Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Glasses

Alger ätit runt propellen - hur motverka?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Hade min glastron en säsong i sjön och såhär såg det ut när jag plockade upp båten, går detta att motverka, har hört på långa vägar att det tydligen ska gå att konserva runt detta område, stämmer det?

 

 

post-107112-0-32004100-1447351389_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alger som äter runt propellern har jag aldrig hört om förut, propellermask finns vet jag ju, men det är ju ingen alg, det är ju en mask. Den skrämmer man oftast bort med offeranoder. Hur man motverkar den propellerätande algen kommer vi förhoppningsvis snart att få veta från den allvetande hjärntrusten här på Maringuiden.

 

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om du målat offeranoden med drevfärg/bottenfärg? De räcker länge då, men har inte avsedd effekt. Resultatet är korrossion i drevet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även så du har rätt typ av anod, ligger du i sött är det mangan som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådan blev en utombordare i min lilla hamn, den låg intill en båt som vart inkopplad på landström.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magnesiumanod i sötvatten, inget annat. Omålad!

 

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På din bild så har du en sliverlackad bit närmst inntil propellen. Den sitter med en skruv på bilden. Dette är en anod - offeranod. Denna är i et material som ska korrodera innan drevet gör så. Men då måste den vara utan lack/färg. Ren metallyta. Annars får du korrosjon på både propeller och drev.

 

Den som har målat drevet har inte kunnskap. Anoden borde ha varit borta så att grundarbeten kunde göras bakom anoden. Nu ser du att korrosjon har påbørjat mellom anoden och drevet.

 

Så ta bort propellern, ta sedan av anoden, rengjör denna för all ALL färg. Rensa drevet där detta är korroderat bakom anoden och prajma detta ock lacka.

 

Sen skruvar du tilbaks en blank metallanod och setter dit propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, detta är en helt ny båt och motor Volvo Penta, så det är ingen som har målat eller monterat fel förutom fabriken isåfall.  Jag ligger i mälaren, hur vet man ifall man har rätt eller fel anod, båten är importerad så det kan mycket väl vara fel anod, hur får jag tag på rätt anod?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är med all säkerhet en zinkanod som sitter där nu. Magnesiumanoden är väl ca. tre ggr så dyr och monteras i fabriksmässigt. Serviceställe för VP har anoder. Ligger själv i sötvatten och vet att Zn-anoder räcker läääänge. Mg-anoden får jag byta ungefär vart 4:e år utom det året när tre veckor tillbringades på Västkusten. Då blev det ett tidigarelagt byte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny båt och sötvatten, oberoende av materialet i anoden borde inte så mycket hänt på en säsong?

 

Hur är det med elen i båten?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta ser jag i marinorna att snurran är nere i vattnet med propellern. Varför kan ha sina förklaringar. Hoppas det inte bara glömska. En utombordare används några tusendelar av tiden. 4000 timmar nersänkt i vattnet kan bli 50 timmar om man är rädd om grejerna. 50 timmar klarar sig lacken bra oc korrossionen i sötvatten obetydlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller har dina båtgrannar el inkopplad under längre tid. Även detta kan påverka vad som händer med dina "metalldelar".

 

Jag tror mest på att offeranoden inte fungerar som offeranod pga. att den är målad (som det ser ut på bilden).

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bildgooglade detta med anoder så här, och hittade bl.a. detta.
(En kanske litet otydlig översiktsbild men ändå rätt bra på att beskriva var de förbaskade anoderna kan sitta hos olika drev/rigg-fabrikat. Bra att veta litet var man bör leta, var känsliga ställen finns, kan jag tycka?)

Håller med Pentax m.fl, troligen har du originalets billigare "zink" - avsett för aggresivare salt hav. Knepigt i så fall att anodens kant verkar så "av-äten" i sötvatten eftersom "zinkanoder" avsedd för salthav normalt knappt påverkas i sötvatten. Dålig av-ätning är ju också ett sorts omvänt problem för  man "vill" ju att anoder skall ätas - offra sig - annars ger det ju inget skydd för ännu dyrare delar som absolut inte får offras, alltså skyddsobjektet.
[Men alltså bara av de "rätta" orsakerna, alltså att ge galvaniskt korrosionsskydd då andra nödvändiga metaller redan valts av andra konstruktionstekniska skäl men ändå lämnat blottor där anoder kan göra nytta. Kanske har du som Pentax antyder nåt elfel ombord så att antingen batterierna eller landkopplad el påskyndar korrosion vilket i så fall benämns elektrolytisk korrosion.]
Vete katten, detta med anodskydd är nog kort sagt såpass komplicerat att det är fullt naturligt att man får acceptera litet abrakadabra vid allmänna googlesök och själv försöka sålla. (Inget konstigt alls med detta att komplicerade men ändå angelägna saker som korrosion kan missförstås oftare än

annat enklare&ointressantare av all tillgänglig nätinfo?)    

