Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
odysseus65

Ombyggnad för långsegling

Rekommendera Poster

Vill gärna bolla lite tankar här på forumet. Jag valde en liten Amigo 23 för mina långfärdsdrömmar. Jag borde kanske väntat å letat efter något större men gjort är gjort å nu får jag spela med vad jag har.

 

Halva utrymmet i Amigon utgörs av en stor upphöjd förpik. Vid nöjessegling kan den användas som en stor dubbelsäng men vill man kunna packa för långfärd får man glömma den lyxen. Då känns ett sånt utrymme täckt med tjocka dynor å massa luft under helt idiotiskt. Längst fram i förpiken ligger vattentanken. Den ligger bra där men i övrigt vill jag rensa bort dynor å träskivor för att vinna stora utrymmen och så jag lätt kommer åt att stuva direkt från skrovbotten.

 

Den viktigaste kojen är babordskojen för där sitter man när man lagar mat å när man äter. Styrbordskojen tänkte jag använda enbart till packning dels för att det är väldigt praktiskt med den ytan å kojen är ändå dålig pga att bordet är insvängt precis över.

 

Om jag skulle få kvinnligt sällskap med mig så känns det enkelt att bara bredda babordskojen något för att få plats. Skulle jag däremot mot förmodan få med mig en manlig vän så har jag ju problem.

 

Vidare så tycker jag att väggarna mot förpiken mest är i vägen. Dörreglarna fungerar som maststötta å playwoodväggarna gör säkert en del för stabiliteten i sidled. Stabilitet i sidled borde kunna uppnås på flera sätt men vet inte riktigt hur. Stöttningen för masten borde också gå att lösa på lite olika sätt så länge du behållet det stabila stödet mellan övre å undre stocken.

 

Jag kanske borde utlysa en designtävling? Ta fram skissblocket å ge mig förslag på en stabil men öppen portal mot förpiken.

 

Tar även gärna emot alternativa förslag till avlastningsytor i salongen om det visar sig att jag måste använda även styrbordskojen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir verkligen att tänka utanför boxen! Hmm… en som jag säkert vet som "been there, done that"  är ju Sven Yrvind. Där kanske du kan få bra idéer?
Sedan hade ju tidningen Praktiskt Båtägande i något nummer temat framtidens båt eller något sånt. Där kommer jag ihåg en perspektivteckning där man gjort lite annorlunda… Sök och finn idéer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det, det finns ju en man som seglat till Chile med en Amigo 23, finns han att få tag på tro? Ha har nog en del att bidra med. I övrigt tror jag det är dumt, eller ens nödvändigt, att ta bort skottet. Det finns gott om små båtar som seglat långt utan att bygga om båten särskilt drastiskt. Se till att den (och du) är frisk och stark, och acceptera sedan vad du har för båt (som är en bra båt).

 

En tanke. När man ligger i hamn, vilket man gör större delen av tiden på en långsegling har jag förstått, kan det kanske vara bra att ha "sovrummet" i förpiken kvar? Kanske räcker förvaringsutrymmena ändå? Luckan bakom nedgångstrappan rymmer ju massvis bara man ordnar så att man får tag på grejerna. På den IF jag ägde hade föregående ägare byggt en lång vagn so stack in nästan 2 meter under sittbrunnen. Ett fiffigt sätt att utnyttja utrymmet.Testa först, fundera på vad som verkligen måste vara med. Amigon är förvisso liten, men det finns ännu mindre båtar som seglat kors och tvärs över världshaven, vad har de valt bort? Människan är anpassningsbar.

 

Lycka till!

Nils Nobbing

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju två sätt att se på det.

 

Ägnar större delen av livet att bygga om och fixa till kluriga lösningar - som Sven Yrvind.

 

Eller så ser du till att båten är sjövärdig och ägnar större delen av livet åt att segla.

