Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
hummertorsk

Omlackering. Råd om färgtillverkare

Rekommendera Poster

Hej. 

Båten har knappt hunnit torka efter upptagningen innan nästa års projekt planeras. Jag skall lacka om skrovet/friborden på min Skäreleja som tagit en del stryk med åren.

 

Jag har tittat lite på deJissels lösning och det verkar ju väldigt bra och smidigt. Men..

Har ni några erfarenheter av andra färgtillverkare?

Biltema har jag hittat en del trådar om och jag kommer inte försöka med deras färg. Däremot har jag läst lite om Jotuns färger, Hardtop AS närmare bestämt som verkar ge ett gott resultat. 

(Jag lutar åt att sprutlackera båten) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du spruta funkar ju Biltemas bra, den är prisvärd om inte annat. Tycker du skall överväga den i alla fall. Förra båten sprutade vi med Hempels tvåkomp, funkade också bra men är i ett annat prisläge är Biltemas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som du säger så är ju priset rätt angenämt. Skall kolla upp Temp kriterier och kanske köpa en liter för att provmåla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som du säger så är ju priset rätt angenämt. Skall kolla upp Temp kriterier och kanske köpa en liter för att provmåla.

 

Om man skall måla om en båt, med allt som det innebär, är väl egentligen priset på färgen helt oväsentligt.

 

Prisskillnaden mellan en billig produkt och en dyr är inte så himmelsskriande stor, med tanke på allt jobb med bl.a underarbete, som en ommålning innebär.

 

Personligen skulle jag föredra den typ av färg som "sträcker sig" när den härdar. Har sett ett antal båtar som målats med sådan färg. De ser sprutmålade ut, trotts att färgen rollats på av amatörer. Temperaturen vid målningstillfället lär dock vara viktigt - dvs det får inte va för kallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med Tommy här; skulle jag måla min båt själv skulle jag rolla med färg som sträcker sig. Men nu verkade ju frågeställaren vara kunnig att hantera en färgspruta, och då funkar ju Biltemas färg utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir väldigt snyggt med rollad Double Coat men jag har även sett ett par båtar handmålade med Biltema färg som ser helt ok ut, åtminstone på ett par meters håll.

Största delen av jobbet brukar vara underarbetet och det finns ingen färg som döljer ett dåligt underarbete (möjligen blymönja).

Jag stod i en lokal där de målade ett par båtar, ägaren gjorde allt underarbete melonslipningar mm. Sen kom ett proffs och sprutade. Den varianten skulle jag välja eftersom jag inte är tillräckligt duktig på att spruta. Kostnaden för att få det proffssprutat på det viset var väldigt låg, Proffskillen/billackeraren hade inget emot att spruta med Biltema färg så priset för en bra lackering blev nog inte dyrare än att rolla double coat själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så apropå trådstarten.. Biltema, Hempel och DeJissel finns det erfarenheter av. ingen som testat andra tillverkare? 

Tanken har varit att rolla med double coaten men lutar mer åt att spruta. dels vad gäller tid samt att jag vet att resultatet blir bra då ( bortsett från att åtminstone en fluga lär sätta sig)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har handmålat en 27-fots segelbåt med Internationals tvåkomponentsfärg nån gång på 1980-talet.

 

Vi var två man. En rollade på färgen  och en efterströk med en "planstrykare" 

http://www.clasohlson.com/se/Planstrykare-Stiwex/30-8221

 

Vi målade ett varv runt båten, tog en kopp kaffe och målade ett varv till. Färgen räckte till tre varv vått i vått. Som tur var hade vi inte mer färg. Annars hade vi nog fortsatt länge. Ytan blev bättre och bättre för varje varv vi målade och vi blev mycket nöjda med resultatet.

 

I dag hade jag valt De Jissel, med tanke på det resultatet som jag sett med den färgen. 

 

Sen har jag ju nära till Fisketångens varv där generalagenten har sin verksamhet. Jag ser varvet från min båtplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt mina erfarenheter finns nog knappast någon färg som överträffar De Ijssel (stavas så).

Att måla en båt innebär så pass mycket grundarbete att man nog inte vill misslyckas. Nautors Swan Center har också gått in för deras produkter.

