Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
seglarfreaken

Användande av flytväst?!

Rekommendera Poster

Jag använder nästan alltid flytväst, men som flera andra fuskar jag ibland i dåligt väder (dvs. lite vind). Samma regler gäller för alla ombord när jag har ansvaret. Jag och min fru har självuppblåsande västar och så har vi sex lånevästar av seglartyp ombord så att ingen kan skylla på att de inte har med sig någon flytväst.

 

Man ska inte överdriva risken med att frys ihjäl.

Med kläder klarar man sig utan att bli medvetslös 20 - 30 minuter i nollgradigt vatten och i 12 C blir man medvetslös efter ca. en timme och dör efter ca. 2½ timme.

 

De första och viktigaste att göra är att larma. Efter några få minuter (minns inte hur många) i kallt vatten förlorar man finmotoriken i fingrarna och innan dess ska man hinna få upp sin VHF eller mobiltelefon och larma. Sedan är det för sent. Då är det bara att ligga och hoppas på att någon råkar komma förbi.

 

Något att läsa för den intresserade.

http://www.seagrant.umn.edu/coastal_communities/hypothermia#time Tillläg:Länken finns vist tidigare.

http://sjoraddning.blogspot.se/2009/12/kallt-vatten.html

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där tror jag inte på. Redan efter några sekunder, 5-10, med händerna i iskallt vatten tappar jag känseln och sen tar det 10-20 minuter innan händerna känns normala igen. Vatten är otroligt bra på att leda bort värme från kroppen. Jag tappar värme väldigt snabbt. Jag är nästan alltid den som fryser mest och blir kallast i varje slumpmässigt sällskap som helst.

 

Så jag räknar med att om inte räddningen kommit inom 10 min, så är det garanterat ajöss. Och högst sannolikt långt tidigare än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och frugan har nästan alltid flytvästarna på vid gång. Blir liksom en vana.

Någon enstaka gång vid riktigt varmt och stilla väder har jag tagit av mig min.

 

Det där med att frysa känner jag igen. Inte jag själv men andra jag känner har det så. Dock tror jag att de fysikaliska lagarna gäller även de mest frusna och det är den aktuella kroppstemperaturen som avgör hur länge du överlever. Är det kris så tror jag de flesta klara ungefär lika mycket vid viss bestämd kroppstemperatur, oavsett hur frusen man känner sig.

 

Kommer ihåg hur det var när bilbältena kom. Många tyckte de fick tryck-eksem av bältena eller tyckte det var så svårt att komma ihåg att sätta på dem och körde därför utan. Visserligen minskar (tydligen) användningen av bilbälte i vissa regioner men för de flesta är det nu en vana att sätta på dem och bältena har, precis som flytvästarna, blivit mycket bekvämare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag hade fått jobba som produktutvecklare för flytplagg, hade jag delat upp flytmaterialet i en seglarväst i små fickor, så det inte blir ett stort sjok som rör sig som en enhet, utan små bitar i helsydda "fickor" så ytan blir nästan lika böjlig som en normal täckjacka. Sen hade jag gjort så att de är tjockare mitt på "ytan" framtill, och inte går lika långt upp i halsen och inte lika långt ner på benen (problematiskt när man sitter). Samma flytkapacitet, alltså, men fördelat på ett mycket bättre sätt. Man kan också tänka sig att det relativt stela flytmaterialet kan ersättas av ett mjukare, följsammare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men, jag ska inför nästa säsong skaffa mig en livsele och rigga "jacklines" av platta band längs båten på båda sidor om mittlinjen. Betydligt viktigare än att flyta när man trillar i, är att inte trilla i!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Man kan också tänka sig att det relativt stela flytmaterialet kan ersättas av ett mjukare, följsammare.

Stelt??!!

Du har aldrig burit en korkväst eller en frigolitväst va?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där tror jag inte på. Redan efter några sekunder, 5-10, med händerna i iskallt vatten tappar jag känseln och sen tar det 10-20 minuter innan händerna känns normala igen. Vatten är otroligt bra på att leda bort värme från kroppen. Jag tappar värme väldigt snabbt. Jag är nästan alltid den som fryser mest och blir kallast i varje slumpmässigt sällskap som helst.

 

Så jag räknar med att om inte räddningen kommit inom 10 min, så är det garanterat ajöss. Och högst sannolikt långt tidigare än så.

