Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
PeFo54

Hur byta s-slang (kylvatten) på DP290 drev?

Rekommendera Poster

Min s-slang ser lite risig ut och det vore bra tror jag att byta den. Jag har den stora service manualen på drevet DP290 , men det nämns inte ett ord om hur byta slang , däremot kan man plocka drevet i småbitar. Var nere på Hjertmans och de har slang och packning (299 skr) men de visst inget hur man bytte slagen. Ett besök på auktoriserad VP service verkstad gav heller inget. 

 

Jag ser slangfästet om jag lägger mig på min AQAD41 och kikar bakom motorn. Man ser en bulthuvud och ett handtag som kallas kran men verkar sitta bra fast. Innan jag försöker lossa grejorna skulle det vara bra med att höra hur andra lyckats med detta . Går skruvarna av ? Vad hittar jag om jag ev skulle få loss skruvarna. Efter vad jag hört träs slangen från insidan till ut. Vill inte förstöra mitt drev att göra fel.

Jag har lagt ned timmar att hitta information på webben om detta men hittar väldigt lite.

Väldigt tacksam för alla tips om hur att göra och inte göra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Du måste lossa kranen på insidan och ta bort den. Du behöver nog ta bort luftfilterhuset åtminstone för att komma åt. Gamla slangen kan du kapa av för att lättare få bort den, sen får du montera den nya inifrån genom att vrida den samtidigt som du trycker den utåt. Innan du återmonterar kranen så kolla att slangen har rätt läge på utsidan för att passa mot slanganslutningen på drevet.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruvarna på insidan är väldigt svåra att komma åt. Det finns inte plats för en ringnyckel, så man måste använda en öppen nyckel. Nyckelvidden är 7/16" men det går med 11mm också. Det är en idiotisk konstruktion. Hur svårt hade det varit att låta anslutningen sticka ut en bit på utsidan. Och montera slangen med slangklämma på utsidan av skölden. I vissa båtar går det inte att byta slangen utan att lyfta fram motorn. På D4-D6 är det om möjligt ännu svårare att komma åt. Volvo Penta hade förmodligen fått sälja många fler slangar om det hade varit lättare att byta dem. Om du lyckas få loss slangen, rekommenderar jag att du byter anslutningen till det nyare utförandet i plast. Den är mycket lättare att montera, för på den kommer man åt med ringnyckel. Gör också rent i hålet i skölden, där brukar vara tjockt med vit oxid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor risk är det att skruvarna går av.? Jag har sprayat dem så gott det går med 6-66. Den övre skruvskallen ser ganska ok ut medan den nedre har jag inte sett utan bara känt. Mardrömmen är om skruven går av inne i skölden.  Med viss akrobatik kan man känna att det sitter något som skall kunna vara någon typ av kran, fast undrar hur de tänkte man skulle kunna nå den om en slag går av och det dessutom sprutar in vatten.

 

Om man får loss skruvarna , skall man byta den til rostfria elller är det inte bra med att blanda aluminium och rostfritt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor risk är det att skruvarna går av.? Jag har sprayat dem så gott det går med 6-66. Den övre skruvskallen ser ganska ok ut medan den nedre har jag inte sett utan bara känt. Mardrömmen är om skruven går av inne i skölden.  Med viss akrobatik kan man känna att det sitter något som skall kunna vara någon typ av kran, fast undrar hur de tänkte man skulle kunna nå den om en slag går av och det dessutom sprutar in vatten.

 

Om man får loss skruvarna , skall man byta den til rostfria elller är det inte bra med att blanda aluminium och rostfritt?

Den nyare varianten är gjord av plast!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska byta min slang, har också 290 (DP-E), i vinter men har inte fattat hur det ser ut – trångt som dalen bakom/runt min motor så jag har inte helt lätt att se efter.

 

Förstår jag det rätt så har slangen en krage/kant som kläms mot skölden när man drar fast stosen på insidan av skölden, det är därför man trär genom slangen från insidan. Korrekt? 

 

Vad är det som är gjort av plast på en nyare variant? Stosen/den inte slangen/svanhalsen/eller?

 

En bild säger som vanligt mer än 1000 ord...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var idag och köpte min s-slang på Walborgs marina.

Efter vad jag förstod då jag talade med dem är det anslutningen på drevet som nu finns som platsdetalj inte kranen som fungerar som lock och håller fast slangen. Det gäller att smörja skruvarna ordentligt,  och inte dra av dem .

 

Som teknikern sa "dra du av dem är det bara att ta ut motorn och borra ut skruven". Låter jättebilligt.

