Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
damzi10

Hjälp vilken båt är prisvärd att köpa?

Rekommendera Poster

Hej, jag är ute efter att köpa en båt nu inom kort.

Det jag vill kunna göra med den är att åka ut och kanske sova över några gånger per sommar, storleksmässigt så passar en för 4-5 personer för mig. Skulle gärna vilja att det även finns kök och toa i den.

Har ca 50.000 kr jag kan lägga på en båt, men skulle även kunna ge 55.000 om det behövs, beroende på skick och hur snurran funkar.

 

Funderar på en Fjord 21 , men vad har experterna att säga om den ?

 

Ge mig gärna tips och länkar här på MG.

 

Tacksam för svar.

Redigerad av damzi10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal får en vara som max?

Måste det vara en utombordare, eller funkar det även med en inombordare?

Hur många är ni familjen som vill ligga över i den?

Maxknop kontra miniminknop?

Hur mekkunniga är ni?

 

Plus några frågor till säkert, för att kunna ringa in någon form av behov för er...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du säger Fjord 21 så måste jag nu säga att jag har haft tre stycken sådana.

Mycket bra skrov, tungt och gediget. Tungt innebär att det är trögt med en liten motor.

Många, inklusive jag själv på en båt, byter då till en V8 som ger lite mer knuff.

 

Men… de som har bytt till en större motor eller renoverat är nog inte villiga att sälja för ca 50´

Köper du en äldre med mindre motor så finns chansen. HT-modellen har inte toalettutrymme så du söker Weekender vilket är en sorts större DayCruiser layout.

 

Den påminner mycket om Ockelbo som har en 21 fots DC modell - som är lättare och billigare.

Tyvärr sitter toan där under dynorna i ruffen men för ett fåtal nätter funkar det.

 

En annan förbisedd modell som har många funktioner är Ockelbo C20.

Sedan har du fina skrov i Bayliner där många har bytta eller renoverade motorer.

 

Jag går nästan så långt som att säga att du ska leta efter en bra motor och ta vilken båt som...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjord21 är fina båtar, men där kan du väl knappast sova 5 st. om det nu är det du är ute efter. eller om 5 pers ska kunna åka med.

 

Coronet är också ett bra alternativ. Dock så är det lik Fjord gamla båtar men det får du nog räkna med för en budget på 50 papp.

 

Och som skrevs ovan hur mek kunniga är ni? Det skulle jag säga är en nödvändighet i den prisklassen och kravspecen.

 

Jag åker själv en Coronet 21 Explorer II, toa och kök skrovet är nog ett av dom bästa i 21 fotsklassen. Dock som Fjorden tungdrivet så det fodrar lite maskin i häcken.

 

Gå in och kolla lite på Coronet klubben på olika modeller http://www.coronet.nu/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ålder spelar egentligen ingen roll, bara den ser rätt så modern ut.

Nej en inombordare funkar och egentligen det jag söker.

Är ensam men har polare som även har båtar och säkert vill åka i min.

Maxknop spelar egentligen ingen roll är inte ute efter jättehöga farter utan mer att glida omkring i.

Är inte så mekkunnig men har polare som är duktiga när det gäller att mekka.

 

Skicka gärna länkar på båtar från tex blocket.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Windy 24 har våningssängar fram och kan hittas inom din budget, då ryms ni fem personer och två är lite lättare. Vi sov sex pers varav fyra barn och en hund i vår. Annars kanske Ancas Queen?

 

Är ni fem vuxna och lever i en normanpassad parkonstellation lär du behöva leta efter något med akterhytt och då blir farten därefter inom din budget – Albin 25 eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 25 är ju en ruskigt ful båt enligt mina ögon, men windy 24 och Ancas Queen var ju vackra.

 

Säg att man har en Volvo Penta motor 250A/SP   2.5 liter och ca 140 hk vilken förgasare passar till den då ? funkar det med vanliga volvo bilförgasare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt mig måste du hitta båt med V8. Minst en V6 iaf. Allt annat blir för klent. Men Windy 22 går att hitta för ca 60-70 ibland lägre. Wiindy 24 går också att få tag i. Alla de här gamla båtarna är gedigna som bara den. Fjord, Windy, Nidelv, Draco mm det är bra båtar, gäller att få tag på ett ex med så fräsch V8 som möjligt.