Det finns ju ingen anledning att tro på allt som står på div. webbsidor, men det finns faktiskt även sådant som är sant på webben också. De länkar som tidigare presenterat är sådana exempel...

 

Och en till;

Så här skriver Sv. Livräddningssällskapet om isolyckor och då pratar vi nollgradigt vatten.

"Vinterkläderna gör att det dröjer i regel ca 10-15 minuter innan personen blir så påverkad av kylan att gripförmågan och reaktionsförmågan blivit allvarligt nedsatta."

http://svenskalivraddningssallskapet.se/statistik-och-sakerhet/issakerhet/olycka

 

Som tonåring tävlade jag med en vän om att bada längst tid i 13 C vatten, vi gav gemensamt upp efter 30 minuter för det var så otroligt tråkigt att ligga stilla för att hålla värmen. Frusna var vi, men det var det enda som hände. Vi blev inte ens förkylda.

 

Om jag hade fått jobba som produktutvecklare för flytplagg, hade jag delat upp flytmaterialet i en seglarväst i små fickor, så det inte blir ett stort sjok som rör sig som en enhet, utan små bitar i helsydda "fickor" så ytan blir nästan lika böjlig som en normal täckjacka. Sen hade jag gjort så att de är tjockare mitt på "ytan" framtill, och inte går lika långt upp i halsen och inte lika långt ner på benen (problematiskt när man sitter). Samma flytkapacitet, alltså, men fördelat på ett mycket bättre sätt. Man kan också tänka sig att det relativt stela flytmaterialet kan ersättas av ett mjukare, följsammare.

 

Jag håller med om att det är viktigt att flytplagg är bekväma, det ökar användningen.

Vi som är uppväxta med korkvästar så som "Måsen" med två jätteblock i hård kork på framsidan och en stora kragar (på gränsen till en mantel) tycker som sagt att även de sämsta seglarvästarna ur bekvämlighetssynpunktger ger fantastisk komfort och rörlighet. Jag menar inte att man ska vara nöjd för att det var sämre förr, men det är kul när man kommer på hur det var tidigare.

 

Vi har ett antal lånevästar ombord och en av dem är just utformad som en täckjacka med mindre "flytblock" i rutor. Faktum är att den tekniken fanns redan på "korktiden", användes framförallt vid båtracing på 70-talet om jag inte minns fel.

 

Det är viktigt att välja ett flytplagg man gillar så att man använder det. Det finns så otroligt många storlekar och varianter i handeln idag så jag tror att alla kan hitta något som passar. Det gäller att pröva ordentligt i butik och sedan också pröva vad som händer i vattnet. Olika västar fungerar dessvärre olika bra på olika personer.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En modern seglar/jolleväst är ju inte alls stel. Sen är den kanske inte någon höjdare som "livräddning" utan mer som flythjäl när man kapsejsar. Om man seglar något större än jolle så är det uppblåsbar räddningsväst som gäller - med hake att kroka i livlina om man seglar ensam, på natt eller då det går hög sjö. Ska man ändå ha en sele på sig för att kroka i livlinan så kan man lika gärna ha en uppblåsbar väst med hake - ungefär lika tunga.

 

Kom inte de där flytvästarna som ser ut som dunvästar redan på typ 50-talet. Kommer ihåg att de trodde att George McFly var sjöman då han åkte tillbaka till 50-talet i sin dunväst i Tillbaka till Framtiden... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag hade fått jobba som produktutvecklare för flytplagg, hade jag delat upp flytmaterialet i en seglarväst i små fickor, så det inte blir ett stort sjok som rör sig som en enhet, utan små bitar i helsydda "fickor" så ytan blir nästan lika böjlig som en normal täckjacka. Sen hade jag gjort så att de är tjockare mitt på "ytan" framtill, och inte går lika långt upp i halsen och inte lika långt ner på benen (problematiskt när man sitter). Samma flytkapacitet, alltså, men fördelat på ett mycket bättre sätt. Man kan också tänka sig att det relativt stela flytmaterialet kan ersättas av ett mjukare, följsammare.

 

När man läser dina inlägg om att frysa, kan man nästan få för sig att du totalt saknar underhudsfett och har dålig blodcirkulation.

 

Du måste ju frysa väldigt mycket när du seglar!?

