Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FishkarN

Montering av teleflex styrning

Rekommendera Poster

hejsan allihopa, ska installera Teleflex styrning på båten, hur går jag till väga?

 

så som jag förstår det, så behöver jag:

 

Teleflex vajern.

 

ratt

 

rattreglage

 

men sen då?  hur fäster jag vajern på båtmotorn? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.seastarsolutions.com/wp-content/uploads/2015/05/Seastar-Solutions-Catalog-2015.pdf

 

Här kan du läsa upp dig. Det finns för lite information att gå ut ifrån: inombords eller utombordsmotor, (merke modell) hvilken modell styrning har du? Det finns en manik som du fäster i båten som ger en fixerat punkt för kabeln, sen ska kabeln eller nogot du fäster på kabeln fästas på motorn. Men vad och hur beror på vilken styrning och motor du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det första du måste ta reda på är hur lång styrvajer du behöver, oftast mäter man den gamla och försöker hitta liknande längd. Jag misstänker att du inte har någon gammal vajer och då får du köra tänkt dragning med typp ett rep och mäta detta, tänk bara på att inte köpa för kort.

Tänk även på att för lång blir bökigt att få plats med.

 

Sen behöver du styrsnäckan som monteras bakom ratten, kolla så styrsnäckan får plats på tänkt plats.

Ratt köper du efter tycke och smak.

 

Du måste fästa vajern vid motorn, annars kommer du bara flytta hela vajern. Ytterhöljet måste sitta fast så enbart vajern rör sig. Dessa fästen finns färdigt att köpa, en konsol med en plastkula så vajern kan följa med motorn vid tilt samt styrning.

 

Det sista är att fästa styrvajern i motorn, detta görs med en bult om jag inte minns fel.

 

Styrsnäckan ska fettas in men jag vet inte om det är gjort från fabrik. Även vajern innehåller fett för att inte allt ska fastna.

 

Inte så svårt men mät noga och fundera hur du vill att vajern ska gå igenom båten.

 

Lycka till!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack så hemskt mycket, det är en gammal ockelbo ( tror jag ) som jag köpte i somras.

 

 

det finns märken efter ratt/reglage och grejer, men ingenting är kvar.. 

 

så får ta och montera helt nytt styr system!

 

tack så hemskt mycket för era fina förklaringar!  :)

 

 

bild kommer inom kort! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

just nu har jag bara en gammal chrysler 6hk från 80-talet.. 

 

men får nog göra ett hemmagjort fäste till styrvajern som ska sitta i motorn!

 

 går det bra med biltemas teleflexvajer?

 

Tänkte bygga en egen styrpulpet som ska sitta snett bak på båten, fiskar sjukt mycket.

 

så att placera den långt bak gör så att jag har 100 % översikt på utrustningen jag har i!

 

 

vi säger att jag behöver 1.8m vajer, går det bra att ta 2m vajer då? det måste ju gå att ställa in så jag kan svänga?

 

 

 

 

vet att vajern ska ha bra med smörj, men är det någonting annat jag behöver?

 

 

är det verkligen bara att fästa vajern i motorn, sen ska det gå att svänga? känner jätte konstigt att en vajer ska få motorn att svänga fram och tillbaka? eller är den såpass styv så den klarar det? :)

 

TACK återligen igen! 

 

 

det är första gången jag ska bygga ett helt nytt system, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höljet måste sitta fast i båten och wiren ska sitta fast i motorn. Din 6-hästare är inte byggd för rattstyrning men visst går det att få till.

 

Det sitter för övrigt en stålstång i motoränden av wiren.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt du behöver finns på biltema. Som sagt måste du ha aterspegelfäste för vajerhållaren då din motor med all säkerhet saknar styrrör

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte dom bästa bilderna, men 2 typer som förmodligen passar dig.post-74692-0-50211200-1446849203.jpgpost-74692-0-08213600-1446849215.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...