Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Amanda31

Högtalare

Rekommendera Poster

Marinbutikerna säljer lite olika högtalare till stereo i båten (inne i ruffen). Men varken ljud eller utseende är så imponerande. Någon som kan ge tips på var man kan hitta lite snyggare och mer välljudande högtalare? Är det på bilstereo man ska titta? Tips på några specifika högtalare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på vad du vill uppnå.

Skall det lysnas lite på radio, kanske lite bakgrundsmusik etc, duger i princip vilka grejor som helst.

 

Principielt tycker jag att du skall välja marin högtalare, då dessa har extra skydd mot salt och vattenstänk.

 

När jag uppgraderade i min senaste  båt köpte jag 6 stycken av dessa http://www.clarion.com/us/en/products/2012/marine/speakers/CMQ1720R/us-en-product-pf_1259559425337.html

Bra ljud men saknar lite bas, så vill du ha riktigt dunka dunka så kompleterar du med en marin subwoofer.

 

Sedan beror det på vad för förstärkare du använder i nuläget? kör du utan slutssteg så borde HU ha kanske 4X50 watt för att det ska funka bra. Kopplar du på en subwoofer måste du köra med extra förstärkare till denna.

 

Söker du bästa möjliga ljud så köp separata bas, mellan och diskanthögtalare, kostar mera men låter bäst:)

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker du göra hål i inredningen eller söker du lösa lådor? Det finns ju lösa surroundhögtalare med blåtand. Titta på elektronikvaruhusen efter varianter till hemmabiosystem, typ 4:1 eller 5:1 system. Finns ju massvis av olika modeller som är både små och ger hyffsat med kräm. Kolla bara att de kan drivas på 12 volt.

 

BOSE gör ju bra ljud men är dyra. På bilstereosidan finns ju MDS som gör bra högtalare för inbyggnad. Infinity Kappa är ett annat märke som jag har själv.

 

Biltema har en 8 tums subwoofer låda med inbyggd förstärkare som är till för att placera under bilsätet vilket gör den enkel att montera.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hifi klubben har haft marinhögtalare är jag rätt säker på, men jag hittar dem inte nu. Om inte annat har de flera utomhushögtalare som väl borde funka på båt.

Kolla deras hemsida. Generellt har de ju välljudande prylar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och min bror har köpt 3 vägshögtalare i marinutförande på ebay och olika tyska och engelska hemsidor. Priserna har varit bättre, samt utbudet. Valet för oss har varit 8" högtalare. Vi har upplevt att få fått plats med dessa, samt att vi då klarat oss utan sub.

 

Bäst tryck var det i ett par Infinity 6x9 i marinutföranade. Ska visst ha byggts på deras Kappa modell, som de förstärkt att klara marina miljöer. 

 

Dessa skall nog monteras till våren

http://www.ebay.com/bhp/pioneer-marine-speakers

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inne i ruffen skulle jag inte begränsa sökandet till marinhögtalare, då miljön är minst lika tuff i en bildörr för bilstereohögtalare. Är det riktigt skyddat kan hemhögtalare också vara ett alternativ.

 

Tänk på att de flesta högtalare har så kraftiga magneter att kompassen kan påverkas upp till ett par meter ifrån. Håll dig i vart fall absoult längre bort än 1m om de inte är magnetiskt avskärmade.

 

Fördelen med just surroundhögtalare är att de ofta är just magnetiskt avskärmade. Då går det att montera dem ett fåta dm från kompassen utan alltför mycket påverkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska högtalarna sitta i ruffen så duger bilhögtalare utmärkt.

 

Installerade Pioneer 6x9 i skottet under sofforna i salongen på

förra segelbåten, med ett helt makalöst ljud som resultat, har

gjort detsamma i sönernas lilla Marieholmare med samma goda

resultat.

 

Tänk på att INTE placera högtalarna i huvudhöjd, detta förhindrar

alla samtal vid minsta ljudnivå, skottet under sofforna är en riktigt

bra placering och nästan osynlig..