 

Kanske inte helt jämförligt, men det var en man som rev alla väggarna i ett hus för att han skull bygga om totalt. När han rev den sista, bärande väggen, rasade hans hus ihop över honom. Han släktingar köpte en mycket behädigare och mindre bostad åt honom ca L210, B70, H 60 (inklusive fötter) sk "etta med jorvärme".  :(

 

http://www.tranas.se/download/18.7cda2081145fcfce8d429b0/1400662138965/Kistor,urnor,egentillverkning.pdf

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag räknade faktiskt med lite större förståelse för varför jag inte kan låta halva utrymmet i min lilla 22 fotare vara ett lyxsovrum. Jag läser en bok om långsegling just nu å storleken på författarparets förråd (å vad dom rekommenderar) när dom drar iväg är hisnande. Dessutom får jag mycket tankar å ideer av den fantastiska youtube-serien om paret som seglar i norra atlantpassagen med båten Teleport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men att riva det skott som utgör en del i masstöttningen och dessutom försöka få bort så mycket av maststöttningen, som det verkar på det du skriver, är väl inget att uppmuntra - snarare tvärt om.

 

På min havsfidra tog jag halva ena kojen i förpiken och gjorde om till garderob. Framför garderoben satte jag upp ett längsgående skott och gjorde stuvutrymme med luckor. 

 

En lite speciellt utformad iläggsskiva för förpikskojen, som gjorde huvudänden i kojen lite bredare när jag seglade själv och en hel iläggsskiva de få gånger/dagar fruga seglade med.

 

Men visst kan man ha hela förpiken till stuvutrymme. Placera en toalett där i en liten båt mm mm

 

Seglar man på öppet hav är nog en stickkoj att föredra och förpiken är väl ingen speciellt bra plats att ligga i.

 

Men att försvaga masstöttningen är ingen höjdare, skall man göra nåt i det fallet är det att förstärka mststöttningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Gjorde en enkel bildsök på amigo 23

Och det jag fastnade vid var att bygga om babords säng till en riktig sittplats med ett bord ( A ). Detta bordet går att höja och sänka, så man kan faktiskt bygga om den till en sängplats om man så vill.

Sedan så hade jag rivit styrbords vägg till förpiken och även en del av styrbords säng, och där byggt in en stor garderob ( B ). Jag hade anpassat garderoben så att man fortfarande kunde använda styrbordssängen som en slingerkoj och förpiken som en bekväm dubbelsäng.

Förpiken hade jag lämnat orörd, med den skillnaden att den hade blivit väl isolerad och att alla utrymmena kunde användas väl och rätt så lätt.

Väggen mellan babords främre sittplats och mot förpiken hade jag bytt ut mot typ marinplyfa och på den satt en svängbar tv, så att du kan ligga i förpiken och även sitta i sittbrunnen och kolla in det som visas på tv´n/dataskärmen.

Och precis som nilsnobbing sade hade jag byggt in en släde under sittbrunnsgolvet ( C ), som man drog ut på ett par skenor i salongen och där kunnat förvara allting som inte får plats någon annanstans.

 

Förpiken hade jag behållit. För säg att du blir 2 ombord och på en nattsegling med vakter, så ligger den som sover i förpiken och den som har vakten kan ha hela salongen och sittbrunnen för sig själv. 

Sedan med min tanke om bord på babords sida, så kan man sitta fler runt det bordet. Bordet kan även vara löstagbart och du kan även ha det ute i sittbrunnen. Det är ur vägen och du du har ändå fina utrymmen ombord.

 

Edit:

Jag såg nu att det är inombordare på denna båttyp, kanske det är så på din båt också. Och då faller ju släden bort. Men du är ensam ombord till åtminstone första delen. Du behöver inte så stora förråd. Låt dig inte luras av hur andra har gjort, utan gå på dig själv. Gör en lista på vad du vill ha med dig och hur stor plats det får ta!

 

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att en liten båt ser ut att kännas mycket rymligare om man tar bort mastskottet.
Gör en bildsök på "Flicka 20", en amerikansk båt i storlek med havsfidran. Den saknar mastskott och har endast en stolpe som stöttar ruffen. Samtidigt är, som nämnts, mastskottet en bärande del i hela båtens konstruktion. Inte bara för att bära upp riggens nedåtriktade kraft utan även att skapa vridstyvhet och tvärskepps styvhet i skrovet. Du skulle kunna ha en stolpe i mitten av båten som stöttar mastbalken men då får du även lösa resten av mastskottets uppgifter på ett bra sätt.

Däremot upplever jag "dinette" som ett sätt att slösa bort bra utrymme i en liten båt. Man tar bort ett stort stuvutrymme och får en sittplats där benen inte får plats och "golvet" lutar brant.

