Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
  • 0
Pelleplint

Kölen på en Storfidra?

Fråga

Hej!

 

För några dagar sedan blev jag stolt ägare till en storfidra årsmodell -73.

Båten har stått på land i flera år utan täckning, vilket resulterat i att det under lång tid stått rejält med vatten i kölsvinet (och en bit över durkarna också..). Tyvärr har vattnet frusit och sprängt sönder laminatet som ligger över blykölen i aktern, vilket gjort att vatten runnit ner där.

 

Det jag undrar är hur kölkonstruktionen på denna båt egentligen ser ut?

Går "skotten" i kölsvinet (hade det varit en träbåt hade jag kallat det för bottenstockar) hela vägen ner i botten och fungerar som täta skott eller går dom bara en bit?

Min förhoppning är att vatteninträngningen bara har skett i aktern (där sprickan var) och att "skottet" (strax för om batteriboxen) hindrat vattnet från att vandra längre förut.

 

Jag har sett på detta forum att minst en medlem arbetat ganska mycket med kölen på sin fidra, så kanske vet vederbörande exakt hur kölkonstruktonen ser ut?

 

Tacksam för svar!

 

Mvh /Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Jag tar mig friheten att återuppväcka denna tråd från de döda då jag just nu kikar på en Storfidra med exakt samma problem som beskrivs av TS. Vore mycket intresserad om någon har erfarenhet av något liknande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...