Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
odysseus65

Isolering?

Rekommendera Poster

Har läst en del om hur man ska isolera sin fuktiga å kalla enkellaminatsbåt å dom flesta pratar om liggunderlag. När jag läst lite mer så verkar det som att stenull, cellplast å 'Aerolen' som brukar vara dämparmatta under golv skulle vara minst lika lämpliga å ffa billigare än liggunderlag.

 

Någon som har erfarenhet av dessa material?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Ska du ha ett ytterskickt av t e x vinyl så blir det nog svårt att limma på mineralull.

 

Jag köpte isolering hos östersjökompaniet, det har bättre mått än liggunderlag tycker jag.

 

Liggunderlag är ju bara ca 2000x600mm.http://www.ostersjokompaniet.se/sensaten--lopmeter-p-372-c-117.aspx

Framförallt undvik hjertmans isolerskivor, de var hemska att limma.

Deras skrovklädsel däremot är bättre än östersjökompaniets.

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lärt mig av det riktiga proffset(!), köp liggunderlag på Ö&B och lägg dubbelt. Vill man ha ännu mer isolering kan man limma en eller flera 1 cm tjocka frigolitskivor, det funkar.

Vill man snåla kan man, åtminstone på vissa ställen, skippa mattan. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på 30 mm cellplast på bygghandeln. Kostar en bråkdel av vad dubbla lager liggunderlag går på.

 

Är rädd att vinyltapeten som båtfirmorna säljer är mycket dyrare. Finns det nåt bra å billigt alternativ där? Skulle det vara nåt problem med nån typ av textilmatta/väv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ö&B's liggunderlag är billigt. Det går inte åt speciellt mycket vinylmatta, lägg de extra hundralapparna så det blir bra i stället för att snåla, lägga massor med timmar och få det halvdant. Visst, vill du experimentera med frigolit och väv, gör det - men hur mycket sparar du i reda pengar?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha ett ytterskickt av t e x vinyl så blir det nog svårt att limma på mineralull.

 

Jag köpte isolering hos östersjökompaniet, det har bättre mått än liggunderlag tycker jag.

 

Liggunderlag är ju bara ca 2000x600mm.http://www.ostersjokompaniet.se/sensaten--lopmeter-p-372-c-117.aspx

Framförallt undvik hjertmans isolerskivor, de var hemska att limma.

Deras skrovklädsel däremot är bättre än östersjökompaniets.

 

Jag tänker tvärt om.

 

Det finns ju såna mattor på stora rullar. Tror jag såg nån sån rulle när de byggde avloppsreningsverket på Smögen.

 

Kan ju inte nu mer än 20 år senare exakt komma ihåg hur stor den var, men jag gissar att den var 4x25 meter. Fruktansvärt otymplig att hantera i en liten båt.

 

Liggunderlagen som jag brukar köpa billigast på ö&B har ju ett behändigt format och dessutom blir det ju raka kanter, viket jag ser som en fördel. Lätt att hantera i ett trångt utrymme. Efter som kanterna är raka behöver man inte skära och passa så mycket, utan man sätter dem kant i kant.

 

Vissa ställen får man naturligtvis skära om skrovet buktar mycket, men erfarenhetsmässig, efter att isolerat ett antal båtar med just liggunderlag, är det inte speciellt ofta man behöver skära för att få bra passnig.

 

Dessutom skär man ju inte lika rakt och fint som de "maskinskurna"

 

Kör man då med dubbla liggunderlag som jag brukar göra, så täpper man till eventuella köldbryggor och underlaget blir slätare att limma ytmattan på.

 

Personligen ser jag ingen fördel med att försöka passa in stora ohanterliga sjok, när det är betydligt lättare att hantera mindre.

 

Men vi har ju alla våra idéer.  :o

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avänd aldrig vanlig frigolit. Det satt i min båt som isolering bakom konstläder i hytten. I hytten hade listen runt en del fönster läckt lite. När jag tog bort frigoliten så hade den sugit åt sig så mycket vatten att den vägde som motsvarande bit plywood ungefär. Bakom frigoliten var det rosthål då det säkert inte hade varit torrt där på flera år.

Dessutom är den inte så trevilg om det börjar brinna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frigolit funkar. Jag använde det i början på åttatalet i en båt med matta utanpå och det var helt intakt enl dåvarande ägare, 30 år senare. Men precis som trä så får det inte utsättas för vatten eller eld direkt. Det är ju ett godkänt byggmaterial.

Det funkar om man vill ha en tjock isolering, limma ett eller några lager 1 cm frigolit.

