Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
scroll

Import av båt utan ce mærkning till Göteborg

Rekommendera Poster

Jag har blivit erbjuden lasten av en liten motorbåt (Glastron CV-21 1979). Båten måste användas i en privat utställning. Inget intresse för CE-märkning. Men nu har jag sett detta på transportstyrelsens hemsida:

Import av icke CE-märkt båt

Om båten som ska importeras inte är undantagen från krav på CE-märkning och saknar CE-märkning ska den genomgå en efterkontroll (Post Construction Assessment, PCA) och CE-märkas. Importören måste se till att detta görs före förtullning.

Båtar som saknar dokument och märkning som styrker att de uppfyller kraven får inte importeras och ska stoppas av Tullverket.

 

Är det verkligen sant att de tar min båt från mig, och jag kan bara få den levererad om jag CE märker ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Notera att det står "om båten inte är undantagen från CE-märkning".

 

"Följande produkter är undantagna från reglerna om CE-märkning av fritidsbåtar m.m.

Båtar som redan var i användning i något EES-land då reglerna blev tvingande. Dessa båtar omfattas inte av kraven om CE-märkning om de fanns på marknaden före den 16 juni 1998."

 

En båt från 1979 måste väl räknas som att den fanns på marknaden före 1998...

 

Men ring eller skriv till de ansvariga myndigheterna och fråga, så vet du säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Notera att det står "om båten inte är undantagen från CE-märkning".

 

"Följande produkter är undantagna från reglerna om CE-märkning av fritidsbåtar m.m.

Båtar som redan var i användning i något EES-land då reglerna blev tvingande. Dessa båtar omfattas inte av kraven om CE-märkning om de fanns på marknaden före den 16 juni 1998."

 

En båt från 1979 måste väl räknas som att den fanns på marknaden före 1998...

 

Men ring eller skriv till de ansvariga myndigheterna och fråga, så vet du säkert.

 

Import er fra USA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både ja och nej.

 

Tullen kommer inte att ta din båt, men du får inte importera den.

Det kan ju upplevas som samma sak.

 

För att tullen ska "ta" din båt måste de ju komma på att du ska föra in båten i Sverige.

 

Om du ska ställa båten på en utställning så borde du ju inte behöva CE-märka den. Jag har för mig att det finns undantag för detta, men jag kan inte hitta dessa undantag.

 

Gör som raol föreslår, ta kontakt med Transportstyrelsen för att få besked i ditt specifika fall.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både båtar som är självbygge och äldre båtar avkrävs inte CE-märkning! Står alldeles klart! Inga problem i reglerna.

 

Men du måste ha dokumentation på detta. Så lite förberedelser med pappersarbete så går det alldeles utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns bara ett sätt och det är att prata med Transportstyrelsen. Folktro har inget värde här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Importera den som konst, inte som en båt. Ska du bara ha den på en utställning så spelar det ju ingen roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Importera den som konst, inte som en båt. Ska du bara ha den på en utställning så spelar det ju ingen roll.

Det är tullen som avgör om man satt rätt statnummer vid import.

Annars kan man ju importera whiskey som rostskyddsmedel (vilket det ju egentligen är)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns bara ett sätt och det är att prata med Transportstyrelsen. Folktro har inget värde här.

Jo tack! Har importerat båt.  Flera. Där man har fått CE värdera och sertifiera, och där man pga ålder inte behöver.

 

Men det är inte poenget. Det är en mycket klar text i den lag/regel som gäller. Som har påpekats ovan.

 

Inget i vägen för att läsa villa jag våga påstå. Och om nogon säger nogot som stämmer med den lag/regel man själv finner coh läser- då vet man vad man ska fråga myndighet ifråga.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Importera den som konst, inte som en båt. Ska du bara ha den på en utställning så spelar det ju ingen roll.

Det är tullen som avgör om man satt rätt statnummer vid import.

Annars kan man ju importera whiskey som rostskyddsmedel (vilket det ju egentligen är)

 

 

Den ska ju stå på en utställning, något som bör kunna verifieras, varför att importera den som konst inte är speciellt långsökt utan till och med högst försvarbart.

Det där med whisky kan jag ju förstå om tullen inte skulle köpa rakt av...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack for alle input. Om båt inføres som en T1 (av en speditør, T1 kann man inte som privat) och modtager ikke er hjemhørende i Landet båten kommer ind til, er der ingen problemr med at få båden ud.

 

Løsningen blev Bremerhaven.

 

Skal komme med imput igen efter modtagelsen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Importera den som konst, inte som en båt. Ska du bara ha den på en utställning så spelar det ju ingen roll.

Det är tullen som avgör om man satt rätt statnummer vid import.

Annars kan man ju importera whiskey som rostskyddsmedel (vilket det ju egentligen är)

 

 

Den ska ju stå på en utställning, något som bör kunna verifieras, varför att importera den som konst inte är speciellt långsökt utan till och med högst försvarbart.

Det där med whisky kan jag ju förstå om tullen inte skulle köpa rakt av...

 

Nu är det tullen i pratar om och ska man vara snäll så kan man säga att de inte alltid är så smidiga ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack for alle input. Om båt inføres som en T1 (av en speditør, T1 kann man inte som privat) och modtager ikke er hjemhørende i Landet båten kommer ind til, er der ingen problemr med at få båden ud.

