Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
PatricKall

Targa 96 Flytta storskotet

Rekommendera Poster

Är ägare till en Targa 96 där storskotet är placerat mitt på rattpedistalen. Är det någon som vet vart man kan flytta skotet? Tanken hos mig är nått i stil med Najad 34, där den sitter i sittloftet akterut på skena.

 

 

 

Ps skulle vara kul att komma kontakt med andra Targa ägare för ev förbättringar Ds.

 

Med vänlig hälsning, Patric

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill du flytta skotet, är det kanske för högt placerat så det blir obekvämt att skota?

Är det så här det ser ut?...

post-86835-0-06176800-1444823704_thumb.jpg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Targa 96 är en himla trevlig båt, jag skulle kunna tänka mig en sådan om jag nu skulle byta båt (vilket jag inte ska).

Tycker också storskotets fäste verkar lite dumt, det jag skulle göra är en targabåge över sprayhordens akterkant. Arrangemanget med skotskan på en båge är väldigt praktiskt. Men sen har jag även funderat på om inte originalfäste egentligen inte är ganska bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som på bilden. Jag seglar ensam och jag tycker det blir tungjobbat + att det är ivägen ibland när man ska förflytta sig. Lösningen behöver ju självklart inte vara permanent utan kan ju vara ett alt. Visst Goop hade väl en tanke med placeringen så kanske dumt att ändra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju sätta en hake underst så du kan ta loss i hamn och ha skotet mot sidan av båten. Men det hjälper ju inte under segling. Bra lösning dock för att få upp någon ur vattnet. Men det hjälper inte då du seglar ensam.

 

Personligen så tycker jag att en skena i akterkant av toften också kommer att vara ivägen och kan även vara en fara - vid gipp. Nu vet jag inte exakt hur lång din bom är men en placering på akterruffens tak verkar vara ur vägen mer? 

 

Tysk skotning, dvs en skena på rufftaket framför vindrutan avråder jag från baserat på att vi upptäckte på en kompis båt där vi gjorde den lösningen att det blev dyrt. Men funkade. Dyrt för att du måste ha kullagrade block och uppgradera vincharna då belastningen är hög. Då drar du en tamp på var sida till nya winchar. Och du behöver förstärka fästpunkterna först...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyska är nog bara att glömma. Taket på akteruffen är nog mer intressant isf. Visst blir det högt även där men som ett alt kan det vara värt ett försök. Tar och mäter lite. Fick höra från annat håll att risken att bommen går av vid ändring ökar, men det tror jag inte på riktigt i det här läget. Jag har redan så att jag plockar bort skotet och kan fästa det på akterstaget samt att det går att fästa på sidan av båten.post-98896-0-05482000-1444904989_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla ett sådant här arrangemang, bommen är helt ur vägen, man blockerar inte nedgången till akterhytten och  man kan segla med bimini top eller kapellet uppe!

 

post-80529-0-72051400-1444906865.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja varför inte med rätt dimensioner och utformning skulle den kanske smälta in i båten. Bra tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill du flytta skotet, är det kanske för högt placerat så det blir obekvämt att skota?

Är det så här det ser ut?...

Är det din egen båt?

targa96.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varför vill du flytta skotet, är det kanske för högt placerat så det blir obekvämt att skota?

Är det så här det ser ut?...

targa96.jpg

 

Patric frågade: är det din egen båt...

Oj, nejdå. Tyvärr inte.

Glömde ju ange bildkällan, skäms på mig. ;-)

Hittade den på sailguide och tänkte att en bild ofta får igång forumtrådar, för om man ser en bild triggas nog lusten att kommentera. (Läste f.ö. även alla ägar-kommentarerna på den sajten innan mitt inlägg ovan, fick intrycket att sittbrunnen är djup. Bra säkerhetsmässigt för man ramlar knappast ur i busväder, men sikten framåt kan hämmas tycks vara ett litet tema bland kommentarerna?)

Själv har jag en Amigo23, dess storskots-block är lågt placerad så man får stöd för fötterna från golvet/durken när man "tar i ända ifrån tårna" extra vid skotning. (Någon kanske vill påpeka att block-utväxlingen är fel om stor kraft behövs men alltför många blockvarv är ju heller ingen höjdare, blir mycket tamp att hala, lagom är som vanligt bäst?)

(Kan ju ibland gå trögt att skota in det sista vid kryss/bidevind så kroppsligt slintfritt mothåll för extra kraft kan behövas? Därav min fundering angående hög skotpunkt, troligen slinter man lättare om skotpunkten är för högt belägen relativt fotsulorna? Typ så.)

 

 

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...