Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Rekommendera Poster

Vår Nimbus 3000 har två toaletter, en i förruffen, en i akterruffen. Vi använder aldrig den i akterrruffen och tänkte ta bort den, bra med extra stuvutrymme istället. Någon som gjort något liknande och har tankar om vad man bör tänka på? Har sett tips om att plugga bottengenomföring med att behålla en del av slang och använda slangklämmor och plaststav som säkringsplugg.

 

Ha en bra dag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår Nimbus 3000 har två toaletter, en i förruffen, en i akterruffen. Vi använder aldrig den i akterrruffen och tänkte ta bort den, bra med extra stuvutrymme istället. Någon som gjort något liknande och har tankar om vad man bör tänka på? Har sett tips om att plugga bottengenomföring med att behålla en del av slang och använda slangklämmor och plaststav som säkringsplugg.

 

Ha en bra dag!

 

Det ultimata är att plasta igen hålet efter genomföringen!

 

Om man av någon anledning vill ha kvar genomföringen, är ett besök hos rörmokaren för att köpa en gängad plugg/lock.

 

Att plugga en slangstump låter väldigt provisoriskt, och slangen kan ju spricka innan pluggen.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Låter som en bra idé att ta lite professionell rörmokarhjälp!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår Nimbus 3000 har två toaletter, en i förruffen, en i akterruffen. Vi använder aldrig den i akterrruffen och tänkte ta bort den, bra med extra stuvutrymme istället. Någon som gjort något liknande och har tankar om vad man bör tänka på? Har sett tips om att plugga bottengenomföring med att behålla en del av slang och använda slangklämmor och plaststav som säkringsplugg.

 

Ha en bra dag!

Hej!

Jag har precis tagit ut toalett ur vår snipa och när det gäller genomföringarna så kollade jag att de var ok enligt de rön jag kunde hitta (dra och knäcka för att se så de sitter och håller samt kolla vilken färg som kommer fram om man skrapar på mässingen), tog bort kulventilerna (den ena hade spruckit) och satte på "lock" tätat med loctite gängtätning. Hittade lock i rätt storlekar här http://www.drevia.se/artikel.php?kid=&sok=Lock&id=3541

// Nicklas

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför man vill ta bort toan, har ni aldrig varit riktig s...tnödiga?

 

Ser att man med fördel kan köpa locket av rörmokaren, eller varför inte BT.

 

Spruckna kulventiler beror nästan alltid på att man inte lämnat den halvöppen under vintern, det står vatten bakom kulan som inte dräneras utan att kulan är halvöppen.

 

 

 

Kalle  :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför man vill ta bort toan, har ni aldrig varit riktig s...tnödiga?

 

Ser att man med fördel kan köpa locket av rörmokaren, eller varför inte BT.

 

Spruckna kulventiler beror nästan alltid på att man inte lämnat den halvöppen under vintern, det står vatten bakom kulan som inte dräneras utan att kulan är halvöppen.

 

 

 

Kalle  :)

 

Jodå Kalle :)

Vi köpte båten i somras och jag upptäckte kulventilen då jag börjat renovera en del i båten under hösten efter att vi tog upp den. Det var väl bara ren tur att ventilen inte ställde till problem medans båten var i vattnet... och nybörjarokunskap att inte upptäcka det när vi köpte den.

Jag rev ut en riktigt äcklig gammal toa och vi kommer sannolikt ha en porta potti över nästa säsong, mest för att inte behöva ha tidspressen att få dit ny med tank, däckstömning och allt vad det innebär. Det finns annat som kommer ta den tiden den här vintern. Däremot vill jag ha möjligheten att sätta in en ny toa nästa vinter och då vill jag ha genomföringarna kvar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående tidspress; jag var i samma sits för några år sedan och monterade då nya kulventiler och genomföringar till toa och vatten, sedan monterade jag tanken och toaletten när båten låg i sjön. Man (=bl a jag i alla fall) glömmer ofta bort att man kan mecka i vattnet också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart kan man bli riktigt nödig ibland, men två toaletter är over kill! (Eller är det någon som har det och tycker det är kanon - kanske man får tänka om!) Finns alltid en risk att det ska börja strula, lukta, mm. Idén med lock var bra, man vill ju känna efter lite och ha utrymme för ångervecka! Att plasta igen blir definitiv toa-nedläggning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vill ta bort en gammal toan från min Marieholm S20. Har någon idea om att kan man sätta på rör en skruv med tätning eller man kan ta ut allt rör och skruva in nåt direkt på skrov?

Tack

Screenshot at May 13 06-24-09.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Sailzman:

Hej! Vill ta bort en gammal toan från min Marieholm S20. Har någon idea om att kan man sätta på rör en skruv med tätning eller man kan ta ut allt rör och skruva in nåt direkt på skrov?

Tack

Screenshot at May 13 06-24-09.png

Ta bort allt och plasta igen hålet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ta bort toan om du vill men Behåll allt så att en ev senare ägare kan återmontera, det finns ett värde i det kan jag ju tycka, japp snacka med rörgubbe och plugga,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att få bort ventilen så ersätt den med det som rörmokaren kallar "huv". Antagligen kommer det att göra nästa ägare nervös så därför kan det vara bättre att plasta igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, bhemac said:

Går det att få bort ventilen så ersätt den med det som rörmokaren kallar "huv". Antagligen kommer det att göra nästa ägare nervös så därför kan det vara bättre att plasta igen.

