Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Heldefolksingers

Laga böldpest,den lätta vägen?

Rekommendera Poster

Min införskaffade11m långa katamaran visade upp ett vattenskadat undre då den äntligen kom upp. Jag läste boken vårda din plastbåt och förstod att bölderna ska slipas ner i botten och plastas om. Jag har ca 50 bölder stora som tumnageln som ligger några mm in i det 10mm tjocka laminatet. Dess utom 1000 små gelcoat blåsor.

För gelcoat blåsorna borde man slipa bort all gelcoat men då är det svårt att behålla formen på ytan och att slipa ur och plasta i alla blölder och sedan få det fint är väldigt tåkigt jobb, så jag gjorde i stället så här:

Jag spolade av skrovet. Tog en Dremmel borr/slip, med en liten diamant slip kula, la mig på en "hora" ,hade släpljus och duttade en krater i varje blåsa. Bölderna borrade jag några hål i och misstänkta ytor perforerade jag också. Nu har trycket släppt i alla blåsor bölder. På insidan tog jag bort allt som hindrade ytan från att andas. (Färg)

Nu ska allt stå och torka. I juni ska jag plasta in skroven och tillsluta båten. Sätta in tork och värmare och låta allt gå i någon månad. Sedan spacklar jag i epoxy i alla små hål, och i bölderna pressar jag in epoxyn med tryckluft. Sedan slipar jag av rubbet och förseglar med epoxyfärg.

Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter onekligen som böld/plast-pest, kände du kanske dessutom en sur ättiks-liknande lukt från de öppnade blåsorna?
Frågar för att pesten nästan inte förekommer i forumet längre och för att det enligt bilden nedan (snodd här) tydligen även kan finnas andra och förhoppningsvis mindre allvarliga orsaker till blåsor.
Vete katzingen, men det vore nog bra att kunna utesluta varje gnutta tvivel?
Uppfattar detta med plastpest som en "sjukdom" vars förlopp är aggresivt snabbt, alla drabbade 70/80-talsbåtar   borde därför redan vara åtgärdade sen länge??

post-86835-0-54966700-1447172985.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det verkligen är "plastpest" känner jag mig lite skeptisk till ditt förfarande.

 

Det brukar inte finnas några lätta genvägar och uttorkningsprocessen är inte helt enkel om det skall göras bra och få en varaktig lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyr en blästerfirma och blås av gelcoaten så alla blåsor, stora som små, blir frilagda ända till sin botten. Högtryckstvätta sen med sötvatten, låt torka till våren. Sen bredspacklar du över alltihop med ett tätt och starkt epoxispackel. 

 

Genvägar finns inte.........  

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, gör som Seawolf säger, annars kommer du att ha nya blåsor innom ett par år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häller med, det finns inga genvägar som fungerar här heller.

 

Jag har läst några artiklar om böldpest i en engelsk båttidning - minns inte vilken - och enl. den är det en genväg att göra som vi ofta gör i Sverige, dvs. blästra, skölja med mycket sötvatten och låta stå och torka över vintern för att sedan epoxibehandla.

 

Jag ska se om jag hittar artiklarna så kan jag lägga upp dem här.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...