Haha, vissa anoders rent fysiska utformning verkar utrycksfullare än andra rent ekonomiskt?...
post-86835-0-10024300-1447432952.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag blir första som säger detta; jag tror inte att VP har monterat ett nytt drev med lackarat anod. Jeg tror mera att detta är ett drev där nogon har lackerat om nogot äldre. Det er blåser i lacken på själva drevet. Efter en sesong, en sesong i sötvatten - et originalt lackerat VP drev. Tyvärr tror jag inte det.

 

Om man tänker hobbylackering med fattande grundarbete om nogot. Då tycker jag det ser ut som förväntat - blåser och skit...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, jag tror inte drevet är målat eller utbytt då båten och allt är nytt, men man kan aldrig vara helt hundra. Det som AlfaAlfa skrev om om blåsor är bara en synvilla av skit som sitter på drevet.

 

Angående motorn så är det en inombordare och den går inte att ha i ett läge helt ur vattnet utan den går att höja så den ligger under vattnet men så att drevet syns. Har väl hänt att jag glömt att höja motorn någon gång men har svårt att tänka mig att det blivit så pågrund av de enstaka 2-3 gångerna.

 

Ska undersöka lite bättre imorrn och ev. ta lite fler bättre bilder så kanske det går att lösa gåtan varför det blivit så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av egen erfarenhet från ett korroderat segelbåtsdrev, kan jag med hyffsat stor säkerhet säga att du har ett elfel i båten, kanske landströmmen. Låt en båtelektriker mäta upp båten när den ligger i sjön med landström inkopplat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt drev är ett SX-A, Eller DPS-A drev. De har ingen anod innanför propellern. En anod sitter uppe på avgasutsläppet, och en på skölden. Ytbehandlingen a på drev verkar ha blivit sämre på senare tid och det verkar som problemet med korrosion är större i sötvatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anoder av zink är på väg att försvinna ur sortimenten. Mercuiser har slutat sälja zinkanoder. Nu finns bara aluminium, för salt och bräckt vatten, och magnesum för sötvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anoder av zink är på väg att försvinna ur sortimenten. Mercuiser har slutat sälja zinkanoder. Nu finns bara aluminium, för salt och bräckt vatten, och magnesum för sötvatten.

 

Hur funkar det med aluminium anod på ett drev som i huvudsak består av aluminium?

 

Är TS drev ett resultat av det?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag tagit lite fler bilder, tyvärr är det mörkt då den står under ett tält. Men jag kollade in det det bubblande området och det stämmer, det ser bubbligt ut som om det vore dåligt underarbete innan lack, men ärligt talat så tror jag inte det fanns ett enda märke när jag fick båten. Detta måste ha hänt när båten låg i.

 

Några skrev att det kanske ligger en båt bredvid som förbrukar el och ja det finns en båt som jag märkt att personen sovit i men har inte sett att det går elkabel till båten så att den har direktström hela tiden. 

 

Att min båt skulle ha ström efter att den är avstängt kan mycket väl stämma, har ej hittat någon dead switch på den och den enda switchen jag hittat tycker inte jag gör någon skillnad när jag testat, kan även lägga in en bild på den ifall någon vet vad den är till.

 

Måste erkänna att det känns lite förjävligt när jag kollade mer idag på hur mycket lack som ätits upp med tanke på att båten är nästan ny :/

 

post-107112-0-44446100-1447502047_thumb.jpg

post-107112-0-21049900-1447501912_thumb.jpg

post-107112-0-09250200-1447501948_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur funkar det med aluminium anod på ett drev som i huvudsak består av aluminium?

 

Det fungerar alldeles utmärkt med alu nod til alu drev! Men det är för att alu anoden är inte ren alu, och hällre inte drevet. Det er både olika legeringar. Som gör att offeranoden faktisk fungerar som offer och korroderar innan alu i drevet. Inga problem och har fungerat så i många år redan.

 

Tror inte mercruiser har haft annat än alu i sina anoder på veldigt många år. Fanns inte annat i 09...och det var långt innan dess...men finner inte året nu...

Redigerad av AlfaAlfa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur funkar det med aluminium anod på ett drev som i huvudsak består av aluminium?

 

Det fungerar alldeles utmärkt med alu nod til alu drev! Men det är för att alu anoden är inte ren alu, och hällre inte drevet. Det er både olika legeringar. Som gör att offeranoden faktisk fungerar som offer och korroderar innan alu i drevet. Inga problem och har fungerat så i många år redan.

