Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
CharlieNova

Vinterkonservering Mercruiser 350 Magnum

Rekommendera Poster

HEj

 

Jag har alltid haft min båt på varv övriga vintrar, men i år så ville jag lära mig mer om min båt/motor så tänkte att jag skulle fixa mycket själv. Jag fick hjälp av min hamnkapten som är båtmekaniker och jobbar med detta året runt och har mycket erfarenhet. 

 

Olja mm är bytt och fungerade kanon. Däremot när jag hare tagit upp båten och skulle konservera motorn så körde han ut allt kylartvatten genom att öppna ventilerna i motorn och satte igång motorn. Allt kylarvatten åkte då ut och motorn "tömdes" på vatten. Sedan körde vi i lite konserveringsspray samt tog av propellrar mm.

 

Frågan är nu att när jag pratat runt och tittar på olika forum så säger alla att man även bör köra i glykol och att det inte räcker att bara tömma motorn på kylarvatten. Hur ställer ni er till detta? Han som hjälpte mig jobbar ju med detta och är en riktigt sjöbuse, har han fel?

 

Är det andra saker som jag bör tänka på som jag kan glömt?

 

Förstår att man är olika noga med saker och ting, men vore väldigt tacksam för era funderingar i denna fråga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, öppnade han avtappningarna på sidorna på blocket och sedan startade motorn!!

 

För det första, att köra motorn utan anslutet kylvatten kommer snabbt att bränna impellern i drevet eller i sjövattenpump beroende på vad du har för drev

Det framgår inte om din motor är färskvattenkyld (slutet system) eller helt sjövattenkyld.

Om din sk "motormek" tömmer blocket förutsätter jag att det är sjövattenkyld och inte har ett slutet kylsystem med glykol i.

En sjöbuse/båtmek som gör på det sätt du beskriver ger jag inte mycket för.

Ett sätt att göra detta på land är:

1. kör motorn ett par minuter med färskvatten anslutet till drev/sjövattenpump för att rena blocket och limpor från saltvatten

2. Töm blocket och limpor på vatten (MEN STARTA INTE)

3. anslut glykolblandning till drev/sjövattenpump och starta. Då suger motorn i sig en glykolblandning som ger frys och rostskydd.

 

Att låta motorn stå tömd på kylvatten under vintern kommer att påskynda rostangrepp i kylkanaler då det alltid blir kvar lite vatten även när man tömt som dessutom får luft att blanda sig med,

Glykol ger både frost och rostskydd.

Redigerad av Figo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, öppnade han avtappningarna på sidorna på blocket och sedan startade motorn!!

 

För det första, att köra motorn utan anslutet kylvatten kommer snabbt att bränna impellern i drevet eller i sjövattenpump beroende på vad du har för drev

Det framgår inte om din motor är färskvattenkyld (slutet system) eller helt sjövattenkyld.

Om din sk "motormek" tömmer blocket förutsätter jag att det är sjövattenkyld och inte har ett slutet kylsystem med glykol i.

En sjöbuse/båtmek som gör på det sätt du beskriver ger jag inte mycket för.

Ett sätt att göra detta på land är:

1. kör motorn ett par minuter med färskvatten anslutet till drev/sjövattenpump för att rena blocket och limpor från saltvatten

2. Töm blocket och limpor på vatten (MEN STARTA INTE)

3. anslut glykolblandning till drev/sjövattenpump och starta. Då suger motorn i sig en glykolblandning som ger frys och rostskydd.

 

Att låta motorn stå tömd på kylvatten under vintern kommer att påskynda rostangrepp i kylkanaler då det alltid blir kvar lite vatten även när man tömt som dessutom får luft att blanda sig med,

Glykol ger både frost och rostskydd.

 

Ok, jo jag tyckte det gick lite väl enkelt och fort… 

 

Det lilla jag vet är att den är sjövattenkyld och att det var därför det var så "lätt". Men är väldigt ovan och okunnig, men vill ju lära mig :-)

 

Men det jag ska göra då är att köpa en sådan spolmuff som jag ansluter till drevet (eller gäller det bara utombordare) samt en spolmuff som jag sättes på insuget på skrovet (var hittar jag det??). Köra först med vatten och sedan ansluta slangen till dunk med glykol? Behövs det glykol både in från drev och från skrov? 