 

Det följer med en o-ring i paketet men det verkar inte som den skall vara vid slangen utan möjligen under fästet på själva drevet. Finns också risk att det är väldigt oxiderat runt slangfästet och svårt att få det tätt. I täcklocket sitter en kran vad jag sett.

 

Den är en plåtflärp som sitter på framsidan av locket . Sitter självklart som berget. Kan nog vara smart att ta loss och smörja upp den. Jag försökte filma min anslutning , men det blev ingen vidare film då det är så trångt. Det följer med en "installations anvisning " i påsen med slangen , men den tar nog pris att vara värdelös. Den beskriver bar hur man hänger upp drevet och hur slangklämmorna skall monteras bakom drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var idag och köpte min s-slang på Walborgs marina.

Efter vad jag förstod då jag talade med dem är det anslutningen på drevet som nu finns som platsdetalj inte kranen som fungerar som lock och håller fast slangen. Det gäller att smörja skruvarna ordentligt,  och inte dra av dem .

 

Som teknikern sa "dra du av dem är det bara att ta ut motorn och borra ut skruven". Låter jättebilligt.

 

Det följer med en o-ring i paketet men det verkar inte som den skall vara vid slangen utan möjligen under fästet på själva drevet. Finns också risk att det är väldigt oxiderat runt slangfästet och svårt att få det tätt. I täcklocket sitter en kran vad jag sett.

 

Den är en plåtflärp som sitter på framsidan av locket . Sitter självklart som berget. Kan nog vara smart att ta loss och smörja upp den. Jag försökte filma min anslutning , men det blev ingen vidare film då det är så trångt. Det följer med en "installations anvisning " i påsen med slangen , men den tar nog pris att vara värdelös. Den beskriver bar hur man hänger upp drevet och hur slangklämmorna skall monteras bakom drevet.

Det verkar som om de som säljer reservdelar inte vet så mycket om vad de säljer. Det nyare utförandet av anslutningen som håller fast slangen i skölden är av plast, och består av två delar. Den ena håller fast slangen i hålet på skölden. Den andra är slangsockeln till slangen på insidan. Slangfästet på drevet är också i plast på nyare drev, men det passar inte på äldre drev. O-ringen som följer med slangsatsen ska sitta mellan de två delarna på insidan. Den används inte om man sätter tillbaks det gamla fästet i mässing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska byta min slang, har också 290 (DP-E), i vinter men har inte fattat hur det ser ut – trångt som dalen bakom/runt min motor så jag har inte helt lätt att se efter.

 

Förstår jag det rätt så har slangen en krage/kant som kläms mot skölden när man drar fast stosen på insidan av skölden, det är därför man trär genom slangen från insidan. Korrekt? 

 

Vad är det som är gjort av plast på en nyare variant? Stosen/den inte slangen/svanhalsen/eller?

 

En bild säger som vanligt mer än 1000 ord...

Det är bara dieslarna som har anslutning av plast. Vad har du för motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du säkert plastanslutningen. Då är det förhållandevis enkelt. Om det finns tillräckligt med plats. Annars får man lyfta fram motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor är en AD41A , fast något är konstigt då man slängt ut en svagare motor som satt där innan ungefär 2006 och stoppat in denna motor. Motorn är i väldigt fint skick, och drar ingen olja . Verkar vara renoverad fast det har jag inga papper på. Motorrummet är så rent att man skulle kunna äta middag där nere då man verkar ha förstärkt motorfästerna för denna motor. Slangfästet verkar vara av gamla typen och inget av plast, så drevet är troligen original på båten som är byggd 82. Misstänker s-slangen därför är sedan 2006 då den börjar fransa lite sig på drevsidan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att byta slangen på mitt dp 290 drev. Motorn är AQAD41A och utrymmet mellan motor och sköld är trångt och svåråtkomligt. Skruvarna som håller stosen/kranen är, som sagts,  hopplösa att komma åt och det finns inte plats för någon hylsa. Har allt sedan dess burit på ett hat mot VP som blossar upp varje gång jag ser mina ärrade knogar ;) Erfarenheter från andra jobb på motorn och drevet inger samma misstanke: VP har medvetet gjort konstruktioner som försvårar/omöjliggör vanliga amatörers arbete, allt i syfte att jobben skall utföras av VP-service, som naturligtvis blir extra dyr och kostsam pga dessa idiotkonstruktioner.

 

Lycka till med ditt jobb. Hoppas du inte kommer att bli lika förbittrad som jag.

 

Mv h/Sea Maniac

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...