Som lästips föreslår jag Olle Landsell "I huvudet på en ensamseglare". Där kan du läsa och se bilder på hur han ordnade stuvutrymmen i sin havsfidra för en tur till Västindien där han även hade sin bror på besök ombord.

 

 

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha.. Tack BonusVita! Här hade vi en man med många ideer..

 

Du gav mig iden att spara en bädd i förpiken å bara plocka bort ena väggen.

 

'Motorrummet' på Amigon är faktiskt inte så stort. Det är kraftigt avsmalnande å jag hade tänkt använda det som skafferi/kyl tillsammans med det trånga kölsvinet.

 

Ett idealiskt packutrymme för 'släden' är istället den gigantiska men svårtillgängliga stickkojen under styrbordsdurken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow! Flicka 20 var en himla gullig liten båt. Ståhöjd i en 20 fotare?!

Dessutom hade den en magnifik portal i trä som var förstärkt med en kromad störtbåge. Vill ha! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några kommentarer från en som aldrig seglat över de stora haven.

När man seglar på öppet hav går det ofta stora vågor/dyningar. Att då sova i förpiken är inte det bästa. Ofta brukar det, även på större båtar, vara den minst populära sovplatsen.

När du planerar din packning, se till så att du inte blir för framtung men inte heller för baktung. Vad som är värst är olika för olika båtar. Har hört exempel på nedlastade båtar som fått avrinningen från sittbrunn under vattenytan. Inte bra.

Planera därför inte att ha all packning på ett ställe.

De flesta har med sig mycket grejer. De tyngsta ska stuvas långt ner i båten och nära vikt-centrum och helst fastsatta så att de inte flyttar på sig vid kraftig sjögång.

Skriv en lista på var du stoppar grejerna. Även om båten är överblickbar olastad kan det bli svårt att komma ihåg var just den speciella grejen du behöver just då stuvats.

Innan du ger dig av. Provlasta flera gånger. Lasta mer än du hade tänkt och fyll vid behov upp med vattendunkar. Segla. Gärna i lite svårare förhållanden. Hur känns båten? Lasta på annat sätt och testa att segla igen.

Vet om en båt som seglade från Oslo till Västindien. I Oslo utrustades båten med helt ny löpande rigg. Framme i Västindien var den slut. Jag tror iofs att det var något fel på vant och stag men det menade inte riggverkstan i Oslo. Atlanten kräver mycket av sin utrustning!

 

Lycka till!

Tycker ditt projekt är häftigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några kommentarer från en som aldrig seglat över de stora haven.

När man seglar på öppet hav går det ofta stora vågor/dyningar. Att då sova i förpiken är inte det bästa. Ofta brukar det, även på större båtar, vara den minst populära sovplatsen.

När du planerar din packning, se till så att du inte blir för framtung men inte heller för baktung. Vad som är värst är olika för olika båtar. Har hört exempel på nedlastade båtar som fått avrinningen från sittbrunn under vattenytan. Inte bra.

Planera därför inte att ha all packning på ett ställe.

De flesta har med sig mycket grejer. De tyngsta ska stuvas långt ner i båten och nära vikt-centrum och helst fastsatta så att de inte flyttar på sig vid kraftig sjögång.

Skriv en lista på var du stoppar grejerna. Även om båten är överblickbar olastad kan det bli svårt att komma ihåg var just den speciella grejen du behöver just då stuvats.

Innan du ger dig av. Provlasta flera gånger. Lasta mer än du hade tänkt och fyll vid behov upp med vattendunkar. Segla. Gärna i lite svårare förhållanden. Hur känns båten? Lasta på annat sätt och testa att segla igen.

Vet om en båt som seglade från Oslo till Västindien. I Oslo utrustades båten med helt ny löpande rigg. Framme i Västindien var den slut. Jag tror iofs att det var något fel på vant och stag men det menade inte riggverkstan i Oslo. Atlanten kräver mycket av sin utrustning!

 

Lycka till!

Tycker ditt projekt är häftigt!

Tackar! Att behålla en koj fram känns som en vettig kompromiss den dag jag verkligen behöver en avskiljd extra bädd.

 

Att tänka till ett extra varv för att få en balanserad packning låter vettigt. Vissa saker är svåra att flytta på dock. Stora vattentanken ligger längst fram i fören, ska ordna så att all bensin kan förvaras i babords durklåda å det balanserar jag med två batterier under styrbordsdurken. Sen kommer jag helt enkelt packa saker var helst jag kan. Som en slutlig balansering kan jag använda några vattendunkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"De tyngsta ska stuvas långt ner i båten..."

