Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BjornForslund

Familjebåt 6m - Yamarin 68C, Finnmaster 61 HT, MV 6600,..

Rekommendera Poster

Hej

 

Börjar med att varna för ett långt inlägg från en nybörjare..

 

Nu har det blivit dags att köpa in familjens första båt. Grundbehovet är att vi ska kunna köra från närmsta hamn (Luleå skärgård) ut till våran stuga som ligger ca 2 mil från hamnen. Förut har vi åkt bil ~6 mil + en liten båt (1-2km) till stugan men nu vill vi ha en egen båt för att kunna åka över havet hela resan, samt även besöka andra platser i skärgården. 

 

Familjen består av 2 vuxna, två barn under 10 år. Vi vill kunna sova över i båten när vi är på besök på mer långväga resmål, men tanken är att det inte ska bli mer än 1-2 dagars övernattning. Vi kommer också ha med gäster i båten med jämna mellanrum så det måste finnas plats för 6-8 personer att åka när behovet uppstår. Dvs, två vuxna till och eventuellt 2 barn till på det. Det är då bara för färd till stugan eller andra dagsmål.

 

Eftersom det är första båten är kunskapen bristfällig rent praktiskt, endast den vanliga teoretiska - "svart bälte i googling". Från detta så har vissa krav framtagits:

 

1. Det ska vara lätt att kliva in/ur båten. Dvs, antingen genom framrutan eller enkelt att gå runt via skarndäck. 

2. Ingen daycruiser, känns som att det blir för kort säsong häruppe alternativt köra med kapellet uppe hela tiden.

3. Sovplats för 4, 2 vuxna, 2 barn

4. Hyfsat modern båt, till störst del pga fåfänga, dvs, utseendemässigt modern. 

5. Sen har vi en till liten parameter, priset. Tänker mig <= 300k samtidigt som jag sneglar på Yamarin 68 C, fanns en på blocket för 399k. Gör dock inte något om den kostar 150k, det är trots allt första båten och jag kan tänka mig att kraven kommer att ändras efter att ha ägt båten i 1-2 år. Bättre då med en lite billigare första båt.

6. Utombordare, varför ? därför :-) 

 

Båtar jag har kollat på är bland annat:

 

<200k:

 

TG 7000, går att få för under 200k med 150hk fyrtakt, ex såldes det en nu på hösten med 115 hk Yamaha för 175 (blocketpris). Lite osäker på hur kul det är att övernatta 2 vuxna + 2 barn, även om det verkar vara möjligt teoretiskt, åtminstone enligt maringuiden. Är det 4 st i soffan/kojen i aktern då  ?

 

200-300k:

 

Finnmaster 61 HT, lite mindre båt. Endast 6 personer men å andra sidan kommer det antagligen att vara max 4 vuxna så kanske fungerar ändå. 4 kojplatser. Ex

 

http://www.blocket.se/sodermanland/Finnmaster_61_HT__Yamaha_115_hkr_4_t_arsm__13_62825360.htm?aw=1

 

Fördelen här är att man får en hyfsat ny båt för en i sammanhanget rimlig summa. Modern invändigt..

 

300-400k

 

MV 6600 - gillar den lite udda lösningen med koj i aktern förutom den i fören. Blev sugen på den efter att ha läst tråden om denna här på maringuiden forumet. Men kommer man att sakna en u-soffa/sittplatser när man är lite fler personer i båten ? Någon här med erfarenheter av att vara lite fler i den båten ? Finns en på blocket för 310k:

 

http://www.blocket.se/uppsala/Mv_marin_6600_fc_2006_Familj_Trollingbat_62635182.htm?aw=1

 

Merry Fisher 645/695 - de flesta av den typen av båtar jag har med här har en nackdel, och det är stolpar i vindrutan. Vissa värre än andra, ex Finnmastern där mittendelen t.o.m är lite nersänkt pga dörren och breda stolpar. Dålig sikt ? Säger jag då utan att ha någon direkt erfarenhet ska sägas. Merry Fishern har en hel stor vindruta och brett skarndäck på ena sidan för in/urstigning istället för öppning fram, tycker det känns klockrent så här spontant. Gillar utseendet också, men kanske problem med sovplatser. Undrar om två barn kan sova i kojen bredvid förarplatsen, skavfötters, åtminstone så länge det inte är under en längre period.

 

645:an http://www.blocket.se/goteborg/Jeanneau_Merry_Fisher_645_Yamaha_F_115_AETL_53736341.htm?aw=1

 

695:an landar nog snarare på närmare 500k med lite utrustning.