Dessutom har du förmånen att De Ijssel representanten i sverige är jätte hjälpsam och ger dig råd som vida överträffar vad du kan få av de övriga tillverkarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inne på biltema igår för några andra inköp. Slängde ett öga på båthyllorna- deras 2k polyuretan färg verkar ha utgått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae..? Kollar man på nätet verkar den inte ha utgått och jag var dessutom in o handlade just det så sent som i lördags

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae..? Kollar man på nätet verkar den inte ha utgått och jag var dessutom in o handlade just det så sent som i lördags

 

Jo tyvärr

post-80529-0-49707000-1446626191.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Njae..? Kollar man på nätet verkar den inte ha utgått och jag var dessutom in o handlade just det så sent som i lördags

 

Jo tyvärr

attachicon.gifUtgått.png

 

Detta är svaret från Biltema angående färgen:

 

"Hej,

 

Det är nya miljöregler som gör att det inte är lagligt att sälja den typen av produkt till hobbybruk.

Det är därför vi ersätter den med en 1-komp.färg.

Denna kommer in till våren."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju själva f-n. Från början tyckte jag inte om färgen, tyckte den var alldeles för rinnig. Men senare lärde jag uppskata den, blandade och hällde ut bla på durkar i stuven. För ett tag sen tittade jag på den första durken jag gjorde och konstaterade att det hållit extremt bra.

Provade även att spruta en helt annan grej och det blev också bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bajskorv! Jag får bunkra upp på några liter grått snarast. Enkompfärg är ju odugligt till solutsatta ytor och sådant som utsätts för slitage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åkte förbi Karlstadvaruhuset idag och slängde ett öga i hyllan som var välfylld...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Jag skickade min kille till Biltema i Malmö för akutshopping. Det börjar ta slut.

 

Jag har alltid gillat färgen!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Färgen är på upphällningen men nu har vi fyllt på med 10 burkar 2-komp i varje färg. Många burkar blev det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har målat däck och invändigt med BT:s 2-komp och har tänkt att måla

friborden nu i vår. Men om färgen nu dras in så blir det ju svårare med

bättringsfärg framöver. De burkar man köper på sig lär väl rätt snart

torka bort ?!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skiljer denna från hempels o internationals 2-k? De blir väl också olagliga för hobby bruk isof?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Har målat däck och invändigt med BT:s 2-komp och har tänkt att måla

friborden nu i vår. Men om färgen nu dras in så blir det ju svårare med

bättringsfärg framöver. De burkar man köper på sig lär väl rätt snart

torka bort ?!

Oöppnat håller de länge. Sedan kan man slänga dem... Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skall man välja istället om man är på jakt efter bra färg till budgetpris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nog bara denna färgen som såldes för en billig peng.

Har tittat runt lite och priset är ungefär det dubbla på andra

tillverkares 2-komp polyuretan :wacko: . Som rimligen också blir

indragna pga miljöpåverkan. Har läst BT:s säkerhetsdatablad

och det står en del om risker som varit kända en längre tid.

Så varför förbjuda just nu när jag ska måla om friborden ?!

Här i Linköping är de vita kulörerna slutsålda och de går heller

inte att handla över nätet. Instämmer därför helt med de tidigare

använda kraftuttrycken längre upp i tråden.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Jag har målat med Internationals 2-komp och med Biltemas och jag måste säga att jag gillade BT´s bättre. Den flöt ut finare och jag tycker också att den var behagligare att jobba med. Såhär såg hyllan på BT i Malmö ut igår.

 

Vill du ha en bra och billig 2-komp så se till att jaga fatt färgen innan den är slut!

post-102122-0-37081100-1446756160_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min närmaste butik finns bara lite grått kvar. Hur kul är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

I min närmaste butik finns bara lite grått kvar. Hur kul är det?

 

Gillar man grått så blir man glad!

post-102122-0-91370000-1446759663_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar ska vara blåa eller vita. Gråa båtar påminner om "grå bolaget". Mitt mål har alltid varit att undvika det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Östeuropa var ju i olika gråa nyanser och vilken framgångssaga det var. Undvik grått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade precis med De-Ijssel och de har tydligen dispens i EU och kommer att fortsätta sälja Double Coat till hobbyanvändare även nästa år. Verkar ju ändå vara det bästa alternativet på alla synliga ytor. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...