Nja. Båtar för långsegling lastas ofta med upp till ett ton vatten, proviant mm. Det är inte vad båten konstruerades för. Lastar man allt tungt längst ned så får man en styv/överstabil båt som rör sig "knixigt" i sjön med korta rullingsperioder. Den blir inte bara obekväm utan även farlig. Å andra sidan blir en för vek båt inte heller så trevlig men den tål mer sjö.

Man bör titta och räkna på stabiliteten, att mäta rullningsperiod och rätande moment är enkelt. Har man gjort en grundläggande stabilitetsberäkning så kan man sen se hur placering av olika vikter ska placeras. Det görs alltid på ett lastfartyg men där har man möjligheter till ballast och att trimma brännolja. I en liten båt får man istället flytta om lite för att bibehålla sin stabilitet allteftersom förråden förbrukas.

Hur det går när man inte har koll på stabiliteten är Wasa ett bra exempel på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev det helt nya begrepp här för mig. En båt kan alltså vara 'överstabil' å en vek båt tål mera sjö? Varför har man då gärna båtar med halva vikten i kölen vid långfärd? Den borde ju bli'överstabil' mycket lättare än en vek = lättkölad båt vid tung last?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix, kölens vikt och placering har man kommit fram till ihop med skrovform, segelyta osv. Lastar man i halva kölens vikt extra längst ner blir det en helt annan båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns inte som om jag orkar fatta det här i kväll. Bäst att gå å dra täcket över sig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte att krångla till det lite väl mycket med att bygga om?

Finns det ingen annan båt som skulle passa dig? Ombyggnationer tar alltid väldigt mkt längre tid än man planerar för och så även kostnader. 

 

Finns många budgetbåtar som fixar långsegling som går att få för 30-60k.

Albin Vega, Allegro 27, L28, Ohlson 8:8/29,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värld skulle än lågbudgetbåt kosta 5000 kr. Jag gav 16 för min fina lilla atlantkryssare å det var allt jag hade. Sedan sprängde jag hela budgeten när jag blev tvungen att byta den 40-åriga utombordaren mot en något nyare.

 

Jag förstår att det verkar galet att skaffa båt utan någon ekonomi men ibland måste man bara försöka..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man bör titta och räkna på stabiliteten, att mäta rullningsperiod och rätande moment är enkelt. Har man gjort en grundläggande stabilitetsberäkning så kan man sen se hur placering av olika vikter ska placeras. 

 

Fast - ur många är det de unga entusiastiska nya båtägarna som vet väldigt lite om båtar och som  som har fått den iden på hjärnan att långsegla, som har en doktorsexamen i matematik eller mekanik och hållfasthetslära eller på annat sätt är matematiskt kunniga!?

 

Om alla skulle lyda alla råd som ges tex på MG så skulle allt bli helt omöjligt.

 

Jag tro på att lyssna på råd och ta till sig det som känns mest adekvat i den situation man befinner sig. Kanske fundera runt några varv till runt frågeställningen och de olika förslagen.

 

Sen tror jag att man skall testa sig fram. Det är av misstagen man lär sig. Det är naturligtvis billigare och bättre att låta andra göra misstagen.

 

Om jag skulle säga att jag tycker det är vansinnigt att ta bort huvudskottet och försvaga maststöttningen, så tycker kanske frågeställaren att jag är både taskig och dum.

 

Då är det kanske bättre att frågeställaren kommer på, under ett par stormdygn på Biscaya, att det kanske var dumt att ta bort huvudskottet och försvaga maststöttningen.

 

Sen kanske frågeställaren kan segla jorden runt, utan att märka nåt problem  överhuvud taget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Thallata du är dum om du tror att jag vill försvaga maststöttningen. Jag söker alternativa lösningar som inte försvagar den viktiga stabiliteten i överbyggnaden. Jag tittade på Flicka 20 som någon föreslog för att få lite tips. Där tycks en valvbåge i trä stå för det mesta av stabiliteten med lite hjälp av en takstötta som står vid sidan av mittgången i den lilla dinettekajutan. Att bygga om salongen till dinette är inte aktuellt men jag är verkligen avundsjuk på de fantastiska förpikarna de fått till på de små 20 fotarna. Det ser ut som ett stort luftigt vardagsrum.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första tanke var också att det är dumt att ta bort huvudskottet. Funderar man lite så naturligtvis fullt möjligt att en balk kan ta upp kraften och avlastas mer på sidorna. Det här är ju båtar som är mycket kraftigt byggda.