 

Video för att se hur jag tycker det borde se ut från förarplats, ex 0:08 in: 

 

Yamarin 68C - Snygg, uppfyller kraven även om man inte får någon u-soffa bak på samma sätt som med MV 6600. Men det borde finnas sittplatser så det räcker och de flesta färderna lär ändå vara då vädret är hyfsat ok. Fanns till nyligen en på blocket för 399k. 

 

Fler förslag samt eventuella åsikter om det jag har fabulerat ihop ovan ? För de som har orkat läsa.. :-)

 

M v H Björn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Efter att ha läst nästan hela inlägget, slog det mig att Bella Falcon uppfyller alla krav. Sedan läste jag vidare: Utombordare. Där sprack det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin 59 ht är också en båt som uppfyller era krav om man bortser ifrån U-soffan.

Det är heller inte fel att ha en lite mindre och lättare båt som första båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja 59 HT är intressant men på gnällen storleksmässigt om vi vill ha med oss bekanta. Men på gränsen kanske duger, och jag är med på att börja med en mindre/lättare båt. Drömbåten är Flipper 880 ST men det kanske inte hade varit lämpligt att börja med, av flera orsaker :-)

 

Men den verkar som sagt liten, om man jämför med Finnmarin som bara är någon dm längre:

IMG_1177_1.jpg

 

Jämfört med

 

9720dae8bf60c88b8fba9634930116de.jpg

 

Men det är svårt när man inte har testat. Får väl ta med familjen på någon lämplig båtmässa så man får klämma och känna lite, se hur det känns med alla inpackade i båtar av liknande storlek som dessa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MV 6600 är bra om du vill ha en bobåt i litet format, går ha nerbäddat fram och bak och ändå sitta och äta frukost samtidigt som barnen nyttjar toaletten :)

Har fina mörkläggningsgardiner(ej std).

7vuxna åker bra, rymmer fler om man måste.

Vi använder kapellet(ej std) när vi är ute på längre svängar, ger plats för extra kyl, torka kläder, ställa ut väskor över natten mm.

Redigerad av lp75
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja 59 HT är intressant men på gnällen storleksmässigt om vi vill ha med oss bekanta. Men på gränsen kanske duger, och jag är med på att börja med en mindre/lättare båt. Drömbåten är Flipper 880 ST men det kanske inte hade varit lämpligt att börja med, av flera orsaker :-)

 

Men den verkar som sagt liten, om man jämför med Finnmarin som bara är någon dm längre:

 

 

Jämfört med

 

 

 

Men det är svårt när man inte har testat. Får väl ta med familjen på någon lämplig båtmässa så man får klämma och känna lite, se hur det känns med alla inpackade i båtar av liknande storlek som dessa.

 

 

Ja den är ganska liten men jag tycker nog den bilden gör den orättvisa. Dessutom är bädden i förpiken utbäddad vilket tar bort en hel del utrymme.

Tänk på att man sitta 4 st vuxna i aktersoffan och två personer framme under hardtop. 

Som mest har vi varit 8 vuxna vilket har funkat helt OK. Sådana tillfällen är skarndäcken fina att ha om vill fram snabbt utan att behöva kliva på folk :)

 

59HT_36_12_10557_4.jpg

Redigerad av stewe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den är ganska liten men jag tycker nog den bilden gör den orättvisa. Dessutom är bädden i förpiken utbäddad vilket tar bort en hel del utrymme.

Tänk på att man sitta 4 st vuxna i aktersoffan och två personer framme under hardtop. 

Som mest har vi varit 8 vuxna vilket har funkat helt OK. Sådana tillfällen är skarndäcken fina att ha om vill fram snabbt utan att behöva kliva på folk :)

 

59HT_36_12_10557_4.jpg

 

 

Låter lovande, trevligt att man kan vrida runt stolarna också. Blev kanske lite lurad när bädden i förpiken var utbäddad, kan man klämma in 8 vuxna vid behov så räcker det för oss. Åtminstone när det gäller att bara färdas från a till b.

 

Det dök precis upp en ny båt på min blocket bevakning:

 

http://www.blocket.se/sodermanland/Yamarin_HT_5930__59HT__63619165.htm

 

Någon större skillnad mellan 5930 och 59 HT ? Snåltarmen i mig blev glad när priset åkte ner under 200k. Samtidigt som jag då är lite svag för MV'n och kojen i aktern, men det är väl charmen med att köpa prylar, ska inte vara alltför lätt att välja..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Efter att ha läst nästan hela inlägget, slog det mig att Bella Falcon uppfyller alla krav. Sedan läste jag vidare: Utombordare. Där sprack det.

