Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Saendrae

Ruttet trä i plastad snipa

Rekommendera Poster

Hej! Har skaffat plastad träsnipa och hittat en del ruttet trä. På vissa ställen är det ruttet helt till plasten.

Hur reparerar man dessa skador?

 

Dessutom så är bottenstocken/kölen(?) genomrutten fram i. Hur tusan gör jag då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte kölen nedanom propelleraxeln på min förra snipa. Det var så ruttet att glasfibern släppt från träet. Kapade bort glasfibern och det ruttna träet, snickrade till en ny bit som limmades och skruvades fast. Sedan fasade jag av glasfibern och plastade över alltsamman. Eftersom man döljer det hela i ny glasfiber behöver man ju inte sätta så mycket estetik på hur man fäster nytt trä i det gamla bara formen utåt är snygg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att reparera en gammal träbåt med att plasta den är bara konstgjord andning för en tid framåt. Att reparera en plastad träbåt är nästintill dödfött då processen är så långt gången att man troligen inte hinner göra annat än att byta ut skadat trä. Skrota båten är mitt tips fast det inte är det du vill höra.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är beredd att hålla med pseudonym. Vanligtvis är plastningen gjord av en amatör som haft problem med läckage här och var, orsaken är då att träet är dåligt men lösningen att plasta var enklare än att åtgärda problemet med att byta det dåliga träet. Börjar du leta kommer du sannolikt att upptäcka fler ställen där båten är rutten. Naturligtvis finns det undantag - båtar som plastats original och som sedan tagits hand om av ägarna och som håller länge, men de undantagen är få. Tyvärr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att plasta en gammal träbåt är ett försök att förlänga livet på den.

 

Sen beror det ju på när plastningen är gjord.

 

Är det när plasten var billig spelar det kanske ingen roll att trät är ruttet.

 

Är den plastad på senare tid är väl skrotning det billigaste alternativet.

 

Pluggen till min Hållöjulle är en gammal bohujulle i ek, från 1800-talet.

 

post-106994-0-43418000-1445202082_thumb.jpg

 

Den blivande pluggen plastades med ett tunt lager laminat och spacklades och slipades till en yta så att det gick att göra en form på den. Sen seglades den i ett antal år, tills den, i en västlig storm, kom i närkontakt med bryggan. Täbåten var så rutten att hela akterstamnen blev skrot.

 

post-106994-0-26653900-1445202165_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla träbåtar, klink och kravell, är gjorda för att flexa lite. Lägger man på stum plast kommer den att utsättas för belastning och spricka. Fukt kommer in och inte ut. Sen är det kört. Jag skulle inte ta i en gammal plastad båt med tång. Inte värt besväret och pengarna. Om trät man laminerar på är en stum enhet är det en annan femma. Då får man en sandwichkonstruktion som i bakade båtar och träkajaker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riv bort allt ruttet trä. Fyll, där det behövs, med plast/glasfiber/aluminium eller nåt annat som inte ruttnar. fortsätt så vidbehov.. så har du till sist en plastbåt.

farför:

Ta två plastpåsar

lägg en plastbit i den ena och en träbit i den andra

häll i lite vatten

knyt ihop

kolla vad som hänt i resp påsar efter tid.

förslagsvis kan du låta dom ligga en båtsäsong till att börja med.

alternativt börja från scratch.. bygg i trä eller plast. Good luck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riv bort allt ruttet trä. Fyll, där det behövs, med plast/glasfiber/aluminium eller nåt annat som inte ruttnar. fortsätt så vidbehov.. så har du till sist en plastbåt.

Hmm... eller ett farligt mishmash som bara liknar en riktig båt?

En säker båt måste ha stor strukturell styrka*, varje detalj har från början optimerats för största styrka men ändå låg vikt. Trä liksom plast har väl sina "fibrer", är var för sig hyfsade "kompositer" beroende på inbakade rätt långa fibrer respektive armerings-mattor?

 

Att bara fylla i material efterhand som bärande delar ruttnar bort låter därför minst sagt dubiöst i mina öron! Tror tyvärr - likt flera ovan - att det klokaste TS kan göra är att skaffa en annan båt. Båtpriserna ligger ju extremt lågt så redan ganska små reparationer blir "olönsamma".

 

*) Båten väger något ton, lyfts hit&dit av kanske höga vågor där lyftkraften hela tiden flyttar sig under skrovet. Blir ständiga flexrörelser i materialet som AndersVi var inne på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har väl TS givit upp redan från början efter att ha ställt frågan på Maringuiden och är nog troligtvis inte inne och läser längre.

 

 

 

Saendrae

 

Aktiva inlägg 1

Gick med 18-oktober 15

Senast aktiv E18 okt 2015 13:04      

 

När det gäller plastade träbåtar måste man ställa sig frågan - när plastades den och av vem.   När "plastbåtar" blev vanligare runt 1970, plastades en massa plastbåtar här ute i väster. Plast och glasfiber var billigt och det var ett enkelt sätt att förlänga livet på en halvdålig båt. Man snålade inte på laminattjocklek.  

 

På en sån båt spelar det nästan ingen roll om man river bort det ruttna trät. Kan va en fördel för att få stopp på rötspridning från det området.   

 

 

Om man skall göra några åtgärder, får nästan bedömas från fall till fall.   Sen får man ju avgöra hur mycket tid och pengar man vill lägga ner på att förlänga livet ytterligare en period. Fast det fodrar ju en del kunskap/kännedom om plastade träbåtar.  

 

Att helt döma ut en plastad träbåt som man inte har sett, är inget som jag skulle göra. Den stora frågan är - hur tjockt är laminatet.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller hur tjock är plånboken i förhållande till att byta båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick en illa däran halvöverbyggd plastad träbåt på köpet när jag köpte en vagn att ta upp båten i. Har funderat på att -- som tidigare föreslagits -- riva ut det ruttna och bygga nya bärande detaljer i glasfiber inifrån, samt fylla på laminatet till betryggande tjocklek. 

 

Fast det mest sannorlika är väl ändå att hon blir liggande där i gräset sedan då jag behöver släpet för att dra upp båten som ligger i sjön... Motorn ska jag förbarma mig över: En Wickström W2 petroleummaskin!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@FinnMick: Det behövs mer detaljer även här, gärna bilder på skadan/skadorna.

 

Är det två olika båtar du frågar om? Isåfall är det nog bra att försöka fix iordning en i taget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, två olika båtar! Den sjödugliga är också en plastad träbåt, dock inte rutten. :)

 

En i gången, ja...jo...

Tänker som så, att prioriteten är åka. Sedan fixa så att man kan åka. Men för dagar när varken 1 eller 2 prioriteten är aktuell så kan ju eventuellt den landstående båten få sig något ryck, om inte annat så för erfarenheten.

 

Bilder känns överflödiga, ruttet trä i glasfiberskal har väl folk sett förr?

Mitt intresse ligger mest i om nån annan försökt och lyckats göra nåt liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...