Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
motorboat89

För dyrt med båt? Eran åsikt?

Rekommendera Poster

Jag och två kollegor jobbar via handelshögskolan i Göteborg med ett projekt som i framtiden kan göra båtköpandet och framförallt båtägandet mindre kostsamt. Är kostnaderna med att äga båt ett problem? Klicka på länken nedan för att vara med och påverka ett projekt som kan göra den svenska båtindustrin bättre på kort och lång sikt. 

 

 

http://goo.gl/forms/ADUQGZWF3q

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu gör en undersökning riktad till personer i Sverige, varför då inte ställa frågorna på svenska, så tom en sån obildad person som jag kan svara på frågorna!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några tankar:
- Vill ni ha svar i Sverige; ställ frågorna på svenska.

- Se till att använda svenska förutsättningar; bl a utbildningarna stämmer inte med hur de ser ut i Sverige - en avslutad högskoleexamen på färre än 180p saknas

- Om man anger att man har en segelbåt; varför finns inte dyra segel med som alternativ att välja?

- Finns inte en chans i helvete jag anger min mailadress i er undersökning.

Lycka till!

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt men pinsamt att vara surgubbe och inte kunna engelska när man bor i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta var en rätt dålig skriven enkät, flervalsvar som inte ger ett lämpligt alternativ. Då spårar undersökningen ur . . . jag slutade fylla i halvvägs.

 

Det här låter som ett till projekt där någon tror sig kunna bygga fjäderlätt, det faller nästan alltid på praktiska kompromisser. Vad många glömmer är att nöjesbåtar inte är att jämföra med något annat än leksaker så hurvida kostanden är hög eller låg är inte speciellt relevant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag vill ha en bärplansbåt från ryssland.

Hoppas det vad ni ska förse marknaden med.

 

Observera att jag vill ha 1,5m mellan vattenyta och skrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

. . . och jag gillar leksaker ! Det är för övrigt bara nya båtar som är dyra, begagnade så kan man numera göra fantastiska kap vilket gör att även normala löntagare som jag kan ha båt. Problemet liggger snarare i båtplats men det kan man lösa genom en hygglig trailer om man nöjer sig med en ganska liten skuta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slutade med att fylla i enkäten halvvägs. Ledsen, men orkade inte ta mig igenom frågarna. //T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största problemkostnaden i båtägandet är när folk som gått på handels tar över gästhamnar och tokhöjer priserna samtidigt som de sänker standarden.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

När det gäller språket så kalla mig nationalist, rasist osv men det är svenska som gäller. Vilket lågvattenmärke!

 

Sedan detta; "Eran åsikt". Snyggt... NOT!

Redigerad av MaxSchmeling
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För dyrt kan det ju inte vara, då hade vi ju inte hängt här. Jag har tre båtar kvar efter att jag gav bort en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag orkade fylla i hela enkäten utan problem med engelskan. Ska bli kul att se vad för revolutionerande som kommer ut av den. Intressant också att se hur svårt vissa av medlemmarna på maringuiden har med det engelska språket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har iofs inga problem med språket, men tycker att det är korkat att lägga ut enkäten på annat språk än svenska. Ni missar ju ett antal svar från icke engelsktränade personer och därmed blir ju urvalet selektivt. Dessutom är frågorna på samma "korkadnivå" som språkvalet. T.ex. verkar det förutsättas att man har vill köpa utombordare, och segelbåtar verkar inte vara något alternativ. Ytterligare urvalsmissar. alltså! Ni handelsstudenter är säkert bra att prata ekonomisk BS, men måste skaffa er betydligt större kunskaper om båtar och båtliv innan ni försöker koka ihop en vettig enkät i ämnet. Måste säga att jag är besviken på er. Om ni vill vinna respekt krävs en verklig skärpning.

 

Dessutom, för att citera och instämma med Peter K: "Finns inte en chans i helvete jag anger min mailadress i er undersökning." 

- och inte någon annan j... kommersiellt inriktad undersökning heller. (Inte citat av Peter K utan av mig):

Sea Maniac

 

PS Dessutom heter det inte "Eran åsikt" utan "Er åsikt", något som borde var en självklar kunskap på er utbildningsnivå. DS

 

Redigerad av SeaManiac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte relevanta svar på de flesta frågorna och avbröt halvvägs. Känns mer som en säljarundersökning är någon form av forskning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag svarade på allt. Men, man ska veta en sak, Handels ÄR SÄLJARE!