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt mig måste du hitta båt med V8. Minst en V6 iaf. Allt annat blir för klent. Men Windy 22 går att hitta för ca 60-70 ibland lägre. Wiindy 24 går också att få tag i. Alla de här gamla båtarna är gedigna som bara den. Fjord, Windy, Nidelv, Draco mm det är bra båtar, gäller att få tag på ett ex med så fräsch V8 som möjligt.

 

:)

 

Behöver absolut INTE ha en V8 i den sortens båt...

 

Jag hade tidigare en Ancas Queen 24", i den satt en VP AQ 151a och det räckte alldeles utmärkt... Maxfart 21-22 knop, marschfart 14,5 - 16 knop. Bränsleförbrukning 1,11,4 l/distans beroende på sjö och strömmar...

 

Ancas Queen är budgetvariante av Fjord Queen och SelQueen... De är exakt likadana i skrov och inredning... Vi hade vår Ancas i sju år... Enda anledningen till att vi bytte var att vi bytte upp oss till en Nidelv 28, Ancasen blev alltså för lite efter ett tag - Och då var det bara jag och frugan...

 

Så om ni är ute efter en stabil och säker båt: Ancas är ett jäkla bra val i mitt tycke...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej man behöver inte ha en V8. Men enligt mig BÖR man ha det. Jag tycker inte det är roligt att varva sönder motorn och att marscha runt 14-16 knop tycker jag är för långsamt. Iaf om det är planande båt vi pratar om. Men det är vad jag tycker.

 

Var och kollade på en nimbus 21 för några år sedan och då satt det en AQ151 i den och det tyckte inte jag om. 

 

Men det är klart  att om man vill glida i deplacement fart runt 5-7 knop då funkar nästan vilken motor som helst.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni några länkar till några som är till salu för min budget?

 

Vore schysst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger en Ancas Queen på blocket för 20000 spänn............KÖP!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni några länkar till några som är till salu för min budget?

 

Vore schysst

Hittar du inte själv till blocket?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men jag tycker att experterna kan tipsa på vilka som är prisvärda ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns nog inga experter, bara amatörer som har personliga tycken om egna båtmodeller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger en Ancas Queen på blocket för 20000 spänn............KÖP!

 

vad kan det kosta att reparera felet den har ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad tycker ni om Fjord Attache då ?

Jag skulle precis nämna den som en möjligt alternativ http://www.blocket.se/stockholm/Fjord_Attache_Hostpris_63251862.htm?ca=7&w=3när du ställer frågan. Köpare har ett ganska bra förhandlingsläge nu när det är ganska sent på säsongen.

 

 

Är dom svårsålda senare i framtiden ? vad tycker ni om motorn och drevet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra motor, mycket bra drev. Svårsåld - ja den lär ju inte bli fulare i framtiden, snarare så kommer den kanske bli trendig på något vis. Mer klassiska kabinbåtar typ Ancas går det ju 13 på dussinet av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra motor, mycket bra drev. Svårsåld - ja den lär ju inte bli fulare i framtiden, snarare så kommer den kanske bli trendig på något vis. Mer klassiska kabinbåtar typ Ancas går det ju 13 på dussinet av.

Vad tror du det kan kosta att sätta dit mantåg och lacka om den, det skulle ge den ett lyft.

Redigerad av damzi10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp inte en båt du tycker är ful! Om du tycker att den är ful så tycker de flesta andra det också. Min erfarenhet säger mig att folk köper 50% med ögonen och 50% med hjärnan. Om du vill kunna sälja den i framtiden så är detta viktigt.

Redigerad av Nojjan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Ts tyckte att marknadens mest omsatta begbåt var ful, så smak är olika...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ts tyckte att marknadens mest omsatta begbåt var ful, så smak är olika...

vilken båt syftar du på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa att Bee syftar på Albin 25 som du uttryckte viss skepsis till. Jag undar var statistiken kommer från (mest omsatta båt), jag skulle vilja hitta siffror på andra båtar för egen del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan anta att mest omsatta båtar är bland de flest tillverkade. Fler båtar, fler i omlopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...