Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mikael_matsson

9x7m presenning, finns det?

Rekommendera Poster

Jag har en 9m noa däckställning på en 7,5m lång motorseglare. Nu har jag två halvtaskiga pressar som överlappar varandra men ska eventuellt köpa ny.

 

Men alla presenningar tycks vara 8 eller 10m långa, har inte hittat någon på 9m.

7m bredd ger ett lagom "häng" över min båt.

 

Så det bästa jag hittar nu är 2st ca 7x5m som skulle kunna ligga med 1m överlapp. Men skarven blir där doghouse kommer åt och trycker ut presenningen och det blir gärna oönskade veck när man skarvar där...

 

Jag föredrar "lättviktspressar" på säg max 240g, men ner mot 120g är inte uteslutet. Den ska vara ljus för ljusgenomsläpp, gärna armerad genomskinlig.

 

Var f@n hittar jag en sån press? 7x9m ljus och relativt lätt? / Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är verkligen en meter extra längd ett problem, annat än att det kostar lite mer (teoretiskt om det nu inte finns 9 m långa)?

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naae, problem å problem... Det blir ju lättare att binda ihop ändarna i öljetterna om man slipper vika in en meter. Mindre fladder i vinden om ställningen bär hela presenningen. Just nu har jag en 12x7m som är dubbelvikt plus en ca 5x7m. Dom är slitna så dom bör bytas oavsett, men även för att jag är trött på att vika å trixa. Men köper jag en stor å ny press får den ju gärna passa perfekt om det finns en sådan.

På lilla 6m seglarn har jag presenning som är helt perfekt på centimetern, å det är ju en fröjd att vintertäcka den i jämförelse :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med en presenningsfabrik t.ex. http://tingslunda.com/presenningsprodukter/presenningar/

De kan svetsa ihop en presenning efter vilka mått du vill. Även "ojämna former" om du vill ha den smalare (kilformig) i fören. Det är bara att göra en måttskiss som de tillverkar efter. Du kan nog rita in hur du vill ha öljetterna oxå för att kunna spänna upp på ett bra sätt.

 

Kolla vilken bredd duken ligger på innan du börjar skissa så du kan utnyttja bredden med minimalt spill vid tillverkningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en 10 meters, lämna in den till någon industrisömmare,eller kapellmästare så fixar dom det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS skriver att han föredrar lättviktspress.

 

Min erfarenhet är att tyngre alltid är bättre, ligger mer stilla.

Två mindre bättre än en stor, lättare att hantera.

 

BT har haft gröna lite tyngre till fördelaktigt pris.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju olika lösningar om du inte hittar exakt rätt storlek. En variant skulle kunna vara all limma ihop två mindre presenningar (Biltema kontaktlim på burk, rugga ytorna med sandpapper, pensla på limmet, vänta 15 min, lägg ihop och tryck - trampa runt ovanpå skarven t ex).

Om du behöver klippa bort en del av en större presenning så finns ett bra trick för att kunna fästa saker utan öljetter - lägg en golfboll och vik presenningen över den, dra fast ett buntband runt så det bildas en knopp av bollen, bind ett snöre runt knoppen. 

Jag har kört med Oceanflex presenning som är genomskinlig (delvis) med armering. Har funkat bra men öljetterna slits loss lätt  - då ersätter jag dem med golfbollar enligt ovan. Sitter bättre - men skrynklar presenningen en del...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en lång och smal press till masten. Kontaktlimmade, vek och sydde på vanlig symaskin. Sen la jag lim på sömmen som skydde. Det höll hur bra som helst. Vanlig, vit billig pressening.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS skriver att han föredrar lättviktspress.

 

Min erfarenhet är att tyngre alltid är bättre, ligger mer stilla.

Två mindre bättre än en stor, lättare att hantera.

 

BT har haft gröna lite tyngre till fördelaktigt pris.

 

 

Kalle

Anledningarna att jag föredrar lättvikt är:

1. De tar mycket mindre plats när de inte används. Trångt ändå i förrådet.

2. Möjligheten att täcka båten ensam.

3. Pengar.

 

Har haft båt ganska länge och än så länge har de funkat bra. Jag hänger en 4l-dunk spolarvätska i varje öljett, ca 1m mellanrum runtom. Jag tycker metoden funkat mycket bra, inte gått sönder eller flyttat sig än, så jag fortsätter nog med samma princip.

Dock har jag hittils lagt dubbla lättviktare (120g) på segelbåten, det minskar kondens och nötning.