 

Själv är jag en riktig badkruka. Förstod aldrig det där självplågeriet att bada i havet redan från början. Var ganska spinkig när jag var liten och på simskolan måste vi bada när det var 14 grader i vattnet. Efter det har jag inte varit nåt för att bada i havet.

 

Brukar lite skämtsamt säga att det måste va 25 grader i vattnet för att jag skall uppskatta det. 

 

Sen undrar jag om du inte har nån billig skitväst.

 

Använder du grenbandet så att den inte glider upp!?

 

Den första flytvästen jag hade i ungdomen var typ räddningsväst. En mjuk sak med bullig krage.Väldig skön att ha på sig. Sen blev det seglarvästar. Sen början av 1990-talet med inbyggd livsele. Har aldrig upplevt att de varit obekväma och skavt. Tar gärna på mig västen - om det inte är olidligt varmt - trotts att jag har en mycket djup och skyddad sittbrunn. 

 

Seglarvästen blir ju som ett extra klädesplagg och värmer ju både bröstkorg och rygg. Armarna brukar brukar ju klara sig köldmässigt länge om kroppen är varm.

 

Har ju jobbat som linjemontör på ett elverk.Har aldrig gillat att jobba med arbetshandskar mer än i nödfall. Kunde stå uppe i en stolpe och jobba med järndetaljer på vintern med bara händerna. Arbetskompisen kunde stå nere på marken med dubbla handskar och ändå frysa på händerna. Sån hade han blivit efter en operation.

 

Min egen och dom flesta flytvästarna ombord är av denna sorten http://www.hjertmans.se/produkter/flytvastar-sakerhet/flytvastar-baltic/funktionsflytvastar/baltic-offshore-blagul-90kg

 

Brukar handla sånt jag vet att jag behöver nästa år på tex Hjertmans Julrea eller på mässor. Då brukar det va nedsatta priser på såna saker. Tex på båtmässorna ställer ju flytvästtillverkarna ut.

 

Var på Mässan i Stockholm för ett par år sen. Skulle fråga representanten för en flytvästtillverkare en sak om min uppblåsbara väst. Representanten hjälpte en gammal farbror att hitta en passande väst. När de hade hittat en väst som passade vill farbrorn köpa den. Flytvästtillverkaren sålde inga västar på mässan, utan hänvisade till nån av de båtillbehörsbutiker som fanns på mässan. Farbrorn blev lite förvirrad, så representanten följde med honom till den närmsta båtillbehörsbutikens monter så att farbrorn fick rätt väst.

 

Trotts att jag inte orkade vänta blev jag lite glad över representantens omsorg om den gamle mannen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi inhandlade uppblåsbara flytvästar  för några år sedan, sen dess har vi alltid på oss dom när vi seglar. Man tänker inte på dom.

Det har till och med hänt att man glömmer att ta av sej flytvästen när man lämnar båten, har flera gånger upptäckt det i bilen på väg hem.

En gång såg såg vi ett par seglare på en restaurang som satt med flytvästar på sej!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ombord under gång gäller flytväst på för alla oavsett väder. I hamn gäller flytväst på för de som inte kan simma minst 200 m.

Använder själv seglarväst med inbyggd sele. Frun har uppblåsbar med inbyggd sele.

 

Oavsett vilken typ man har bör man kasta sig i havet med den någon gång för att se hur den fungerar. Har man uppblåsbar väst kan man istället för den använda en gammal "måsenväst" med redigt stora kuddar fram och rejäl krage (Om man inte vill offra en gaspatron.) Man får då en väst som nästan är som en uppblåst väst. Simma sedan till badstegen och ta er upp själva. Det är ju inte alltid man blir medvetslös och det finns någon annan som kan hjälpa en upp när/om man ramlar i.

 

Vilken flytväst man än väljer så är den bästa flytvästen den som används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fasta linor på bägge sidor av båten för att kunna koppla fast sig i när jag går fram på däck i mörker eller annat sämre väder. Kopplar fast mig i uppblåsbar flytväst med ögla. 

 

Har alltid flytvästen på i sittbrunnen och på däck. -2 eller +30 spelar ingen roll. Gäller alla, även min 70 åriga överviktiga farsa som faktiskt är den enda som klagar på det. Trots att han definitivt är den (förutom mina icke simkunniga småbarn) som har minst chans att klara sig. Bogsera till närmsta strand är nog enda alternativet för att få upp honom igen.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja… detta är ett ämne många har åsikter om. Frihet på sjön handlar kanske om att välja plagg också?

