Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
mikael_matsson

Göra eventuellt giftig botten ogiftig, hur?

Rekommendera Poster

Jag har båten i mälaren och ska således självklart ha helt ogiftig bottenfärg.

Jag köpte båten av ett dödsbo i somras och jag vet inte vad den är målad med. Men eftersom den låg i mälaren så antog/hoppades jag att den var ogiftig.

 

Vid upptagningen konstaterades att det är en hård svart färg i ganska gott skick. Enstaka flagor lossade vid högtryckspolning, men botten är såpass fin att jag egentligen inte behöver göra någonting i år.

Men jag misstänker att det är en giftfärg, den var lite "för" ren efter en sommar i plurret.

 

Så vad gör jag nu?

 

Vissa menar att giftet ändå släpper rätt fort så gammal giftfärg kan ses som ogiftig. Sanning i det?

 

Om inte.

Kan jag nöja mig med att slipa/skrapa bort bara det som är lössittande och måla över med hård ogiftig färg, eller blöder giftet igenom?

Skulle en primer av något slag göra skillnad?

Några kommer säga blästra och epoxibehandla. Men det känns verkligen overkill, botten är ju redan helt ok.

 

Vad skulle ni göra?

Vad säger lagen att jag ska göra?

 

Jag vill göra rätt för miljön, men inte lägga onödigt arbete på botten om det inte gör skillnad/behövs.

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska säker på att lagen säger att det är din skyldighet att veta vad du har i botten på båten och att det är lagligt för det område där du har din båt. Så ska du vara helt säker så är det, som du själv skriver, mekanisk rengöring som gäller. Och då måste du veta att inte färgen är så gammal att den innehåller TBT, för om så är fallet ska det behandlas som miljöfarligt avfall. Själv köpte jag en båt i Stockholm och den var målad med någon östersjökvalité. Jag gjorde inget utan färgen fick vara kvar så länge det fanns något kvar, blödande färg. Har inte bottenmålat på nio år och nu är färgen borta. Ligger i Vänern och där behöver man inte måla, tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har legat i Mälaren i många år och det blir bara lite grönt slem som lätt går bort med när man högtryckstvättar eller dyker ner och rafsar av med en svamp en varm sommardag.

Förmodligen, men det är ju svårt att veta med 100% säkerhet, så målade förra ägaren med en ogiftig färg.

Om jag vore du skulle jag avvakta till nästa år, eller nått annat år. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant frågeställning.

Jag har samma problem. Tidigare ägare målat med VC17 för västkustbruk, alltså hårt sittande färg med koppar. Första åren målade jag över med en annan hård, svart färg från lefant har jag för mig, denna godkänd för östersjön. Jag har inte målat de senaste 6 åren, ligger i Mälaren, och det fastnar inte annat än lite skägg på atkterspegeln och ett tunt lager alger/slem på skrovundersidan. Lätt att borsta av.

 

Jag vet såklart inte, men det känns som att färgen borde ha släppt sina aktiva ämnen nu, vilket innebär att det känns som onödigt arbete att slipa botten.

Finns det ingen primer som kapslar in den färg som sitter? Den verkar ju sitta fast bra. Det känns som onödigt arbete att slipa bort all färg och epoxibehandla, även om det också skulle kännas bra att veta hur botten ser ut på djupet.

 

Någon som vet?

 

/L

Redigerad av larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant så känner jag att det enda som är värre än att låta färgen sitta kvar är att ta bort den på ett sätt eller en plats som inte tar hand om färgresterna till 100%. 
TS kanske har tillgång till en sådan anläggning men de flesta har en grusplan nära vattnet så giftet ändå hamnar där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant så känner jag att det enda som är värre än att låta färgen sitta kvar är att ta bort den på ett sätt eller en plats som inte tar hand om färgresterna till 100%. 

TS kanske har tillgång till en sådan anläggning men de flesta har en grusplan nära vattnet så giftet ändå hamnar där.

 

Varför det? Lägg en billig sladderpress under när du slipar/skrapar och kör med maskin med dammsugare något du kommer vilja av självbevarelse. Fyll dammet i gamla färghinkar och lämna på miljöstation, inga problem alls. En promille av det totala jobbet. Skall du klara 100% får du jobba i något renrum, detta sätt minskar kanske med 99,5% vilket är betydligt bättre än att låta skiten sitta kvar.

 

På många ställen kontrolleras halter av bottenfärgsämnen i hamnarna och med det kommer krav på spolplattor för alla båtägare. Att ha giftfärg i tex Mälaren är bara trams som gläder färgtillverkare men nästan regel utan undantag förr i tiden. Det behövs ingen speciell bottenfärg alls.

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spolplatta finns där båten tvättas vid upptagning. Men vid skrapning/slipning får jag som ni sa lägga under plast eller pressening.

 

Det här är min 4e båt i mälaren. 2 har haft mjuk men ogiftig färg. Smidigt, men inte så omtyckt eftersom det sätter igen filtren till spolplattan.

En var ogiftig hård och så denna. Den förra, garanterat ogitiga hårda var alltid skitigare under än denna. Där växte slemmet fasst till ett skägg, om än lätt att få bort.

På den nya blir botten lika ren som båtarna jag har med mjuk färg, efter en högtryckspolning. Inget tycks växa fast. Å andra sidan var vi ganska skonade från algblommning i år, kall sommar. Så det kanske är orsaken....

 

Finns det sätt/instrument/företag som kan mäta gifthalten?

 

Är den inte giftig har jag ingen som helst anledning att göra om någonting, bottnen är ju fin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...