Det finns en metod att bygga aluminiumbåtar där man helt saknar spant, stringers och ebbar. Istället svetsar man skrovet i tjock aluminium typ 12 mm och får tillräcklig styrka så ett karlaktigt byggt skrov i plast kan säkert fungera perfekt.

För säkerhetsskull kan man ha ett aluminium rör som kan användas för att styva upp i hårt väder.

Ska man få plats i en liten båt får man nog göra om en del.

 

De flesta båtar byggs för minst 4-6 personer men i många fall är den vanliga besättningen mycket mindre. I en perfekt värld så hade båtarna haft en flexibel inredning som kunde anpassa efter behoven.

För 16 tkr kan man våldföra sig på inredningen och anpassa till sitt behov. Andrahandsvärdet behöver man kanske inte fundera på så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

I min värld skulle än lågbudgetbåt kosta 5000 kr. Jag gav 16 för min fina lilla atlantkryssare å det var allt jag hade. Sedan sprängde jag hela budgeten när jag blev tvungen att byta den 40-åriga utombordaren mot en något nyare.

 

Jag förstår att det verkar galet att skaffa båt utan någon ekonomi men ibland måste man bara försöka..

Been there - Done that!

 

Lärde jag mig nåt på det? Inte ett skit... haha ;) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vågar påstå att du genomgår en klassisk process för oss med drömmar om långfärdssegling (även om du tycks agera snabbare än de flesta).
Först läser man allt man kommer över och bestämmer sig för vilken båt som är "rätt".

Vad som är rätt ändrar sig hela tiden allt eftersom man läser om ytterligare båtar.

Samtidigt bestämmer man sig för hur den "måste" vara modifierad och utrustad. Även detta ändrar sig ju mer man läser.
Nu har du köpt en båt, en bra båt! Din båt är av lämplig typ och konstruktion, tålig och beprövad. Stark, trygg, säker och en bra seglare.
Mitt tips är att du fortsätter samla på idéer. Skriv ner dom i ett anteckningsblock och organisera dom på något sätt.

Gör inga större förändringar eller inköp just nu.

Bo i båten. Segla med den och kom underfund med vad som kan göras bättre och vad som faktiskt är bra som det är.
Du har redan insett att en gammal båt behöver renoveras på en del punkter.

Gör dessa projekt först. Isolera förpiken. Kolla och ev. byt genomföringar och slangar. Länspump? Hur länge till kommer elsystemet att funka? Nya segel?
Börja med det viktigaste underhållet och spara pengarna medan du lär dig och får erfarenhet.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Thallata du är dum om du tror att jag vill försvaga maststöttningen. Jag söker alternativa lösningar som inte försvagar den viktiga stabiliteten i överbyggnaden. Jag tittade på Flicka 20 som någon föreslog för att få lite tips. Där tycks en valvbåge i trä stå för det mesta av stabiliteten med lite hjälp av en takstötta som står vid sidan av mittgången i den lilla dinettekajutan. Att bygga om salongen till dinette är inte aktuellt men jag är verkligen avundsjuk på de fantastiska förpikarna de fått till på de små 20 fotarna. Det ser ut som ett stort luftigt vardagsrum. :)

 

Hur människor tänker är inte lätt att förstå, så att jag skulle vad dum om jag inte i detalj förstår hur du tänker, är nog en ganska dålig analys från din sida.

 

Jag har gjort "smarta" ombyggnader, som under praktisk användning visat sig inte va så bra och förorsakat andra problem än de dom de var avsedda att lösa.

 

Om utbyte en kass 40-årig aktersnurra raserat hela din budget för ditt projekt. Hur skall du då klara att finansiera de ombyggnader du funderar på. Plus då alla de åtgärder du behöver göra för att få en båt som fungerar någorlunda under en längre seglats.

 

BSven skrev mycket tänkvärt här ovan.

