Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Fel djup, men åt rätt håll...

Rekommendera Poster

Efter att ha fått liv i ekolodet på nya båten körde jag en testrunda för motor för en dryg vecka sen. Korrekt djup jämfört med det förväntade vart jag än styrde, förutom intill den här gröna pricken mellan Ramsvik och Söö utanför Hunnebostrand. Trots att jag var nästan mitt i det ljusblå området visade ekolodet aldrig mindre än 10 m djup!

 

Och spåret är korrekt i position. Jag hade bra koll på var jag var eftersom jag fick en djupvisning som avvek från det förväntade, så jag kollade noga linjer på land och min position i förhållande till den gröna pricken.

 

post-103957-0-60441600-1444634716_thumb.png

 

När man då vet att sjömätningarna just här är från 1940 eller tidigare, och utförda med handlod (enligt Sjöfartsverkets egen informationssida om detta) så kan man fråga sig hur mycket annat som är fel...

 

post-103957-0-96771600-1444635023_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gratulerar till ny insikt!!

 

Det är nog en del som fräser runt med "det är lugnt jag har GPS"-attityden. Utan att ha funderat över var informationen i kortet kommer ifrån.

 

Saker som finns ovanför ytan och syns på flygfotografier är inga problem. Grundflak är däremot notoriskt felplacerade, ibland med hundratals meter. De är utritade på en tid när båtägare tog till sjömils avstånd till obehagligheter, mest för att den egna positionen inte var särdeles exakt.

 

Nu ser man fritidsbåtar gå nära grund utan att inse att jo, GPSen är exakt, men inte kartan.

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga detaljerade djupkurvor på ditt Eniro(?) sjökort. Antagligen har du varit längre Öst en det markerade minsta djupet (4,7m)

 

Eriro-sjökort och de flesta Plotter-sjökort är MYCKET förenklad!

 

Mitt fiske-kort med djupkurvor visar att du passerad en djupkurva på 8 meter.

 

Om så dit ekolod "pekar" lite mot Stb. kan det förklara att du avläser + 10 meter.

 

Men du kunde jo ha kollad med ett handlod; som före WW II  ;-)

 

 

PS. Edit. Det förenklade sjökortet visar bara att det inom blåmarkerat område är ett minsta djup på 4,7 m; inte att grynnen är 4,7 m i hela området.

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gratulerar till ny insikt!!

 

Det är nog en del som fräser runt med "det är lugnt jag har GPS"-attityden. Utan att ha funderat över var informationen i kortet kommer ifrån.

 

Saker som finns ovanför ytan och syns på flygfotografier är inga problem. Grundflak är däremot notoriskt felplacerade, ibland med hundratals meter. De är utritade på en tid när båtägare tog till sjömils avstånd till obehagligheter, mest för att den egna positionen inte var särdeles exakt.

 

Nu ser man fritidsbåtar gå nära grund utan att inse att jo, GPSen är exakt, men inte kartan.

 

Jag tycker ofta att det är lite tvärtom. Är ofta ute på vatten som är sjömätta 1905 och jag kan inte låta bli att förundras hur väl det stämmer. Gubbarna som rodde runt och lodade visste vad de gjorde. Tom enstaka osynliga grund stämmer bra. Otroligt att klara detta 1905, måste krävt mycket tid och erfarenhet.

Fast det jag inte ser och vet om är ju liksom problemet om man går på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror din ekolod inte har korrekt djupvisning. Det fixar du med kalibrering . Inge problem.

 

Men jag istämmer det som alle tidigare skriver. Men just här så er det inte 10 m djup före ca 200 meter söder om den gröna prick. Hela detta sund mellan Ramvik og Söo har djup under 10m...hela vägen tills norr och tills väster om den röda pricken.

 

Så kolla igen. Och jag ville kollat ekolod mot realitet, med rep och lod/dregg Som test för att kalibrera detta. Och för att fastställa felmargin. På lite olika djup. Igen för att testa. Ekolod är fantastisk - när det visar rätt!

 

Redigerad av AlfaAlfa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser sjökortet söder om Söö ut på mitt BSB-kort från 2002.

Borde överensstämma med pappersjökortet.

 

post-106994-0-10668500-1444641893_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Grundflak är däremot notoriskt felplacerade, ibland med hundratals meter. De är utritade på en tid när båtägare tog till sjömils avstånd till obehagligheter, mest för att den egna positionen inte var särdeles exakt.

 

 

 

Att det är hundratals meter fel i sjökortet på västkusten - åtminstone inte i mellersta Bohuslän - har jag aldrig märkt. 

 

Senaste gången jag märkte en avvikelse var i somras, var när jag gick på grund vid Tullboden.

 

post-106994-0-49682500-1444641210_thumb.jpg

 

Kom västerifrån i den djupa rännan, passerade ganska nära norr om den röda pricken och gick på det grund som markeras med ett kryss. Satt inne vid inre styrplatsen och hade varken plotter eller pappersjökort till hands.