Men Ö&B's liggunderlag är billigt, i synnerhet när de har kampanj, och det är enklare att sätta.

Annars är ARMAFLEX ett utmärkt material men betydligt dyrare om man inte kan "hitta" det.

Antagligen skulle vara enklast med typ 20 cm våder som limmas diagonalt i dubbla lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frigolit funkar. Jag använde det i början på åttatalet i en båt med matta utanpå och det var helt intakt enl dåvarande ägare, 30 år senare. Men precis som trä så får det inte utsättas för vatten eller eld direkt. Det är ju ett godkänt byggmaterial.

Det funkar om man vill ha en tjock isolering, limma ett eller några lager 1 cm frigolit.

Men Ö&B's liggunderlag är billigt, i synnerhet när de har kampanj, och det är enklare att sätta.

Annars är ARMAFLEX ett utmärkt material men betydligt dyrare om man inte kan "hitta" det.

Antagligen skulle vara enklast med typ 20 cm våder som limmas diagonalt i dubbla lager.

Visst funkar frigolit om det inte brinner eller blir fuktigt. Det har dessutom bra isolerförmåga och var vanlnligt i äldre båtar. Material som används i t.ex. liggunderlag har slutna porer och suger inte åt sig fukt är enligt min menig ett betydligt bättre val. Det finns även ett isolermaterial (kommer inte ihåg vad det heter) som är som frigolit men med slutna porer och tål fukt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det finns även ett isolermaterial (kommer inte ihåg vad det heter) som är som frigolit men med slutna porer och tål fukt."

Det finns flera typer av cellplast som är bättre än frigolit men också betydligt dyrare. Enklast är forfarande liggunderlag men ska man ha tjock isolering så kan det bli för mjukt på vissa ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Enklast är forfarande liggunderlag men ska man ha tjock isolering så kan det bli för mjukt på vissa ställen.

 

Första gången jag isolerade med liggunderlag var på min havsfidra.

 

Det var så fruktansvärt kall på skrovsidan när man seglade om höstarna. Ibland hände det att  det blev lite varmt i sovsäcken och man öppnade dragkedjan. Råkade man då vända sig så att ryggen kom åt skrovsidan, var det inte speciellt behagligt.

 

Det fanns 3 mm matta av nåt skum på skrovsidan. Limmade på 10 mm liggunderlag. Längs förpiken i havsfidran gick en hylla som var fäst i för och akterkant. Eftersom havsfidran är ganska bullig var hyllan smal i ändarna men bred på mitten. La man nåt tungt i mitten på hyllan ville den vida sig nedåt.

 

Kom på den smarta iden att jag limmade på ytterligare ett lager liggunderlag upp till hyllans underkant plus 3 mm ytmatta på det. Sammanlagt 26 mm skum.

 

Om man blev liggandes mot skrovsidan sjönk man nästan in i materialet. Å vad varmt och gott det blev. Sen dess har jag alltid lagt dubbla 10 mm liggunderlag på de båtar jag isolerat.

 

I regel blir det 23 mm med ytmattan. Undra om det kan bli för tjock även om man skulle lägga på 5 lager liggunderlag!? Jag tror inte det.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Har även läst att det är olämpligt att isolera skrovet under kojerna pga att det skulle ge fuktproblem i det utrymmet, å att det då är bättre att isolera in mot kajutan. Det blir alltså att isolera insidan på kojväggen? Att isolera utanpå kojväggen in mot salongen känns osnyggt. Uppåt kojen ligger ju en isolerande madrass så det måste väl räcka. Kan ju ändå inte limma isolering över stuvluckorna hur som helst. Fast kanske ett löst liggunderlag under madrassen för att inte få upp kondensfukt i den?

 

Måste erkänna att jag blir rätt snurrig av att försöka tänka på hur jag ska styra kondensen.. Stämmer det att en tajt limmad isolering hindrar droppande kondens på den ytan men att det inte minskar den totala fuktnivån i båten? I såna fall borde man väl kunna använda lösa isolerande paneler lika gärna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snurra inte till det nu...
Satsa på att isolera skrov (och eventuella däcksytor) i enkellaminat. Du slipper då kondensdroppet då fukten inte kan kondensera mot den ytan, helt enkelt. För att få ut fukten ur ruffen ventilerar du. Lösa paneler är skit att hålla på med då de skall förvaras någonstans när de inte används, risken är också att det kondenserar bakom panelen om det finns luft bakom den och det blir fuktigt där då det är dålig luftomsättning bakom.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har isolerat i stuvutrymmet under kojerna i förpiken, som har en stor öppning ut mot boutrymmet. I luckan på ovansidan är det en massa hål för att ventilera från madrassen. Har också en sån där matta som skall sprida och ventilera ut fukten som bildas i madrassen.

