Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
odysseus65

Isolering?

Rekommendera Poster

Gäst Kalman

Kom bara att tänka på en sak om brand.

Var det inte Thallatha som eldade lite frigolit/cellplast eller vad det nu var? Det var ingen rolig syn bilden han lade upp. Leta  rätt på det inlägget.

Fast hur äre med liggunderlag, brinner det duktigt bra det åsså?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom bara att tänka på en sak om brand.

Var det inte Thallatha som eldade lite frigolit/cellplast eller vad det nu var? Det var ingen rolig syn bilden han lade upp. Leta  rätt på det inlägget.

Fast hur äre med liggunderlag, brinner det duktigt bra det åsså?

 

Nej riktigt så var det inte.

 

Dit minne sviktar en aning.  ;)

 

Jag har ju isolerat ett antal båtar med liggunderlag, som jag brukar köpa billigast på Ö&B

 

För några år sen fick jag mitt avlopp i sommarstugan utdömt pga de nya reglerna.

 

Enda sättet att få till ett nytt vettigt avlopp var att kila upp en 17 meter lång rörgrav i längs den lilla klyfta i urberget, där man lyckats lägga ner elkabeln och vattenslangen. Hann  precis gräva upp den lilla mängd jord som fanns i klyftan innan det blev tjäle och snö.

 

Den vintern ägnade jag mig åt att borra och kila bort berget, så jag fick en så pass bred rörgrav så att jag kunde lägga två parallella avloppsrör plus lite slangar och elkablar mm.

 

För att tina bort snön eldade jag i två eldkorgar som stod med några meters avstånd. För att inte bli blöt i rumpan och inte frysa av att sitta på den blöta/och eller snötäckta rörgravskanten, la jag först en restbit av liggunderlag och sen en sån blå båtkudde som finns i stort sett varje båt.Jag har massvis.

 

post-106994-0-08822000-1446238535.jpg

 

Gick in för att ta en paus och fika. När jag kom ut igen var båtkudden totalt borta. Kvar fanns bara liggundelagsbiten, som smält ihop på den yta där båtkudden legat. Det enda som var kvar av båtkudden var en liten bit av det vita snöret som omger kudden.

 

post-106994-0-14135200-1446238375_thumb.jpg

 

Troligtvis hade det kommit en gnista från elden som antänt båtkudden som brunnit upp i sin helhet.

 

Liggunderalaget hade inte börjat brinna men smält ihop, bara precis under den brinnande båtkudden.

 

Tyvärr tog jag ingen bild på liggunderlaget när jag fick se det. Hade inget annat att sitta på så jag knölade ihop det och den tunna svarta hinnan smulade sönder. Det var först nån dag senare som jag tog ett kort, men då var det ju i senaste laget.

 

När jag började isolera mina båtar trodde jag att jag förde in en potentiell brandfara i båten. Men det struntade jag i. Skulle det börja brinna så mycket i en plastbåt att man inte kan släcka på ett ögonblick med en brandsläckare, blir ju ändå branden explosionsartad. Då gäller det att snabbt kunna överge båten.

 

Det visade sig ju va tvärt om. Liggunderlag brinner inte.

 

Om man däremot isolerar med vanlig frigolit så har man infört en verklig brandfara.

 

Så är det ju även med de blå, eller röda eller grå båtkuddar som finns. De är verkliga brandfacklor och egentligen skulle man kasta alla sådan och de skulle va förbjudna att sälja.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tack, visst svek minnet.

Då kan även jag gå vidare med funderingar på liggunderlag på skrovets insidor.

Få se vad orken säger.

Att polyestern brinner som bara den det vet jag sedan tidigare, huga.

Proveldade en liten bit ute på gården å vilken fackla det blev när det väl tog sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man sprätta upp sina dynor och byta stoppningen mot något mindre brandfarligt men med bibehållen komfort? Stenull?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så klär man om sina dynor med nåt av de flamsäkra möbeltyger som finns.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så klär man om sina dynor med nåt av de flamsäkra möbeltyger som finns. :)

 

Som alternativ kan man ju försöka se till att de inte utsätts för kringflygande gnistor. :ph34r:

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men skulle man få en brand ombord så är det ju bättre ju färre "explosiva" saker man har.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska vara ett material med täta celler annars har ni limmat en svamp på "väggarna" med god vattenupptagning. Använd färdiga material som finns på båthandeln, snyggt och lättjobbat.Isolering inklusive ytskikt på en gång. Varför ska man hålla på länge och sedan få ett fult resultat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket material är isolerande och snyggt på en gång? Tänker du på 3 mm-mattan? Den isolerar inte så överdrivet bra i så fall. Den är som sagt bara 3 mm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man sprätta upp sina dynor och byta stoppningen mot något mindre brandfarligt men med bibehållen komfort? Stenull?

Kallskum är flamdämpat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket material är isolerande och snyggt på en gång? Tänker du på 3 mm-mattan? Den isolerar inte så överdrivet bra i så fall. Den är som sagt bara 3 mm...

