Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Bicc

Skulle jag varmkört med glykol längre?

Rekommendera Poster

Skulle konservera min sötvattenkylda VP 2002 på land i år. Hade bytt olja och filter redan i vattnet denna gång vilket jag tidigare har gjort på land. Eftersom jag inte skulle byta någon olja på land så körde jag motorn bara 5 min med sjövattendelen av kylningen i glykolvatten. Blev nog max ljummen.

 

Gjorde jag ett misstag nu? Skulle jag kört den riktigt varm med glykol för att glykolen skulle nått ut överallt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn sötvattenkyld är ju sötvattendelen, dvs den delen som har en termostat, redan glykolblandad (förhoppningsvis). Sjövattendelen har ingen termostat, så där räcker det att se till att du fått i glykol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn sötvattenkyld är ju sötvattendelen, dvs den delen som har en termostat, redan glykolblandad (förhoppningsvis). Sjövattendelen har ingen termostat, så där räcker det att se till att du fått i glykol.

Tack! Precis som du säger så har jag en sötvattendel med glykolblandning. Var osäker på om det var något i sjövattendelen som också öppnade upp vid högre värme. Då kan jag sova tryggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är väl att få sköljt ur saltvattnet och få i lite glykolblandning som ger en rostskyddande verkan på vissa delar och frysskydd om det står kvar vatten nånstans. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst pentas rekommendation för AQ140-AQ171C så tappas först allt vatten ur sjövattensystmet (värmeväxlare,oljekylare,limpa,mm) via kranar och evakueringspluggar för att åter skruvas igen, och sedan köra in glykolblandningen sjövattenvägen, då blir inte glykolen utspädd om man nu som jag kör igenom en 15L hink för att sedan stanna motorn.

Redigerad av rickardp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...