Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
CharlieNova

Korta frågor gällande glykol!

Rekommendera Poster

Ska köra genom glykol på min mercruiser med bravo drev, några undringar?

 

-Måste man varmköra för att få hela motorn fylld, eller fylls hela motorn ändå? 

 

-Räcker det om man har dunk som står ovan drevet för att motorn ska suga i sig eller behöver man pump eller liknande för att fixa tryck för att drevet ska dra i sig glykolen med spolmuff?

 

-Har någon provat IKEA-påse (blå) som drevsäck?  Dreväckar man köper är för små för mitt drev och funderar på detta alternativ istället för spolmuff

 

-Har ni några bra tips om vart man köper glykol och hur mycket man behöver till en V8

 

otroligt tacksam för snabba svar :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Söt eller sjövattenkyld? Om Sjövattenkyld så måste motorn tömmas på vatten först innan du kör in glykolblandning. Motorn måste dräneras på bägge sidor.

 

Fungerar med dunk på badbryggan, dvs självfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är sjövattenkyld. 

 

ok, men går det att varmköra och slippa det momentet att dränera innan man kör i glykol? Har hittat två blåa ventiler som verkar dränera vattnet i motorn så borde ju inte vara något problem...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska varmköra innan glykolblandningen för tex oljebyte så behöver du inte dränera motorn, men du måste ha kylvatten påkopplat.

Däremot så MÅSTE motorn dräneras innan glykolblandningen, oavsett varmkörd eller inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...