Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst MaxSchmeling

Någon som känner igen dessa lanternor?

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Searis lanternor fungerar men plastglaset är mer vitt än färgat. De lyser fint i sina färger på kvällen men de ser trista ut, ändå. Vill gärna bara byta ut dem mot likadana för att slippa allt meck men det verkar vara en modell som inte längre finns.

 

Eller???

post-102122-0-48962700-1446056442_thumb.jpg

post-102122-0-68096200-1446056331_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aqua Signal 40 heter modellen.

 

http://www.watski.se/Lanterna-Aqua-Signal-40-11M5P

Hej! Tycker det ser ut som lanternor från Hella,är vanlig på nordiska 70tals båtar. Tror inte dem finns att köpa längre men du kan kanske prova att polera plasten med rubbing eller autosol,brukar funka på gamla blekta baklyktor på bilar.Mvh Foggy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Aqua Signal 40 heter modellen.

 

http://www.watski.se/Lanterna-Aqua-Signal-40-11M5P

Hej! Tycker det ser ut som lanternor från Hella,är vanlig på nordiska 70tals båtar. Tror inte dem finns att köpa längre men du kan kanske prova att polera plasten med rubbing eller autosol,brukar funka på gamla blekta baklyktor på bilar.Mvh Foggy.

Din syn verkar vara lite "foggy"? Om du kollar länken så kanske du ser att det är samma lanternor, men det kanske är för mycket begärt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Aqua Signal 40 heter modellen.

 

http://www.watski.se/Lanterna-Aqua-Signal-40-11M5P

Hej! Tycker det ser ut som lanternor från Hella,är vanlig på nordiska 70tals båtar. Tror inte dem finns att köpa längre men du kan kanske prova att polera plasten med rubbing eller autosol,brukar funka på gamla blekta baklyktor på bilar.Mvh Foggy.

Din syn verkar vara lite "foggy"? Om du kollar länken så kanske du ser att det är samma lanternor, men det kanske är för mycket begärt?

 

Sorry. klickade faktiskt på länken men missade att dem visade flera modeller,såg bara den första som kom upp! Får nog gå till optikern imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liknande. Inte samma!

Tror också det är HELLA från sjuttiotalet.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser farligt likt Hella, var original på många båtar länge. Vad är det för mått på dom? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga, vad händer om du stänker lite vatten på "glaset"? Kommer färgen då?

I så fall kan du prova att klarlacka "glaset", det kan faktiskt hjälpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ser ni som inte jag ser? Jag har själv en uppsättning av dessa liggandes oanvända. De är avtagbara med spaken på baksidan.,rostfria sidor och bakstycke. De jag har heter iallafall Aqua Signal.

 

Här bild på Seari:s och Watski:s bild.

post-95643-0-34360100-1446100333_thumb.jpegpost-95643-0-02122400-1446100350.jpegpost-95643-0-27871200-1446100236_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom ser ju lite tråkiga ut. Även som nya menar jag. Finns det inga vackra lanternor?

Redigerad av ElHokko

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom ser ju lite tråkiga ut. Även som nya menar jag. Finns det inga vackra lanternor?

Funktion före form heter det ju, men jag anser att de matchar båten rätt väl, den är ju inte heller det snyggaste som byggts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forum är roligt! Visst är det Aqua Signal, Hella har aldrig haft denna infästning.

 

Du kan byta med lite kabel mekk. Men infästning och storlek passar fortfarande (på Aqua Signal).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Dom ser ju lite tråkiga ut. Även som nya menar jag. Finns det inga vackra lanternor?

Funktion före form heter det ju, men jag anser att de matchar båten rätt väl, den är ju inte heller det snyggaste som byggts.

 

 

Nu skall du va snäll pseudonym - som du egentligen är innerst inne. 

 

Max tycker ju att sin egen båt är den finaste som finns.

 

Du får väl ta en sväng med bilen ner och kolla om din lanterna passar på Seari. Han kanske bjuder på kaffe - till skillnad mot vissa.  :mellow:

 

Sen är det allt en himla tur för mig och dig att även vi som inte ser så vackra ut ändå får finnas.  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönhet är subjektivt och finns endast i betraktarens ögon. Det optimala vore väl att ha en blind kvinna? :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns polermedel avsedda för att polera upp "glasen" till strålkastare och bakljus på bilar, det skulle nog kunna funka tillsammans med en polertrissa i en Dremel, eller liknande maskin. Jag tror att Autosol är allt för grovkornigt för att polera upp genomskinliga ytor med.

Tamaya, som egentligen tillverkar plastbyggsatser har en "genomskinlig färg" i sitt sortiment av tillbehör. Jag har använt röd och orange för att tillfredsställa AB Svensk Bilprovning då det lyste allt för vitt om bakljus och blinkers på en veteranbil jag har. Denna färg kan säkert också funka att lackera insidan av glasen till sb- och bb-lanternor med.

