Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Krabbsaltarn

Växelhusolja

Rekommendera Poster

Tänker byta växelhusolja i mitt bravo 3 drev, införskaffat oljepump osv.

Har noterat att denna olja kostar en del per liter, och undrar då om den oljan som Biltema säljer som växelhusolja för utombordsmotorer är bra nog att använda.

Själv så tänker jag att den är det, men det kanske finns några experter här som vet något annat?

 

Har ingen lust att riskera mekaniken om detta är fel, men vill heller inte betala mer än nödvändigt för något som fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad det ska vara för olja i ditt drev, men följ tillverkarens rekommendation, vissa drev har motorolja!

 

Om du sedan köper den på BT , Granngården eller hos båthandlaren spelar mindre roll bara den uppfyller specifikationen.

 

 

 

Kalle 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Bravo drev finns en girolja som heter ´"High Performace Gear Lube". Det är inte samme som i en utombordare. Absolut inte samme viskositet och egenskaper.

 

Men som du skriver: du tycker det kommer gå bra.

 

"Sierra" som är Seastars OEM delar säljer ochså denna olja. Inte säker på vem som kan sälja denna.

 

Det finns inte nogon spec på High Performance Gear lube -oljan tilgänglig. Liknar inte på vanlig girolja, men det är det som rekommenderas om denna oljan inte går att hitta. Typ Castrol Syntrax Universal Plus 75w/90 - men inte ville jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sökte rätt mycket på detta innan, finns endel på forumet. Men, quicksilvers high performance kostar en slant men den är att föredra, kommer det in vatten i drevet så blandar sig tydligen inte denna olja med vatten, vilket de andra gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...