Jag tänkte nog mest på isolering av fukt, värme behöver mycket mer isolering. Uppemot 5 cm, titta på husvagnar t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å hur är det med den vanliga båtvinylen som sitter i många båtar?

Den är oftast flamskyddad om den är proffsmonterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, visst svek minnet.

Då kan även jag gå vidare med funderingar på liggunderlag på skrovets insidor.

Få se vad orken säger.

Att polyestern brinner som bara den det vet jag sedan tidigare, huga.

Proveldade en liten bit ute på gården å vilken fackla det blev när det väl tog sig.

Stoppningen du pratar om är nog polyeter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man sprätta upp sina dynor och byta stoppningen mot något mindre brandfarligt men med bibehållen komfort? Stenull?

Det finns både flamskyddad polyeter och kallskum som är flamhärdigt av sig själv. Välj något av dessa alternativ. Minst 35 kilos kvalitet om det är avsett att sova på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vilket material är isolerande och snyggt på en gång? Tänker du på 3 mm-mattan? Den isolerar inte så överdrivet bra i så fall. Den är som sagt bara 3 mm...

Jag tänkte nog mest på isolering av fukt, värme behöver mycket mer isolering. Uppemot 5 cm, titta på husvagnar t.ex.
Okej, var köper man det materialet, och funkar det att limma på ett skrov som är allt annat än plant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

http://www.blocket.se/jonkoping/Parti___Overskott_900st_Skumplast_skivor_63887229.htm?ca=17&w=1

 

30kr/st Köp några.. eller många.. Lägg ett bud..

Isolera: golv, tak, vind, vägg, garage, sommarstuga, lekstuga.. 
(Varmt och mjukt för små barn att krypa på).
Som liggunderlag, fast mer kompakt.
Lätt att rengöra.

Material: PT 230 Grå
Mått: 740x740x15mm

Köpt av NMC Cellfoam AB i Kinnahult. www.nmc.se

Nypris mycket högre!
Priset kan diskuteras... Kan skickas på EU-pall. Hör av er vid frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vilket material är isolerande och snyggt på en gång? Tänker du på 3 mm-mattan? Den isolerar inte så överdrivet bra i så fall. Den är som sagt bara 3 mm...

Jag tänkte nog mest på isolering av fukt, värme behöver mycket mer isolering. Uppemot 5 cm, titta på husvagnar t.ex.
Okej, var köper man det materialet, och funkar det att limma på ett skrov som är allt annat än plant.

Specialplast i Gillinge har dessa material och andra typer till andra ändamål

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hakar på isoleringstråden..

 

Det är snart dags att börja limma liggunderlag i förpiken. Jag har rivit bort delar av den gamla vinylen för att få fritt när jag mejslade bort gamla plastningar.

 

Är det säkert att limma matta direkt på ren glasfiber som det är under vinylmattan, eller bör jag måla över med täckfärg först?

 

Har läst att vissa lim drar åt sig fukt å det vill man ju inte ha mot glasfibern.

 

Vad är det för vit färg man använt invändigt? Är det en gelcoat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer gå bra att limma direkt på plasten - använd ett lim som funkar med rådande temperaturer nu; det är kallt ute och vattenbaserade limmer funkar dåligt då. Om man inte slår in hela båten i isolering som Toaen gjorde när han arbetade med sin båt.
 

Vita färgen invändigt kan nästan vara precis vad som helst på en 40 år gammal båt beroende på när och vem som gjort arbetet (varvet, fd ägare..?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ställa in en värmefläkt för att få lite bättre limtemperatur. Jag tänker antingen kontaktlim eller nåt våtrumslim?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet blir att skrovet blir kallt när du lagt på isoleringen på insidan och värmer från insidan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.. Har googlat på olika limtyper nu men är fortfarande osäker på vad som funkar när det är kallt..:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet blir att skrovet blir kallt när du lagt på isoleringen på insidan och värmer från insidan...

 

Skulle man inte kunna sätta ett antal värmefläktar på utsidan - eller!?  :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag limmade med polyurethan-kontaktlim när det var nära noll grader. Det hugger direkt, och du måste ha en mask. men det sitter. Testade med vanligt kontaktlim, men mattan tog lite stryk av det och det blev inte så snyggt (men som tur var testade jag i garderoben)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Problemet blir att skrovet blir kallt när du lagt på isoleringen på insidan och värmer från insidan...

Skulle man inte kunna sätta ett antal värmefläktar på utsidan - eller!? :huh:

Det beror ju på hur det ser ut kring båten. Man måste täcka in så man får en begränsad yta att värma upp, man kan ju inte värma upp hela grannskapet :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Problemet blir att skrovet blir kallt när du lagt på isoleringen på insidan och värmer från insidan...

Skulle man inte kunna sätta ett antal värmefläktar på utsidan - eller!? :huh:

Det beror ju på hur det ser ut kring båten. Man måste täcka in så man får en begränsad yta att värma upp, man kan ju inte värma upp hela grannskapet :-)

 

 

Å katten - tänkte inte på det.  :(

 

Eller rättare sagt - jag har tänkt på det många gånger och kommit fram till en egen lösning, som blir betydligt billigare än att värma upp hela universum.  :rolleyes:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...