 

Det man lurar sig på i identifieringen av denna lanterna är infästningen på baksidan, visst hade Hella en ganska stor lanterna helt i rostfri plåt med likadan infästning på 1970-talet?? I familjen har vi haft två Monarkbåtar, en 670 (se bild)och en segelbåt 540, klar lillasyster till Maxi 68, dessa hade i alla fall denna "plåtlanterna" som var avsedd för båtar upp till 12 meter, om någon ruvar på en uppsättning sådana Hellalanternor så kan jag tänka mig bli spekulant. I gengäld har jag då en blandning av Hella (vita och svarta i plast)- och Aquasignal som byte...

 

Bild på Hellas "plåtlanterna"

 

Bild på Aquasignals lanternaor.

F16672-1B-5bed1d3f6e7ec3ca9ff8023a055e49

211350var.jpg

 

 

Monark1.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasiken att det skall vara så svårt att redigera inlägg...

 

Översta bilden, Aquasignal, observera att dom kan se litet olika ut, med eller utan omfamning av metall.

Mittersta bilden, de jag kallar för Hellas "plåtlanterna".

Nedre bilden, Monark 670 med överdimensionerade hellalanternor.

(I övrigt en riktigt trevlig och praktisk liten motorbåt, som var minst 20 år före sin tid. Om den hade presenterats i dag med litet modernare design och en diesel på omkring 100 Hk tror jag den hade sålt bra.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aqua Signal har även de en helkromad modell som heter 50.

Ja visst, jag ser det nu när jag fortsätter att söka.

http://www.watski.se/Aqua-Signal-50-11M5N

Kan det vara så att Aquasignal tagit över Hellas modeller och marknadsför dom nu under eget varumärke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Dom ser ju lite tråkiga ut. Även som nya menar jag. Finns det inga vackra lanternor?

Funktion före form heter det ju, men jag anser att de matchar båten rätt väl, den är ju inte heller det snyggaste som byggts.

Nu skall du va snäll pseudonym - som du egentligen är innerst inne.

 

Max tycker ju att sin egen båt är den finaste som finns.

 

Du får väl ta en sväng med bilen ner och kolla om din lanterna passar på Seari. Han kanske bjuder på kaffe - till skillnad mot vissa. :mellow:

 

Sen är det allt en himla tur för mig och dig att även vi som inte ser så vackra ut ändå får finnas. :P

Nej varför det? Han har nog råd att köpa egna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Dom ser ju lite tråkiga ut. Även som nya menar jag. Finns det inga vackra lanternor?

Funktion före form heter det ju, men jag anser att de matchar båten rätt väl, den är ju inte heller det snyggaste som byggts.

Nu skall du va snäll pseudonym - som du egentligen är innerst inne.

 

Max tycker ju att sin egen båt är den finaste som finns.

 

Du får väl ta en sväng med bilen ner och kolla om din lanterna passar på Seari. Han kanske bjuder på kaffe - till skillnad mot vissa. :mellow:

 

Sen är det allt en himla tur för mig och dig att även vi som inte ser så vackra ut ändå får finnas. :P

Nej varför det? Han har nog råd att köpa egna.

 

 

Är du helt säker på det!? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här fanns en massa coola varianter. Mycket snyggare!

http://www.marinlagret.com/default.asp?cat=12+v+lanternor

 

Några tyckte jag såg rent av anskrämliga ut.

 

Vad skulle det va att dom skulle va så mycket snyggare så att det motiverar att byta ut de gamla, som är lätta att montera till mot nåt annat som ser lika taskiga ut eller värre och dessutom fodrar mer arbete att byta ut!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du menar att bara för att jag gav bort min båt så bör jag ge bort även lanternorna? Det var det dummaste jag hört sedan frukost.

 

På tal om dumhet.

 

En mamma och en pappa tog sin sexårige son till en nudiststrand.

 

När pojken promenerade längs stranden noterade han att några av kvinnorna hade större bröst än hans mamma, så han frågade varför det var så.

 

– Ju större bröst en person har, desto dummare är den personen, svarade mamman.

 

Pojken nöjde sig med svaret och sprang ner för att leka i vattnet.

 

Efter ett tag återvände han för att berätta att många av männen hade större snoppar än hans pappa.

 

– Ju större den är, desto dummare är mannen, svarade mamman än en gång.

 

Pojken nöjde sig med svaret och sprang ner för att bada i vattnet. Efter ett tag återvände han för att berätta om sin senaste upptäckt:

 

– Pappa pratar med den dummaste tjejen på stranden och ju längre han pratar med henne desto dummare blir han. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

 

 

 

Dom ser ju lite tråkiga ut. Även som nya menar jag. Finns det inga vackra lanternor?