 

När jag kollade på sjökortet, alldeles nyss, i datorn börjar jag nästan fundera på om pricken i verkligheten står vi R söder om pricken. Får väl gå den vägen nån dag och kolla hur det är i verkligheten.

 

Normalt är det ju inga stora avvikelser mellan verkligheten och sjökortet här i vårat område (Kungshamn-Smögen) sjömätt på 1950-talet.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga detaljerade djupkurvor på ditt Eniro(?) sjökort. Antagligen har du varit längre Öst en det markerade minsta djupet (4,7m)

 

Eriro-sjökort och de flesta Plotter-sjökort är MYCKET förenklad!

Ja, att jag inte passerade över 4.7-meterspunkten är uppenbart. Att den punkten finns betvivlar jag inte heller. Men jag var ganska långt inom ett område som anges som mellan 3 och 6 m djupt. 4-5 meter djupare är ganska rejält fel. Även när kartförenklingen i det digitala sjökortet är medräknad.

 

Mitt fiske-kort med djupkurvor visar att du passerad en djupkurva på 8 meter.

Möjligt. Bild? Och det var ändå ca 10-11 m.

 

Om så dit ekolod "pekar" lite mot Stb. kan det förklara att du avläser + 10 meter.

 

Men du kunde jo ha kollad med ett handlod; som före WW II  ;-)

Jag gick på sydlig kurs, och det pekar i det närmaste rakt ner. Inte för att det spelar nån stor roll ändå. Djupgivare har ett konformat mätfält (t ex 60° från kant till kant, dvs 30° om mittlinjen), och redovisar minsta djupet inom konen. Så länge båten inte lutar mer än att lodlinjen under givaren hamnar utanför konen kommer det alltid att vara minsta djupet rakt under som redovisas. Vid det aktuella tillfället var våghöjden kanske fem centimeter och jag gick för motor... :)

 

PS. Edit. Det förenklade sjökortet visar bara att det inom blåmarkerat område är ett minsta djup på 4,7 m; inte att grynnen är 4,7 m i hela området.

Naturligtvis. Men det ljusblåmarkerade talar om att djupet är, ungefär, mellan 3 och 6 m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror din ekolod inte har korrekt djupvisning. Det fixar du med kalibrering . Inge problem.

 

Men jag istämmer det som alle tidigare skriver. Men just här så er det inte 10 m djup före ca 200 meter söder om den gröna prick. Hela detta sund mellan Ramvik og Söo har djup under 10m...hela vägen tills norr och tills väster om den röda pricken.

 

Så kolla igen. Och jag ville kollat ekolod mot realitet, med rep och lod/dregg Som test för att kalibrera detta. Och för att fastställa felmargin. På lite olika djup. Igen för att testa. Ekolod är fantastisk - när det visar rätt!

Jag har kalibrerat. Med handlod. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror din ekolod inte har korrekt djupvisning. Det fixar du med kalibrering . Inge problem.

 

Men jag istämmer det som alle tidigare skriver. Men just här så er det inte 10 m djup före ca 200 meter söder om den gröna prick. Hela detta sund mellan Ramvik og Söo har djup under 10m...hela vägen tills norr och tills väster om den röda pricken.

 

Så kolla igen. Och jag ville kollat ekolod mot realitet, med rep och lod/dregg Som test för att kalibrera detta. Och för att fastställa felmargin. På lite olika djup. Igen för att testa. Ekolod är fantastisk - när det visar rätt!

Jag har kalibrerat. Med handlod. :)

 

Så du vet att hela den blå "fläcken" är > 10 m?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du vet att hela den blå "fläcken" är > 10 m?

???

 

Nej, den är säkerligen grund, bara inte just där jag åkte över den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så du vet att hela den blå "fläcken" är > 10 m?

???

 

Nej, den är säkerligen grund, bara inte just där jag åkte över den.

 

Varför klagar du då???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står pricken på rätt ställe!?

 

Bra kommentar, att det finns fel i sjökort är en sak. Men oftare träffar man på prickar som flyttat på sig eller försvunnit än hittar fel i korten. Ffa tidigt på våren om det varit rejält med is. Då finns alla anledning och vara skeptisk till sjömärken, många fritidsbåtar använder dem som 'rundningsmärken' och kärar alldeles för nära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, just denna gör det, åtminstone i förhållande till GPS-positionen. Jag har testat genom att cirkla runt just denna, och en annan prick, vid ett tidigare tillfälle. Pricken hamnade precis där den skulle.

 

post-103957-0-08421200-1444647072_thumb.jpg

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag inte skrev - jag har mätt med lod på det här området. Det er 5 meter ge eller ta nogon cm.

 

Jag litar på repet, du litar på ekolod.

 

This is a lighthouse, -your call!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag inte skrev - jag har mätt med lod på det här området. Det er 5 meter ge eller ta nogon cm.

 

Jag litar på repet, du litar på ekolod.

 

This is a lighthouse, -your call!

