Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bonazera

Byta växelvajer Penta 290DP?

Rekommendera Poster

Hej!

Ska till att byta växelvajern på min Orrskär 850 men blev fundersam i vilken ordning man tar det.

Kan man pilla loss vajern från reglaget utan att lossa det?

Måste man ha en ny vajer att koppla i när man drar ut den gamla? Vet ej längden! Ligger i kabelrör.

Tar man den bakåt eller framåt, kanske främre halvan bakåt och bakre halvan framåt?

 

Tips o råd mottages tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara lättast att lyfta upp reglaget och lossa vajern från reglaget. Dra ur vajern ur slangen vid skölden. Koppla ihop den nya vajern med den gamla med en bit 4mm bränsleslang, och dra igenom den nya med den gamla. Längden brukar stå i närheten av ena änden. Jag brukar spraya lite fett på sprayburk i slangen, när jag för in den nya vajern. Den brukar ta stopp precis när den ska ut ur hålet i skölden. Då brukar jag lyfta lit längst ner på slangen, för att styra in vajern i hålet. Det är bra att ha någon på utsidan som styr vajern rätt, så att man inte sticker hål i knutbälgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara lättast att lyfta upp reglaget och lossa vajern från reglaget. Dra ur vajern ur slangen vid skölden. Koppla ihop den nya vajern med den gamla med en bit 4mm bränsleslang, och dra igenom den nya med den gamla. Längden brukar stå i närheten av ena änden. Jag brukar spraya lite fett på sprayburk i slangen, när jag för in den nya vajern. Den brukar ta stopp precis när den ska ut ur hålet i skölden. Då brukar jag lyfta lit längst ner på slangen, för att styra in vajern i hålet. Det är bra att ha någon på utsidan som styr vajern rätt, så att man inte sticker hål i knutbälgen.

 

Det lät ju förnuftigt och skapligt enkelt men det är väldigt trångt från reglaget och bakåt.

Står längden på höljet eller på metallen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det brukar vara lättast att lyfta upp reglaget och lossa vajern från reglaget. Dra ur vajern ur slangen vid skölden. Koppla ihop den nya vajern med den gamla med en bit 4mm bränsleslang, och dra igenom den nya med den gamla. Längden brukar stå i närheten av ena änden. Jag brukar spraya lite fett på sprayburk i slangen, när jag för in den nya vajern. Den brukar ta stopp precis när den ska ut ur hålet i skölden. Då brukar jag lyfta lit längst ner på slangen, för att styra in vajern i hålet. Det är bra att ha någon på utsidan som styr vajern rätt, så att man inte sticker hål i knutbälgen.

 

Det lät ju förnuftigt och skapligt enkelt men det är väldigt trångt från reglaget och bakåt.

Står längden på höljet eller på metallen?

 

Den står på plasthöljet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte åt att se längden utan att dra ur vajern.

Är det någon som vet hur lång växelvajern är på Orrskär 850 -86?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK,Tack för det!

Nu ligger dom ju tydligen på jämna fot, får väl bli 6,4m, plats finns.

 

Penta original verkar onödigt dyr sen finns det några olika lågfriktionsvajrar med varierande pris.

Hittade Watskis sida http://www.watski.se/Reglagekabel-Maxflex-3300C-rostfri-111gWför nästan 1/3 av  priset mot Pentas Xact-kabel! http://www.drevia.se/artikel.php?kid=19-2-72-124&sok=&id=1161 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...