 

Hade nog passat bra, även om den kostar en del (450k). Kanske lite för stor för en första båt. Med inombordare hade man väl också kunnat tänka sig Aquador 22 HT , Finnmaster 7050 och dylika. 22HT finns för 229k, Finnmaster 330k. Speciellt 22 HT som är lite mindre än de andra. Men jag har som sagt fått för mig att man/jag ska ha utombordare, speciellt i den klass båtar som jag är ute efter i dagsläget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och torrkörde Merry Fisher 755 samt Yamarin 63 ht idag. 755:an är väl då ett nummer för stor kanske men när det gäller typ av båt känns den helt rätt. Framförallt utsikten, för mig kändes det direkt som att det är så man ska sitta i en båt. Håller med livetombord.se 's test av Merry Fisher 645:

 

http://www.livetombord.se/artiklar/e-tester/20100601/tre-hyttbatar

 

"Och så var det utsikten, den fantastiska utsikten. Det tillsammans med full ståhöjd även för våra längsta vänner är bara det ett skäl i sig att köpa båten". 

 

Mina 190 cm kom väldigt bra överrens med den, mindre då med 63 HT. Ståhöjden var en sak, den stora skillnaden tycker jag är utsikten. Känns som att man sitter i baksätet på en bil och kör i HT'n, med en stolpe mitt i vindrutan. För mig fungerade inte det riktigt, vet inte om det har med att jag kör SUV till vardags, fick lite samma känsla i Merryn.. 

 

Blev lite nyfiken på hur MV 6600:an är när det gäller detta. Jag kan nog leva med stolparna om man bara sitter lite högre/närmare vindrutan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite nyfiken på hur MV 6600:an är när det gäller detta. Jag kan nog leva med stolparna om man bara sitter lite högre/närmare vindrutan.

Jag upplever det som man kör bil i MV:n, har inte hakat upp mig så mycket på stolparna. Hade dock gärna haft en torkare på mittenrutan om det gått montera snyggt.

Kan dock tänka mig att en hel stor ruta hade gett en helt annan upplevelse :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kommer en skakig video...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

glöm inte bort vad som gör Luleå skärgård lite speciell; grunda fjärdar med kort, krabb sjö. Grundtipset är en båt som är minst sex meter lång, dock helst sju meter lång. Jag tycker du skall kolla mer på TG 7000/7200 som går bra i sjön och har en lång vattenlinje. Vill minnas att den båten är godkänd för åtta eller möjligen nio personer. Det finns en anledning till att många stugägare på Småskär har den båten... Den är dessutom lätt att hantera med dörr på mittruffen både mot fören och aktern. Nackdelen är givetvis att det inte är en riktig bobåt. Det går dock att bädda ut i stort sett hela ruffen så att man kan sova tvärs. Borde kunna funka för en helgutflykt. Lycka till med båtvalet! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kommer en skakig video...

Häftigt, känns definitivt som att det skulle fungera baserat på den videon. Och båten i sig gillar jag som sagt. Värt att fundera på, förstås beroende på priset. Kollar man på blocket just nu så är det 310k för en 2006's MV 6600 med 130hk Suzuki motor jämfört med ex 330k för en ny Merry Fisher 645 , 2012's Mercury motor (nygammal). Eller 370k med en ny Yamaha 115hk motor. Kanske finns prutmån på båda iofs, samt eventuell kvalitetsskillnad som jag inte har någon aning om. Tyckte Merry'n var väldigt trevlig när jag såg på den men jag har väl inte direkt några kunskaper att avgöra hur den står sig mot andra märken.  

 

Värt att notera är att 645:an är 6.6m lång, precis som den nya 695:an. Så storleksmässigt så tappar man ingenting med den äldre modellen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

glöm inte bort vad som gör Luleå skärgård lite speciell; grunda fjärdar med kort, krabb sjö. Grundtipset är en båt som är minst sex meter lång, dock helst sju meter lång. Jag tycker du skall kolla mer på TG 7000/7200 som går bra i sjön och har en lång vattenlinje. Vill minnas att den båten är godkänd för åtta eller möjligen nio personer. Det finns en anledning till att många stugägare på Småskär har den båten... Den är dessutom lätt att hantera med dörr på mittruffen både mot fören och aktern. Nackdelen är givetvis att det inte är en riktig bobåt. Det går dock att bädda ut i stort sett hela ruffen så att man kan sova tvärs. Borde kunna funka för en helgutflykt. Lycka till med båtvalet! 