 

Jag själv har i vart fall noterat att användningen av flytväst har ökat, många fler har flytväst på sig idag än om jag backar tex 20 år. Kanske framförallt barnfamiljernas pappor och mammor!

 

När jag är ute i riktigt busväder ( sällan numera ) så kör jag en combo. Under min seglarjacka har jag en flytväst som ser ut som en dunväst ungefär, lite tjockare. Varm och skön. Den har inte full flytkraft men är ett ständigt uppblåst grundflytredskap. Ovanpå min seglarjacka har jag en uppblåsbar väst. Inte heller den håller samma flytnivå som en riktig offshoreväst men tillsammans har jag en combo som jag är nöjd med, smidig och säker.

 

Du vet att man ska byta patron i uppblåsbara västar regelbundet? Och utlösningsgrejen också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni har tänkt drunkna, gör det helst med livvästen på. Och varför, jo om liket sjunker och aldrig hittas kan dödsförklaringen inte göras förrän an viss tid (12 år ?) förflutit. Och familjen får vänta och lida. Med flytväst på hittas liket snabbt och livet gör vidare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja… detta är ett ämne många har åsikter om. Frihet på sjön handlar kanske om att välja plagg också?

 

Jag själv har i vart fall noterat att användningen av flytväst har ökat, många fler har flytväst på sig idag än om jag backar tex 20 år. Kanske framförallt barnfamiljernas pappor och mammor!

 

När jag är ute i riktigt busväder ( sällan numera ) så kör jag en combo. Under min seglarjacka har jag en flytväst som ser ut som en dunväst ungefär, lite tjockare. Varm och skön. Den har inte full flytkraft men är ett ständigt uppblåst grundflytredskap. Ovanpå min seglarjacka har jag en uppblåsbar väst. Inte heller den håller samma flytnivå som en riktig offshoreväst men tillsammans har jag en combo som jag är nöjd med, smidig och säker.

 

Du vet att man ska byta patron i uppblåsbara västar regelbundet? Och utlösningsgrejen också!

Gaspatronen behöver inte bytas, bara kontrolleras så den inte är rostig och håller föreskriven vikt. Utlösningspatronen bör bytas vid angiven tid annars löser den troligen ut av sig själv när den har blivit tillräckligt fuktig. Västen skall blåsas upp helst med gummimadrasspump eller liknande för att kontrollera att den är hel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är att inte ramla i vattnet. Så säkerhetslina är nr. 1. Flytväst nr. 2

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var på ett föredrag för några år sedan, föreläsaren sa att de inte hade plockat upp någon medvetslös person i flytväst som levde. De hade drunknat allihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var på ett föredrag för några år sedan, föreläsaren sa att de inte hade plockat upp någon medvetslös person i flytväst som levde. De hade drunknat allihop.

Jag har hört liknande dvs att det finns i princip inga dokumenterade fall där en vuxen överlevt därför flytvästen vänt de rätt.

Däremot finns det en del dokumentation på att endast 4 av 5 uppblåsbara flytvästar fungerat med automatik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid flytväst, uppblåsbar med sele även för barnen.

Skall dock snart uppgradera till en med huva och vågskydd (dock väldigt dyr)

Kontroll av utlösare och patron var 6 månad samt kontroll av hela västen 1 gång per år.

Antal västar 7 st.

Utomskärs är det selen som är viktigast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var på ett föredrag för några år sedan, föreläsaren sa att de inte hade plockat upp någon medvetslös person i flytväst som levde. De hade drunknat allihop.

 

Det kan jag mycket väl förstå, men anser ändå inte att det är ett hållbart argument för att inte använda flytväst! Självklart kommer man aldrig kunna få fram någon statistik då det har gått bra vid olyckstillfällen då folk har haft flytväst.. Men då och då kan man läsa i ssrs medlemstidning Trossen dramatiska skildringar om när de gått bra och den nödställde har haft någon form av flytväst. Självklart drunknar man om man blir medvetslös på grund av slag eller kyla fast man ligger och flyter med ansiktet nedåt i en seglarväst! Men de anhöriga kommer i alla fall förhoppningsvis ha möjlighet att kunna få gå till en grav och sörja eller ta farväl på bårhuset.

Hur ego ska man vara om man ändå riskerar att dö om man ramlat överbord?