 

Kommer drevet suga i sig glykolen, läste någonstans att ett drev på inombordare behövde tryck och att den inte suger?!?!

 

Hur stor dunk kommer jag behöva?

 

Hur illa är det att torrköra, kan något ha hänt som jag bör kolla upp? Tycker man hör lite olika angående det...

 

Kanske får ringa fackman även denna vinter då :-)

 

Tacksam för svar...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket drev har du? Alpha eller bravo?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur du ansluter kylvatten beror på vilket drev du har, precis som Uvek är inne på. Antingen sitter impellern i drevet eller i en separat sjövattenpump fram på motorblocket. Här får de som kan alpha/bravo dreven bättre än jag komma med råd (kör själv VP).

Sen kommer du till en 350 motor behöva ca 20 L glykolblandning 50/50 för att köra igenom och fylla blocket på ett bra sätt. Om du tömt blocket på rätt sätt innan så fylls blocket på oavsett om termostaten är stängd eller ej.

Om impellern är bränd eller ej är svårt att svara på. Hur länge kördes motorn utan anslutet kylvatten?

Ibland kan det rör sig om några tiotal sekunder innan impellern förstörs ibland kan den klara nån minuts torrkörning. Jag skulle plocka ur impellern och kolla status innan nästa start om jag vore du.

 

Redigerad av Figo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur du ansluter kylvatten beror på vilket drev du har, precis som Uvek är inne på. Antingen sitter impellern i drevet eller i en separat sjövattenpump fram på motorblocket. Här får de som kan alpha/bravo dreven bättre än jag komma med råd (kör själv VP).

Sen kommer du till en 350 motor behöva ca 20 L glykolblandning 50/50 för att köra igenom och fylla blocket på ett bra sätt. Om du tömt blocket på rätt sätt innan så fylls blocket på oavsett om termostaten är stängd eller ej.

Om impellern är bränd eller ej är svårt att svara på. Hur länge kördes motorn utan anslutet kylvatten?

Ibland kan det rör sig om några tiotal sekunder innan impellern förstörs ibland kan den klara nån minuts torrkörning. Jag skulle plocka ur impellern och kolla status innan nästa start om jag vore du.

 

Satan vad okunnig man känner sig här :-)! 

 

Jag har duopropp och om jag inte är ute och cyklar så innebär det även att jag har bravo? Finns ju insug på drevet men innebär att dessa insug inte används när man har bravodrev och kan köra dessa insug på drevet torra?

 

Har tre alternativ som jag funderar på:

 

1- Låta det vara som det är, inget vatten i motorn så det kommer ju inte att frysa och sedan hoppas att det inte blir några stora rostbeläggningar på systemet. Han som gjorde det fixar ju fler båtar en min och antar att det oftast går som det ska, skrämmande?!?! (kanske den smidigaste men minst bra lösningen)

 

2-Ta tillfället i akt att lära mig lite mer och köra igenom glykol med en hyfsad kunnig kompis. Borde man ju klara av...

 

3- Ringa på hjälp, där någon firma får komma och kolla impellern samt köra igenom glykol, vad tror ni detta kan kosta?

 

 

Tack för alla svar, det fina i det här är ju att jag lär mig mycket på vägen och det var ju det som var meningen när jag beslutade att inte lämna in på varv :-). Får hoppas att hamnkaptenen varit med så pass länge att han kunnat avgöra att det inte var någon fara för impellern när han torrkörde. Men ska såklart kolla upp det med tanke på det ni säger...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fixar du enkelt själv. Finns instruktionsfilmer på Youtube som är mkt informativa. Har du möjlighet, titta först på filmer och ta med dig en I-Pad, samt rätt verktyg o tillbehör, vilka framgår av filmerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör alternativ 2!!

Att låta motorn stå utan glykol över vintern är bara korkat tycker jag. Du vet ju inte att du fått ut allt vatten. Lite kan bli kvar och frysa till is. Kanske inte så det blir frostsprängning men jag skulle inte chansa.

