Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Knorr026

Eberspächer D2 krånglar

Rekommendera Poster

Jag installerade en begagnad D2 i början av sommaren. Den har fungerat fint förutom att jag ibland fått göra några omstarter då den skickat vita röksignaler...  :unsure:

 

Men i slutet av sommaren så vägrar den starta.

  • Fläkten går (ventilationsläget fungerar med andra ord)
  • Bränslepumpen är tyst/tickar inte!
  • Kontrollpanelen fungerar som den skall.
  • Ingen trasig säkring. 

Problemet kom en hemresa i grovsjö. Jag förstår iofs inte varför det skulle ställa till problem, allt sitter ju trots allt fastskruvat. Men och andra sidan har jag inte kunskap om en värmares konstruktion. Nått kanske är känsligt för kraftiga skakningar under 2 timmar. Eller så var det bara slupen som gjorde att den slutade fungera just efter en tur i grov sjö. 

Vad skall jag börja med att felsöka? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla spänningen på värmaren, 90% av startsvårigheter består av spänningsfall.

 

 

 

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kolla om glödningen fungerar så kan du mäta på batteriet men bäst är att mäta på kontaktstycket vid värmaren. När glödningen är aktiverad sjunker spänningen i systemet p.g.a. att det går åt mycket ström. Fungerar glödningen så kan du jämföra spänningen vid batteriet med spänningen vid kontaktstycket. Skiljer det mycket är det dags att kontrollera anslutningarna med avseende på oxidation och dålig kontakt. Men eftersom bränslepumpen inte tickar så kan det var något överhettningsskydd som löst ut.

Lite matnyttig litteratur som kanske kan ge lite hjälp http://www.thermoprodukter.se/layout/current/docs/D2-D4-D4PlusFelRep.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ditt problem är vid pumpen tickar den inte så kommer inget bränsle fram till värmaren 

Aidrig fel att köra dom nyare på fotogen  i slutet av säsongen då sotar den sig själv .

 

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om problemet kom efter kraftig sjögång så är det troligt att skräp från tanken sugits upp och täppt till i matningsröret (som bara har några mm i diameter). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som bränsle pumpen eftersom den är tyst.

Annars har jag råkat ut för att det slagit vatten in i avgasröret vid gäng i grov sjö. Då får blir det för mycket mottryck och pannan kan ej starta.

Har hänt både på diesel spis och värmare för mig.

God Jul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låg spänning, värme/låg-vakt-givaren under den lilla gummiplutten bredvid glödstiftet, har löst ut.

på min hittade jag en diod, på kretskortet, som inte hade anslutning.

mät mellan kablarna som sitter på pumpen och kolla om den börjar pulsa ca 20-30 sek efter påbörjad start.

om du får puls. Koppla 12v t pumpen och dutta jord på andra kontakten, så känner du om pumpen tickar.

Om allt sånt funkar, ta en dunk med ren diesel som du kör värmaren från. RME-diesel funkar sämre än "riktig"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla en glödlampa parallellt med bränslepumpen, intill dess anslutningar,  och se om den gör små blinkningar. Gör den det är bränslepumpen som krånglar, eller också är det glappkontakt till den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla en glödlampa parallellt med bränslepumpen, intill dess anslutningar,  och se om den gör små blinkningar. Gör den det är bränslepumpen som krånglar, eller också är det glappkontakt till den.

Om du har den digitala termostaten(finns två modeller, (801 & Select) men oavsett vilken så kan du få felkoder I displayen. Vilket du borde fått vid det här laget. Annars kan du leta fel länge.

Här låter det som du fått minst två fel.

Som tidigare inlägg är det  helt rätt med för dålig spänning. Glödstaven(är ej glödstift på dessa värmare) blir ej tillräkligt varmt pga spänningsfall, men pumpen pumpar I lite bränsle. Nästa forsök blir glödstaven ännu varmare och förhoppningsvis tänder värmaren. Och rycker då till att börja med för den fått lite för mycket bränsle pga flera startförsök. 

 

Att sedan pumpen inte fungerar kan bero på flera olika saker. Värmaren spärrat sig på grund av felkod(går att ta bort med thermostat som anges I början).

