Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Knorr026

Eberspächer D2 krånglar

Rekommendera Poster

Här kommer ett billigt tips!

Jag har visserligen en modell D4 men jag misstänker att konstruktionen är likartad.

Det finns ett pyttelitet (1-2 mm) lufthål som sitter ned i det gängade hålet där glödstiftet finns.

Detta lilla lufthål kan lätt sättas igen av skräp eller sot. Om du ändå tar ur glödstiftet, kolla då efter hålet och pilla med någon tunn böjd järntråd eller liknande för att rensa ur.

 

Jag hade så på min värmare, den ville ofta inte starta förrän efter andra försöket -ibland inte alls. Och spänningen var helt OK. Efter denna hålrensning har den fungerat bra i flera år nu.

 

Det kan vara lite knepigt att få ur glödstiftet, man får inte plats med någon vanlig 11 mm (tror jag det var) hylsa eftersom glödstiftet också har en kabel fästad. Jag köpte en långhylsa på Biltema och slitsade upp den så att man kunde trä på den och låta kabeln sitta kvar. Det finns också en special-hylsa att köpa hos Thermoprodukter i Kalmar.

Jag har letat i min 3d... Efter det där hålet... hittar ej.

Kan du ta bild..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker på att det lilla hålet finns på alla modeller. Det blir knepigt att ta en bild nu eftersom min värmare sitter monterad (och fungerande ) i båten. Jag försökte leta i Eberspächers manual och där nämns " Push the tool with the screen carefully as far as it will go,

ensuring that the bore (ø 2.7 mm) for the glow plug ventilation
is free."  Med screen menas ett nät som sitter runtom glödstiftet. jag fick själv tipset från Thermoprodukter då jag beskrev min värmares uppträdande..
 
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så stort hål!! Borde synas väl. Då har jag inget sånt.

Nät runt glödstiftet. Runt min är en värmespiral, inget nät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag är inte säker på att det lilla hålet finns på alla modeller. Det blir knepigt att ta en bild nu eftersom min värmare sitter monterad (och fungerande ) i båten. Jag försökte leta i Eberspächers manual och där nämns " Push the tool with the screen carefully as far as it will go,

ensuring that the bore (ø 2.7 mm) for the glow plug ventilation

is free." Med screen menas ett nät som sitter runtom glödstiftet. jag fick själv tipset från Thermoprodukter då jag beskrev min värmares uppträdande..

Okej. Tack. Jag ska kolla imorgon. Ska köpa mig en 11mm hylsa på Biltema så jag får loss staven. Är den verkligen 11? Tycker den ser större ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Se bifogad bild!

 

Kan det vara illustration 1 och nummer 3 i bilden som man syftar på  :)

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

båtelektriker.se

 

D2.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det finns D3-L,  D3-LC,  D3LC-Compakt.

 

Ser ut som om det är bara D3-LC som har någon typ av hål.

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

båtelektriker.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ni är inne på, så kan det vara den så kallade glödstiftsilen. Jag kan rekommendera ett kit enligt länken nedan. Har just servat min D4 med ett sådant.

Men, även jag har startproblem med min D4 ibland. Fläkten startar alltid som den ska om man startar den enbart i fläktläge, på samma vis som jag uppfattade att TS beskriver.

Men när man startar värmaren startar den inte alltid. Den röda dioden på kontrollpanelen lyser, men ingenting händer, den drar inte ens igång glödstiftet. Efter några försök hoppar den plötsligt igång och startar som den ska. Försökte öppna kontrollboxen för att se om jag kunde lokalisera något fel i elektroniken men den verkar helt ingjuten på min. Glödstift, flamsensor m.m. mäter alla ok, bränslepumpen funkar som den ska.

http://sales.butlertechnik.com/eberspacher-airtronic-d2-heater-service-kit-292199015407

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer ett billigt tips!

Jag har visserligen en modell D4 men jag misstänker att konstruktionen är likartad.

Det finns ett pyttelitet (1-2 mm) lufthål som sitter ned i det gängade hålet där glödstiftet finns.

Detta lilla lufthål kan lätt sättas igen av skräp eller sot. Om du ändå tar ur glödstiftet, kolla då efter hålet och pilla med någon tunn böjd järntråd eller liknande för att rensa ur.

 

Jag hade så på min värmare, den ville ofta inte starta förrän efter andra försöket -ibland inte alls. Och spänningen var helt OK. Efter denna hålrensning har den fungerat bra i flera år nu.

 

Det kan vara lite knepigt att få ur glödstiftet, man får inte plats med någon vanlig 11 mm (tror jag det var) hylsa eftersom glödstiftet också har en kabel fästad. Jag köpte en långhylsa på Biltema och slitsade upp den så att man kunde trä på den och låta kabeln sitta kvar. Det finns också en special-hylsa att köpa hos Thermoprodukter i Kalmar.

Testade med en 11mm hylsa idag. Lyckas inte få den att passa trots att jag fick undan kabeln via slitsningen. Är du säker på att det är 11mm hylsa som du använde? Tur att Biltema har billiga hylsor... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12mm hylsa är det för att demontera glödstaven.

Nu är allt rengjort, kabeln till pumpen lödd och kontaktspray på alla kontakter i styrdonet. Och allt fungerar som det skall nu! Perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...