 

Merry Fisher 645 är som jag nämnde ovan 6.6m lång så den tappar "bara" 4dm mot TG'n. Men jag är fortfarande intresserad av TG'n, om inte annat pga priset och att det är första båten. ~150k känns som en ok summa för en första båt, speciellt med tanke på kvaliteten på kaptenen som i dagsläget är bristfällig :-)

 

Måste försöka ta mig en titt på en, ser att de har en ny 7200 på Granec här i Luleå, 459k på höstrean. Det är inte direkt aktuellt prismässigt, men för att se om jag gillar modellen.

Redigerad av BjornForslund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och torrkörde TG 7200 nyss. Vad ska jag säga om den då, man sitter väl rätt ok i den, hyfsad utsikt men rätt breda stolpar. Men den kändes spartansk inredningsmässigt, milt sagt. Jämför man med Merry Fishern, visserligen 755:an då, så kändes det som att man gick tillbaka till 80 talet i TG'n.

 

Var visserligen rätt smart att man kunde få in benen under den minimala delen/ytan bakom hytten. Om man nu vill göra det, kan inte ha varit mer än 2-3 dm höjd på det utrymmet. Även om det bara är fötterna och några dm uppåt som ska vara därunder så kändes det lite märkligt när jag testade. Man kan nog med nödtvång pressa in två vuxna + två barn där, men det kändes inte direkt gemytligt på något sätt. Lite för långt ifrån bobåt för att jag skulle vilja övernatta i den annat än om jag var tvungen. Tror inte någon i familjen skulle vara sugen på att göra det heller.

 

Så det känns som att den går bort, eller att jag/familjen helt skulle utesluta bo-delen i ekvationen för att den ska vara aktuell.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja den är ganska liten men jag tycker nog den bilden gör den orättvisa. Dessutom är bädden i förpiken utbäddad vilket tar bort en hel del utrymme.

Tänk på att man sitta 4 st vuxna i aktersoffan och två personer framme under hardtop.

Som mest har vi varit 8 vuxna vilket har funkat helt OK. Sådana tillfällen är skarndäcken fina att ha om vill fram snabbt utan att behöva kliva på folk :)

 

59HT_36_12_10557_4.jpg

 

Låter lovande, trevligt att man kan vrida runt stolarna också. Blev kanske lite lurad när bädden i förpiken var utbäddad, kan man klämma in 8 vuxna vid behov så räcker det för oss. Åtminstone när det gäller att bara färdas från a till b.

 

Det dök precis upp en ny båt på min blocket bevakning:

 

http://www.blocket.se/sodermanland/Yamarin_HT_5930__59HT__63619165.htm

 

Någon större skillnad mellan 5930 och 59 HT ? Snåltarmen i mig blev glad när priset åkte ner under 200k. Samtidigt som jag då är lite svag för MV'n och kojen i aktern, men det är väl charmen med att köpa prylar, ska inte vara alltför lätt att välja..

Det skiljer inte jättemycket mellan 5930 och den nya 59 ht utan är princip samma båt. Man har bytt ut stolar, taklampa, satt in defroster som standard, är några exempel.

 

Om man inte tycker teaken är viktig ligger det även en 5930 på blocket med 150-hästaren för samma pris. Tror det var flong nytt kapell också. 59:an blir riktigt trevlig med 150 kusar. Ska ni vara 8 personer i den ibland så är denna extra kraften också bra att ha.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara tipsa om denna genomgång av Merry Fisher 695:

 

 

Om inte för båtens skull den franska dialekten. "ce höl" (se videon).. Det är för skönt att lyssna på :-)

 

 

Redigerad av BjornForslund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ju bra pris på Merry Fisher 645, verkar dock vara rätt smal invändigt. Den Har ju samma sittplatser invändigt som MV-marin men MV är ju bredare och saknar skarndäck. Jag skulle inte vilja ha smalare invändigt. Och hur är det med takluckan, går det stå och köra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ju bra pris på Merry Fisher 645, verkar dock vara rätt smal invändigt. Den Har ju samma sittplatser invändigt som MV-marin men MV är ju bredare och saknar skarndäck. Jag skulle inte vilja ha smalare invändigt. Och hur är det med takluckan, går det stå och köra?