 

En liten detalj fanns inte specad. Riggen. Kolla och byt ut delar av riggen. Utan en hel rigg och hel mast kommer man inte långt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tillägg till det jag skrev ovan.
Jag är själv i en liknande situation som du. Långtidssjukskriven, delvis sjukpensionär.
Ont om pengar och ännu mer ont om ork. Jag har alltid önskat mig en långfärdsbåt och även om det inte blir oceanfärder så kan jag antingen sitta i en lägenhet och vara ensam, fattig, sjuk och deprimerad eller så kan jag sitta i en båt och vara ensam, fattig, sjuk och positiv. 

Jag köpte en relativt billig gammal Allegro 27, fullt utrustad och fungerande. En 40 år gammal båt har dock underhållsbehov som inte ens säljaren eller besiktningsmannen kan ha känt till då man måste riva bort en stor del av inredningen för att ens upptäcka dom.

Det är bara att konstatera - gammalt är gammalt och behöver rättas till eller bytas ut.
Min båt står nu på garageuppfarten och är fullständigt utriven. Även om jag tycker det är givande att helrenovera båten och jag håller mig inom mina ekonomiska ramar så tar ALLT en väldig massa tid. Varje detalj tar en hel dag, särskilt som orken inte räcker till mer än 1-2 timmars arbete om dagen.
Jag vet inte hur din hälsa är men inse att ditt byte av mastskott troligen kommer att innebära en sommar på land.

 

P.S. - Flicka 20 är en fin konstruktion men den väger ett ton mer än din båt, olastad.

         Bygg inte in för mycket vikt i båten som stjäl möjligheten att lasta mat och vatten.

Redigerad av BSven
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

+1 på BSvens klokheter. Läs och lev båtliv!
 

Tipsar om inspiration:

Det finns säkert fler som jag inte kommer på just nu.
 

Om grejerna ryms i en 18-fotare så ryms den i en 23 fotare. Och något ton vatten tror jag mycket få av dessa båtar haft med sig. Jag skulle använda slantarna på hållbarhet och säkerhet istället för bekvämlighet, för bekvämt blir det nog ändå inte. Men vad gör det?
 

Jag har länge drömt om långsegling, till exempel när jag köpte min Amigo 23 som 19-åring. Nu tvingas jag konstatera att jag inte kommer iväg, i alla fall inte innan pension. Får erkänna att jag är lite bitter över detta. Ta chansen! Krångla inte till det med långa dyra ombyggnationer utan fokusera på det nödvändiga.
 

Mvh

Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen Nils.

 

Å BSven: Jag känner igen å håller med om i stort sett allt du säger. Om du bodde nära skulle jag gärna hjälpa till att jobba på din båt.

 

Thallatha: Jag ser ju att du är väldigt aktiv på forumet å jag tror att det är för att du är väldigt intressad å har mycket erfarenhet av båtliv.

 

Du skriver att du själv har gjort misstag med ombyggnader å jag förstår att du inte vill att andra ska göra samma misstag. Mitt mål är att undvika de misstagen med din å övriga forumets hjälp.

 

Angående ekonomin å ombyggnad så är det lättare att fixa saker pö om pö än att vara tvingad att betala en motor kontant på direkten.

 

BSven skrev något som jag själv uttalat i liknande termer: 'Hellre sitta fattig men lycklig i sin båt än fattig å olycklig i soffan'

 

Så klokt! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Min båt står nu på garageuppfarten och är fullständigt utriven. Även om jag tycker det är givande att helrenovera båten och jag håller mig inom mina ekonomiska ramar så tar ALLT en väldig massa tid. Varje detalj tar en hel dag, särskilt som orken inte räcker till mer än 1-2 timmars arbete om dagen.

 

 

Känner igen ditt förhållande.

 

Har levt så sen 1998, även om jag idag orkar göra 2 arbetspass på ca två arbetstimmar om dan.

 

Det är därför jag hänger så mycket på MG under mina vilopauser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är klurigt att behålla minst två kojer ombord. En i salong o en i förpik. Vare sig din passagerare är man eller kvinna e det gött o ha en egen koj inte minst om det blir varmt eller om ngn börjar snarka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En svindlande tanke: Om jag tänker att jag vänder båda kojerna så att dom ligger tvärs över i stället för längs med båten så får jag två kojer som är längre + jag får mera stuvutrymme längs sidorna! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...