För bravodrevet så funkar nog spolmuff även om det kan vara svårt att få det tätt så det inte skvätter en massa. Går ju också att ta isär en anslutning inne i motorrummet och ansluta glykolblandningen dit. Som sas i inlägget innan kolla några youtubeklipp så ser du hur man gör.

Du behöver ju heller inte plocka ur impellern innan. Testa och se om den drar i sig glykolen direkt, då funkar impellern. Om inte är den paj. Sen skulle jag nog kolla den innan sjösättning i vår i vilket fall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanon... Tänkte fixa det snart, är det någon som vet om det räcker med spolmuff på drevet eller om det är lättare att koppla bort kylslang vid motorn för att köra igenom glykolen på ett bravodrev, är jag väldigt glad om ni delar med er... fattar inte riktigt vart man sätter spolmuff för inombordare, men det kanske blir tydligt när man står vid båten och inte sitter framför en dator. Tycker youtube hade rätt dålig kvalite på dom få filmerna som fanns... 

 

Tanke att köpa sådan säck man sätter på drevet finns också, någon som vet om det funkar på bravodrev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inget separat vattenintag under båten, så funkar det precis som på en utombordare.

Fyll en 20 liters dunk 50/50 vatten glykol,koppla på en slang och spolmuff, släng upp dunken på badbryggan, starta motorn.kör igenom blandningen, klart.

Byt impellern till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

verkar finnas fler varianter, och jag har en som fungerar för mig. Har själv 350 med Bravo2 och jag gör så här:

 

Ansluter färskvatten till spolmuff, som hålls fast mot drevet av en tving. Gör också att det blir rätt tätt. Sköljer ur maskin, tills jag på tempmätaren ser att termostatet öppnat ett antal gånger.

Därefter tar jag en typ IKEA´s barnbalja (murarhink funkar också)fyller den med glykol och placerar under drevet, och på så sätt att den mesta glykolen hamnar i baljan igen. Ansluter nu en länspump till spolmuffen, som då suger glykolen. Väntar tills termostaten öppnat några gånger, och sedan är det klart. Glykolblandningens styrka kan anpassas mot mängden vatten som redan finns i maskin, alternativt så tömmer man maskinen på vattnet innan man låter glykolblandningen cirkulera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

verkar finnas fler varianter, och jag har en som fungerar för mig. Har själv 350 med Bravo2 och jag gör så här:

 

Ansluter färskvatten till spolmuff, som hålls fast mot drevet av en tving. Gör också att det blir rätt tätt. Sköljer ur maskin, tills jag på tempmätaren ser att termostatet öppnat ett antal gånger.

Därefter tar jag en typ IKEA´s barnbalja (murarhink funkar också)fyller den med glykol och placerar under drevet, och på så sätt att den mesta glykolen hamnar i baljan igen. Ansluter nu en länspump till spolmuffen, som då suger glykolen. Väntar tills termostaten öppnat några gånger, och sedan är det klart. Glykolblandningens styrka kan anpassas mot mängden vatten som redan finns i maskin, alternativt så tömmer man maskinen på vattnet innan man låter glykolblandningen cirkulera

Motorn skall alltid tömmas för vatten efter varmkörning, OBS viktigt!! Annars finns risken att termostaten hinner stänga innan du kör igenom glykolblandningen, då får du vatten som ligger kvar i blocket UTAN glykol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

verkar finnas fler varianter, och jag har en som fungerar för mig. Har själv 350 med Bravo2 och jag gör så här:

 

Ansluter färskvatten till spolmuff, som hålls fast mot drevet av en tving. Gör också att det blir rätt tätt. Sköljer ur maskin, tills jag på tempmätaren ser att termostatet öppnat ett antal gånger.

Därefter tar jag en typ IKEA´s barnbalja (murarhink funkar också)fyller den med glykol och placerar under drevet, och på så sätt att den mesta glykolen hamnar i baljan igen. Ansluter nu en länspump till spolmuffen, som då suger glykolen. Väntar tills termostaten öppnat några gånger, och sedan är det klart. Glykolblandningens styrka kan anpassas mot mängden vatten som redan finns i maskin, alternativt så tömmer man maskinen på vattnet innan man låter glykolblandningen cirkulera

Motorn skall alltid tömmas för vatten efter varmkörning, OBS viktigt!! Annars finns risken att termostaten hinner stänga innan du kör igenom glykolblandningen, då får du vatten som ligger kvar i blocket UTAN glykol.