 

Løsningen blev Bremerhaven.

 

Skal komme med imput igen efter modtagelsen.

Det kan funka men transitering brukar innebära att den tyska tullen meddelar den svenska.

Som skrotobjekt eller avsedd för tävling borde gå men båten får då inte säljas vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA, det er svarer til transit i en lufthamn... og man skal køre direkt til fortullning i destinations landet.

 

Er skrotobjekt el. tävling genstand for moms ?

 

Skulle evt. kunne säljes videre til andet land ?

 

Hold da helt fest mand, sikke et cirkus....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Moms betalas alltid. Det går att sälja till icke EU-land alt. skrota med skrotningsintyg.

 

Bäst är nog att kalla båten flykting och låta den begära asyl ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var præcis der mine tanker kredsede, Momsen kan gå til opføring af asylcentre, som siden kan brændes af. Men nu skal vi nok holde focus på emmet her, så ikke admin syntes bølgerne går for højt..

 

Det jeg ikke fatter är at tolden i bremerhaven siger det er oplikatorisk at indgive CE dok for at få båden frigivet, man samtidigt siger at med T1 "transit" kan jeg sälv hente den og köre til bestämmelses stedet (f.eks sverige).

 

Frågan er så om Tolden snupper båten pga. manglende CE der..

 

Hvad nu om jeg møder en person på veien fra bremerhaven til Sverige og sælger båten undervejs. Gad vide hvad der så passerer... man gør jo mycket for den man älskar (båten).. og vil ikke at sin älskade bliver gisslan i det CE drama.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag TROR tyska tullen skickar papper till svenska tullen som sen skickar en bergäran till dig att inkomma med CE-papper.

 

Det jag varit med om är inte båtar utan en container som strippas i Hamburg sen skickas grejorna till mottagaren utan att lasera dens svenska tullen. Men istället skickar de en faktura på moms och tull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack.

 

Jeg vet inte rigtigt hvad jeg skal göre, så det bliver russisk roulette..... skal nok informere om hvad der pågik (midt December)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har kommit in tusentals icke CE-märkta båtar till Sverige via Göteborgs hamn mm

Inga problem med tull mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aye Aye

 

Göteborg it is then.

 

Nogen som vet om der er muglighet for sänkt Tull + Moms eftersom båten er fyldt 30 år och ikke produceres længere ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har kommit in tusentals icke CE-märkta båtar till Sverige via Göteborgs hamn mm

Inga problem med tull mm

 

Nu har tullen fått nya direktiv att de ska stoppa import av ej CE-märkta produkter. I vilken omfattning det sker vet jag inte men risken är ju ganska stor. Att det har kommit in båtar är ingen garanti för att det går framöver. Det är trots allt olagligt.

De som importerat ej CE-märkta båtar löper alltid en risk att få bekosta de förändringar som krävs för CE-märkning, det ansvaret slipper aldrig den som gjort importen.

 

Aye Aye

 

Göteborg it is then.

 

Nogen som vet om der er muglighet for sänkt Tull + Moms eftersom båten er fyldt 30 år och ikke produceres længere ?

Finns inga extra undantag. Prata med Transportstyrelsen, de brukar vara hjälpsamma, jag vet några som tog in en båt som slapp CE-kravet eftersom båten skulle vara kommersiell. Det var Transportstyrelsens glada pojkar som talade om hur de skulle göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yrkesbåtar behöver ingen CE-märkning. Säg att du ska köra charter med den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yrkesbåtar behöver ingen CE-märkning. Säg att du ska köra charter med den...

Ja men det blir nog inte så billigt, det kommer en del krav på köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt tillkommer det krav? För det första kan man ju fråga sig om det ens görs någon uppföljning, sedan om det finns någon tidsaspekt på när man ska börja köra charter.

Med tanke på att en båt bara utsätts för egenkontroll när det gäller utrustning med mera så är väl den enda kostnaden man kan åka på  registreringsavgiften för att få med den i båtdelen av fartygsregistret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte exakt vad som krävs men enligt de som gjort "resan" så ställs det en hel del krav, bla dokumentation (där ibland CE pappren kan duga). Man ska noga kolla detta noga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reglerne er ikke entydige... CE forkommer meg i mange tilfælde at skulle angives til HE for Handels Embago.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reglerne er ikke entydige... CE forkommer meg i mange tilfælde at skulle angives til HE for Handels Embago.

Exakt, det är till för att skydda europeisk båtindustri. Sen är ju det ju även en hel del vettiga krav också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE kraven är nog vettiga men jag tycker inte att det är vettigt att kräva CE-märkning på båtar tillverkade mellan 1950 och 1997 vid import till EU. Det är faktiskt fullständigt hål i huvudet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE kraven är nog vettiga men jag tycker inte att det är vettigt att kräva CE-märkning på båtar tillverkade mellan 1950 och 1997 vid import till EU. Det är faktiskt fullständigt hål i huvudet.

Det tyckte jag också men den förklaring jag fått är att det tillverkades mängder med riktigt dåliga båtar, framförallt i USA, på den tiden. På senare delen av 90-talet började man ställa krav även i USA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...