Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lots-Hitz

Stötdämpare möjligt under TK trailer?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Några veckor sedan har vi köpt en 80 km/t TK båttrailer  (BT2600B-2). Den är fortfarande utan båt i garaget och när jag tittade under den så finns det inte stötdämpare monterade på ALKO axlarna. 

Nu undrar jag om det finns behöv av dom. Vi ska köra ganska mycket med släpet.

I TK's reservdelslista kan jag inte hitta någonting.

Alko har dämpare i deras sortiment och blå modell skulle fungera bra, tycker jag.

Jag undrar om någon har monterad dämpare på hans TK släp.

Ev. kan jag kontakta TK också men jag tänkte informera först här...

 

André

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom Du kommer att nyttja trailern mycket skulle jag definitivt rekommendera att montera stötdämpare på den trailern. Det förvånar mig att inte stötdämpare är standard på en så pass dyr trailer. Även om boggieaxeln tar upp en hel del ojämnheter så hjälper stötdämparen till att fixa en stabil gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visserligen är det inte så lätt att se på bilderna men visst sjutton ser det ut som att det är torsionsfjädrade axlar på den vagnen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom Du kommer att nyttja trailern mycket skulle jag definitivt rekommendera att montera stötdämpare på den trailern. Det förvånar mig att inte stötdämpare är standard på en så pass dyr trailer. Även om boggieaxeln tar upp en hel del ojämnheter så hjälper stötdämparen till att fixa en stabil gång.

 

Tack för hjälpen och din åsikt.

Jag har skrivit ett mejl till TK och förhoppningsvis kan de svara på mina frågor.

Efter det ska jag höra av mig.

André

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visserligen är det inte så lätt att se på bilderna men visst sjutton ser det ut som att det är torsionsfjädrade axlar på den vagnen?

 

Hej,

 

Har inte demonterad axlarna men jag tycker att det är 2 axlar med gummifjädring under min TK-trailer.

 

 

axxel.gif

 

Varför tycker du att det ska vara torsionsfjädring?

André

 

Redigerad av Lots-Hitz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du kallar gummifjädring heter normalt torsionsfjädring och brukar ha rätt bra dämpning redan från början.

 

Nu vet vi ju inte hur mycket du tänker lasta på vagnen, men är det rätt vagn för båten och TK-Trailer valt rätt axel till trailern från AL-KO borde det inte behövas någon mer dämpning.

 

Jag skulle nog vänta och se, det är ju inte förrän du kört med båten på trailern som du vet om det behövs mer dämpning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gummi har ju normalt ganska bra stötdämpande egenskaper. Fast med lätt last så är min Tiki trailer väldigt struttig i gången på ojämn väg, båten jag har på den väger bara lite över halva maxlasten. Den är faktiskt bättre när jag kört tyngre båtar på den.

Fast gummifjädringen/stötdämpningen är långt ifrån så bra som hydrauliska dämpare. Skulle gärna ha sådana med på den, fast de lär väl inte må så bra på rampen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite äpplen och päron här,

på trailern ifråga är det gummifjädring, en stång som går in i gummi som deformeras av fjädringsrörelsen och sedan återtar sin ursprungliga form, ganska små rörelser inne i gummifyllda röret, gången på en sådan konstruktion blir lite struttig, men stötdämpare tillför inte så mycket extra, utan det är tyngre last som tidigare skrivits som åstadkommer lite bättre gång.

 

"Riktig" torsions fjädring ser utifrån snarlik ut, men fjädringen åstadkoms av en axiellt vridbar stång, en från varje sida av trailern, denna konstruktion ger lite längre fjädringsväg och här hjälper en stötdämpare till att "lugna" rörelserna.

 

 

Kalle 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalle,

 

Tack för svaret. Jag är med dig hur du resonerar om gummifjädring och torsionsfjädring och jag har inte någon erfarenhet alls med denna axlar.

Dessutom kommer jag inte från Sverige (är "invandrare") och därför är det inte så lätt med (tekniska) detaljer i språket.

 

I min fall väger själva trailern omkring 750 kg och aluminiumbåten kommer inkl. motor att väga omkring 1500 kg. Så totalt kommer lastade trailern att väga ca. 2250 kg.

Max. vikt är 2600 kg så jag kommer i närheten av ad du skriver.

Det är bara att avvänta hur det kommer att gå i framtiden. Båten blir svetsad under vintertid och räknas bli operationellt omkring i mitt av april.

 

Jag ska höra av med med hur det går...

 

André

 

Redigerad av Lots-Hitz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentax har helt rätt vad gäller principerna för gummifjädring kontra torsionsfjädring. Gummifjädring kallas många gånger gummitorsion vilket är fel sett till uppbyggnad och funktion. Men att stötdämpare inte skulle göra någon större nytta på gummifjädrad axel håller jag inte alls med om.

 

Min båttrailer med totalvikt 2600 kg har samma axelkonfiguration som TS, alltså som standard utan stötdämpare. Den är numera kompletterad med ALKOs blå dämpare. Utan stötdämpare var den väldigt stötig när den var olastad. Lastad till totalvikt blev den mindre stötig men däremot blev den gungig framför allt i sidled. Detta på grund av den höga tyngdpunkten som blev när båten låg på. Jag kontaktade tillverkaren av min trailer som tyckte att visst kunde jag montera stötdämpare men det skulle nog inte bli någon större skillnad för det hade ju med lastens tyngdpunkt att göra. Men mina andra släpvagnar har ju stötdämpare allihop så jag chansade och monterade stötdämpare även på båttrailern och det blev i mitt fall en annan trailer bakom bilen.

