät som en illa dirigerad småskoleorkester bestående endast av trianglar och kastanjetter." Det var en målerisk beskriving... :)

Redigerad av ossy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har väl hyfsad pejl och vet hurställa ventilspel. Har gjort det på mina gamla bilar, motorcyklar mm.

Farsan hade en opel diesl .. nån gång i början av 80- talet. Den hade en slags mojäng som satt.... mellan lyfrare och nock har jag för mej.... motoroljan pumpades in i den på nåt finurligt sätt så dom blev i det närmaste spelfria. Det skramlade som f... om motorn. Hittade inget sätt att justera. Det tog ett tag innan jag fattade hur det skulle funka. När farsan körde motorn såg jag att det pulsade olja ur ett hål på, , kan det heta ventilbrygga kanske. När jag höll tummen för blev det tysst. Pluggade igen det med metallepoxy och motorn lät som ny. Jag försdod att det måste suttit nåt i hålet. Efter mycket letande i oljan hittade jag något som hade varit en cylindrisk pinne som ju suttit som plugg. Finurlig automatisk variant av lyftare/stötstång/justerare ...

fast frågan som jag har i ämnet är:

Vad f. kan hända, mer än att det skramlar något mer, om spelet är någin tiondel eller mer "för stort".?

Om det är åt andra hållet kan man såklart bränna men har du en gång sett till att du har spel så lär det väl inte kunna "gå, nöta sig" åt andra hållet eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För stort spel leder till att vinkeln som kamaxelns nock träffar ventilen (eller vipparm/tryckare/stötstång) med blir för stor med ökad belastning som följd. Det ger en ökad mekanisk belastning och kan även göra att oljefilmen bryts vilket ger ett ökat slitage.

 

Jämför med att kasta macka med en sten – en flack vinkel gör att stenen träffar vattenytan mjukt, ytspänningen håller, och stenen studsar. Ju brantare vinkel desto högre studs (visserligen också en rent geometrik effekt men även ett mått på med vilken kraft stenen träffar ytan) tills vinkeln blir för brant och stenen bryter igenom ytan och sjunker.

 

Min AD41 har ett spel på 0,4 mm. En tiondel hit eller dit spelar knappast någon större roll, turbomaskiner har ju dessutom oftast rätt snäll form på kamaxelns nockar. En motorcykel jag hade lämnade 193 hästar på bakhjulet vid 13700 varv. Där ställdes helt andra krav på att spelet var exakt, dels för att få ut all effekt men också för att den hade så aggressiva kamprofiler.

 

Om man kan höra att spelet är för stort genom att det rasslar om maskinen är det nog så stort att det bör åtgärdas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju logiskt men för att det i en diesel som varvar 3000r/m ska det väl till rejält glapp för att få nån mätbar skillnad av slitaget. Inget man, som jag gjorde förr, behöver meka med i tid och otid.

grundfrågan!

Tar du bort ventilkåpan hittar var du ska peta in bladmåttet. Snurrar motorn och lyckas mäta dej till vilket spel du har.

Då kan du med största sannolikhet även justera så det blir rätt eller minst komma fram till om det behövs justering.

så... ja såklart du kan göra det själv.

I värsta fall kommer du inte på var det ska vara spel... då kan du be nån annan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Även om det är en flack kurva på nocken är det viktigt att rörelsen börjar på rätt ställe annars blir istället den långsamma accelererande rörelsen bara en kort slagliknade fas som istället hårt klappar till lyftaren, höga varv med detta fel och en dieseltopp med mjuka fjädrar bör kunna få ventilen att göra en felaktig rörelse, sen är ju även tanken att lyftaren ska snurra vid lyftet och inte slita på samma ställe även detta bör bli påverkat om spelet blir för stort.

 

Har inte följt tråden, men gällande märkningar mm som jag såg någon frågade om så spelar det kvitta ventiler kan alltid ställas på vilofasen på kammen och det ser man när man vrider runt motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra förklaring... ja det är nog inte så dumt att ha lite koll så man ligger i rätt härad.

Och det är klart. Lägga 15-30 min extra nån gång dör man ju inte av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...