Om allt hopp är ute så lär det nog i alla fall bara röra sig om minuter eller timmar innan man dör oavsett om man har seglarväst eller är flytvästlös. Kan man då inte unna sina anhöriga att förhoppningsvis få en grav att sörja vid?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag började segla optimist en gång i tiden så skulle man ha en flytväst som hetsen "Måsen". Två stora klumpiga block på framsidan och en krage med flera håra bitar. Den var hemsk att bära och alltid i vägen men, det var en räddningsväst som skulle vända personen rätt i vattnet. Men klumpig som sagt vilket gjorde att så fort man kom utom synhåll så åkte den av.

Senare kom seglarvästen, den var ju inte så bra sa man men den var behaglig att använda och användningen av flytväst ökade markant.

Idag finns det många varianter inkl modellen som ser ut som en vanlig väst, flytjackor mm. 

2013 drunknade 25 personer i samband med fritidsbåtar. 11 hade klarat sig om de hade haft flytväst.  Fem personer dog trots att de hade flytväst, i fyra av de fallen pga nedkylning (den femte pga kroppsskador).

Slutsatsen är då ungefär:

Man ska inte trilla överbord.

Man ska använda flytväst (men inte nödvändigtvis en räddningsväst)

Man bör kunna larma

Man har behov av att hålla sig varm.

 

Lite om uppblåsbara flytvästar:

http://www.dagensbatliv.se/sakerhet/uppblasbar-raddningsvast-150-newton

 

Icakurirens test:

http://www.icakuriren.se/PageFiles/46641/räddningsväst.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår sjöscoutkår har vi förbud för barnen att segla optimist med räddningsvästar (de stora orange med krage). Det är så stor flytkraft att barnen får svårt att dyka ner för att ta sig ur en kapsejsad jolle. Efter incidenter där ledare fått dyka i och hjälpa panikande barn så är det seglarvästar (med sin mindre flytkraft) som gäller! (De är dessutom smidigare och gör seglingen roligare)

Redigerad av Stern97

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har på äldre dagar börjat använda flytväst, numera åker den på så fort jag kliver i båten.

Förr använde jag aldrig det, man blir väl kanske klokare med åren :)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte lagom bäst ändå? Man kan klara sig bra oftast med en klassisk seglarväst. Jag tror det finns även sådana med fästen för säkerhetsselar. Att en del anser klassiska seglarvästar är klumpiga, känner sig ofri och fastnar i olika saker tror jag är ungefär samma sak som bilbältessyndromet. Det finns både unga och  äldre bilförare (/män?) som känner sig instängda/ofria när de har bilbälte på sig. Det har även funnits ett väldigt stort motstånd mot att använda bilbälte när man kör lastbil, men det har börjat minska. Hur fri är man när man frontar/krockar  med en lastbil?

Du är fri som fågeln någon microsekund! Sedan sitter du fast eller flyger ut genom bilrutan och kraschlandar.

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag var på ett föredrag för några år sedan, föreläsaren sa att de inte hade plockat upp någon medvetslös person i flytväst som levde. De hade drunknat allihop.

jag menar att det finns västar med ansiktskydd som hindrar överspolande vatten att dränka den medvetslöse. Västen hjälper dig att simma runt båten till din lätt nedfällbara stegen i aktern

 

Det kan jag mycket väl förstå, men anser ändå inte att det är ett hållbart argument för att inte använda flytväst! Självklart kommer man aldrig kunna få fram någon statistik då det har gått bra vid olyckstillfällen då folk har haft flytväst.. Men då och då kan man läsa i ssrs medlemstidning Trossen dramatiska skildringar om när de gått bra och den nödställde har haft någon form av flytväst. Självklart drunknar man om man blir medvetslös på grund av slag eller kyla fast man ligger och flyter med ansiktet nedåt i en seglarväst! Men de anhöriga kommer i alla fall förhoppningsvis ha möjlighet att kunna få gå till en grav och sörja eller ta farväl på bårhuset.

Hur ego ska man vara om man ändå riskerar att dö om man ramlat överbord?