 

Tror inte mercruiser har haft annat än alu i sina anoder på veldigt många år. Fanns inte annat i 09...och det var långt innan dess...men finner inte året nu...

 

I avsnittet "not zinc" omnämns just detta. (Tydligen bör alla anoder bytas från zink till alu samtidigt och inte blandas, men men.)...

http://www.boatus.com/boattech/casey/sacrificial-zincs.asp

 

Edit: Bra artikel, HÄR även en hyfsat läsbar google-översättning.

 

 

 

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en till bild.

 

Edit: När man laddar upp bilder på detta forum så ändras vinkeln på dem, kan en admin ordna denna bugg?

post-107112-0-11046200-1447598077_thumb.jpg

Redigerad av Glasses

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glasses skrev: När man laddar upp bilder på detta forum så ändras vinkeln på dem, kan en admin ordna denna bugg?
Knepigt, själv har jag pc (o firefox) och genom att först klicka på bilden och sen "save" uppenbarar sig bilden rättvänd. (Ange gärna vad du har för utrustning typ mobil/pc och webbläsare, för det tycks Admin Stavhammar nästan alltid gilla.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade motsvarande problem på en aluminiumbåt efter byte av utombordare. Nya utombordarens "originalzink" fungerade ej i sötvatten där även min båt står. Fick både korrossion på nedre delen av utombordaren och pitting i aktern på båten.

 

Bytte alla anoder till aluminium från Performance Metals (Navalloy) och har inte haft några som helst problem efter det. Antar att Martyr Anodes fungerar lika bra fastän jag inte har personliga erfarenheter av dessa. De verkar ha lite större utbud. På Performance Metals websida finns f.ö. mycket bra läsning kring ämnet, även om det luktar lite reklam. För min del stämde ju reklamen.

 

Funderade också på magnesium, men då skall sötvattnet vara riktigt rent, typ fjällsjö. I mitt fall fungerar åtminstone aluminium hur bra som helst.

 

Korrossionen framskrider mycket snabbt också i sötvatten om inte offeranoderna gör sitt jobb. För min del klarade sig utombordaren med lite blåsor här och var, men aktern på båten blev till att svetsa, slipa o.s.v. Detta efter endast ca 2 månader i vattnet med nya utombordaren.

 

Mvh

Steff

 

Edit: Jag har bara skummat ytligt genom tråden så jag ber om ursäkt ifall det blev tårta på tårta.

Redigerad av Steff008

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... har kollat på bilderna igen och kanske har det i tråden gjorts en hel höna av en ynka fjäder?

Fråga till TS: Vad är det mer exakt i trådhuvudets (eller övriga) foton som verkar oroande, av de fyra saker jag identifierat så verkar bara färgsläppet på propellern behöva åtgärdas? Övriga tre saker har vad jag förstår efterhand avfärdats som synvillor??
[Färgsläppet på propellern verkar väl f.ö. mest som litet våldsam högtryckstvätt vid upptaget, snäckor/tulpaner kan ju sitta som fasen och lätt rycka med sig färgen. Mälaren har väl också "tulpaner", förmodligen med samma överjäkligt bra klister som västkust-kusinerna?]

Hittade f.ö. ytterligare en pdf-artikel om offeranodernas "underbara" men krångliga värld. Svårläst men bra. Där nämns detta med att hissa drevet - som Forgus31 var inne på.

Kanske bör man låta bli att alls hissa drev ifall inte alla drevets metalldelar kommer upp ur vattnet, dumt ifall "antiventilations-plattans" stora offeranod enligt bild inlägg #25 hamnar ovan vattenlinjen (läs; görs verkningslös) samtidigt som dyra propellern/riggunderdelen ligger kvar i vattnet??    

post-86835-0-37544800-1447773582.jpg

[Ps... har pm:at Admin Stavhammar angående den kapsejsade bilden i inlägg #25. Bara så han säkert får veta att du önskade hjälp.]
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis beställt magnesium anoder, förmodligen sitter det zink anoder på min motor idag och därav dessa skönhetsfel som uppkommit.

 

Angående bilden Thomas-1 bifogat så stämmer det angående färgsläpp på propellen, det kan mycket väl varit sjösnäckor etc. som suttit och jag kört med högtryck vid upptagningen samt kemikalierna jag använt kanske även hjälpt till att åstadkomma detta vid högtryck. 

Småbubblor finns också men inte där Thomas-1 markerat utan på andra ställen.

 

När man hissar motorn så hamnar inget ovanför vattnet , hela motorn är fortfarande under vattenlinjen.

 

Får hoppas magnesium anoderna kommer funka så att motorn inte tar mer stryk :(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...