 

Förr var alltid madrassen fuktig. Det har jag inte märkt de senaste åren sen jag gjorde detta arrangemang. Om jag skall va ärlig har jag inte kollat, men jag har inte märkt av nån fukt. Det gjorde jag alltid förr - utan att kolla nåt speciellt.

 

Det finns alltid ställe där fukten kan kondenseras. I min båt är dusch-utrymmet mitt i båten en sån plats, men även de "plexiglasfönster" och däcksluckan som finns i förpiken.

 

Sen har jag två solcellsdrivna ventilatorer. En på toaletten och en i garderoben mitt emot. De går alltid - om jag inte stänger av dem - tom på vintern. Fast jag täcker ju aldrig båten, mer än över sittbrunnen.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt så här: Båten är fin invändigt å ytorna i kajutan som inte är trä är täckta med den vanliga fräscha båtvinylen. Den stoppar kondensen men gör inte mycket för värmeisoleringen. Däremot är hälften av den stora förpiken helt rå så att det droppar ner på dig när du ligger där.

 

Det skulle kännas som helgerån att limma ett lapptäcke av liggunderlag över den snygga båtvinylen. Däremot en tunn typ av liggunderlag i den råa förpiken för att hindra droppet.

 

Isoleringen tänker jag mig sedan med tygklädda paneler av 30 mm bygg-cellplast som jag kan köpa på gångavstånd för 20 kr st. Det är alltså byggpaneler som är mycket större än ett liggunderlag å 2-3 gånger tjockare. Jag har inte varit å känt på dom ännu men tänker att stora paneler i den tjockleken borde kunna vara tillräckligt flexibla för att kunna följa båtens konturer utan mera förankring än några ränder med kardborretejp.

 

Jämför med klädda paneler i tex bilar som är luftigt fästa med några plastnitar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lättdriven fläkt är nog en vettig sak. Borrade ventilationshål i kojlådan har jag också läst om. Annars borde ev kondens under kojen bara kunna få färdas rätt ner i kölsvinet. Den kondensen som är annars i kajutan är på träpanelerna som omger fönstrena. Dom vill jag inte gärna täcka in å vet inte hur jag skulle isolera dom på ett snyggt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det kommer fungera dåligt, som sagt. Men prova - berätta om det blev bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

 

Ska du ha ett ytterskickt av t e x vinyl så blir det nog svårt att limma på mineralull.

 

Jag köpte isolering hos östersjökompaniet, det har bättre mått än liggunderlag tycker jag.

 

Liggunderlag är ju bara ca 2000x600mm.http://www.ostersjokompaniet.se/sensaten--lopmeter-p-372-c-117.aspx

Framförallt undvik hjertmans isolerskivor, de var hemska att limma.

Deras skrovklädsel däremot är bättre än östersjökompaniets.

Jag tänker tvärt om.

 

Det finns ju såna mattor på stora rullar. Tror jag såg nån sån rulle när de byggde avloppsreningsverket på Smögen.

 

Kan ju inte nu mer än 20 år senare exakt komma ihåg hur stor den var, men jag gissar att den var 4x25 meter. Fruktansvärt otymplig att hantera i en liten båt.

 

Liggunderlagen som jag brukar köpa billigast på ö&B har ju ett behändigt format och dessutom blir det ju raka kanter, viket jag ser som en fördel. Lätt att hantera i ett trångt utrymme. Efter som kanterna är raka behöver man inte skära och passa så mycket, utan man sätter dem kant i kant.

 

Vissa ställen får man naturligtvis skära om skrovet buktar mycket, men erfarenhetsmässig, efter att isolerat ett antal båtar med just liggunderlag, är det inte speciellt ofta man behöver skära för att få bra passnig.

 

Dessutom skär man ju inte lika rakt och fint som de "maskinskurna"

 

Kör man då med dubbla liggunderlag som jag brukar göra, så täpper man till eventuella köldbryggor och underlaget blir slätare att limma ytmattan på.

 

Personligen ser jag ingen fördel med att försöka passa in stora ohanterliga sjok, när det är betydligt lättare att hantera mindre.

 

Men vi har ju alla våra idéer. :o

Jag gjorde mallar och limmade in en perfekt bit

 

Lapptäcken är inte min hobby....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag gjorde mallar och limmade in en perfekt bit

 

Lapptäcken är inte min hobby....

 

 

Jo mallar är även en av mina favoriter när det är besvärliga bitar som skall passas in. 

 

Men det finns olika syn på hur man arbetar för att få ett bra resultat.

