Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
stalbaten2014

Bottenfärg

Rekommendera Poster

Slipade bort all färg stålrent o målade våren 2015 3 lager med International VC Tar 2. Den dyraste färjen som handlarna rekommenderat mig. Vid upptagning nu i september 2015 så finns flera vatten fyllda blåsor jämt fördelade under vattenlinjen. Under blåsorna stålskrovet helt utan rost. Bedrövligt att International färg inte är bättre. Har följt alla anvisningar. Varför blir det blåsor efter så kort tid. Båten ligger i Mälaren. En stålbåt 10x3m. Hoppas att någon från International läser detta. Tacksam för tips. Finns bättre färg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Produktbladen rekommanderar min 4 och upp till 7 lagor med VC Tar2 på blästrad stål. Tjocklek är viktigt för att få vattentät skickt. Varför inte följa detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Produktbladen rekommanderar min 4 och upp till 7 lagor med VC Tar2 på blästrad stål. Tjocklek är viktigt för att få vattentät skickt. Varför inte följa detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker ändå att utvecklingen är dålig då vi befinner oss i 2015. Det måste finnas bättre färg som är tät. Frågan är om någon vet vilket fabrikat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att rostkyddsfärg skall funka som det är tänkt krävs bl.a. rätt temperatur, rätt avstånd till daggpunkten, rätt skikttjocklekar, rätt antal skickt, rätt ytråhet, fettfritt och saltfritt.

Alla större tillverkare har Mycket bra färger (målningssystem) som rätt applicerade kan ge ca 20-25 års rostskydd i salt miljö, jag har dock ingen koll på om de säljs till privatpersoner. Kunskapen har de i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipade bort all färg stålrent o målade våren 2015 3 lager med International VC Tar 2. Den dyraste färjen som handlarna rekommenderat mig. Vid upptagning nu i september 2015 så finns flera vatten fyllda blåsor jämt fördelade under vattenlinjen. Under blåsorna stålskrovet helt utan rost. Bedrövligt att International färg inte är bättre. Har följt alla anvisningar. Varför blir det blåsor efter så kort tid. Båten ligger i Mälaren. En stålbåt 10x3m. Hoppas att någon från International läser detta. Tacksam för tips. Finns bättre färg?

Produktbladen rekommanderar min 4 och upp till 7 lagor med VC Tar2 på blästrad stål. Tjocklek är viktigt för att få vattentät skickt. Varför inte följa detta?

Tycker ändå att utvecklingen är dålig då vi befinner oss i 2015. Det måste finnas bättre färg som är tät. Frågan är om någon vet vilket fabrikat?

För att epoxi ska bli tät måste man följa tillverkarens rekommendationer, det finns inga genvägar. Ingen epoxi kommer att funka bra om du inte gör som tillverkaren rekommenderar, men det betyder ju inte att färgen är dålig.

Sedan kan man tycka att det borde finnas färg som är bättre.

 

Jag har använt LeFant och NM-båtepoxi med gott resultat på plastbåt. Kanske är de bättre än VC Tar2?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med lite trådkapning här. Ber om ursäkt för det.

 

Är det någon som kan hjälpa mig att lista ut var har jag för bottenfärg på min båt?

Dvs om det går att lista ut på ett enkelt sätt om bottenfärgen är hård,  mjuk eller polerande.

Frågade säljaren , men han hade ingen koll. 

 

MVH //T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipade bort all färg stålrent o målade våren 2015 3 lager med International VC Tar 2. Den dyraste färjen som handlarna rekommenderat mig. Vid upptagning nu i september 2015 så finns flera vatten fyllda blåsor jämt fördelade under vattenlinjen. Under blåsorna stålskrovet helt utan rost. Bedrövligt att International färg inte är bättre. Har följt alla anvisningar. Varför blir det blåsor efter så kort tid. Båten ligger i Mälaren. En stålbåt 10x3m. Hoppas att någon från International läser detta. Tacksam för tips. Finns bättre färg?

Nu jobbar jag inte i första hand med Internationals färgsystem men en möjligt orsak till blåsbildningarna kan vara att lösningsmedlet inte dunstat ordentligt mellan strykningarna.

Om man lägger påföljande skikt för tidigt så kan lösningsmedlet från tidigare skikt "kapslas" in då det yttersta skiktets lösningsmedel alltid alltid dunstar snabbast om du är med på vad jag menar.

Det är inte ett vanligt problem men jag har sett det ett par gånger tidigare.

Det kan även bero på fukt, antal lager etc. som flera har skrivit om tidigare.

 

Detta med 4-7 lager epoxi har varit ett problem för yrkestrafiken tidigare då det helt enkelt inte fanns tid för att lägga 7 lager med ett dygns härdtid emellan.

Numera finns det, trot eller ej, epoxifärg där det räcker med att lägga två lager, härdar mellan -5 till +40C, tål viss fuktighet och går att bryta enligt NCS i olika kulörer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacksam för alla inlägg. Men frågan är vilken färg jag fortsätter med till våren. Vilket fabrikat är bäst och enklast att jobba med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...