Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jonped18

Uppgradera batteribank

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har i dagsläget en Nimbus 340 Commander.
De har från grund en batteribank på 6st 75Ah batterier som är samlade i mitten av båten lågt placerade.
2st som startbatterier (800cca) som driver förutom startmotorn även bog och häckpropeller samt för och akter ankarspel. 
4st är servicebatterier till exempelvis kyl, tv mm...

Jag har fått ett stort jäkla batteri av en bekant pga.felköp, ett AGM på 250Ah (1450cca). 
Jag hade tänkt att koppla ihop så det blir totalt 6st servicebatterier, och låta det nya på 250Ah bli startbatteri.
Vad tycker ni om det?
Eller är det bättre och göra tvärt om, att ha 6st 75Ah till startbatteriet, och låta det nya på 250Ah bli servicebatteri?
Eller spelar det någon roll vilken bank som blir till vad?
Rent spontant känns det som det nya batteriet på 250Ah och med en kraft på 1450cca skulle passa bäst till start och som även driver bog/häckpropeller samt ankarspel. 

Mvh, Jonas

post-82754-0-19604700-1447673501_thumb.png

post-82754-0-23735000-1447673368_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ditt nya batteri passar till förbrukningsbanken eller som startbatteri beror helt och hållet på vilken typ av batteri det är, att använda ett batteri avsett som startbatteri till förbrukningsbanken är 'dumt' :).

 

Nu har du ju kanske inte den ekonomiska aspekten att tänka på just i det här fallet, men även funktionen påverkas så ta reda på vad det är för batteri först.

 

(sannorlikt är det ett startbatteri du har fått och då ska den användas till det och inte till förbrukarbanken).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det har så stor betydelse hur du gör...

 

Plus att du får en snygg enhetlig installation om du kopplar det nya batteriet till motorn. Men du klarar antagligen att starta motorn med ett 75Ah batteri. ( eller ett 50Ah batteri till och med )

 

Har du höga krav på förbrukningbankens kapacitet så kopplar du nya batteriet dit och köper ett litet startbatteri!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon, tack. 
Enligt hemsidan så ska det passa lika bra som start eller som förbrukning.
Eftersom jag har använder bog/häck oftast så behövs det lite extra kraft dit, så sätter det nya batteriet som startbatteri så får jag hoppas det blir en bra lösning :)

•Perfekt för solceller, elbåtar, yachter och husbilar med hög prestanda

•AGM-teknik ger överlägsen motståndskraft mot stötar och vibrationer
•Exceptionellt lång livslängd: upp till åtta gånger så hög cyklingstålighet jämfört med vanliga batterier (upp till 800 cyklar vid 50 % laddningsnivå)
•Tålig, läcksäker konstruktion
•Perfekt för start och försörjning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med att blanda batterier av olika grundtyper är att de vill bli laddade med lite olika spänningar för att "må bra" och bli långlivade. Om du blandar så får du problem att välja laddspänning så att det passar alla dina batterier.

 

Här finns lite ganska lättläst om batteriladdning.

http://tudor.se/wp-content/uploads/sites/13/2014/09/Laddning-av-batterier.pdf

 

Tyvärr så är det lika illa (i laddningshänseende) hur du än placerar batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förefaller på specifikationen som du kopierade in att ditt nya batteri är bäst som förbrukarbatteri.

Det tycks vara bäst på att lämna relativt låga strömmar under lång tid, och tål djupare urladdningar.

När det står att det är bra för elbåtar, eller kanske golfbilar så tyder det på det.

Även för laddning med solceller som ger en låg ström under många timmar.

Även om det då skulle funka som startbatteri så skulle jag använt detta som förbrukar/servicebatteri.

 

Motorns startmotor, ankarspel och bogpropellrar är inte så knussliga, här skulle jag nöjt mig med två "vanliga" 75Ah blybatterier, eller kanske fler (alla sex) då du har dubbla bogpropellrar, det är ju sällan du manövrerar båda ankarpelen samtidigt, men kanske båda bogpropellrarna och ett ankarspel samtidigt, med motorn på tomgång, då kan det gå åt en hel del ström, även om det är under korta stunder man manövrerar bogpropellrarna, och även ankarspel går ju relativt kort, det är väl sällan man har mer än 60 meter ankarlina/kätting och mer sällan man har hela linan/kättingen ute.

 

Jag skulle byggt om elsystemet som i din nedersta figur, ävensom jag kanske inte hade använt alla sex urspungliga batterierna till start/bogprop./ankarspelsbatterier.

 

Sedan hade jag köpt en så stor solcellspanel som utrymme och bankkonto medger, och monterat nånstans med laddningsseparator som först laddar förbrukarbatterierna och sedan startbatterierna, eller kanske bara laddar förbrukarbanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provar et nytt grepp. Först lite spontant från mig efter att bara ha läst ditt första inlägg.

 

Att starta en motor kräver inget stort batteri. Du klarar dig antagligen med 75 Ah och troligen med ett mindre.

Låt säga att startmotorn är på 500 A och att det tar 20 långa sekunder att få igång motorn. Då förbrukar du 3 Ah vid start och dessa laddar du tillbaks på ganska kort tid.