 

Det som passa dig passar kanske inte mig och tvärt om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Absolut, vi har alla våra idéer :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"I regel blir det 23 mm med ytmattan. Undra om det kan bli för tjock även om man skulle lägga på 5 lager liggunderlag!?"

 

Hm. Madrasserad cell?

--

Fuktig luft kan kondensera på alla ytor som inte är isolerade, isolera i princip allt utom kölsvinet inkl durkarnas undersida så blir det riktigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"I regel blir det 23 mm med ytmattan. Undra om det kan bli för tjock även om man skulle lägga på 5 lager liggunderlag!?"

 

Hm. Madrasserad cell?

--

Fuktig luft kan kondensera på alla ytor som inte är isolerade, isolera i princip allt utom kölsvinet inkl durkarnas undersida så blir det riktigt bra.

 

Kölsvinen måste väl känna sig isolerade i moderna båtar - eftersom de inte finns.  :P

 

Den isoleringstanken är i princip den jag anväder. Sen blir det ju en del ventiler/fönster och genomskinliga däcksluckor som man får gå från principerna -för ljusinsläppets skull.

 

Din tanke med en ulltråd som kondensavledare kanske inte är så dum eller nån annan form av takränna/stuprör på vissa ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Din tanke med en ulltråd som kondensavledare kanske inte är så dum"

Inte min tanke, låter mer som Forgus ;)

 

"eller nån annan form av takränna/stuprör på vissa ställen."

Även kallat Helsingborgspackning.

 

Det enda rätta är dubbla rutor. Har man gummiliter så kan man enkelt limma på en inre plexiruta, grejen är ju att få det snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Varför inte betongtäckmatta, samma  neopren material  som liggunderlag men större mått.

 

post-67245-0-14561000-1411841860_thumb.j

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betongtäckmatta eller en sådan tunn matta man lägger under golv för att hindra kondens. På de flesta större ytor kommer jag nog testa mina beskrivna cellplastpaneler men på vissa ställen är nog liggunderlag lämpligt. Tjocka paneler i taket känns opraktiskt så där måste det bli en tunnare matta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar Biltemas liggunderlag lika bra? De har en EVA variant för 49:90..

 

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Bo-och-sova/Sovsack-och-liggunderlag/Liggunderlag-2000034691/

 

 

Vilket är bästa materialet att klä isoleringen med sen?

Det vill jag också veta. Jag tänker mig nån kraftigare typ av väv med lite stretch. Om man ändå har vinyl eller liggunderlag närmast glasfibern kan man väl ha nåt fint å mindre plastigt in mot kajutan/kroppen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Din tanke med en ulltråd som kondensavledare kanske inte är så dum"

Inte min tanke, låter mer som Forgus ;)

 

"eller nån annan form av takränna/stuprör på vissa ställen."

Även kallat Helsingborgspackning.

 

Det enda rätta är dubbla rutor. Har man gummiliter så kan man enkelt limma på en inre plexiruta, grejen är ju att få det snyggt.

Det skulle inte vara så svårt att lägga en tätningslist runt fönstrena å sen smacka på lämpliga plastrutor. Det mesta av fönstrens täcks ändå av gardiner.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Din tanke med en ulltråd som kondensavledare kanske inte är så dum"

Inte min tanke, låter mer som Forgus ;)

 

Förlåt i första hand Forgus 31 om jag missade att det var du som kom med förslaget och i viss mån bhemac om jag tillskrev dig en innovationsom inte kom från dig 

 

 

Det enda rätta är dubbla rutor. Har man gummiliter så kan man enkelt limma på en inre plexiruta, grejen är ju att få det snyggt.

 

Har funderat på det vid ett par tillfälle, men har aldrig kommit till skott. Fukten från kondensen på rutorna har aldrig varit nåt stort problem.  min nuvarande båt finns et en avrinningskanal - var det "Helsingborgspackning" det kallades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Din tanke med en ulltråd som kondensavledare kanske inte är så dum"

Inte min tanke, låter mer som Forgus ;)

 

"eller nån annan form av takränna/stuprör på vissa ställen."

Även kallat Helsingborgspackning.

 

Det enda rätta är dubbla rutor. Har man gummiliter så kan man enkelt limma på en inre plexiruta, grejen är ju att få det snyggt.

Det skulle inte vara så svårt att lägga en tätningslist runt fönstrena å sen smacka på lämpliga plastrutor. Det mesta av fönstrens täcks ändå av gardiner. :)

 

 

Sånt hade man på 50/60 talet på bakrutan i bilen "imskyddsruta"

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...