 

Sen instämmer jag i att undersökningen är rätt svag i vissa moment med ledande frågor osv vilket ni som gör undersökningen bör få kritik på i er metoddel. Om inte ni har en handledare som är kass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ni vet att den där länken inte ger er massa skit i datorn :P  :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt kostar pengar.

En del tycker det är värt det, andra inte.

Tiden man behöver lägga ner på underhåll och annat är en lika stor faktor som priset.

 

"Dyrt" does not enter into it.

post-66532-0-02725800-1444739761_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra övning är ju att ni översätter enkäten till svenska. Lite slött att bara klistra in en lånad enkät för det är väl vad det är?

 

Är det er egen enkät kunde det vara kul att få veta anledning till att ni översatt till engelska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack till alla som svarat och gett värdefull feedback här i tråden!

 

Anledningen till att undersökningen var på engelska är att vi är en internationell projektgrupp som skapat enkäten med syftet att sprida den i olika länder. Självklart skulle man kunna översätta den till respektive lands språk men tidsbrist (detta är ett kortare projekt och inte en uppsats, därav bristande kvalitet som några utav Er pekat ut) och fokus på andra delar gjorde att vi valde att behålla den på engelska. Ledsen för detta och tack till Er som orkade er igenom den! 

 

Ser även att några har åsikter om att urvalet är selektivt. Vi är dock inte intresserade av att göra några statistiska analyser utan mer utav en allmän åsikt från personer med intresse i det område vi vill undersöka. 

 

Återigen, tack för hjälpen alla! Hoppas sommaren varit båtrik och bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Uppenbart är det som är värt att göra inte värt att göra bra. Även denna lama förklaring till trots så känns det både efterhandskonstruerat, snudd på oseriöst.

 

Undrar vad den egentliga agendan gick ut på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Max. Det luktar försök till phishing lång väg. Även om det var ett dåligt försök...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tragglade mig genom, och skickade... Men jag tycker att den var alldeles för mycket riktad mot att köpa båt, istället för att äga båt - Som man kan ledas till att tro det gällde, om man tittar på rubriken...

 

Svarade dock inte på alla frågor, de var helt irrelevanta för mig. Jag är inte i köpartagen, jag är i ägartagen... Som de flesta här på forumet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Max. Det luktar försök till phishing lång väg. Även om det var ett dåligt försök...

phishing? vad hoppas man fånga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag håller med Max. Det luktar försök till phishing lång väg. Även om det var ett dåligt försök...

phishing? vad hoppas man fånga?

 

 

Gäller det phishing så är man väl ute efter blåsphish...?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver ett smärre antal båtar i sjön.

Visst kostar det, men det är värt vart enda öre att kunna komma ut på sjön, året runt.

Skulle isen mot all förmodan bli för tjock för mej får jag ta till min "hobbybåt"  B/B Herkules.

Herkules behöver entusiaster som är intresserade att bevara en K-märkt båt för framtiden.

Alla är välkomna med hjälp, både praktiskt och / eller med kontanter.

https://www.youtube.com/watch?v=M_oIDgJ8CVk

http://www.tugboatlars.se/Herkules.htm

post-52966-0-62760600-1444829794_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Max. Det luktar försök till phishing lång väg. Även om det var ett dåligt försök...

 

Frågade en av mina döttrar (vars yrkesmässigt använder engelsak ganska mycket) vad "phishing" var. Hon hade ingen aning. 

 

Googles gav dock vid handen vad det var.

 

Hade det inte varit lika enkelt att skriva "nätfiske" eftersom vi är på ett svenskt forum.

 

En del har ju uttryckt att de tragglat sig igenom enkäten just pga att den var skriven på engelska. Jag gav upp när man började fråga om utbildning. Det amerikanska utbildningssystemet och vad det motsvarar på svenska har aldrig intresserat mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om språk, "eran åsikt". Är det så svenska behandlas på Handels nuförtiden? Talspråk. Er åsikt (eller mer korrekt i detta sammanhang: din åsikt, eftersom jag inte tror att enkäten är avsedd att besvaras av grupper).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...