Oxid I kontakten. (tryck I kontaktfettet som var med I satsen du köpte).

Eller så har pumpen "klibbat" fast på grund av RME. Försök få I fotogen för att lösa upp den.

 

Tipps: sätt ett bränslefilter mellan tank och pump. Visst det sitter en sil I inloppet på pumpen men knölig att göra rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj. Längesedan jag kollade min tråd. Fullt med bra tips! Tack alla! Nu är det dags att dra igång vårrusten och skaka liv i värmaren. Jag ska göra några nya startförsök med ny diesel och nytt batteri, men efter att jag gått igenom kontakter och rengjort pumpen. 

 

Jag har 801 termostaten. Hur får jag fram eventuella felkoder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felkoder Eberspächer

F00 - Inget fel.
F01 - Förvarning överspänning
F02 - Förvarning underspänning
F09 - TRS 003 frånkoppling
F10 - Avstängning pga överspänning
F11 - Avstängning pga underspänning
F12 - Överhettning
F13 - Övertemperatur flamdetektor
F14 - För stor skillnad mellan överhettnings- och vattentemperatur
F15 - För många överhettningar
F20 - Avbrott glödstift
F21 - Glödstift kortslutning
F33 - Fel på brännmotor eller varvtalsregleringen, varvtalsavvikelse
F37 - Vattenpumpen fungerar inte
F42 - Kortslutning, vattenpumpens utgång
F43 - Kortslutning, externa komponenter
F47 - Kortslutning, doseringspump
F48 - Avbrott, doseringspump
F50 - Drift frånkopplad pga för många startförsök
F51 - Flamsignal redan vid start
F52 - Säkerhetstid överskriden - ingen start
F53 - Flamavbrott i "power"
F54 - Flamavbrott i "stor"
F55 - Flamavbrott i "medium"
F56 - Flamavbrott i "liten"
F59 - För snabb ökning av vattentemperatur
F60 - Avbrott i temperatursensor
F61 - Kortslutning i temperatursensor
F64 - Avbrott, flamdetektor
F65 - Kortslutning flamdetektor
F71 - Avbrott, överhettningsbrytaren
F72 - Kortslutning i överhettningsbrytaren
F90 - Styrenheten defekt (internt reset)
F93 - Styrenheten defekt (RAM-fel)
F94 - Styrenheten defekt (EPROM-fel)
F97 - Styrenheten defekt (allmänt fel)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Bifogar en manual på hur du tar fram felkoder.

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

båtelektriker.se

 

Tack :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat felkoden. Det är avbrott doseringspump.

Om jag gör startförsök, skall det matas spänning till pumpen då? Om jag mäter så verkar det som det inte är ngn spänning fram till pumpen. Jag mätte direkt på stiften i kabeln till pumpen. Det kanske är fel sätt att mäta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tar ca 20 sek efter att du startat innan den börjar pumpa.

Då ger den impulser i heltakt/halvtakt beroende på full eller halv effekt.

Pumpen är en magnetventil/ backventil.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tar ca 20 sek efter att du startat innan den börjar pumpa.

Då ger den impulser i heltakt/halvtakt beroende på full eller halv effekt.

Pumpen är en magnetventil/ backventil.

Ok. Men efter ca 20 sekunder så borde jag ha spänning fram till pumpen? Antar att det skall vara 12v?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag bekräfta att det är spänning fram till pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en magnetpump, en sån där som "tickar", så ska..... minns inte vilken (jord eller spänning) det pulsera.

 

Har du spänning fram hela tiden så kan det vara jorden som kopplas på efter ca 20 sek. DÅ ska den typ "blinka"

Om du har spänning och jord på hela tiden, utan "blinkning" så "drar" pumpen utan att släppa, vilket den gör och fjädrar tillbaka utan spänning. Då pumpar den inte. Du kan testa att koppla 12V till ena polen och dutta med jord på den andra, så känner du att den pumpar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan kolla jorden... kolla så du har noll motstånd mellan din "Nolla" och annan jord..

Om du har motstånd där. Kör värmaren och kolla om du får pulserande nolla.

Om inte så har du avbrott i den kabeln.