 

Nej, om Du kommer att transportera Din båt ofta och längre sträckor och om Du vill Din båt väl så tveka inte att komplettera Din båttrailer med stötdämpare. En husvagn har nästan samma längd, vikt och tyngdpunkt som en båttrailer med last och ingen skulle väl komma på tanken att plocka bort stötdämparna från sin husvagn? Nä, tänkte väl det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Volvo-Penta,

Tack för ditt svar. Det du skriver låter helt rimligt.

Det ser ut att alla har så sina tänkar och känslor om stötdämpare.

Tyvärr har jag inte hört någonting av TK trailer (som vanligt kan jag säga). Företaget där jag köpte trailern vet inte så mycket om det, berättade han. Därför ska jag vänta med att montera någonting tills jag har min båt. Det kan ta några månader. Vi ska provköra kombinationen Volvo XC90 + lastad trailer och se vad det blir.

I allafall försöker jag att ha lite mer info och erfarenhet om det hela.

André

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nu har jag fått svar av TK.

 

Quote:

Hej.

Ursäkta väntetiden. Nej, det går inte att göra i efterhand, finns inte dom fästena på trailern. Skulle man börja att svetsa dit fästen i efterhand så förstör man galvaniseringen, med det att man får rostangrepp på de ställena man svetsat.

M.v.h.

Sören/TK TRAILER AB

Unquote.

 

Det är tråkigt att jag inte hade rätt koll på det och inte har sett tidigare att det inte finns dämpare monterade alls.

Nu blir det bara att provköra kombinationen Volvo XC90 + lastad trailer (2,25 ton) och se vad det blir. Förhoppningsvis behöver vi inte byta trailern.

 

André

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trailern är definitivt inte dålig eller obrukbar bara för att den saknar stötdämpare. Det är en bra trailer som hade blivit ännu bättre med stötdämpare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trailern är definitivt inte dålig eller obrukbar bara för att den saknar stötdämpare. Det är en bra trailer som hade blivit ännu bättre med stötdämpare.

 

Hej,

 

Tack för svaret och dina åsikter. Så är det definitivt.

 

TK svarade på mitt mejl och har skrivit nedanstående till mig i eftermiddags:

==

Men som jag sa tidigare, prova får du se, vi har många av Sveriges marinor, kustbevakningen, polisen och insatsstyrkan som använder sina trailar dagligen och vi har inte hört att någon har problem.

==

Jag ska vänta till båten är helt klar och sedan provköra med trailern. Om man håller sig till max. hästigheten måste det gå bra. Förhoppningsvis blir jag helt nöjd med allt.

 

André

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De kunder som TK räknar upp - Kustbevakningen, Polisen och Insatsstyrkan - har ett gemensamt: RIB-båtar. Och dessa båtar har relativt låg tyngdpunkt. Mitt ekipage har hög tyngdpunkt beroende på att båten är hög och tung. Jag har ibland RIB-båt på min trailer och skillnaden på dessa båttyper märker man när man drar ofta och längre sträckor. Men som jag sa tidigare så fungerar Din trailer bra i båda fallen.

 

Min nästa båttrailer blir dock med BPW ståltorsionsaxel med stötdämpare. Jag har den konfigurationen på en biltrailer och jisses så mjukt den går.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gummifjädring är överlägset bäst på en båt-trailer, gummi är både fjäder och dämpare. En enkel och mycket funktionell konstruktion. Tänk dig att ha en stötdämpare och en fjäder var för sig på en båttrailer, detta skulle medföra många problem med underhåll och reparationer, dels på grund av att man backar ner i vattnet men även överhuvudtaget är underhållet på en gummifjädring betydligt mindre.

Fjädringsvägarna blir förstås lite kortare med gummifjädring, men det kommer helt klart räcka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte lusläst men det känns som du får mer svar på fjädring än dämpning..

Vilket menar du i frågan egentligen?

fjädring verkar du ha?

e den otillräcklig?

Dämpning (av återfjädringen) har du det?

otillräcklig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte lusläst men det känns som du får mer svar på fjädring än dämpning..

Vilket menar du i frågan egentligen?

fjädring verkar du ha?

e den otillräcklig?

Dämpning (av återfjädringen) har du det?

otillräcklig?

 

Hej,

 

Trailern är en 2015 modell, standard TK 2600 med ALKO axlar och gummifjädring dock utan dämpning. Det är faktiskt en ny trailer så fjädring är helt OK. Det handlar här om dämpning om man kör fullastad 80 km/t.

Jag har haft kontakt med TK och de säger att det inte går att eftermontera dämpare mellan ALKO's axlar och själva trailern. Det är därför att det inte finns montage grejor till dämpare svetsade på trailerns galvade chassis.

Jag ska försöka att leva med det. En ny trailer blir det inte eftersom de kostar en hel del.

Det känns konstigt eftersom nästan alla husvagnar med ALKO axlar har dämpare för att det känns bättre när man kör med en så tungt släp.

 

André

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...