Funktion före form heter det ju, men jag anser att de matchar båten rätt väl, den är ju inte heller det snyggaste som byggts.

Nu skall du va snäll pseudonym - som du egentligen är innerst inne.

 

Max tycker ju att sin egen båt är den finaste som finns.

 

Du får väl ta en sväng med bilen ner och kolla om din lanterna passar på Seari. Han kanske bjuder på kaffe - till skillnad mot vissa. :mellow:

 

Sen är det allt en himla tur för mig och dig att även vi som inte ser så vackra ut ändå får finnas. :P

Nej varför det? Han har nog råd att köpa egna.

 

 

Är du helt säker på det!? ;)

 

 

Jag är helt säker på det, Thalatta; att jag har råd... Grejen var ju inte att jag ville ha dem gratis men du skulle kanske gått till Specsavers istället...

 

 

Redigerad av MaxSchmeling
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Fråga, vad händer om du stänker lite vatten på "glaset"? Kommer färgen då?

I så fall kan du prova att klarlacka "glaset", det kan faktiskt hjälpa.

 

Aha, att jag inte tänkte på det själv... :)  Det får jag testa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tandkräm brukar vara bra att fin-putsa med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Nu skall du va snäll pseudonym - som du egentligen är innerst inne.

 

Max tycker ju att sin egen båt är den finaste som finns.

 

Du får väl ta en sväng med bilen ner och kolla om din lanterna passar på Seari. Han kanske bjuder på kaffe - till skillnad mot vissa. :mellow:

 

Sen är det allt en himla tur för mig och dig att även vi som inte ser så vackra ut ändå får finnas. :P

Nej varför det? Han har nog råd att köpa egna.

 

 

Är du helt säker på det!? ;)

 

 

Jag är helt säker på det, Thalatta; att jag har råd... Grejen var ju inte att jag ville ha dem gratis men du skulle kanske gått till Specsavers istället...

 

 

Jo att du har råd att köpa nya lanternor är jag helt säker på. Det skulle även jag ha om jag behövde nya laternor av någon anledning.  Även om jag troligtvis inte har samma goda ekonomi som du. Jag har så att jag reder mig och jag lever lite efter det tankesättet att snålheten  ofta bedrar visheten.

 

Det som kan va lite roligt att driva med är att du alltid framhåller din oerhört goda ekonomi och att det för dig fullständigt flödar över med pengar. 

 

Sen kanske du skulle gå till Specsavers, då du stavat namnet på min båt tillika nick fel.

 

Ja ja - det sista är ju inte så farligt. Även den bäste kan fela - det har hänt även mig. ;)  

 

Att du vill ha samma typ av lanterna tycker jag inte alls är konstigt. Hade sådana på en av mina tidigare båtar och de är ju ganska lätta att byta. Å andra sidan är det säkert inget problem för dig att byta till vilken typ av lanterna som helst. Du verkar ju inte ha tummen mitt i näven.

 

Råkade vid ett tillfälle komma mot och förstöra glaset på styrbords lanterna när jag var ute och seglade. När jag kom till nästa hamn där det möjligen gick att få tag på en ny lanterna - Örnsköldsvik tror jag det var - gick jag runt och letade efter nån som sålde lanternor. Hittade en affär, där de dessutom hade exakt samma lanterna som den jag hade förstört. Det var bara att ta glaset och snäppa dit.

 

Fast det blev ett dyrt glas, men man måste ju ha fungerande lanternor - även om "måste" mest är ett inre tvång. Det går ju alltid att svänga till med nåt om nån skulle ha åsikter om att allt inte är perfekt.

 

Fast det där jag skrev ovan, var riktat till pseudonym. En mycket snäll, omtänksam och trevlig person. Kunnig och klurig inte bara när det gäller båtfrågor. (har jag smörat tillräckligt nu Jan-Eric  :rolleyes: !?)

 

Men som Bohusläning med Göteborgsstuk kan han ju va lite tyken - precis som jag. Vi Bohuslänningar säger ju ofta rakt ut vad vi menar, utan att linda in det särskilt mycket. 

 

Du får nog stå ut med att få en och annan gliring Max precis om åtminstone jag förväntar mig detsamma.

 

Det är väl lite åt det hållet man kallar "hatkärlek"

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Gud vad du babblar en massa skit!

 

"Det som kan va lite roligt att driva med är att du alltid framhåller din oerhört goda ekonomi och att det för dig fullständigt flödar över med pengar. "

 

Vad är det som driver dig att formulera en sådan smörja? Vilken neuros eller psykos har drabbat dig!?

Håll dig till sanningen och gör inte den insinuanta stilen till dig följeslagare!

post-102122-0-97082000-1446125556.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...