Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kalle_AMK

Mercury/Mariner 60hk -90. Problem med bränslepump?

Rekommendera Poster

Min motor är alltså en Mariner 60hk utan separat oljesmörjning. Jag tror den är från 89-92nånting men vet inte säkert.

Den har den sista tiden gått ryckigt och inte gett full effekt. Den har alltså haft lite svårt att gå över planingströskeln och jag kommer upp i 32-33 knop snarare än 37 som jag brukar. Den tvekar någon sekund på gaspådrag  (från halv gas till full) och när jag drar av på gasen sakta håller den samma fart och varv som om den redan får så mycket bränsle den kan få. Detta gäller inte från full gas utan ca 20 knop. När jag drar av på gasen håller båten stadigt 20 knop tills jag dragit spaken betydligt närmare tomgång. Båten har ren botten osv.

En motorkunnig kille som jag tror på sa att det var skitiga förgasare som var problemet sedan jag beskrivit symptomen. Jag trodde först att det var tändproblem, men killen trodde inte det. Han sa dock att jag kan testa om spolen är frisk genom att se om gnistan kan hoppa ca 10mm mellan stift och motorblock. Det gör den på alla 3.

 

Jag har nu fått tillbaka motorn med tvättade förgasare och nya stift. Första resan ut till ön (3 NM) med 6 pers och packning kände jag mig nöjd eftersom jag inte upplevde någon tvekan och vi lätt kom upp i 25 knop. när jag sedan vände tillbaka till land för att hämta resten av packningen ville den knappt komma upp i plan. Vi har väldigt grunt och bevuxet där båten ligger. Just nu är det lågvatten vilket inte gör saker lättare. Kanske gick motorn lite i leran och jag fick vänta ca 30-60 sekunder på en bra skvallerstråle. Oroliga sekunder. Strålen brukar vara tveksam eller till och med försvinna när jag tiltar upp mycket. Men när strålen väl kom körde jag iväg - ensam i båten. Nu kom jag knappt upp i plan och motorn tvekade mer än vanligt. När jag gav full gas lyckades jag med en hårsmån hålla 17 knop. Jag provade att choka, pumpa med gasen under gång, gå ner på tomgång och sedan till fullt men den ville inte.

Nu har jag blåst med tryckluft "baklänges" i kylslangen, kört en stund med bensin från en annan tank och sedan tillbaka till min tank. Jag har även pumpat på blåsan under gång utan resultat. Dock var det jäkligt att komma åt så jag är inte säker på att det testet är att lita på. Nu går den ungefär som innan rengöringen av förgasarna.

Någonstans har jag hört att kylvattentrycket har med bränslepumpen att göra. Stämmer det? D v s att lågt kylvattentryck på verkar bränsletillförseln på något sätt.

Jag vet att efter en längre luftfärd en gång betedde sig motorn ungefär såhär dvs tvekade och tappade ork. Den gången drog jag av på gasen och sedan gick hon för full igen.

Annars känns det som att den inte får bränsle som den ska. Varför vet jag inte.

 

Jag hade en mercury rakfyra förr. Den hade en bränslepump med ett membran som jag fick byta ibland. Symptomen då var att den storknade på full gas men gick i övrigt bra.

 

Tacksam för snabba svar. Jag är ute på ön nu och vill gärna komma i land på rätt sätt.

 

K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha - eftersom ingen svarat på detta ämne får jag väl besvara mina egna frågor.

Att motorn gått ryckigt verkar bero på oxiderade ledningar till och från en av tändspolarna. Jag har polerat upp den nu och då gick motorn mycket jämnare och hade bättre ork, men tvekade fortfarande några sekunder innan respons på gaspådrag.

Sedan jag bytt alla delar i bränslepumpen är tvekan helt borta.

Tidigare hastighetsrekord var 37,2 knop. Nu noterade jag 38,7 vid första resan. Det betyder nog att förgasarna mådde bra av lite omvårdnad.

 

Åter nöjd båtägare alltså.

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant. Det är hur som helst väldigt kul att lösa problemen. Iaf när det är gjort - under tiden kan det kännas hopplöst. Speciellt om man som jag befinner sig i sommarstugan på en ö utan bro.

 

K

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...