 

Jag skulle montera ett - eller kanske två - batterier i fören för att driva bogpropeller och ankarspel. Korta kablar till stora förbrukare ger låga spänningsfall och "bättre sprutt" i grejorna. Laddkablarna behöver inte vara så grova eftersom laddströmmen inte är så höga. Dessa batterier kan ingå i din servicebatteribank via laddkablarna.  Du får din förbrukning separerad från startbatteriet vilket jag skulle föredra. Skaffa någon form av automatisk separering så att Startbatteriet är separerat från förbrukningsbanken när motorn är avstängd.

 

Samma sak för häckpropeller och aktre ankarspel.

 

Nu vet jag ju inte riktigt vilken ålder/kvalitet dina batterier har och inte riktigt vilken typ / laddström de olika batterierna ska ha, men varför inte göra så här.

 

  • Välj ut det bästa 75 Ah batteriet till startbatteri.
  • Placera ett eller två batterier i fören nära förbrukarna.
  • Placera ett eller två batterier i aktern nära förbrukarna.
  • Bygg en samlad förbrukningsbank (servicebank) av de resterande batterierna och koppla ihop den med batterierna i för och akter. Då har du en förbrukningsbank på 625 Ah som om du är försiktig aldrig ska ta ut mer än 300 Ah ur, men det räcker långt.

 

Nu ska jag läsa alla inlägg och se vad jag då tycker och tänker.

En del var ju lika som jag tänkte.

 

Jag håller med, kolla vilka laddspänningar dina olika batterier ska ha. Det kanske inte är något problem och är det ett problem så går det kanske att lösa på något listigt vis.

 

Ja, en solcell på minst 50 W och helst så stor du får plats - och har råd - med är en bra investering för att hålla batterierna laddade.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nepp blir inte klok på detta, någon kanske kan hjälpa mig på traven. 
Det handlar inte om att bygga om och flytta batterier, allt är samlat på en plats i båten och så kommer det förbli. 

Nu har jag satt in det nya 250Ah batteriet, men trots att det är fulladdat i några dagar så börjar lampan för lågt batter / generator blinka redan när jag drar igång startmotorn och startar motorn, analog voltmätare går också ner i botten - för att sedan gå upp till nästan 13,8/14. Mätaren går ner och varningslampan batteri på EVCdisplayen börjar blinka direkt när jag kör med bog/häckpropeller trots högt tomgångsvarv. 
Jag har en Volvo Penta D6 (115A generator).

Glöm ovan ritningar. 

Jag har ett AGM batteri på 250A, Starteffekt 1450cca - helt nytt.  
Samt 4st våta Bosh 75Ah, Starteffekt 600cca också helt nya. Det står att det bör användas som: "Bosch Start/Förbrukning är ett batteri med bra  starteffekt och enklare förbrukningsegenskaper".
 

Är det något problem att "blanda" dessa två batterityper AGM och våta trots att de är i olika bankar?
Som jag förstår det så laddar laddaren först batterigrupp 1 som är start, och sedan batterigrupp 2 som är service. 
Om enbart AGM är i grupp 1, och enbart de våta i grupp 2 så borde det väl inte spela någon roll - eller? 

Vilket/vilka batteri skulle ni valt som startbatteri, och vilket/vilka som servicebatteri av dessa två modeller som jag har?
Det ena stora är 250Ah AGM, de andra är 4st 75Ah våta Bosh?

Just nu har jag 250Ah AGM som startbatteri, men funderar på att byta till de 4st 75Ah våga Bosh istället, då det verkar som att AGM batteriet passar bättre som förbrukning? 
Eller tänker jag helt fel?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du får spänningsvarning vid start av motorn med ett nytt välladdat batteri så har du spänningsfallsproblem i kablarna från batteriet till startmotorn. Alternativt att det är något fel på batteriet, det finns batterier med fabrikationsfel... Sedan spelar det ingen roll vilket friskt 12V batteri du använder som startbatteri - du ska inte få så stort spänningsfall att du får spänningsvarning. Har du kollat minusanslutningen på motorn?? Det är en ofta bortglömd punkt.

 

Utan att veta exakt vilka batterier du har (det behövs typbeteckning/artikelnummer och fabrikat) så gäller det oftast att AGM är lämpligare till långvarig långsam urladdning dvs. förbrukning.

 

Problemet med att blanda olika batterityper med olika krav på laddningsspänningar har jag skrivit om längre upp.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Mackey och Lintott.

 

Stora eller halvstora dieslar kan vara tunga att dra i gång, de har ju relativt hög kompression, och om de är kalla på hösten så är oljan stel. Det kan gå åt ganska mycket ström.

 

Om du inte vill flytta batterierna i båten, så dra fram ordentliga tjocka kablar till de stora förbrukarna, ankarspel och bogpropellrar, men om de är originalmonterade av Nimbus så har dom redan tillräckliga kablar.

 

Mackey skrev följande:

"Laddkablarna behöver inte vara så grova eftersom laddströmmen inte är så höga."

Ja rent eltekniskt så stämmer ju det, men man kan se det annorlunda.

Jag tänker så här:

Laddströmmen är låg, men det kan uppstå en del spänningsfall från laddare eller solcellspaneler fram till regulator och batterier, varför jag gärna överdimensionerar sådana laddkablar, även om det kanske eltekniskt, teoretiskt räcker med klenare kablar... ja i teorin...

På förra båten köpte jag Skyllermarks kit med förtenta kablar och kabelskor och monterade mellan generator och laddfördelare, kanske att skjuta mygg med luftvärnskanon, men å andra sidan hade jag alltid bra spänning och bra laddning över batteriebankarna under gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...