Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MagnusOL

Hjälp med bestyckning av förgasare

Rekommendera Poster

Hej!
 

Jag har en gammal 70-talsbåt med en nyrenoverad Cheva 350 V8 och Holley 4 ports förgasare. Allt är i princip frid och fröjd och båten har gått ganska bra i sommar och nu när jag tittar igenom motorn är stiften ljusbruna och fina. Ett problem har jag dock. Vid ca 35 knop, när andra steget kickar in, ökar först båten några knop för att sedan tappa all kraft. Det känns som den får för lite bränsle.

 

Detta är ju inte man vill pilla med till sjöss så jag tänkte prova bestycka om den nu under vintern. 

 

Så nu till frågan. Har ni några tips på vad man kan hitta på för att lösa detta problem? Större huvudmunstycken? I sånt fall, hur många steg större?

 

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för förgasare, jag antar vaccumsekundärer? Börja med att grundställa förgasare, särskilt bränslenivån i flottörhusen som kan vara helt fel när förgasaren levereras, och se till att den är helt rengjord.

 

Min båt tappade orken när sekundärerna öppnade, det visade sig bero just på att bränslenivån i det flottörhuset var så låg att det knappt kom någon soppa alls. När du belastar motorn så att alla spjällen öppnar ska det komma soppa ur alla injektorer (eller vad det heter). Du ser lätt om det kommer för lite, det ska skvala på ganska mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kommer ut alla.

 

Mailar lite fram och tillbaka med summit racing som sålde förgasaren och de hävdar att ljusbruna/beiga stift inte är rätt. Det trodde jag. Vad säger ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon bild på stiften?

 

Det är inte så att det är ett tändproblem, som att spolen börjar krokna och inte orkar ge ordentlig gnista vid högre varv? Hur varm blir den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska plocka bort ett stift igen och fota.

 

Tändningen är en ny HEI-fördelare med inbyggd spole. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...