 

Hej! Finns absolut ingen som helst risk för att färskvatten är kvar i motorn om man gör som jag beskriver. Motorn går ca 10 minuter med cirkulerande glykolblandning så termostatet har säkert öppnat och stängt 10-15 gånger. Det är glykol i varje skrymsle och vrå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ändå är det så enkelt att tömma blocket och limporna före man kör i glykol att det är bara dumt att inte göra det.

 

Om du kört båten i saltvatten och bara låter den stå utan glykol i motorn (bara luft) under vintern då kommer ju saltavlagringar i kombintaion med luft göra att det rostar snabbare i motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej!

verkar finnas fler varianter, och jag har en som fungerar för mig. Har själv 350 med Bravo2 och jag gör så här:

 

Ansluter färskvatten till spolmuff, som hålls fast mot drevet av en tving. Gör också att det blir rätt tätt. Sköljer ur maskin, tills jag på tempmätaren ser att termostatet öppnat ett antal gånger.

Därefter tar jag en typ IKEA´s barnbalja (murarhink funkar också)fyller den med glykol och placerar under drevet, och på så sätt att den mesta glykolen hamnar i baljan igen. Ansluter nu en länspump till spolmuffen, som då suger glykolen. Väntar tills termostaten öppnat några gånger, och sedan är det klart. Glykolblandningens styrka kan anpassas mot mängden vatten som redan finns i maskin, alternativt så tömmer man maskinen på vattnet innan man låter glykolblandningen cirkulera

Motorn skall alltid tömmas för vatten efter varmkörning, OBS viktigt!! Annars finns risken att termostaten hinner stänga innan du kör igenom glykolblandningen, då får du vatten som ligger kvar i blocket UTAN glykol.

 

Hej! Finns absolut ingen som helst risk för att färskvatten är kvar i motorn om man gör som jag beskriver. Motorn går ca 10 minuter med cirkulerande glykolblandning så termostatet har säkert öppnat och stängt 10-15 gånger. Det är glykol i varje skrymsle och vrå

 

Helt rätt, i det fallet du varmkör och återcirkulerar glykolblandingen.

Dock så ser jag ett par problem med detta.

Varför hålla på med drevsäckar å baljor o.l, ett skvättande utan dess like. Sedan får du en ganska så kraftig utspädning av glykolen på detta viset. Sedan skall du ta hand om kanske 50-60 liter utspädd glykol. Tanken är då att du skalll använda denna glykolblandingen även nästa år? Då får du tillföra 20-30 liter ren glykol till för att få en bra blandning. Då har du upp mot 100 liter vätska att hantera...

Gör så här:

1. Varmkör motorn ca 10 minuter med ansluten vattenslang (Har du ingen slang, drenera först motorn och kör med 2-3 20 liters vatten dunkar för att skölja rent motorn)

2. Töm motorn på vatten (Mercruiser V motorer har 5 dreneringspluggar). Skruva sedan tebax dessa.

3. Fyll en 20 liters plastdunk med ca 50/50 glykol/vatten, ställ den sedan på badbryggan e.l. Köp gärna till en kran till plastdunken, kostar en knapp 100 lapp.

4. Starta motorn med 20 liters dunken ansluten.

5. Stäng av motorn när du ser glykolblanding komma ut från drevet/skölden.

6. Klart, åk sedan hem och avnjut en Whiskey eller liknande dryck med vetskap om att du har gjort ett bra och riktigt jobb:)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Likväl som du verkar se en massa brister i mitt tillvägagångssätt, ser jag en del i ditt, BerraS, men jag berör dem ej. Det viktiga här måste vara att våra motorer är skyddade inför vintern och rostangrepp, och det verkar vi bägge lyckats med, trots de brister vi ser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är precis klar med allt och ska öppna Whiskeyn, när jag läser 5 dreneringspluggar?!?!?!

 

-Varmkörde motorn med vattenanslutning

 

-Dränerade motorn med enbart 2 dreneringspluggar ;-/, kan jag ha läst så fel i instruktionsboken???