Det avråder jag dig ifrån, Tänk när du skall sälja och folk letar efter just den modellen o så har du tagit bort alla förutsättningar för att återskapa orginalet,

Stäng och plugga ist,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Nim26:

Det avråder jag dig ifrån, Tänk när du skall sälja och folk letar efter just den modellen o så har du tagit bort alla förutsättningar för att återskapa orginalet,

Stäng och plugga ist,

Det är ju inte skitsvårt att borra och montera en ny genomföring direkt, så varför behålla en gammal dito som riskerar att haverera som framtida säljargument förstår jag faktiskt inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minutes ago, Peter_K said:

Det är ju inte skitsvårt att borra och montera en ny genomföring direkt, så varför behålla en gammal dito som riskerar att haverera som framtida säljargument förstår jag faktiskt inte.

Varför plasta igen och sen borra nya hål i en båt? 

Sen är det övriga anslutningar och tank mm sóm är bra att ha för ev återmont

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Nim26:

Varför plasta igen och sen borra nya hål i en båt? 

Sen är det övriga anslutningar och tank mm sóm är bra att ha för ev återmont

Jag tror vi resonerar olika här.
Jag tänker att om man inte vill ha en genomföring tar man bort den permanent. Att ha en genomföring som inte används blir lätt en genomföring som inte kontrolleras. Den bästa genomföringen är såklart ingen genomföring alls om en ändå inte används - allt annat är n riskkonstruktion.
Eftersom ägaren till båten anser att den inte behövs, tja... ta bort den då. Det finns inget som säger att nästa ägare vill ha en genomföring, men skulle man vilja ha det är det ju enkelt ta fram borren om det skulle behövas. Tar inte många minuter alls.

Notera att jag svarar på frågan om Marieholm 20:n. Det är väldigt troligt att det inte finns någon tank mm. Kanske skall man ersätta direkt-toan med en Portta Potti, vad vet jag? Billig båt får ofta billiga lösningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja ok då pratar vi helt olika båtar , bra att du tänkte på det, 

Jag pratar om TS,  Nimbus 3000, och jag kan väl bara säga att på min kunskapsnivå hade jag dragit mig för att göra nya genomföringar och i TS fall plasta igen ett hål och veta 100% att detta är korrekt utfört och inget kan hända.

vi har alla olika nivåer i kunskapsbanken:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Nim26:

ja ok då pratar vi helt olika båtar , bra att du tänkte på det, 

Jag pratar om TS,  Nimbus 3000,

Den ursprungliga frågan gällde Nimbus 3000 men nu handlar det om en Marieholm S20.

Min tro är att den som har Nimbusen låter ett varv installera en ny toalett, det är den typen av båtar man ser på varven. S20 brukar vara sällsynta.

Men jag är ganska säker på att folk är rädda för pluggade rör mm. Det skulle jag själv vara eftersom man inte vet hur vilket skick genomföringen har eller hur gamla den är.

Samma gäler kablar, dra bort ej använda kablar, folk blir bara nervösa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev bhemac:

folk blir bara nervösa

Vore intressant att få höra din definition på "folk" ... :)
Du kanske menar samma människor som jag kallar "svenne", dvs de som absolut vill ha en väl stämplad servicebok.  Hur (eller om) servicen sedan var utförd är totalt ointressant.

Svenne blir väldigt nervös om det saknas stämplar ...

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minutes ago, bhemac said:

Den ursprungliga frågan gällde Nimbus 3000 men nu handlar det om en Marieholm S20.

Min tro är att den som har Nimbusen låter ett varv installera en ny toalett, det är den typen av båtar man ser på varven. S20 brukar vara sällsynta.

Men jag är ganska säker på att folk är rädda för pluggade rör mm. Det skulle jag själv vara eftersom man inte vet hur vilket skick genomföringen har eller hur gamla den är.

Samma gäler kablar, dra bort ej använda kablar, folk blir bara nervösa.

Knepigt att TS fråga numera är någon annans!!

så Nimbus är en typisk båt där man inget kan och lämnar in på varv! är det så du menar bhemac?

en 3000 är inte någon superdyr båt, utan även dom ägarna får nog kavla upp dom med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Nim26:

så Nimbus är en typisk båt där man inget kan och lämnar in på varv! är det så du menar bhemac?

Typisk vet jag inte men det är inte många båtar med ett värde under 50 papp som ska fixas på varven.

--

Ungefär som servicestämplar, ja.

--

Jag sålde en båt där vi med stor möda hade dragit fram en kabel till en framtida värmare. Snyggt uppmärkt mm. Köparen tvingade oss dra bort den, han tyckte det såg otäckt ut med lösa kablar.

Därav min lite konstiga syn på "folk" ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bhemac:

Därav min lite konstiga syn på "folk"

Sund syn tycker jag. Svenne är en knäppgök.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för allas svar! Kanske vid försäljningen toan räknas som +, men det är toa tömningsförbud i havet. Min tänke var att ta bort den för att jag kommer att segla nära ön och kusten. Vid behöv kan man stanna nånstans med att räkna båtens djupgående 90 cm. I den där plats vill jag montera vattentank eller ett par durkar på 20 L.

I min uppfattningen en metall kork kan funka bättre medan en plastad hål kan ge en spricka senare.

Redigerad av Sailzman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du får en spricka senare där du plastat har du gjort fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjunker båten, så blir det stora bekymmer om det händer i hamnen. 

 

Jag köpte passande "huv" eller ändlock. Drog på några varv med lin och pasta. 

Har varit tätt i 10 år. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...