Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
papiljon

Val av olja till teakdäck

Rekommendera Poster

Även på min förra båt så hade jag teak på akterdäcket och det var obehandlat när jag köpte den. Jag använde Snappy teaks två stegs behandling för rengöring och återställning av däcket. Däcket blev riktigt fint men det tog nog på teaken så det är nog inget man ska göra många gånger.

Jag behandlade sedan med Snappys teak sealer och resultatet blev snyggt till en början. Det märktes var man steg mycket för där nötes sealern bort, la man på nytt på dessa ställen blev det en nyansskillnad.

Åren efter den första behandlingen struntade jag i steg ett på Snappybehandlingen, jag tog flaska två för rengöring och borstade med medföljande borste, behandlade sedan med sealern. Jag hade alltid kapell på så akterdäcket var väl skyddat, jag tror inte att det hade hållit lika bra om däcket hade varit utsatt för sol och regn.

Därför så undrar jag om det finns något bättre.

Peter_K har inte så bra erfarenheter - någon annan som har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska kanske förklara att bredvid teaken i sittbrunnen sitter en fernissad list. Den hade samma kulör som sittytorna vid sjösättning, men redan i juli var skillnaden stor och vid upptagning såg det så gott som obehandlat ut i mina ögon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev det flammigt eller var det jämnt som behandlingen "försvann"

Har du kapell eller något annat som skyddar sittbrunnen eller är den utsatt för väder och vind

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en segelbåt - sittbrunnen är helt oskyddad och sol, vind och vatten gör sitt. Det har inte blivit flammigt. Jag skulle påstå att behandlingen på sin höjd bromsat åldrandet något, men jag tycker att det höll bättre på förra båten där jag slipade och nåtade om däcket och sedan dränkte in det med tung-olja. Efter jag gjort det insåg jag att silvergrått däck varit stiligare, och det tog säkert ett par år innan oljan försvunnit helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat lite med vitolja, på ek. Otroligt bra resultat. Kommer testa på lite teak så får jag se.

Jag tycker som många, trots att jag hört att man inte ska tycka så, om teaken så som den är ny.

Har tvättat utemöbler hemma med alkaliskt tvättmedel, ibland behandlat med syra för att få det ljust. Geggat in med linolja. Har funkat fantastiskt.

Därför gjorde jag så med hela båte åxå... för jag gillar inte silverrävteaken (så som den ska vara när den fått sin patina)..

Teken blir väldigt mörk.. så de senaste åren har jag bestämt mej för att jag ska tycka om den grå färgen, men min har inte blivit grå utan håller den mörka oljade tonen forfarande efter 4 säsonger.

Provar på liten yta, badbryggan t.ex. eftersom den används mycket och är avgränsad... ev. även sittbrunn. Så återkommer jag m resultat.

Nån som provat med vitolja, även kallad farma-olja (läkemedels/livsmedels-olja)

Petroleumprodukt som är väldigt ren. Tänker att det inte ska växa bakterier mögel mm i den oljan... det gör det definitivt i biologiska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K

Det verkar ju inget vidare att behandlingen gör så att ytan blir som i stort sett obehandlad redan efter några månader.

Det som jag känt med vissa oljor är att de drar åt sig smuts och andra föroreningar, det kände jag aldrig med sealern.  

 

Caribic

Har aldrig hört talas om vitolja, farma-olja, Vad innehåller den, står det något på burken.

Jag läste om den och det är lite vittpigment i oljan undra om det finns något pigment som gör teaken gyllenbrun.. har liksom fastnat för den färgen.

Ska bli intressant att höra om dina erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej vitoljan är helt färgfri, som vatten.

används bla. tillsammans med petroliumalkohol som rengöring/ytbehandling för rostfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps. Finns olika fabrikat, tror alla oljebolag har en variant ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska I år prova Teak protector från international.

 

Alternativ 2, båtsytems teakolja...

 

Ska användas på peken samt badbryggan.

 

Ris eller ros? erfarenheter?

 

//Bjorn

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har behandlat ytor som inte är gångytor med Owatrol, mättat med D1 och sedan lagt på fyra till fem lager D2

Efterföljade år mattat ned med fint våtslippapper och D1 torka av och två nya lager med D2.- snyggt men kanske inte så bra att gå på. Det blev halt men riktigt blank och snyggt

Behandlingen såg bra ut under år som jag hade båten

 

Lite OT men....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmm. Nä. Lära sig gilla grå teak alt. leva med att teaken måste tvättas varje vår.

Har testat vitolja, på bara små delar och inte hela båten.

Det blir lika "svart" som med ex teak-lin eller anna olja.

Vaselin kanske? Syrafri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmm. Nä. Lära sig gilla grå teak alt. leva med att teaken måste tvättas varje vår.

Har testat vitolja, på bara små delar och inte hela båten.

Det blir lika "svart" som med ex teak-lin eller anna olja.

Vaselin kanske? Syrafri?