 

Ljusgenomsläppet vill jag ha för att kunna fixa i båten under vintern.

 

Tackar för alla tips om limning etc.

Vi får se hur jag löser det.

Det verkar inte vara någon som känner till 9x7m någonstans iaf?

Måttbeställt låter dyrt, men kanske värt att kolla..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4-liters dunkar med spolarvätska? Hur många hänger kvar till våren? Låter som att en del försvinner under vintersäsongen? Många som behöver spolarvätska just under vintern. Kanske bättre att fylla dom med sand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som knyckt någon än iaf. Har ca 50% vatten i färdigblandad vätska så varje dunk är väl värd ca 15kr eller så. Billigare än tomdunkar. Skulle jag själv ut å skurka hade jag nog hittat något dyrare på en båtuppställningsplats ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frostskydd i dunkarna låter inte särskilt ekonomiskt.

 

Varför inte som föreslagits sand, eller vatten, skulle det frysa är det väl inte hela värden.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

TS skriver att han föredrar lättviktspress.

 

Min erfarenhet är att tyngre alltid är bättre, ligger mer stilla.

Två mindre bättre än en stor, lättare att hantera.

 

BT har haft gröna lite tyngre till fördelaktigt pris.

 

 

Kalle

Anledningarna att jag föredrar lättvikt är:

1. De tar mycket mindre plats när de inte används. Trångt ändå i förrådet.

2. Möjligheten att täcka båten ensam.

3. Pengar.

 

Har haft båt ganska länge och än så länge har de funkat bra. Jag hänger en 4l-dunk spolarvätska i varje öljett, ca 1m mellanrum runtom. Jag tycker metoden funkat mycket bra, inte gått sönder eller flyttat sig än, så jag fortsätter nog med samma princip.

Dock har jag hittils lagt dubbla lättviktare (120g) på segelbåten, det minskar kondens och nötning.

 

Ljusgenomsläppet vill jag ha för att kunna fixa i båten under vintern.

 

Tackar för alla tips om limning etc.

Vi får se hur jag löser det.

Det verkar inte vara någon som känner till 9x7m någonstans iaf?

Måttbeställt låter dyrt, men kanske värt att kolla..

 

1. Storleken ihopapackad är ju svårt att göra något åt när de ska sommarförvaras....

2. Med en smart ihopvikning på våren http://www.benns.se/pub_docs/files/presenning_vik_ratt.pdf

och att lyfta ombord presenningen före upptagningen så är det inte så jobbigt med en tung presenning.

3. Jag köpte en tung presenning i slutet av 70-talet (standardstorlek). Den är inne på sin tredje båt. Numera räcker den inte riktigt till utan jag har fått komplettera med en Monarflex. Efter tre år så har jag mer hål i Monarflexpresenningen än i  den gamla tunga. Så utslaget över tiden så är tyngre presenningar nog rätt prisvärda.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frostskydd i dunkarna låter inte särskilt ekonomiskt.

 

Varför inte som föreslagits sand, eller vatten, skulle det frysa är det väl inte hela värden.

 

 

Kalle

Och var köper man tomma dunkar billigare än de med spolarvätska i, dvs 25kr st?

Dessutom häller man det ju i bilen allteftersom man behöver det, och fyller upp med vatten, därav 50% blandningen, som jag kan ha i bilen i sommmar eller ha kvar till nästa år.

Det här känns som standard här i Västerås iaf. Gör ni inte så i resten av landet?

 

Angående vikningen av presenning gör jag just som i benns-länken, suveränt enkelt. Men en 600g press väger ju lik farbannat 40kg och är den grön släpper den inte in något ljus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frostskydd i dunkarna låter inte särskilt ekonomiskt.

 

Varför inte som föreslagits sand, eller vatten, skulle det frysa är det väl inte hela värden.

 

 

Kalle

Och var köper man tomma dunkar billigare än de med spolarvätska i, dvs 25kr st?

Dessutom häller man det ju i bilen allteftersom man behöver det, och fyller upp med vatten, därav 50% blandningen, som jag kan ha i bilen i sommmar eller ha kvar till nästa år.

Det här känns som standard här i Västerås iaf. Gör ni inte så i resten av landet?

 

Angående vikningen av presenning gör jag just som i benns-länken, suveränt enkelt. Men en 600g press väger ju lik farbannat 40kg och är den grön släpper den inte in något ljus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...