 

För den som inte förstod vad som avsågs med den sista raden på "udrigiska"

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag inte skrev - jag har mätt med lod på det här området. Det er 5 meter ge eller ta nogon cm.

 

Jag litar på repet, du litar på ekolod.

Hördu, jag har aldrig påstått att det inte är grundare där! Bara att det grunda området är betydligt mindre åt nordöst än sjökortet gör gällande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är för övrigt hela rutten från testturen. Som ni ser körde jag in över punkter med angivet djup för att testa. På varje ställe stämde det fint (inom en halvmeter, typ - det finns ju vattenståndsvariationer också), förutom på platsen tråden handlar om.

 

post-103957-0-73594100-1444685688_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Trots att jag var nästan mitt i det ljusblå området visade ekolodet aldrig mindre än 10 m djup!

 

 

Hördu, jag har aldrig påstått att det inte är grundare där! Bara att det grunda området är betydligt mindre åt nordöst än sjökortet gör gällande!

 

Jeg oppfattar dig till att säga att du inte fikk mindre än 10m på din ekolod. På den sträckan du seglade som du visar med magenta på karta.

 

Det er mindre än 10 meter djup på hela den segelleden. Möjligtvis 10 meter eller mera på siste metern eller två mot söder. Du skriver att du aldrig fick under 10 meter. Det borde du haft på hela den delan av din segling.

 

Inte bara det området med under 5 meters djup. Markerat med mörkare blått.

 

Jag uppfattar dig till att området med 5 meter är mindre än på kartan. Jag menar att hela området på din led är mindre djup än 10m. Altså ett mycket större område med mindre djup än på kartan.

 

Men det er inte ekolod som är min källa...

 

Redigerad av AlfaAlfa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, i stort sett. Jag hade tänkt gå precis rakt genom mitten av området men fick väja för en båt så det blev mer östligt än jag ville. Orkade inte vända. Men just när jag väjde kollade jag inte ekolodet hela tiden. Om den under nån sekund eller två svängde upp till ett mindre djup, det ska jag låta vara osagt. Men i övrigt så, ja.

10-meterskurvan finns på båda sidor om den öppna passagen i mitten, så att det är djupare än så utgår jag från. Och min rutt tar mig bara några tiotals meter från tiometerskurvan enligt sjökortet. Att den skulle kunna ritats, säg 30-40 m fel, är inget märkligt.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad fick du för djup inom det ljusblå området mellan Söö och "Jönserö" (St Göransö)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det minns jag faktiskt inte. Men det kan inte ha varit nån större skillnad mot förväntat, för då hade jag kommit ihåg det.

 

Här är en kort filmsnutt som visar djupförändringen när jag (som syns på kartan ovan) går in mot land precis norr om norra inloppet till Hunnebo hamn, och vänder ut strax innan tremeterskurvan. Minsta djupet är när jag är som närmast tremeterslinjen.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får gå ut och göra en ny provtur och filma både ekolodet och plottern samtidigt - på hela sträckan.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid igång ekolodet, märker att det stämmer förvånansvärt bra som redan tidigare skrivits, men norr om det aktuella området, norr om Täresund, öster om den namnlösa ön nära Ängen norr om Persholmen....

Hua, här ser man hur folk blint litar på sina navigartorer, de gröna prickarna brukar ha en ny position vartannat år, och det är INTE isen som flyttat dem. Farledsprickarna upplevs ju också stå litet ologiskt.

Det är väl inte så himla många stenar just här, mest mjukbotten med ålgräs, men jag har sett en och annan segelbåt som fastnat ordentligt i bottensedimentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha fått liv i ekolodet på nya båten körde jag en testrunda för motor för en dryg vecka sen. Korrekt djup jämfört med det förväntade vart jag än styrde, förutom intill den här gröna pricken mellan Ramsvik och Söö utanför Hunnebostrand. Trots att jag var nästan mitt i det ljusblå området visade ekolodet aldrig mindre än 10 m djup!

 

Och spåret är korrekt i position. Jag hade bra koll på var jag var eftersom jag fick en djupvisning som avvek från det förväntade, så jag kollade noga linjer på land och min position i förhållande till den gröna pricken.

 

attachicon.gifgrundellerinte.png

 

När man då vet att sjömätningarna just här är från 1940 eller tidigare, och utförda med handlod (enligt Sjöfartsverkets egen informationssida om detta) så kan man fråga sig hur mycket annat som är fel...

 

attachicon.gifsjomatn.jpg

Men den gröna farledspricken tillhör väl farleden som går i ost-västlig riktning?

När du går i den norr-södergående farleden behöver du inte bry dig om denna, du skall kära berget på Söö med fyren på.

Sedan får du se upp för de lömska bränningarna som ligger i vattenytan litet norrut vid inloppet till "Huö-bassängen" (om den nu heter så...) ja strax väster om Yttre Huö.

För fem-tio år sedan nånting var det en holländsk motorseglare som gick på här, och den bogserades läckande in på ett grund i Huöbassängen där den låg med masterna ovanför vattenyten resten av säsongen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...