 

-Körde i glykol tills det kom ut från drevet

 

Måste läsa igen om det finns fler dreneringspluggar eller inte. Fast betyder varmkörningen att jag med all sannolikhet lyckats även fått in glykolen i limporna mm?

 

Whiskeyn var iaf väldigt nära...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite beroende på om du har Quick drain eller nått liknande, men det borde sitta 2 på blocket, en på vardera sida. Sedan en under varje avgaslimpa, samt en vid cirkulationspumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Likväl som du verkar se en massa brister i mitt tillvägagångssätt, ser jag en del i ditt, BerraS, men jag berör dem ej. Det viktiga här måste vara att våra motorer är skyddade inför vintern och rostangrepp, och det verkar vi bägge lyckats med, trots de brister vi ser.

Hej Klusa,

Inget snack om saken att ditt sätt är tillförlitligt och korrekt. Det viktigaste är som alltid, att man vet vad man håller på med, vilket du säkert gör.

På ett öppet forum som detta, finns det alla kunskapsnivåer, från novis till rena experter, och det viktigaste är att beskriva så basic och tydligt som möjligt, tycker jag, för att undvika feltolkningar, missförstånd etc. Inte alltid så lätt att förmedla på några få rader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm angående dräneringspluggar så har jag på min Mercruiser med alpha drev bara 4 stycken. En på var sida om blocket och en i varje limpa.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm angående dräneringspluggar så har jag på min Mercruiser med alpha drev bara 4 stycken. En på var sida om blocket och en i varje limpa.

Det stämmer, det varierar beroende på model och olika lösningar. Finns även quick drain med 2 pluggar, även någon system med 3 pluggar. Dock så finns det potentiella problem med dessa  system då det finns risk för att vattten blir kvar i motorn. 

Det finns mycket skrivet om detta speciellt på US forum. I ditt fall med 4 så "saknas" det dränskruv vid cirkulationspumpen, och det finns risk att det blir kvar vatten i det området, skall du vara säker på att få ut allt vatten så rekomenderas det attt du lossar slangen på pumpen.

OM du kör in glykol så är det inte hela världen om det ligger någon skvätt vatten kvar i blocket, detta späds jo ut med glykolblandninge du tillför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alphadrev har pumpen i drevet...

 

"lossa slangen vid pumpen" betyder då antingen att lossa slangen från insidan av skölden eller att lossa slangen som går mellan utsidan av skölden och bälghuset. Bägge alternativen är helt onödigt arbete och det senare alternativet innebär en halv till en dags arbete innan alla prylar är på plats igen. :-(

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alphadrev har pumpen i drevet...

 

"lossa slangen vid pumpen" betyder då antingen att lossa slangen från insidan av skölden eller att lossa slangen som går mellan utsidan av skölden och bälghuset. Bägge alternativen är helt onödigt arbete och det senare alternativet innebär en halv till en dags arbete innan alla prylar är på plats igen. :-(

Om ditt inlägg beror på missförstånd eller okunskap skall jag ha osagt.. Cirkulationspumpen sitter i framkant på motorn. Däremot impellern sitter i drevet om du har ett Alphadrev. Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte haft någon sån maskin som är aktuell i tråden, så HUR glykolproceduren ska gå till lägger jag mig inte i.

 

Men jag tycker det är nämnvärt att det i huvudsak finns två vanliga glykoltyper på marknaden (förenklat), etylenglykol och propylenglykol.

Etylenglykolen är numera den vanligaste typen och i ett slutet system som i en bil t.ex har den fördelen att hålla sina egenskaper längre, flera år.

MEN den är mycket giftigare än propylenglykol, riktigt skitgiftig för vattenlevande organismer. Så det är ju vettigare att använda propylenglykol i detta avseende eftersom resterna spolas ut i sjön i vår och en del spill hamnar under båten nu på hösten.

Som frost och rostskydd funkar propylen lika bra som etylen, men har nåt år kortare bytesintervall, vilket är skitsamma när den bara används några månader.

Kolla i motorns instruktionsbok om det står att endast en viss typ får användas, troligen inte. Annars är som sagt propylen att föredra. //Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...