Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
KillerBoo

Calcium/calcium

Rekommendera Poster

Halloj,

Fick mig till skänks ett nytt, aldrig monterat, startbatteri på 110Ah.

Eftersom det var gratis och jag redan har ett nytt startbatteri på 65Ah vilket räcker gott o väl att starta min MD6 så tänkte jag använda det nya som förbrukarbatteri.

Ja, jag vet att det inte är optimalt och att det inte tål djupurladdning lika bra som ett batteri avsett för ändamålet men... nu har jag det, kostnad noll, och varför bara låta det stå?

 

Frågan nu blir då bara: Duger laddspänning fr solcell, generator och landströmsladdare till Ca/Ca-batterier?

Skummat lite på nätet och viss info tyder på att dessa batterier vill ha en högre laddspänning (runt 15v) än vad standard blybatterier vill ha?

Och... Vill jag blanda in detta i en bank med 240+140+75Ah standardbatterier? Eller ska jag lägga till batteriet i en egen bank, typ förb.bank 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått lära mig att batterierna i en bank ska vara så lika som möjligt, annars kan de ladda ur och förstöra varandra. Att blanda olika typer av olika storlek med olika ålder kan inte vara bra alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått lära mig att batterierna i en bank ska vara så lika som möjligt, annars kan de ladda ur och förstöra varandra. Att blanda olika typer av olika storlek med olika ålder kan inte vara bra alls.

Jag håller med till fullo, och har bitter erfarenhet av att batterier "delat med sig" till de som varit av mindre bra skick, varvid man fått en direkt dålig batteribank, istället för ett bra och ett halvbra batteri.

Jag vet av annan diskussion att det finns divergerande åsikter om detta som jag ju respekterar, men inte ger medhåll.

 

I nya båten hade den förre ägaren blandat friskt med olika batterier, det var AGM till startbatteri, Tudors stora (105Ah?) fina marinbatteri parallellt med medelklass batteri på 75Ah från "temabutik" till förbrukarkrets 1, och olika batterier av olika ålder och kapacitet i förbrukarbank 2. Jag har precis laddat upp dem och skall gå på med den brutala batteritestaren, den som mäter spänningen under hög belastning i max 10 sekunder... och se vad det var för batterier som jag fick med båten. Kanske det funkar bra, men då omorganiserar jag dem till våren.

 

Använd ditt gratisbatteri till förbrukningsbatteri, kanske finner du en regulator till solcell som du kan justera utspänningen på..? Visst inte optimalt, men gratis!

men koppla inte ihop det med andra blybatterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...