Svart? Oljade du på den grå reaken direkt eller..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt Snappys två stegs rengöring då teaken på badbryggan var obehandlat grå och när jag ändå var i farten så fick akterdäcket samma behandling. Som steg tre blev det Golden Teak med två strykningar och det ser riktigt bra ut - nu är det bara och vänta och se hur det håller och det ska bli spännande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat lite olika behandlingar genom åren på teak. Önskan har varit att få teaken att behålla sin ursprungliga bruna färg (som nyslipad teak).

 

Det har i tur och ordning varit:

 

1) Oljor av olika slag (Internationals teakolja, linolja, kinaolja mm). Resultat: Mörkgrå teak som samlar sot och smuts från luften och går svart färg med tiden. Trist variant som bör undvikas enligt mig!

 

2) Golden teak sealer: Snyggt ungefär halva säsongen, sen över går färgen i en gröngul ton (och där ytskiktet slitits för mycket grånar teaken precis som obehandlad teak. Går att komma till rätta med om man gör en lätt avslipning ungefär mitt i säsongen och lägger på ett nytt lager. Gillade ändå inte färgen i slutet av säsongen. Övergick därför till:

 

3) Teak-O-Bello: Vattenbaserad polymer baserat medel som lägger sig son ett (tunt) ytskikt på teaken. Har en viss vattenavvisande effekt som kanske kan vara ett plus. Vid rejäl väta går fukten igenom ändå och jag gissar på att teaken då tar längre tid att torka upp också, jfrt med obehandlat. Har antagligen ingen pratktisk betydelse. Jag upplever det som att ytan skyddar teaken och att slitaget på teaken minskar. Färgen håller sig snygg hela säsongen, förutom på de ställen där slitaget är större (typ ytor där skot kan ligga emot och nöta eller där man springer mest. Precis som för Golden Teak får man då fläckar i teaken som grånar och behöver bättras på vilket är lätt gjort. I mitt tycke har Teak-O-Bello funkat klart bäst av de medel jag provat på att behandla teakdäck med. Andra är av annan uppfattning vilket lätt till att importören slutat sälja medlet. Suck..

 

4) Fernissa: Funkar kanon och blir snyggt! Har använt det på tofter och överliggare på reling samt på nåtad teak på rufftak. Kanonsnyggt och hållbart om man är uppmärksam och fixar skador. 1 nytt lager fernissa varje är krävs för att hålla det i skick. Har använt Epifanes teakfernissa för detta vilket rekommenderas. Minimum 8 lager fernissa läggs första året.

 

5) Benarolja: UV-Benar tror jag att den oljan jag använder heter. Har använt den till mina durkar i sittbrunnen (lagda i krysslagd teak, ingen nåtmassa). Blir ursnyggt och hållbart och ger ett bra grepp med rätt skor även om det är blött! Med fel skor snorhalt! Barfota funkar bra också. Tror jag la tre-fyra lager första året, därefter en lätt avslipning och ett nytt lager inför varje säsong. Snyggt och hållbart! Kan tänka mig att det kan ge problem på nåtade ytor, testa en liten bit först så att inte oljan löser nåten eller att den inte torkar över nåt!

 

Sammanfattning: De fernissade + benaroljade ytorna är jag nöjd med! Kräver ett visst underhåll för att hålla sig snygga i längden och funkar inte att hoppa över med skötsel nåt år, straffar sig snabbt då med massor av merarbete senare. Sparar dock teaken från slitage så länge man sköter det ordentligt och förblir snyggt! När det gäller Golden Teak och Teak-O-Bello så skulle jag undvika det idag, liksom andra varianter på teakoljor, utan bara satsa på att tvätta dessa ytor med såpa och låta det bli naturligt gråa. Och generellt för ett teakdäck skulle jag också undvika all form av behandling förutom just såpa. Fernissa och Benarolja ok för detaljer, skulle inte satsa på att fernissa eller benarolja ett helt däck! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat ett peke med teakribbor, tre ganska rejäla teakplankor. Jag skulle vilja behandla dem så att dom blir riktigt snygga men samtidigt får de inte bli hala. Benar oljan låter intressant, vad är rätt skor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utvändig teak som man gå på skall aldrig behandlas.

 

Några har fått för sig att grå teak är fult.

 

Det är väl ungefär lika dumt som att många tycker att solen alltid skall skina från en molnfri himmel.

 

Obehandlad teak är halkfri - nån lätt rengöring ibland är inte fel, men att behandla den med en massa jox som ökar halkrisken är bara dumt.

 

Eller är det bara jag som är rädd om min lårbenshals!?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så tillhör jag dem som tycker att behandlad teak är snyggare, inte sagt att jag tycker att obehandlad teak fult.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat ett peke med teakribbor, tre ganska rejäla teakplankor. Jag skulle vilja behandla dem så att dom blir riktigt snygga men samtidigt får de inte bli hala. Benar oljan låter intressant, vad är rätt skor?

 

Rätt skor har för mig varit vanliga, klassiska seglarskor (nu senast någon Sebagovariant). Sulor som innehåller nån form av plast går bort!

 

Har tidigare haft en skärgårdskryssare med fernissat pinedäck. I jämförelse med det tycker jag att Benaroljat ger betydligt bättre grepp än fernissad yta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...