Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Scampi1977

Renovering YSB12

Rekommendera Poster

Hei folkens! 


 


Har nå gått til verks med å ta en liten overhaling på min Yanmar YSB12 fra 1977.


 


Det jeg har planer om å gjøre i løpet av vinteren er:


 


1) Måle sylinder. Om den ikke er oval, så hone. Hvis den er oval, vurdere å sette inn ny sylinderforing. 


2) Bytte stempelringer


3) Bytte lager til råda


4) Fikse en liten oljelekkasje som jeg ikke aner hvor kommer fra. Jeg har en liten teori: slitte stempelringer/sylindervegger gir overtrykk i veivhuset og pga trykket blir olje presset ut ved svakeste ledd (må finne svakeste ledd). 


5) Sjekker ventiler, slipe eller bytte om nødvendig. 


6) Ny termostat 


Det jeg har gjort så langt:


 


1) Skrudd av toppen, vasket og fått av gammel pakning. Ser ok ut, kan ikke se noen sprekker eller rusthull. Har heller ikke hatt problemer med vann i olja, så går ut ifra at alt er ok.


2) Tatt ut stempel, sjekket for sprekker og slitasje. Ser ok ut.


3) Skrudd av starter, dynamo, og diverse smådeler for rengjøring og sjekk. 


4) rensket ut rust fra kjølekanaler, var overraskende lite. 


 


Her er noen bilder av det jeg har gjort så langt:


 


post-108151-0-72127300-1448325087_thumb.jpg

post-108151-0-83234400-1448325127_thumb.jpg

post-108151-0-35186800-1448325272_thumb.jpg

post-108151-0-87376900-1448325272_thumb.jpg

post-108151-0-78298900-1448325129_thumb.jpg

post-108151-0-83314100-1448325273_thumb.jpg

post-108151-0-28134800-1448325274_thumb.jpg

post-108151-0-47908700-1448325139_thumb.jpg

post-108151-0-56318500-1448325283_thumb.jpg

post-108151-0-55689400-1448325140_thumb.jpg

post-108151-0-11356600-1448325141_thumb.jpg

post-108151-0-22119700-1448325285_thumb.jpg

post-108151-0-22742200-1448325148_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Med andra ord, en onödig reparation!

 

 

 Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mr.Negativ: det kan du si, men da vet jeg hvertfall tilstanden på motoren  ;)

Redigerad av Scampi1977
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, 
Mycket intressant. Jag gör ett liknande jobb på 2 x YSB8 i vinter. 

Varför har du olja under kylmantellocket? 

Läcker det från cylinderfodret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei, spennende! Da kan vi sikkert utveksle litt erfaringer :) Brukte bare litt olje for å løse opp litt rust og konservere. 

 

Hejsan, 
Mycket intressant. Jag gör ett liknande jobb på 2 x YSB8 i vinter. 

Varför har du olja under kylmantellocket? 

Läcker det från cylinderfodret?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hei, spennende! Da kan vi sikkert utveksle litt erfaringer :) Brukte bare litt olje for å løse opp litt rust og konservere. 

 

Hejsan, 

Mycket intressant. Jag gör ett liknande jobb på 2 x YSB8 i vinter. 

Varför har du olja under kylmantellocket? 

Läcker det från cylinderfodret?

 

ahaa, då förstår jag...

Har du eller kommer du mäta upp din kompression??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hei, spennende! Da kan vi sikkert utveksle litt erfaringer :) Brukte bare litt olje for å løse opp litt rust og konservere. 

 

Hejsan, 

Mycket intressant. Jag gör ett liknande jobb på 2 x YSB8 i vinter. 

Varför har du olja under kylmantellocket? 

Läcker det från cylinderfodret?

 

ahaa, då förstår jag...

Har du eller kommer du mäta upp din kompression??

 

Nei, har ikke gjort noe trykktest. Men skal måle sylinderen innvendig og sjekke for ovalitet. Hvis sylinderen er ok, skal jeg hone og bytte stempelringer. Jeg har hatt problemer med høyt oljeforbruk og mye blå eksos. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Med andra ord, en onödig reparation!

 

 

 Kalle

tycker du???

Verkligen???

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu har isär motorn så mycket så är det väl läge att även byta vev- och ramlager, kanske ventilstyrningarna också? Eller har du redan planerat det?

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu har isär motorn så mycket så är det väl läge att även byta vev- och ramlager, kanske ventilstyrningarna också? Eller har du redan planerat det?

Lycka till.

 

Takk :)

 

Veivlager hadde jeg tenkt å bytte, men ramlager og ventistyrninger hadde jeg ikke tenkt på. Har tenkt å gjøre dette så økonomisk så mulig, og 1000-lappene ruller fort når man skal ha deler til en så gammel motor. 

 

Jeg tenkte å ta med toppen til en yanmar-forhandler for å spørre om de kan ta en rask titt på hva som burde byttes. 

 

Men, kan du utdype dette med ramlager? Legger ved et bilde som jeg har lånt fra Lidingö, er det del #3 som er ramlager?

 

post-108151-0-43894800-1448837201_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikket inn i veivhuset i dag, oppdaget noe som kan se ut som en sprekk. Se vedlagt bilde, hva sier dere?

 

post-108151-0-63406000-1448903450_thumb.jpg

 

post-108151-0-35062400-1448903521_thumb.jpg

post-108151-0-09791400-1448903451_thumb.jpg

Redigerad av Scampi1977

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sendte bilde til Metalock, de anbefalte å slipe rent for å så bruke penetrerende væske for å sjekke at det er tett. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...