Har du kollat så inte värmesäkringen löst ur?

en liten pigg under en gummiplopp, som du kan trycka in så det säger "knäpp"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade felet till att pumpen inte startade. Kabeln till pumpen är skarvad sedan tidigare och lödningen på ena kabeln hade släppt. Att jag fick fram spänning var antagligen bara tur. Nu är den tillfälligt hoptvinnad och pumpen går som den skall. Dock startar inte värmaren, trots flera försök.

 

Får felmeddelande F52 - Säkerhetstid överskriden - ingen start. Jag har nytt batteri som fulladdat, ny  diesel. Även förra säsongen kunde den vara svårtstartad. Några idéer/förslag vart jag skall felsöka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänning fram till glödstiftet.

Värmesäkringen löst ut så att det inte glöder.

Glödstiftet skitigt eller trasigt.

stopp, gegga eller liknande i bränsleslangen, munstycket e.dyl.

får du fram diseldimma, det glöder och fläkten blåser förbränningsluft, så funkar det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Instruktioner enligt service manualen

 

052 = Säkerhetstiden överskriden

 

 

Under startfasen registrerades ingen flamma.
• Kontrollera avgas- och förbränningsluftledningarna.
• Kontrollera bränsleförsörjningen / mät bränslemängden, se sidan 36.
• Kontrollera glödstaven (se felkod 020 och 021).
• Kontrollera flamsensorn. För diagram och värdetabell se sidan 32. Om OK -->
byt ut styrdonet.
 
Mvh
Kurt Vilén
Stockholms Marine El
båtelektriker.se
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tack batelektriker och Caribic410. Jag får fortsätta att felsöka på söndag.

 

Har ju inte kontrollerat ännu, men jag tror så här:

  • Kontrollera avgas- och förbränningsluftledningarna.

Den sög luft idag. Jag tyckte även att det kändes som det blåste lite svagt i skorsten (trots att den inte startade ordentligt)

  • Kontrollera bränsleförsörjningen / mät bränslemängden, se sidan 36.

​Tror inte detta är felet, men skall kontrollera ordentligt på söndag.

  • Kontrollera glödstaven (se felkod 020 och 021).

Inte kontrollerad tidigare. 

  • Kontrollera flamsensorn. För diagram och värdetabell se sidan 32.

Inte kontrollerad  tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bifogar diagram för flamsensor.

 

OK. 

  • Flamsensorn uppmätt. Ligger på rätt värde.
  • Glödstaven uppmätt. Ligger på rätt värde (med reservation att den inte uppmättes i rätt omgivande temperatur)
  • Bränslemängd under 90 sek uppmätt. Ligger inom angivna värden.

Efter detta försöker jag starta den igen och nu går den igång. Det är ju bra. Men jag har ju inte lagat nått eller bytt ut någon del.

Kan det varit dålig kontakt i styrdonet (kablarna för sensor o glödstav) och att ta bort dom och koppla in dom ledde till att det blev bra kontakt igen? 

Redigerad av Knorr026

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort flera startförsök och den startar antingen på första eller andra försöket. Allt väl så långt. 

Dock så skickar jag ordentliga röksignaler över hela marinan vid vissa startförsök. Vad beror detta på? Bör jag byta glödstaven eller något annat?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer ett billigt tips!

Jag har visserligen en modell D4 men jag misstänker att konstruktionen är likartad.

Det finns ett pyttelitet (1-2 mm) lufthål som sitter ned i det gängade hålet där glödstiftet finns.

Detta lilla lufthål kan lätt sättas igen av skräp eller sot. Om du ändå tar ur glödstiftet, kolla då efter hålet och pilla med någon tunn böjd järntråd eller liknande för att rensa ur.

 

Jag hade så på min värmare, den ville ofta inte starta förrän efter andra försöket -ibland inte alls. Och spänningen var helt OK. Efter denna hålrensning har den fungerat bra i flera år nu.

 

Det kan vara lite knepigt att få ur glödstiftet, man får inte plats med någon vanlig 11 mm (tror jag det var) hylsa eftersom glödstiftet också har en kabel fästad. Jag köpte en långhylsa på Biltema och slitsade upp den så att man kunde trä på den och låta kabeln sitta kvar. Det finns också en special-hylsa att köpa hos Thermoprodukter i Kalmar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...