 

I den nuvaranande båten sitter ett par sk. marinhögtalare

från Sony monterade utomhus i sittbrunnen, dessa har inte

klarat den marina miljön utomhus i alla fall, ska bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dels en enkel batteridriven FM-radio i båten, men också en Bose Soundlink Mini som jag tar med hemifrån när jag sticker ut. Tycker det funkar bra, då tar jag med musiken dit jag är (sittbrunnen, ruffen etc). Det är ett jäkla ljud i den, funkar enkelt via Bluetooth.

 

I förra båten hade jag fast radio och högtalare, tyckte det funkade sådär. Ville jag lyssna i sittbrunnen fick man dra på rätt ordenligt, och då går det mycket ström.
http://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/bose-soundlink-mini

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tro det eller ej men jag har biltemas marinhögtalare i sittbrunnen, de har fyllts med saltvatten några gånger men funkar bra :) Det som inte funkar är att skruvarna som följde med är allt annat än rostfria...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på vad du vill uppnå.

Skall det lysnas lite på radio, kanske lite bakgrundsmusik etc, duger i princip vilka grejor som helst.

 

Principielt tycker jag att du skall välja marin högtalare, då dessa har extra skydd mot salt och vattenstänk.

 

När jag uppgraderade i min senaste  båt köpte jag 6 stycken av dessa http://www.clarion.com/us/en/products/2012/marine/speakers/CMQ1720R/us-en-product-pf_1259559425337.html

Bra ljud men saknar lite bas, så vill du ha riktigt dunka dunka så kompleterar du med en marin subwoofer.

 

Sedan beror det på vad för förstärkare du använder i nuläget? kör du utan slutssteg så borde HU ha kanske 4X50 watt för att det ska funka bra. Kopplar du på en subwoofer måste du köra med extra förstärkare till denna.

 

Söker du bästa möjliga ljud så köp separata bas, mellan och diskanthögtalare, kostar mera men låter bäst:)

Ok, ska kolla upp dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker du göra hål i inredningen eller söker du lösa lådor? Det finns ju lösa surroundhögtalare med blåtand. Titta på elektronikvaruhusen efter varianter till hemmabiosystem, typ 4:1 eller 5:1 system. Finns ju massvis av olika modeller som är både små och ger hyffsat med kräm. Kolla bara att de kan drivas på 12 volt.

 

BOSE gör ju bra ljud men är dyra. På bilstereosidan finns ju MDS som gör bra högtalare för inbyggnad. Infinity Kappa är ett annat märke som jag har själv.

 

Biltema har en 8 tums subwoofer låda med inbyggd förstärkare som är till för att placera under bilsätet vilket gör den enkel att montera.

Lösa lådor, inte hål i inreedningen. Behöver inte vara dunka-högtalare, men bättre ljud och gärna snyggare än de vita varianter som finns i båthandeln just nu. Helst snygga teaklådor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska högtalarna sitta i ruffen så duger bilhögtalare utmärkt.

 

Installerade Pioneer 6x9 i skottet under sofforna i salongen på

förra segelbåten, med ett helt makalöst ljud som resultat, har

gjort detsamma i sönernas lilla Marieholmare med samma goda

resultat.

 

Tänk på att INTE placera högtalarna i huvudhöjd, detta förhindrar

alla samtal vid minsta ljudnivå, skottet under sofforna är en riktigt

bra placering och nästan osynlig..

 

I den nuvaranande båten sitter ett par sk. marinhögtalare

från Sony monterade utomhus i sittbrunnen, dessa har inte

klarat den marina miljön utomhus i alla fall, ska bort.

Bra tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Högtalarna jag är ute efter ska inte sitta i brunnen, där har jag redan ett par marina högtalare som klarar vätan bra. Det jag söker är ett par snygga högtalare i lådor, gärna i teak. Tror Hallberg Rassy har sådana, åtminstone äldre varianter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...