Om allt hopp är ute så lär det nog i alla fall bara röra sig om minuter eller timmar innan man dör oavsett om man har seglarväst eller är flytvästlös. Kan man då inte unna sina anhöriga att förhoppningsvis få en grav att sörja vid?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag var på ett föredrag för några år sedan, föreläsaren sa att de inte hade plockat upp någon medvetslös person i flytväst som levde. De hade drunknat allihop.

jag menar att det finns västar med ansiktskydd som hindrar överspolande vatten att dränka den medvetslöse. Västen hjälper dig att simma runt båten till din lätt nedfällbara stege i aktern

Det kan jag mycket väl förstå, men anser ändå inte att det är ett hållbart argument för att inte använda flytväst! Självklart kommer man aldrig kunna få fram någon statistik då det har gått bra vid olyckstillfällen då folk har haft flytväst.. Men då och då kan man läsa i ssrs medlemstidning Trossen dramatiska skildringar om när de gått bra och den nödställde har haft någon form av flytväst. Självklart drunknar man om man blir medvetslös på grund av slag eller kyla fast man ligger och flyter med ansiktet nedåt i en seglarväst! Men de anhöriga kommer i alla fall förhoppningsvis ha möjlighet att kunna få gå till en grav och sörja eller ta farväl på bårhuset.

Hur ego ska man vara om man ändå riskerar att dö om man ramlat överbord?

Om allt hopp är ute så lär det nog i alla fall bara röra sig om minuter eller timmar innan man dör oavsett om man har seglarväst eller är flytvästlös. Kan man då inte unna sina anhöriga att förhoppningsvis få en grav att sörja vid?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som inte tror på nyttan av att använda flythjälp kan läsa några händelser ur verkliga livet här.  Om det sen är seglarväst, räddningsväst eller uppblåsbar väst är nog en personlig fråga. Valet av västtyp ska nog även göras med hänsyn till aktuella väderförhållanden.

 

Om två som överlevde efter att Sjöräddningen hittat dem. De hade båda flytvästar. Det var reflexerna på västarna som hjälpte till för att hitta de skeppsbrutna.

http://www.sjoraddning.se/stromstad/alarm/tva-liv-raddade-tack-vare-uppmarksam-allmanhet/

 

En man som fick hämtas upp från botten. Han hade inte flytväst. Det gjordes återupplivningsförsök. Framgår inte om de var lyckosamma. Även om de var det så brukar det bli kvarstående men efter att ha varit under vatten en längre tid. (Ungefär som att få hjärtstillestånd, hjärnan får inget syre.)

http://www.sjoraddning.se/dalaro/alarm/man-over-bord-fran-segelbat/

 

Kapsejsad segelbåt. båda seglarna bar flytväst och våtdräkt. Lyckosam utgång.

http://www.sjoraddning.se/munso/alarm/kapsejsad-katamaran-4/

 

Två personer överbord från fraktfartyg. De återfanns inte trots stor räddningsinsats med bl.a. helikoptrar.

http://www.sjoraddning.se/skillinge/alarm/2-man-overbord-syd-ystad/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår dotter - alltid med flytväst både då och nu - trillade i från bryggan en mörk höstkväll när hon var sju år (tror jag det var). Hon blev hjälpt av en person som passerade på bryggan, hon kom inte upp själv.

 

Vi hade inte börjat sakna henne när hon kom ombord våt och kall och ingen vet hur det gått utan flytväst.

 

Det får väl betraktas som en som blivit räddad av flytväst, eller?

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder flytväst om jag seglar ensam eller det är skitväder eller jag är frusen. Använder inte bilhjälm (Minns ni den?) eller cykelhjälm eller skidhjälm. Då jag råkat ut för kroppsskada vid en grundstötning och en skidvurpa hade inte flytväst eller hjälm gjort någon skillnad. Inte argument mot flytväst, bara ett påpekande att det är svårt att förutse vilken sorts olycka man ska gardera sig mot. Vid grundstötningen skulle jag haft säkerhetsbälte och vid skidvurpan det som dom har i rugby. Men jag funderar allvarligt på att skaffa en skridskohjälm med liten skärm för att skydda ansiktet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sluta nu!!

En "konstig" (?) TS som fryser ihjäl sig (tror han?) innan han har hittad en grynne som är djupare en kartan visar...............varför använder vi tid på honom?

 

Inte vill han ha gratis uppblåsbar (dyrt sa Bull)

Inte svarar han på erbjudande. (dyrt sa Bill)

 

Varför I hE"#¤%&/()= borde denna personen segla als?

Jag fattar inte det; men, jag är ju allmänt dum.....................

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...