 

Det går att stå och köra (full takhöjd under taket), däremot inte med huvudet upp genom tackluckan. Eller går, men den ligger i mitten av båten, inte ovanför sitsen och man måste nog stå med knät på sitsen på klassiskt skotervis om man ska nå ovanför taket. När det gäller smal invändigt så är jag osäker, de hade ingen 695 inne när jag kollade på 755:an, och 755:an är 20+ cm bredare än 695:an. Upplevde 755:an som väldig rymlig men jag har då iofs inte något att jämföra med direkt. Och jag var ensam, det är kanske inte förrän man har hela familjen i båten som man börjar tänka på sånt. Yamaha Center i Umeå hade dock en 695:a inne, demobåt till "bra pris". Funderar nästan på att åka ner och kolla på den, liten familjetur på 28 mil kan alltid vara trevligt :-)

 

Får väl återkomma efter det angående hur den känns invändigt. Synd att det inte finns någon MV 6600 i närheten, den som finns på blocket nu finns i Österbybruk/Uppsala och det är 80 mil dit. Men det är klart, det är bara att fortsätta förbi Umeå.. :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg videon nu, såg ju mycket fin ut. Dom kanske har fördelat utrymmet så man ryms 4st runt bordet trots den är smalare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl återkomma efter det angående hur den känns invändigt. Synd att det inte finns någon MV 6600 i närheten, den som finns på blocket nu finns i Österbybruk/Uppsala och det är 80 mil dit. Men det är klart, det är bara att fortsätta förbi Umeå.. :-) 

 

Min båt står tyvärr hos en kompis på landet, annars hade det ju varit på vägen till Umeå.

Finns 3st i Skellefteå, en såldes nyligt till Umeå.

 

Min film är från dina hemtrakter, gissa var :)

Redigerad av lp75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd, hade gärna kommit och kollat på den. Har märkt att man måste se på saker i "verkligheten" när det gäller båtar.

 

Gissa var, på väg mot Hindersön ? eller däromkring :-) Min kunskap om Luleå skärgård är inte direkt god, jag har hållit till några mil norr om Luleå under min barndom, Töre skärgård. Stugan är i närheten av Bergön om det nu säger dig något. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var påväg från Junkön till Klubbvikens havsbad.

Om det är Bergön vid Kallaxön så har jag passerat där några ggr. Har även varit på Bergön utanför Töre.

Redigerad av lp75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klubbviken, kul. Tanken är att vi ska ta oss dit några gånger nästa sommar, brukar åka dit med turbåtar någon gång/sommar, ska bli trevligt att kunna köra dit på egen hand.

 

Det är Bergön utanför Töre, eller Siknäs skärgård om man så vill, och är från Siknäs :-) Vi kommer att ha båtplats i Brändö hamn så det är ca 2 mil därifrån till stugan och 3.5-4 mil till Klubbviken. 

 

Tur enligt karta, Brändö Hamn ligger i princip i mitten. Och jag ljög, det är 2.5 mil till Klubbviken :-)

 

post-108145-0-64508700-1446835006_thumb.png

Redigerad av BjornForslund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sträckan har jag nästan kört när vi åkte upp till Kalix, blev en natt i Gårdsviken på hemvägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gårdsviken känner jag inte till, men förhoppningsvis får vi utforska mer av skärgården under nästa sommar.

 

Kanske skulle säga något om Yamarin 68C också. Lite annorlunda lösning där man inte sitter "runt bordet" under färd utan istället en framåtvänd på passagerarsidan, gissar på att det förutom det får plats 2+2 vuxna bakom förar + passagerarstol men då vänd mot mitten av båten.

 

68C_04_12.jpg

 

Jag är lite osäker på vad jag tycker om denna lösning, känns inte riktigt rätt om jag ska vara helt ärlig. Jag tänker mig att man vill ha uppe bordet under färd och att man då vill sitta framåt eller bakåtvänd. Men det kanske finns någon 68C ägare här som kan rätta mig som bara bygger detta på en känsla ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar o bockar, den bokmärktes direkt. Gårdsviken låg vid kohamn ser jag, det är bara någon km från våran stuga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här har jag glömt bort, Askeladden P66 Weekend:

 

http://www.blocket.se/stockholm/Askeladden_P66_Weekend___2011_62694489.htm?aw=1

 

Någon här som har erfarenhet av den ? Samma fina utsikt som på Merry Fishern, kojplatser för 4 om än kanske inte med någon större marginal:

 

p66w_kabin.jpg

Utseendet är väl en en smaksak, jag föredrar Merry Fishern istället för Pilot House looken. Men 369k, 2011:a, 150hk motorn, känns som ett ok pris. Breda skarndäck , på båda sidorna ser det ut som. Ser också rätt smal ut invändigt, känns som att det är 3 personer som kan sitta runt matbordet snarare än 4. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...