Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Gäst Namnlös

Förslag på båt namn?

Rekommendera Poster

Gäst Namnlös

Nån som har några fräcka namn till båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Bismarck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en som hade registreringsnummer VAT 69 på båten fyndigt. Jollen hette TREO Ännu bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg att enligt gammal sjöskrock så drar båten på sig otur om man byter ut dess ursprungsnamnnamn! En framgångsrik 22 qvm skärgårdskryssare heter TACK HARRY.En uppskattning till båtens konstruktör Harry Becker.Fyndigt! Undertecknads notsnipa som vid köpet var förbyggd med en anskrämlig ruff i plywood och målad gräddvit,och med ett chokladbrunt skrov fick namnet RULLTÅRTAN,då hon är mycket begynnelsevek och rullar rejält i sjön.Efter att ruffen revs och båten fick tillbaka sitt helt öppna ursprungsutseende döptes hon om till KAJSA-WARG:Man tager vad man haver!.Ett passande namn då det blandas friskt av gammalt å nytt, allt ifrån självväxta uråldriga(men geniala)vantstickor* till äkta Bruce-ankare i härdat stål(som kostade betydligt mer än själva båten i inköp!),och segel i mylar. En lynnig å rank gammal roddbåt som kastat många i sjön döptes till SABINA, efter en mejeriförestånderska, som handgripligen en gång hade kastat ut en oförskämd mansperson genom dörren. *Vantsticka(se bild)användes förr på mindre bruksbåtar för att snabbt å lätt kunna ta ner masten, vid fiske å dylikt.Även mycket praktiskt vid segling i hård vind då man kan släppa lävantet helt och hållet,och vid en överfallsby vid slör eller läns få seglet att blåsa ur helt,och undvika kantring. En kul manöver är att vid frisk undanvind segla rätt in mot en brygga full med folk,och i god tid lossa lävantet, lossa storskotet och hålla seglet med ett finger i skothornet,kasta ankaret i GOD tid, släppa seglet i rätt tid, som då flaggar ut rätt förut,och bromsa framfarten med ankaret,och sen är det bara att gå förut och göra fast! Detta förfaringssätt är en omöjlighet med en modern bermudariggad båt med fasta vant, men möjligt om man har rullförsegeloch tagit ner storen innan.

post-1968-1394234376,9348_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att hitta namn på båt eller något annat,katt,hund,häst eller just båt,är urenkelt.Plötsligt finns det bara där.Du känner att det är rätt.Det kan vara en maträtt,någon som haft båten tidigare,var fick du pengarna till båten ifrån.Fantasin måste få löpa,det är då allt stämmer och namnet betyder något.Lycka till och vänta ,det kommer,jag lovar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Namnet på min blev Ballerina tycker att det passar väldigt bra. dessutom blir det ett bra smeknamn :) ska vi ta en tur med... /Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jollehojje

Lasse-Maja

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Men man får skynda sig att döpa den... annars kan ens elaka kompisar döpa den åt dig.
En komips velade om vad han skulle döpa sin båt till och vipps efter en säsong så hette den Dildo...
taskigt kan tänkas men efter ett tag så visste alla vad man pratade om när man sade dildon. ingen tänkte längre på ett sexredskap. Den fick heta dildon. Snuskigt eller ej.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LUNA = måne på latin, finns en serie om några barn på en motorseglare som heter det , brukar komma på tv på sommrarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suzzi

Underbar upphämtning av en 9,5 år gammal tråd. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min snipa är namnlös. Vad sägs om Snippan? Lite vulgärt men ändå gulligt.

 

post-95643-0-47106900-1411150606_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min snipa är namnlös. Vad sägs om Snippan? Lite vulgärt men ändå gulligt.

 

image.jpg

Bor inte du på västkusten?

Om man fortsätter på "temat"

Kan du då kalla båten framsidan?

Diskretare ,med en twist! :))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Namnet på min båt kommer bli 

Ace of Clubs

Alltså klöver ess.

Logotypen kommer bli ett klöver som anspelar på triss (skraplotten) på en bakgrund av ett X som anspelar på kryss. Då båten är en TrissKryssare. Sedan så har vi kryss som man ofta får göra med en segelbåt. Och klöver för att den kostar en hel del pengar... :)

Sedan i själva namnet så är denna min båt mitt ess och i segellivet ingår man ju ofta och gärna i någon form av klubb.

 

En lek med ord och bilder, med andra ord! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Min snipa är namnlös. Vad sägs om Snippan? Lite vulgärt men ändå gulligt.

 

image.jpg

Bor inte du på västkusten?

Om man fortsätter på "temat"

Kan du då kalla båten framsidan?

Diskretare ,med en twist! :))

Eller kanske Motorsnippan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...