Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Bolja

Impeller

Rekommendera Poster

Ohoj ..!!

Nån som vet skillnaden på Johnsons impeller 1028 och 1028B ?

Har kollat på www men inte hittat något relevant.

Har monterat Biltemas impeller på den motor som det är lättast att byta på, MEN packningen passade inte 100.

Då tänkte Kaptenen som så att på den rovan som är knepig att byta på så sätter man dit en Johnson 1028 med packning som eventuellt passar bättre för att slippa läckage...och kostar 375 pix hos Hjertsman.....vilket är så jävla överdrivet så man tar sig för pannan !

Japp...? vad säger den samlade eliten av sjöfart ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda packning på tub till locket på impellerpumpen.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har anbänt vanligt skrivpapper som jag fettat in, funkar bra för mig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj ..!!

Nån som vet skillnaden på Johnsons impeller 1028 och 1028B ?

Har kollat på www men inte hittat något relevant.

Har monterat Biltemas impeller på den motor som det är lättast att byta på, MEN packningen passade inte 100.

Då tänkte Kaptenen som så att på den rovan som är knepig att byta på så sätter man dit en Johnson 1028 med packning som eventuellt passar bättre för att slippa läckage...och kostar 375 pix hos Hjertsman.....vilket är så jävla överdrivet så man tar sig för pannan !

Japp...? vad säger den samlade eliten av sjöfart ?

Det är olika gummi i 1028 och 1028 B. Den ena har nitrilgummi och den andra neoprengummi. Vilken som är viken, och vad det gör för skillnad vet jag inte. Volvo Penta har två impellrar med samma mått, men olika material, till sina V8-motorer, och varnar bestämt för att använda fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att förstå varför...

Både polykloropren (ex.vis Neopren) och nitril funkar bra tillsammans med glykol så det kan ju inte vara det.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar grabbar.Man kan ju undra varför det finns 2 olika sorters material som impellrarna är gjorda av när dom ska göra samma jobb.....

Packning på tub är ju faktiskt smidigt.Fick hålla på och blötlägga packningen men det droppade.Bort med locket igen och på med Girlingfett, som jag använde när jag mecka skivbromsar på Bilia, ja se då slutade det droppa.

Nää,,, då blir det Biltemas impeller på högerbebisen och packning på tub.

Då var det problemet ur världen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med Biltemas impeller monterad tycket man nog inte att problemet är ur världen - ? Det är väl snarare så att du har monterat "an accident waiting to happen".

 

Hoppas inte att det är så!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med Biltemas impeller monterad tycket man nog inte att problemet är ur världen - ? Det är väl snarare så att du har monterat "an accident waiting to happen".

 

Hoppas inte att det är så!

 

Ha ha kul du.

 

Min åsikt är att alla impellrar görs i samma fabrik i Kina, bara förpackningen skiljer.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en BT-impeller sedan fyra år, funkar bra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Med Biltemas impeller monterad tycket man nog inte att problemet är ur världen - ? Det är väl snarare så att du har monterat "an accident waiting to happen".

 

Hoppas inte att det är så!

 

Ha ha kul du.

 

Min åsikt är att alla impellrar görs i samma fabrik i Kina, bara förpackningen skiljer.

 

 

Kalle

 

Helt rätt!! så är det tyvärr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...